Pentu alkanut pelkäämään ihmisiä

Onko.normaalia

Mulla on juuri 5 kk täyttänyt pentu ja tähän asti ollut tosi sosiaalinen. Halunnut mennä kaikkien ihmisten ja koirien luo häntä vispaten. Ihmisten päälle hyppii, mutta toisille koirille alistuu, eli lähelle päästyään ryömii maassa, vaikka ensin ryntää vauhdilla luokse. Nyt pentu on alkanut jotenkin pelätä ihmisiä. Jos ihmisellä on koira, silloin ei pelkää, mutta samojakin tuttuja koiranomistajia pelkää, jos ovat ilman koiraa liikkeellä. Saattaa kiskoa kyllä heidän ja ihan tuntemattomienkin luo, mutta sitten kohdalla kuitenkaan ei uskallakaan antaa enää silittää. Jotkut ihan tuntemattomatkin taas saa silittää, eli on vähän "arpomista" millä tuulella millonkin on. Toisinaan ei uskalla tulla ovesta ulos, jos oven lähellä on joku vieras ihminen.

Onko tää normaalia ja miten tähän pitäis suhtautua? Jotkut naapurit yms. tuntuu melkein loukkaantuvan, kun pentu on alkanut väistämään heitä, eikä tahdokaan että silitetään, menee jopa pakoon. Koira on seropi (sakemanni, belggari, kultsu) Pentu on muuten tosi rohkea. Myöskään mitään ikäviä kokemuksia ei liity tähän, eli kukaan ei ole säikyttänyt tai satuttanut sitä vahingossa. Se vaan yks päivä naapurin tullessa vastaan ensin oli menossa kovalla tohinalla luo rapsuteltavaksi, mutta sitten kohdalla perääntyikin eikä halunnutkaan enää antaa koskea itseensä.

9

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi olla jotain mörkö/murkkuikää tai sitten yksinkertaisesti alkaa näkymiin todellinen luonne pentu"hössötyksen" jälkeen.
      Ei kaikki koirat ole avoimia. Ja osa muuttu pentuiän jälkeen vasta.
      Pakottaa ei kannata. Jos ei kiinnosta, niin antaa olla. Jos nyt haluaa, niin voi sitä kontaktin ottoa vahvistaa eli pyytää antamaan makupalan vaikka koiralle. Mutta lähinnä, jos koiraa ylipäätään kiinnostaa. Ei ole mitään tarvetta muista kiinnostua. Pääasia, että ei pelkää ja kykenee olemaan rennosti välittämättä. Sitä voi opettaa varautuneenne/pidättyväiselle.
      Kyllä minä hoitaisin vaan mahdolliset pelot pois eli jos esim. ei tule ulos ovesta, niin kannustaa vaan koiraa sopivasti ja vaikka makupalalla, mutta ei anna pelkotilalle periksi siis.

      Ei kaikki rodut välitä loppupeleissä muista. Ja taas kerran, jos tiettyjä asioita halutaan koirassa, niin pitää valita rotu sen mukaan. Sekarotuisten kanssa ne oletusarvot on aina sattuman kauppaa pitkälti.

      • Onko.normaalia

        No en mä edes varsinaisesti halua sen olevan "kaikkien kaveri" ja itselle ihan hyvin sopii, jos se ei välitä ollakaan tekemisissä. Tosin ei mua olis haitannut sekään, että on kaikkien kaveri, että sinänsä mulle se ja sama kumminpäin menee. Lähinnä vaan mietin, että mistä moinen käytöksen muutos vois johtuu, että osaan naapureille sanoa, kun ihmettelevät että miksi nyt näin. Ja tosiaan enempi tuo tuntuu haittaavan naapureita kun mua.

        Ovista ulos oon sen saanut vielä kun sanallisesti rohkasen pari kertaa, että uskaltaa lopulta tulla, mutta ensin pitää vähän "harkita". Aina ei pysähdy ovelle, vaan toisinaan menee kyllä itse mutta on kiinnittämättä huomioo siihen ihmiseen oven lähellä. Toisinaan kiskoo innoissaan ihmistä kohti, eli tänkin kanssa on vielä vähän "arpomista". Mutta joo - siis vois vaan johtua, että oikea luonne alkaa tulla esiin, eikä tää ehkä sitten ole ihan hirveen sosiaalinen, tai mörköikä tai jotain...


    • Peppipitkätossukkainen

      Pentu on oppinut koirien kieltä. Koiramaailmassa on kohteliasta katsoa poispäin ja jättää muut aluksi rauhaan, ellei halua dominoida. Ihmiset tarvitsisivat koulutusta siinä, miten lähestyä koiraa... antaa koiran ensin haistaa hiukan kättä, ja jos ei just halua niin ei tuputa itseään. Koira alkaa luottaa ihmiseen, joka ei ole päällepäsmäröimässä heti. Jos koira tulee itse innokkaana luo kerjäämään rapsutusta, niin sitten voi rapsutella.

      • Onko.normaalia

        Juu, tiedän ettei pitäis kiinnittää huomioo koiriin, jos ne itse ei ota kontaktia. Itse en ees vilkase ihmisten koiriin, vaan annan niiden tehdä "päätöksen" tahtooko ne olla tekemisissä. Muiden ihmisten, jopa koiranomistajien kanssa vaan vähän vaikeempi juttu, kun tosiaan tässä pennun otettua saanut huomata, että siihen tahtoo koskea ihan kaikki ja huomioo sataa joka suunnalta.


      • Introverttiitsekin

        Itsellä on aivan ihana koira, joka ei todellakaan tahdo olla kaikkien kaveri, mutta rakastaa ikuisesti todellisia ystäviään. Sinulla on älykäs koira, joka tajuaa, etteivät nämä kaikkien lääppijät oikeasti halua olla hänen ikiystäviään vaan etsivät vain hetkenhuumaa. Jos koira ei ole aggressiivinen ihmisille, ei ole mitään hätää. Sanot vain liian innokkaille silittelijöille, että koira tarvitsee aikaa tutustuakseen. Elleivät usko, kierrä nämä tyypit kaukaa. Voin vakuuttaa, että tällaisesta introverttikoirasta on pitemmän päälle enemmän iloa kuin kaikkienrakastajasta!


      • Haloohaloo

        Saman ohjeen voisi antaa introverttilasten vanhemmille. Lapsessasi ei ole mitään vikaa; hänen temperamenttinsa vain on sellainen, että hän tarvitsee enemmän aikaa tottuakseen uusiin asioihin, paikkoihin ja ihmisiin.


    • Idiotismiapennulla

      Vaikuttaa siltä, että koirasi potee idiotismia. Elinikäinen vaiva.

      • Eimilläänpahalla

        Idiootti kaltaisensa tunnistaa.


      • Ei_millään_pahalla

        Samanlainen samanlaisen tunnistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1590
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1062
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1049
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      153
      839
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      752
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      719
    7. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      644
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      640
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      620
    Aihe