Eli mietin tässä että kannattaako hankintalupaa hakiessa tunnustaa kohdassa "aiempi metsästyskokemus" harrastaneensa jousimetsästystä vuosia ilman metsästyslupaa, vai kannattaako vaan ruksia "minulla ei ole aiempaa metsästyskokemusta". Vähän huolettaa kun olisi yhdistelmäase suunnitteilla kun kyllästyin nuolien kanssa sähräämiseen ja siinä sivussa päätin viimeinkin suorittaa myös metsästäjän tutkinnon, vaikkakin tietotaito oli kyllä jo samalla tasolla ennen virallisia lupia, olen kulkenut metsillä pienestä asti sukulaisten kanssa ja olen metsästellyt pupuja ja kanalintuja vain omilla mailla. Tuntuu kuitenkin siltä että heti kivääriluvan hakeminen näennäisesti vasta-alkajana voisi olla viranomaisille liian korkea kynnys päästää läpi enkä halua tuhlata aikaa(rahaa) hakuprosessissa.
Kysymys hankintaprosessista
9
394
Vastaukset
Jos on metsästyseuran jäsenyys niin tuskin on estettä.
- RobinFood
Ei ole seuraa, vaan ihan omin toimin ajattelin metsästellä pienriistaa. Mahd. metsäkaurista ampumakokeen käytyäni. Enkä ole mitään norsupyssyä hankkimassa, ihan .222 - .308 akselilla rihlakkoa.
- Liity_
RobinFood kirjoitti:
Ei ole seuraa, vaan ihan omin toimin ajattelin metsästellä pienriistaa. Mahd. metsäkaurista ampumakokeen käytyäni. Enkä ole mitään norsupyssyä hankkimassa, ihan .222 - .308 akselilla rihlakkoa.
Suomessa on periaatteessa yhdistymisvapaus. Käytännössä aseluvan saaminen metsästysperusteella ei kuitenkaan onnistu, jos et kuulu metsästysseuraan. Jos sinulla on omaa maata vähintään satoja hehtaareja, se _voi_ mennä jossain perusteluna läpi. Sama pätee hakiessasi aselupaa tarkkuusammuntaperusteella kun et kuulu yhteenkään ampumaseuraan. Omaa ampumarataa ei nykyisin enää käytännössä voi pitää...
Sittenpä voi tulla ongelmaksi harrastuneisuuden toteaminen. Mä kävin just läpi hankintaprosessin ja tarkkana oltiin testiä myöten.
- EttäMitenkä
"Eli mietin tässä että kannattaako hankintalupaa hakiessa tunnustaa kohdassa "aiempi metsästyskokemus" harrastaneensa jousimetsästystä vuosia ilman metsästyslupaa, vai kannattaako vaan ruksia "minulla ei ole aiempaa metsästyskokemusta". Vähän huolettaa kun olisi yhdistelmäase suunnitteilla kun kyllästyin nuolien kanssa sähräämiseen ja siinä sivussa päätin viimeinkin suorittaa myös metsästäjän tutkinnon, vaikkakin tietotaito oli kyllä jo samalla tasolla ennen virallisia lupia, olen kulkenut metsillä pienestä asti sukulaisten kanssa ja olen metsästellyt pupuja ja kanalintuja"
Metsästit siis jousella ja sukulaisten kanssa ilman Laillista metsästyslupaa toistuvasti. Sehän on metsästysrikos. Metsästystä suorittavalla pitää olla Metsästäjätutkinto suoritettu ja riistanhoitomaksu maksettuna ennen metsästystä.Vaikka metsästäisi omalla maalla. Tutkinnossa ei ole ikärajaa. - jousisto
Vaihka kuinka olisit metsästänyt "ilman lupia" niin nyt lähdet kuitenkin nolla(0) kokemuksella liikkeelle , parempi olla mainitsematta mistään ampumisista mitään.
Suorita nyt ensin se "metsästäjän tutkinto" sitten vasta lupa hakuun "metsästys perusteella" . Sitä metsästäjän tutkintoa ei suoriteta periaatteella "siinä sivussa" moni reputtaa lopulta voi päästä läpi kun rupeaa kovempaankin päähän uppoamaan että asiat on tiedettävä oikeasti .
Sitten vasta kun nämä luvat (metsästyskortti, aselupa) on voit mennä ampumakokeeseen jotta saisit merkin , jos saat .
Sitten vielä riistanhoitomaksu ja maanomistajan/seuran jäsenyys lupa/vieraskortti maksu .- RobinFood
On jo suoritettu. Metsästäjäntutkinto siis. Riistanhoitomaksu on myös maksettu. Maanomistajan lupa löytyy allekirjoittaneen ollessa yksi maanomistajista ja seuran jäsenyyttä en edelleenkään mielestäni kaipaa ainakaan vielä kun ajattelin pysytellä pienriistassa ainakin toistaiseksi.
Miten muuten tuota harrastuneisuuden toteamista haettaessa sitten tentataan kuin tutkinnolla ja seurajäsenyydellä, sekä sillä missä/miten aikoo metsästää?
-AP
- Nyt2vuottaharrastanut
Riippuu jonkin verran paikkakunnasta ja haastattelijasta. Itse esimerkiksi sain luvat .308 kivääriin ilman aiempaa harrastuneisuutta, enkä kuulunut metsästysseuraan. Ikää oli 18v ja 1kk tuolloin. Luvan saamiseen vaikutti varmaan suurelta osalta haastattelu, jossa pystyin todistamaan olevani tolkun mies ja perehtynyt oikeasti asioihin.
- laukkuryssä
Jos Robin-Food et tosiaankaan halua aseenosto/kantolupaa millekään asseele, niin tunnusta vaan kaikki rötöksesi samassa rytäkässä lupaa hakiessasi. Ja hyväksi estoksi asiassa vaikuttaisi rikosrekisteriote asiaankuuluvine merkintöineen.
Vaan jos tosiaanni aiot hankkia asseen ostoluvan, niin käytä harkintaa vastauksiisi. Jos jotain kyseenalaista asiaa ei nimenomaan kysytä, niinku esim. jousisalametästys on, niin elä aivan oma-alotteisesti ala hölöttään siitä.
Kun kysytään, jotta missä aiot metästää, ja jos kuulut metästysseuraan, niin vastaat jotta seuran mailla, ja jos et kuulu seuraan, niin vastaat vapailla valtion mailla. Ei se sen minimutkaisempaa ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389