Onko pelastuslautoissa eroa ?

JaniPekkaKervimaa

Minulla on vuosikausia ollut pienenä unelmana että tekisin koko Hurtigruten omalla kölillä. Olen sen kerran laivalla Kirkenäsistä Bergenin tehnyt siihen aikan kun auton sai mukaan Kirkenäsistä ilmaiseksi. Oli kyllä ikimuistoiset maisemat nähtävänä.
Nyt on tulevana kesänä eka eläkeläiskesä ja ehkä hiljalleen tuo unelma saattaisi toteutua. Olen kyllä kahteen kertaan Oslossa käynyt ja kerran Stavangerissa omalla veneellä ja silloin oli sellainen 5 hengen lautta kassiin pakattauna matkassa mutta sen olen aikoja sitten myynyt. Nyt sitten olisi aikomus hankkia uusi 4 henkilön kantava lautta. Mikä voisi olla hyvä ratkaisu ? Vaihtoehtona on että hankkisin pienen RIB veneen koska minulla on sopiva taavetti perässä mutta sehän sitten on täysin avovene.

22

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilssirotta

      Lautoista en tiedä muuta kuin, että paljon on hinnoissa eroa. Itse en ole koskaan omistanut pelastuslautta, eikä minulla varmaan ikinä tule olemaan varaa moiseen kapineeseen. Täytyy siis vain tehdä kaikki mahdollinen, ettei vene uppoa alta :)

      RIB-vene kuulostaa monikäyttöisemmältä sijoitukselta. Se olisi myös usein käytössä, jolloin tiedät aina sen olevan kunnossa. Toisin kuin pelastuslautan, vaikka olisikin huollettu kerran vuodessa. Voisihan siihen RIB veneeseen rakentaa jonkunnäköisen katoksen. Tuskimpa sillä suurta eroa on odottaako sitä apua pelastuslautassa vai RIB-veneessä.

      Koska minut varmaan lynkataan tämän kommentin tähden, mainitsen vielä, että en missään nimessä tarkoita pelastuslautan olevan huono tai tarpeeton vehje.

      • seppomartti

        Rib tai muu vene on syytä harkita uudelleen. Norjassa saattaa tuulla sen verran, ettei perässä raahaaminen ole Suomen tyyliin mahdollista ja raskaan kumijollan säilöminen kannelle olisi parempi mutta hankala, jos moottori ja vene ovat liian isot. Taavetti tai sääikkunan odottaminen ovat ok
        Pelastuslautta harkitessa kannattaa tutustua muuhunkin kuin hintaan. Kova kanisteri on parempi kuin pehmeä kassi. Kaikki lautat, missä nimeksi on valittu Offshore eivät kelpaa avomerikäyttöön. ISO 1950-1 (tärkeää, että on loppuliite xxxx-1 )lautoissakin on valittavana service pack 1 (24h/ 160 mailia rannasta) tai 2 ( valtameri 48h / yli 160nm rannasta). Nämä nyt ulkomuistista ja äkkiä. Kaksoispohja tietenkin. Osan varusteista voi korvata "grab packilla". Norjaan voi mennä myös rannikkopurjehduksena ilman lauttaa tai vaatimattomammalla lautalla.
        Jos kaipaat halpoja lauttoja niin minulla on 3 kpl, joista pari joutaisi myyntiin


      • JaniPekka
        seppomartti kirjoitti:

        Rib tai muu vene on syytä harkita uudelleen. Norjassa saattaa tuulla sen verran, ettei perässä raahaaminen ole Suomen tyyliin mahdollista ja raskaan kumijollan säilöminen kannelle olisi parempi mutta hankala, jos moottori ja vene ovat liian isot. Taavetti tai sääikkunan odottaminen ovat ok
        Pelastuslautta harkitessa kannattaa tutustua muuhunkin kuin hintaan. Kova kanisteri on parempi kuin pehmeä kassi. Kaikki lautat, missä nimeksi on valittu Offshore eivät kelpaa avomerikäyttöön. ISO 1950-1 (tärkeää, että on loppuliite xxxx-1 )lautoissakin on valittavana service pack 1 (24h/ 160 mailia rannasta) tai 2 ( valtameri 48h / yli 160nm rannasta). Nämä nyt ulkomuistista ja äkkiä. Kaksoispohja tietenkin. Osan varusteista voi korvata "grab packilla". Norjaan voi mennä myös rannikkopurjehduksena ilman lauttaa tai vaatimattomammalla lautalla.
        Jos kaipaat halpoja lauttoja niin minulla on 3 kpl, joista pari joutaisi myyntiin

        Onko niissä katsastus voimassa ?? kuinka usein nykysääntöjen mukaan pitää katsastaa. Aikoinaan muistaakseni katsastin joka viides vuosi.


      • samaakamaasisällä
        seppomartti kirjoitti:

        Rib tai muu vene on syytä harkita uudelleen. Norjassa saattaa tuulla sen verran, ettei perässä raahaaminen ole Suomen tyyliin mahdollista ja raskaan kumijollan säilöminen kannelle olisi parempi mutta hankala, jos moottori ja vene ovat liian isot. Taavetti tai sääikkunan odottaminen ovat ok
        Pelastuslautta harkitessa kannattaa tutustua muuhunkin kuin hintaan. Kova kanisteri on parempi kuin pehmeä kassi. Kaikki lautat, missä nimeksi on valittu Offshore eivät kelpaa avomerikäyttöön. ISO 1950-1 (tärkeää, että on loppuliite xxxx-1 )lautoissakin on valittavana service pack 1 (24h/ 160 mailia rannasta) tai 2 ( valtameri 48h / yli 160nm rannasta). Nämä nyt ulkomuistista ja äkkiä. Kaksoispohja tietenkin. Osan varusteista voi korvata "grab packilla". Norjaan voi mennä myös rannikkopurjehduksena ilman lauttaa tai vaatimattomammalla lautalla.
        Jos kaipaat halpoja lauttoja niin minulla on 3 kpl, joista pari joutaisi myyntiin

        Miten se kovakuorinen on parempi kuin laukkumalli? Kuorihan on vain turhake, kun laukkku on laukaistu. Itse lautoissa ei kuoren takia tarvitse olla eroa. Toki ymmärrän säilytyspaikkarajoitteet ja sen myötä käyttökuntoon saaton erot. Mutta en eroja itse lautoissa kuoren takia.


    • Ne_aallot

      Pelastuslautoissa on hyvin suuria eroja. Esim. toiset kaatuu ympäri helpommin kuin toiset, riippuen onko niissä järjestelmä estämään kaatumista (vesipussit pohjan alla). Muitakin eroja on.

      Pieni RIB pienellä koneella (=taavettiin mahtuva) tuskin on vaihtoehto pelastuslautalle. Koemuksesta voisin sanoa, että noin 4 metrin RIB esim. skootteripulpetilla ja 25-30 heppaisella koneella on aivan minimikokoa, jolla voi keliin lähteä. Ja pelastautumispuvut vielä päälle. RIB:illä pitää pystyä ajamaan plaanissa siinä tilanteessa kun siihen joutuu turvautumaan, muuten olet sen kanssa aika kusessa. Minulla sattuukin juuri olemaan tuollainen RIB apuveneenä ja kohtalaisessakin kelissä olen sitä käynyt testaamassa (avomeri ja keskituulta sellainen 20 m/s). Tuollaisen RIB:in vauhtihan on joko noin 3 solmua tai sitten vähintään n. 13-15 solmua, välimuotoa kun ei juuri ole. Alle runkonpeuden ei kunnon allokossa voi olla, joten... aika rynkytystä se meno on. Apua ei kyllä kelissä voi odotella RIB:issä jos meri pauhaa ympärillä kunnolla. RIB korvaa kyllä pelastuslautan jos se on riittävän merikelpoinen ja ollaan kohtalaisen lähellä rannikkoa, esim. koko Suomenlahden alue. Itämerellä ei varmasti.

    • BjörnV

      Minulla on jo monet vuodet ollut pinehkö RIB vene purjeveneeni taavetissa roikkumassa. Kun sen fiksusti kiinnittää ettei aalokossa kovasti heilu niin hyvin toimii.
      Siitä on ollut todella paljon iloa kun nykyään monet vierasvenesatamat täyttyvät jo klo 15 tienoilla kun sesonki on vilkkaimmillaan. Vaikuttaa että se tärkein kilpailumuoto nykyään on ne satama race: it

      • seppomartti

        Norjan saaristo on suomipurjehdukseen verrattuna karua mutta hieno reissu on suunnitteilla. Pikkurib ei siellä ole vaihtoehto kun on "keliä".
        Lauttojen katsastusaika on vaihdelut 1-3-5 v välein. Vanhoissa on ollut 1v ja samoin Espanjassa kaikki on 1 v. Nyt uusimmassa, ensi kerran 2016 huolletussa, Viking RescueMe 6 h lautassa taisi kopan päälle ilmestyä 3 v merkintä.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Norjan saaristo on suomipurjehdukseen verrattuna karua mutta hieno reissu on suunnitteilla. Pikkurib ei siellä ole vaihtoehto kun on "keliä".
        Lauttojen katsastusaika on vaihdelut 1-3-5 v välein. Vanhoissa on ollut 1v ja samoin Espanjassa kaikki on 1 v. Nyt uusimmassa, ensi kerran 2016 huolletussa, Viking RescueMe 6 h lautassa taisi kopan päälle ilmestyä 3 v merkintä.

        Vielä lautoista: pohjassa olevat vesipussit ilmeisesti on kaikissa.
        Lauttojen varusteita ei pysty päivittämään ykkösestä kakkoseen koska ei mahdu. Esimerkiksi vettä tulee olla 0.5 L /vrk/nuppi. Energiapatukoiden määrää en ulkoa muista. 6h lautassa per vrk evästä kertyy enemmän kuin kansiin mahtuu. On ratkaistava ostaessa mihin käyttöön lautta tulee.


      • HeikkiPerämäki
        seppomartti kirjoitti:

        Norjan saaristo on suomipurjehdukseen verrattuna karua mutta hieno reissu on suunnitteilla. Pikkurib ei siellä ole vaihtoehto kun on "keliä".
        Lauttojen katsastusaika on vaihdelut 1-3-5 v välein. Vanhoissa on ollut 1v ja samoin Espanjassa kaikki on 1 v. Nyt uusimmassa, ensi kerran 2016 huolletussa, Viking RescueMe 6 h lautassa taisi kopan päälle ilmestyä 3 v merkintä.

        Karua mutta kaunista on kyllä. Olen kerran Bergenin alueen vuonoisssa vuokraveneellä purjehtinut,tai enemmän kyllä oikeastaan tuli moottorilla ajettua mutta erilainen kokemuus todentotta oli..


    • JaniPekka

      Kommenteista päätellen sen RIB homman kai voi unohtaa.Näin kyllä itsekin oikeastaan ajattelin. Olen kuullut että Puolasta löytyisi melko edullisia pelastuslauttoja. Ei vaan netistä tullut vastaan.

      • Benku

        En ole kuullut Puolassa valmistetusta lautasta mutta kolmisen vuotta sitten ostin sieltä 4 hengenViking lautan mikä on boxiin pakattuna todella halvalla verrattuna ainakin Suomeen ja Ruotsiin. Muiden maiden hintatatasoista ei ole tietoa.


      • Nietrozumiepapolsku
        Benku kirjoitti:

        En ole kuullut Puolassa valmistetusta lautasta mutta kolmisen vuotta sitten ostin sieltä 4 hengenViking lautan mikä on boxiin pakattuna todella halvalla verrattuna ainakin Suomeen ja Ruotsiin. Muiden maiden hintatatasoista ei ole tietoa.

        Puolasta löytyy paljon marine varusteita jotka ovat huomattavan paljon halvempia kuin mitä ainakin suomessa ovat. Kävin Sopotin vierasvenesatamassa 2011 kesänä,on muuten huomattavan mukavampi paikka kuin mitä Gdanskin vierasvene satama tai Gdynian vierasvenesatama. Sopotin satama vaikutti melko uudelta kun tarkemmin katseli. Anyway, ostin sieltä uuden navigaattorin ja uuden tutkaantennin koska se vanha oli jo parisen kesää outoja kuvia näyttänyt.
        Säästyi melkoinen summa rahaa. Ainakin MAAT Sp. z o. o. Gdyniassa oli edullinen paikka. Toinen oli Alphatron Marine Poland Sp. z o.o.
        Jos siellä päin käy niin varmaan kannatta ainakin käydä katsomassa mitä ja millä hintaa varusteita löytyy.


    • seppomartti

      Halvimmat PVC- kumiveneet ovat peräisin Ukrainasta, jollei Kiinasta. Myydään monena brandina. Katselin juuri Duesselissä 270 rimapohjajollaa 275€ muttei ollut ostotarvetta.

    • Pelastuslautoissa on eroja. Tosiaankin isolle merelle lähtiessä kannattaa huolehtia, että lautta on ISO9650-1 mallin lautta, löytyy -2 ja -3 mallin lauttoja, mutta silloin kun noiden kanssa pelasin, ainoastaan -1 mallin lautoja tuotiin maahan.

      Sitten on lauttoja, josisa lukee komeasti "offshore" ja epämääräisiä RORC tjsp merkintöjä, on ne käytännössä yhtä Offshore, kuin kiinalainen työkalu on "professional". Näistä lautoista löytyy vehkeitä, joiden turvallisuus on samalla tasolla, kuin Lidlistä juhannusviikolla ostetulla vinyylisellä kumiveneellä.

      Kun lautan ostaa, kannattaa katsoa, että huolto on suomessa. Moni on ostanut lautan euroopasta, kun on saanut "halvalla" mutta yllätys tuleekin, että huoltoa ei ole suomessa laisinkaan.

      Lauttojen huoltopisteet on 2015 tulleen määräykseen mukaan TRAFI:n hyväksyttävä ja niiden tulee täyttää täyttää tietyt määräykset. Hyväksyttäviä huoltopisteitä on suomessa ainakin John Nurminen marinella, Maritimillä ja Viking life safella. Tietääkseni ei muilla. Lauttojen huolto vaatii hyväksynnän siis tehtaalta ja koulutuksen myös sieltä ja sen lisäksi trafin hyväksynnän.

      Lauttoja on paljon ja monen merkkisiä. Osa täyttä kuraa osa ihan asiallista, en ala merkkeihin puuttumaan sen kummemmin tässä. Sanotaano nyt vaikka näin, että jos lauttaa myy liike, jolla on hyväksytty huoltopiste, ne varmaan myös myyvät sellaisia lauttoja, jotka täyttävät määräykset JA ovat asiallisia.

      Lauttahuoltomies EVP

      • lautallapienoinenkahvila

        Voitko vielä kertoa mikä on tärkein toimimaton elementti lautassa jos sitä ei vuosittain huollateta (satoja euroja) . Kun seilataan Itämeren alueella niin tuon "eväspuolen" uusiminen vuosittain tuntuu aika hintavalta toimenpiteeltä , vai onko mahdollista että lautta ei "avaudu" hätätilanteessa. Pakkoahan siihen ,huoltoon, ei ole kuin katsastusluokka ykkösessä , ymmärtääkseni.


      • seppomartti
        lautallapienoinenkahvila kirjoitti:

        Voitko vielä kertoa mikä on tärkein toimimaton elementti lautassa jos sitä ei vuosittain huollateta (satoja euroja) . Kun seilataan Itämeren alueella niin tuon "eväspuolen" uusiminen vuosittain tuntuu aika hintavalta toimenpiteeltä , vai onko mahdollista että lautta ei "avaudu" hätätilanteessa. Pakkoahan siihen ,huoltoon, ei ole kuin katsastusluokka ykkösessä , ymmärtääkseni.

        Kallein lauttahuolto oli Turkissa n. 1000€ ja halvin samoin Turkissa n. 300€. Riippuu paljon uusittavan materiaalin määrästä, lautan tyypistä ja koosta. Kaikista halvin, mitä olen kuullut, oli DIY-purjehtija. Hän avasi lautan itse ja otti kuvat kerros kerrokselta. Tutki pullon painon ja venttiilin kunnon. Uusi raketit ja eväät. Pakkasi päivastaissessa järjestyksessä kuvien mukaan. Ja purjehti vanhentunein merkinnöin kanisterin päällä. Itse en aio tehdä koskaan tätä temppua.


      • lautallapienoinenkahvila kirjoitti:

        Voitko vielä kertoa mikä on tärkein toimimaton elementti lautassa jos sitä ei vuosittain huollateta (satoja euroja) . Kun seilataan Itämeren alueella niin tuon "eväspuolen" uusiminen vuosittain tuntuu aika hintavalta toimenpiteeltä , vai onko mahdollista että lautta ei "avaudu" hätätilanteessa. Pakkoahan siihen ,huoltoon, ei ole kuin katsastusluokka ykkösessä , ymmärtääkseni.

        ISO 9650 lautoja ei huolleta vuosittain, lautta huolletaan kolmen vuoden välein 10 ikävuoteen saakka, sen jälkeen lautta pitää huoltaa vuosittain. Jos lautassa on -24h pack siinä ei ole muonaa, eikä vettä laisinkaan. Vaihdettavia osia on lautassa olevat hätävalojen paristot ja pyrotekniikka. Lisäksi uusiksi menee aina vakuumipakkaus niin hätäpakkaukselle, kuin lautalle. Lauttahan vedetään vakuumiin aina huollon yhteydessä. Lautta avataan ja täytetään joka kerta, sekä tarkastetaan tiiveys pitämällä lauttaa tietyssä paineessa tietyn aikaan ja varmistamalla kalibroidulla mittarilla paineen pysyvyys. Painepullo punnitaan ja tarkastetaan sisältö. Aika-ajoin lautalle tehdään ylipainetesti ja kymmennen vuoden jälkeen kaasutäyttötesti ja pullon koeponnistus.


      • lautallapienoinenkahvila
        vanhami kirjoitti:

        ISO 9650 lautoja ei huolleta vuosittain, lautta huolletaan kolmen vuoden välein 10 ikävuoteen saakka, sen jälkeen lautta pitää huoltaa vuosittain. Jos lautassa on -24h pack siinä ei ole muonaa, eikä vettä laisinkaan. Vaihdettavia osia on lautassa olevat hätävalojen paristot ja pyrotekniikka. Lisäksi uusiksi menee aina vakuumipakkaus niin hätäpakkaukselle, kuin lautalle. Lauttahan vedetään vakuumiin aina huollon yhteydessä. Lautta avataan ja täytetään joka kerta, sekä tarkastetaan tiiveys pitämällä lauttaa tietyssä paineessa tietyn aikaan ja varmistamalla kalibroidulla mittarilla paineen pysyvyys. Painepullo punnitaan ja tarkastetaan sisältö. Aika-ajoin lautalle tehdään ylipainetesti ja kymmennen vuoden jälkeen kaasutäyttötesti ja pullon koeponnistus.

        Minulla on Suomesta ostettu Seagon 4 hengen kovaboksilautta n. 6v vanha säilytetty talvet lämpimässä (jos mitään merkitystä) . Sarjanumeron ja tyyppinumeron lisäksi en löydä siitä ISO 9650 numeroa ? Ilmeisesti huollon tarpeessa kuitenkin.


      • Joakim1

        Ei kai ISO tai Offshore (viittaa yleensä vanhoihin ORC:n vaatimuksiin eli kelpaa kisoihin, joissa vaaditaan pelastuslautta) sinänsä tee lautasta hyvää tai huonoa. Usein eroa on vain varustelussa. Tai ainakin veneeni mukana tulleesta mallista oli sekä Offshore- että ISO-versiot, joissa itse lautta oli täysin sama. Kannattaa varmasti lukea testejä valintaa tehdessä. Tässä muutama:
        http://www.piratescave.co.uk/cust/Sailing_Today_Comparative_liferaft_test_Viking.pdf
        http://hellers.dk/images/stories/hellers/pdf/pbo liferaft test seago-3.pdf
        http://www.yachtingmonthly.com/gear/six-iso-9650-liferafts-tested-2-34114

        Taisi olla toissakesänä kun pamautettiin testimielessä seurakaverin viimeksi 90-luvulla huollettu lautta (ei ollut ollut veneessäkään pitkään aikaan). Ihan komeasti se aukesi ja näytti ehjältä.


      • lautallapienoinenkahvila kirjoitti:

        Minulla on Suomesta ostettu Seagon 4 hengen kovaboksilautta n. 6v vanha säilytetty talvet lämpimässä (jos mitään merkitystä) . Sarjanumeron ja tyyppinumeron lisäksi en löydä siitä ISO 9650 numeroa ? Ilmeisesti huollon tarpeessa kuitenkin.

        Siinä seagon lautassa on soihdut ja paristot vanhoja. Hyvällä tuurilla taskulamppu (ja yleensä) patterit on vuotaneet sinne lampun sisälle ja ei toimi. Hätäakku voi toimia, mutta ei niin kauan enää, kuin kuuluisi. Nuo Seagon lautat, mitä on myytu paljon, ei ole ISO9650 säännöstön alaisia.

        RORC säännöstö oli ennen ISOa ja on paljon kevyempi vastimuksiltaan ja varustustaso on köykäisempi. RORC ei edellytä esim ramppeja, raketteja ja hätävalon paloaika on lyhyempi. Hätävalo vaaditaan vain ulos, ei sisälle. ISO säännöstö ei koske pelkästään lauttaa, vaan se kattaa myös vaatimukset lautan huollolle, ylläpidolle ja huoltoenkilöstölle ja aen koulutukselle.

        Mikä huolloissa maksaa? Lauttojen huoltotilan tulee olla vain lauttojen huoltoon tarkoitettu oma tila. Siellä ei saa säilyttää, eikä tehdä muuta. Tila saa pitää olla tietyt työkalut, ei mitään ihmeellisiä, mutta kertahankinana suhteellisen tyyriit. Tila katsastetaan määräajoin. Huoltomiehillä pitää olla koulutus, jolla saadaan huoltolisenssi. Lisenssi pitää uusia kahden vuoden välein. Koulutukset kestää päivästä viikkoon ja maksaa tuhansia euroja per ukko. Tämä siis silloin, kun homma tehdään oppikirjan mukaan

        Lähdeppä sitten jyvittämään ja jakamaan tuo kustannus lauttaa kohti. Huoltotila pelkästään lautoille, koulutukset, varaosavarasto työkalut ja niiden säännöllinen kalibrointi ja tietenkin se itse lauttahuoltotyö.


    • ÄläSäästäJosOstat

      Meriturvan altaassa kokeillut useampaan lauttaan kapuamista ja jos ostaisin lautan itselleni katsoisin, että siinä olisi puhallettu rapputaso. Todella vaikea päästä niru naru rappuja pitkin nousemaan lauttaan, ne on varmasti hädän hetkellä suoraan perseestä jos joutunut vielä jumppaamaan jotain ja voimia jo hieman menettänyt ja lisäksi vedestä raskaat vaatteet ja kaiken huipennukseksi nyky muodin mukaiset paukku liivit pullottavat rinnuksilla on nousu lähes mahdotonta.

      Mielen kiintoinen kohta varmasti hädän hetkellä riisunko paukkuliivit vai yritänkö nousta pelastuslauttaan...

      • seppomartti

        Älä riisu paukkuliivejä vaan tyhjennä osaksi. Puhaltamalla saat uudelleen täytetyksi tarvittaessa. Esimerkiksi helikopterin poimiessa merestä.joudut hyppäämään lautasta veteen. 275 N liiveillä ei voi mitenkään päästä.lauttaan, ellei tyhjennä.
        Vuoden vaihteen kieppeillän Albufeirasta Etelä- Portugalista lähti saksalaivene Madeiralle. 1.5 vìikkoa myöhemmin toinen miiehistöstä löytyi menehtyneenä pelastuslautasta. Vene ja toinen purjehtija ovat pysyvästi poissa. Keli ei ollut paha. Arvoitukseksi jää tapahtumakulku. Eikö toinen päässyt kiipeämään lautalle. Lautalle päässyt ei saanut satelliittipuhelinta tai grab packia mukaan?.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3767
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      137
      1569
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1441
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1101
    5. Mies muistatko kun näit

      Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1088
    6. Koetko sä mitään

      Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1051
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

      Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      997
    8. Olisi kiva

      Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      971
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

      Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      950
    10. Oot mun koko maailma

      Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      915
    Aihe