Millaista kerrointa lehtikuitupuulle?
Siitä millaiset raot on puitten välissä pinossa teoriassa tietyllä kertoimella, se on helppo laskea.
Jos on tasakokoisia puita vaikka 12cm halkaisijaltaan saa puitten välisen raonmitan 0,5 kertoimelle seuraavasti,
Kun jakaa halkaisijan neljällä saa puitten välisenraon 0,5 kertoimelle
Kun jakaa halkaisijan 5,26saa puitten välisenraon 0,55 kertoimelle
Kuitupuu pinotavaran mittaus
6
1691
Vastaukset
- Ihmekerroin
Ohjeet löytyy pinomittaohjeesta. Kertoimeen vaikuttaa mutkaisuus, karsinta, ladonta, läpimitta, pituus,.... Kun kerroin on määritelty, niin silloin puumäärä saadaan kertomalla pinon kehystilaavuus määritellyllä kertoimella.
Kun hakkuukone mittaa niin siitä tulee puumäärä suoraan ilman kertoimia. - Noinsemenee
Aja tienvarteen ja kuormaimella pinoon, laske pinokuutiot ja jaa 2:lla niin et pety.
- mets.ins
niinhän se on kun kuormaimella pinoon runttaa,,,
mutta kun kasin latoo yksi kerrallaan niin on tiiviimmässä- Noinsemenee
Ja kerroin on lähes 2, eli kuormaimella kasaan ja tyytyy mittaustulokseen.
- helppoaon
Tuossahan tuota...
http://www.metsateho.fi/wp-content/uploads/2015/02/Kuitupuun_pinomittaus_ohje_uusi.pdf- 43084343270987
Pienissä hankintapuuerissä em. taulukon avulla saa köpelömpikin mittaaja - 10 % tarkkuudella arvioitua sen puumäärän. Hieman harjaantuneempi pääsee - 5 % tulokseen.
Olisiko jollain tietoa puun kuivumisesta? Kuormainvaakahan se tätä nykyä usein se virallinen mittaaja on. Usein sopimuksessa on määräajaksi puutavaran iälle laitettu se 2 kuukautta. On tullut joskus aloitettua hankintapuun hakkuut jo lämpimän aikaan elokuussa; on semmoinen kutina, että siitä puun massasta voisi häipyä lämpöisten ja kuivien (loppukesän-alkusyksyn) kelien vallitessa 5-15 % em. kahden kuukauden aikana. Syyskuusta etiäpäin kuivumisella ei liene juuri mitään merkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai476587Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat
https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita912227- 1341832
Stefan muuttopuuhissa
Stefan on luonut kuvakollaasin instaansa. Suurin osa kuvista fiksuja otoksia vuosien varrelta sopivan musiikin kera. Es2211039Syvästi levoton
Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk9893Mihin menet itäsuomalainen ja Helsinkiläiset jos sota syttyisi ?
Minne kuvittelitte sieltä kerrostaloistanne lähtevän kun rytinä alkaa ? Mun tiloihin ette ainakaan tule !76857- 155809
- 53805
Oon oikeasti vältellyt
Sua viime aikoina mutta ainoastaan siitä syystä että oon voinut niin huonosi etten ole halunnut että näät mua ollenkaan56802Pikkulinnut lauloi että olet rakastunut mies...
Se kieltämättä selittää paljon, mutta annan sinun olla nyt rauhassa. Aikamme tulee vielä 🤭42784