Vento sammuu. vika ratkaistu ja korjattu

Kirjoittelin tälle palstalle oheisen tarinan 19.1 , kun Vento oikutteli, nyt vika on selvinnyt!

Vento 1.8 sammuu
Kirjoittanut: eki, 19.1.2002 klo 09.18

Kuka tietää !!
VW Vento 1.8 -95 yksipistesuihkutus, ajettu 120.000 km. Huollot tehty, kaikkia viimeisiä ei tosin enää merkkiliikkeessä. Moottori sammuu ajon aikana. Veto loppuu ja kone sammuu. Lähtee yleensä heti käyntiin. Joskus (1 kerta kymmenestä)pitää odottaa n. 4-5 minuuttia. Vika esiintynyt ensimmäisen kerran n. 3 viikkoa sitten ja on nyt päivittäistä. Sama ajaako kaupunkiajoa tai maantieajoa. Vikamuistissa ei ole kirjautuneita vikoja (luettu merkkiliikkeessä). Vaihdettu virtalukon pohja, johon luultiin vian jäävän, mutta ei. Aiemmin vaihdettu bensansuodin huoltojen yhteydessä. Onko vika sähköpuolella vai bensansyötössä ? Bensapumppu maksaa 238 Euroo. Ei viitsisi turhaan ostaa!

Bensapumpun viaksi tämä lopulta paljastui. Eli uusi piti ostaa ja vaihtaa risan tilalle. Nyt Auto toimii moitteetta.

Auto oli merkkiliikkeessä tutkimuksissa ja korjauksessa helmikuun alussa. "Selvittivät" vian nopeasti Hall-anturiin, tilasivat Ruotsista uuden virranjakajan, vaihtoivat, laskuttivat 2400 mk. No, auto sammui jälleen 30 km ajon jälkeen. Oireet olivat entiset.

Omat tutkimukset: Irroitin bensapumpun releen (relepaikka 12, oikea alareuna), laitoin releen koskettimien "paikalle" virtamittarin (tein mittajohtojen päihin hyvät "liittimet" "liuskat" oikean paksuisesta kuparilevystä. Virtamittari apukuskin paikalle ja ajoon. Näytti 7-8 amppeeria silloin kun kaikki oli OK. Kun vika tuli päälle virta putosi n. 4-5:n amppeeriin. Vaikka virta "tippui" bensapumpun moottori kävi koko ajan (hurina kuului tankista, eikä ääni muuttunut vikatilanteessakaan). Vika ei ollut bensapumpun sähkömoottorissa vaan sen pumppumekanismissa. (mekaaninen vika, ei lainkaan sähkövika, vaikka siksi sitä moni luuli)

HUOM! virtamittarin toinen johto on irrotettava mittarista kun auto sammutetaan, muuten pumppu jää pyörimään vaikka auto on parkissa.

Tarkistin vielä asian laittamalla painemittarin T-haaralla tankista tukevaan polttoaineletkuun. Mittarin letku oli sen verran pitkä, että sain mittarin konepellin alta näkyviin. Taas ajoon, kun kaikki oli OK, mittari näytti 1 bar:a, kun vika tuli, mittarin näyttämä putosi nollaan. Tämän jälkeen bensatankin päällä oleva luukku auki, letkut irti ja tankissa oleva bensapumppu pois. Koko pumppu lähtee tankin pohjasta olevasta kiinnikkeestä (boorista) kiertämällä pumppua noin 30 astetta). Uusi pumppu maksoi tuon 238 euroo (1400 mk). Eli vasta nyt auto oli kunnossa.

Sitten muutama puhelu virranjakajan vaihtaneeseen merkkiliikkeeseen. Vaihtoivat oikein asiallisesti vanhan jakajan takaisin ja palauttavat koko korjauksen hinnan (2400 mk) takaisin.

Jouduin asioimaan kahdessa eri merkkiliikkeessä, koska liikun työni puolesta eri kaupungeissa. Liikkeestä, josta ostin uuden bensapumpun sanoivat, että heiltä niitä myydään yli 20 vuodessa. Sama Bosh:n pumppu on kyllä myös Audei:ssa jne. Ei liene pelkkä VW:n vika, mutta olisiko heikko lenkki kuitenkin.

Nyt hiihtämään!
Ilmoita


Mulla '97 vento ja melkein samanlainen vika että sammuilee, mutta vasta kun moottorin lämpötila on optimaalinen. Hetken ajelun jälkeen (yleensä kun lämmöt kohdallaan) auto sammuu ja voi mennä montakin tuntia, että lähtee taas käyntiin jolloin sama taas toistuu.
Ilmoita
Siis että merkkiliikkeessä oli taas tehty kokeellista korjausta, hyvä että sentään palauttivat väärän korjauksen rahat. Voi VW, mullaki tarjottiin jos vaikka mitä selityksiä ja korjauksia ihan uuteen vw öljypolttimeen vaikka moottori olisi pitänyt heti uusia, vuosien aikana vika vain paheni ja öljyä meni yhteensä yli 100 litraa, se on aika paljon yhteen autoon. Huohotinletku ne vielä vuosien jälkeen ehdotti vaikka koko motti oli sökö.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Vento sammuu. vika ratkaistu ja korjattu

Kirjoittelin tälle palstalle oheisen tarinan 19.1 , kun Vento oikutteli, nyt vika on selvinnyt!

Vento 1.8 sammuu
Kirjoittanut: eki, 19.1.2002 klo 09.18

Kuka tietää !!
VW Vento 1.8 -95 yksipistesuihkutus, ajettu 120.000 km. Huollot tehty, kaikkia viimeisiä ei tosin enää merkkiliikkeessä. Moottori sammuu ajon aikana. Veto loppuu ja kone sammuu. Lähtee yleensä heti käyntiin. Joskus (1 kerta kymmenestä)pitää odottaa n. 4-5 minuuttia. Vika esiintynyt ensimmäisen kerran n. 3 viikkoa sitten ja on nyt päivittäistä. Sama ajaako kaupunkiajoa tai maantieajoa. Vikamuistissa ei ole kirjautuneita vikoja (luettu merkkiliikkeessä). Vaihdettu virtalukon pohja, johon luultiin vian jäävän, mutta ei. Aiemmin vaihdettu bensansuodin huoltojen yhteydessä. Onko vika sähköpuolella vai bensansyötössä ? Bensapumppu maksaa 238 Euroo. Ei viitsisi turhaan ostaa!

Bensapumpun viaksi tämä lopulta paljastui. Eli uusi piti ostaa ja vaihtaa risan tilalle. Nyt Auto toimii moitteetta.

Auto oli merkkiliikkeessä tutkimuksissa ja korjauksessa helmikuun alussa. "Selvittivät" vian nopeasti Hall-anturiin, tilasivat Ruotsista uuden virranjakajan, vaihtoivat, laskuttivat 2400 mk. No, auto sammui jälleen 30 km ajon jälkeen. Oireet olivat entiset.

Omat tutkimukset: Irroitin bensapumpun releen (relepaikka 12, oikea alareuna), laitoin releen koskettimien "paikalle" virtamittarin (tein mittajohtojen päihin hyvät "liittimet" "liuskat" oikean paksuisesta kuparilevystä. Virtamittari apukuskin paikalle ja ajoon. Näytti 7-8 amppeeria silloin kun kaikki oli OK. Kun vika tuli päälle virta putosi n. 4-5:n amppeeriin. Vaikka virta "tippui" bensapumpun moottori kävi koko ajan (hurina kuului tankista, eikä ääni muuttunut vikatilanteessakaan). Vika ei ollut bensapumpun sähkömoottorissa vaan sen pumppumekanismissa. (mekaaninen vika, ei lainkaan sähkövika, vaikka siksi sitä moni luuli)

HUOM! virtamittarin toinen johto on irrotettava mittarista kun auto sammutetaan, muuten pumppu jää pyörimään vaikka auto on parkissa.

Tarkistin vielä asian laittamalla painemittarin T-haaralla tankista tukevaan polttoaineletkuun. Mittarin letku oli sen verran pitkä, että sain mittarin konepellin alta näkyviin. Taas ajoon, kun kaikki oli OK, mittari näytti 1 bar:a, kun vika tuli, mittarin näyttämä putosi nollaan. Tämän jälkeen bensatankin päällä oleva luukku auki, letkut irti ja tankissa oleva bensapumppu pois. Koko pumppu lähtee tankin pohjasta olevasta kiinnikkeestä (boorista) kiertämällä pumppua noin 30 astetta). Uusi pumppu maksoi tuon 238 euroo (1400 mk). Eli vasta nyt auto oli kunnossa.

Sitten muutama puhelu virranjakajan vaihtaneeseen merkkiliikkeeseen. Vaihtoivat oikein asiallisesti vanhan jakajan takaisin ja palauttavat koko korjauksen hinnan (2400 mk) takaisin.

Jouduin asioimaan kahdessa eri merkkiliikkeessä, koska liikun työni puolesta eri kaupungeissa. Liikkeestä, josta ostin uuden bensapumpun sanoivat, että heiltä niitä myydään yli 20 vuodessa. Sama Bosh:n pumppu on kyllä myös Audei:ssa jne. Ei liene pelkkä VW:n vika, mutta olisiko heikko lenkki kuitenkin.

Nyt hiihtämään!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta