Moi,
antakaahan nyt neuvoja ja kokemuksia! Kuinka paljon IAMSin tai Acanan penturuokaa (raksuja) voi antaa n. 8 kk vanhalle sisäkissapojalle? Olen noudattanut IAMSin pussissa olevia annostusohjeita, mutta ei tunnu riittävän. Olen jakanut kolmeen annokseen päivittäin, ja kissa on aina kerjäämässä ruokaa ja syö kuppinsa heti tyhjäksi. Välillä korvaan raksuannoksen märkäruualla.
Viime aikoina olen reippaasti ylittänyt ohjeen (n. 70g/vrk) ja antanut n. 90g/vrk. On alkanut säilyä ruokaa kupissa seuraavan annoksen antamiseen asti, eikä kissa enää samalla tavalla ryntää keittiöön heti kuullessaan ruokapussin rapinan ja ahmi ruokaansa kerralla.
Nyt ollaan siirtymässä Acana Kitteniin. Mitä mieltä olette, annanko kissalle "riittävästi" ruokaa, niin ettei se koko ajan ole selvästi nälissään, vai noudatanko annostusohjeita? Vai tunnetteko kissoja, jotka hotkivat kaiken saamansa ruuan heti, määrästä riippumatta? En missään tapauksessa haluaisi antaa kissan "plösähtää". Tapahtuu sisäkissalla kuitenkin verraten helposti. En kuitenkaan halua myöskään pitää kissaa nälässä.
Kiitos kommenteista!
Ahmatti?
6
1059
Vastaukset
- emmi
varmasti pussin ohjeet riitävät, mutta kissat ovat usein hyvin ahneita....=) meitin kissalle ei millään tuppaa riiittämään mikään terveellinen annos, se käy nokkelana ulkona ja sisälle tullessaan esittää kuin nälkään kuollutta. mutta ruokaa ei silloin saa tippua, muuten tulee lihavaksi helposti ja kissan terveys särkyy. siis noudata vain ihan rauhassa niitä pussin ohjeita, kissasi voi vain hyvin sitä kautta!!!
- emmi265
Mun mielestä sä voisit jo aivan hyvin siirtyä antamaan kissallesi aikuisen kissan ruokaa, nuo kittenit (niitähän yleensä suositellaan annettavaksi 1 vuoden ikään asti, mutta mainoskikka taitaa olla, koska penturaksut ovat kalliimpia) ovat paljon lihottavampia kuin aikuisten raksut.
Mä annan kissoilleni silleen, (acanan kuivaruokaa) että niillä on miltei aina raksuja tarjolla, ja ne syövät sitten siitä kun nälkä on. Eivät syö mitenkään äärettömästi, ja ovat pysyneet normaalipainoisina.
tosiaan,minun mielestä tuon ikäinen kissa ei enää tarvitse pentu ruokaa.itselläni on kaksi poika kissaa,joista vanhempi söi pentu ruokia 6kk ikään asti,ja tämä nuorempi ei syönyt kuin ihan kuukauden päivät sen jälkeen kuin tuli meille.jos edes sitäkään.
ja tulipa tuossa mieleen että kasvavan kissan ruoka määriähän on nostettava sitä mukaan mitä se kasvaa. ja parhaiten sinä itse kissan omistajana tiedät paljonko se oikeasti ruokaa tarvii.onko kissa kova peuhaamaan,käykö pihalla...paljon ruoka haluun vaikuttaa siis kissan päivittäinen liikkuminen.
ja annathan kissalle muutakin ruokaa kuin vain raksuja?
ja onhan kissasi madotettu? kova ruokahalu voi johtua myös madoista.
meillä itsellä kävi nuoremman kanssa noin.
pennut piti olla madotettuja,mutta mitenkäs kävi..vasta kolmas madotus auttoi.
minä itse pidän kissoilla aina kuivaraksuja tarjolla,eli en anna erillisenä ruokana sitä.ja ne muuten on meillä kova sana =D- Tabby
Itse olen antanut vuoden ikään asti olla ruokaa tarjolla koko ajan (kuivaruokaa siis). Ovat saaneet syödä niin paljon kuin itse haluavat. Mitään ongelmia ei ole koskaan tullut, kissat eivät ole sen ikäisinä esim. lihoneet. Laku kyllä tuossa kahden vuoden tienoilla lihosi, mutta laihtui onneksi takaisin ihannepainoonsa helposti.
Penturuokaa voit antaa ihan huoletta siihen vuoden ikään asti, penturuoassa on kaikki ravintoaineet oikeissa suhteissa kasvuikäistä kissaa ajatellen =)
Onko kissapojastasi tulossa isokokoinen =)? Nuo annetut ruokintamäärät ovat yleensä vain keskimääräisiä ja suosituksia. Peku söi pentuna kuivaruokaa aina hieman enemmän kuin suosituksissa sanottiin, mutta Peku onkin kookas herrasmies, 10 kk ikäisenä painoa löytyi yli 4 kg, nyt lähemmäs 7 kg (ikää kohta kolme vuotta). Toki on olemassa vielä huomattavasti kookaampiakin kissoja.- Kolli kissa
Olemme antaneet pennulle sekä penturuokaa että täyakasvuisen kissan ruokaa ja hyvin on maistunut ja sisällä pysynyt.Ei ole pentu mitenkään ihmeemmin lihonut ainut mitä on tapahtunut, kissan vauhti on kasvanut menee nyt kuin ohjus vanhemman kissan kanssa,
Meillä on AINA kuivaa ruokaa tarjolla ja raikasta vettä tietysti pitää olla aina tarjolla.
Me syötämme kissoillemme ROYAL CANIN:in kuiva ruokia Eläinkaupoista saa myös näytepusseja joita voit kysästä ja tarjoilla niitä kissalles niin tiedät mikä valmiste kelpaa,niitä on sekä pennuille,sisäkissoille ,ulkokissoille,nuorille ja vanhoille.
- Lina1982
Kiitos kaikista vastauksista!
Olen nyt pitänyt kissalla koko ajan raksuja saatavilla. Ja kappas; yhtäkkiä ne eivät enää kiinnostakkaan niin kovasti! Kissa on täysin terve, joten sairaudesta ei äkillinen "ruokahaluttomuus" johdu. Nyt se syö suunnilleen annostusohjeen mukaisesti ja raksut makaavat kupissa tunnista toiseen (ennennäkemätöntä meillä)!
Taitaa olla niin, että kissa söi hädissään kaiken, kun ei luottanut saavansa sitä lisää (säännöllisistä ruokita-ajoista huolimatta). Tutkimattomat ovat kissan käytöstavat...
Tarkennuksena vielä vastauksiinne;
Kissa saa toki myös märkäruokaa, mutta raksut ovat pääasiallinen ravinto.
Uskon penturuuan olevan tarpeellinen noin vuoden ikään asti. Siihen asti kissa kasvaa ja kehittyy, ja vain laadukas penturuoka vastaa kasvamisen haasteeisiin ja on tasapainoitettu kaikilta osiltaan. Toki muilla voi olla muita mielipiteitä.
Kissamme tosiaan on aika kookas. Nyt kahdeksankuisena se painaa jo reilusti neljä kiloa. Kisu on kuitenkin sisäkissa (tosin välillä jopa hyperaktiivinen sellainen), joten sen reviiri on aika pieni ja rajoittaa sinänsä liikkumista ja ravinnontarvetta.
Kiitos mielenkiinnostanne ahmattiamme kohtaan ja hyvää keväänodotusta kissoille ja kissaihmisille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1096476Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M884101L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa453437TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a72820Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6251421- 66838
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja55823- 9809
Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?193798Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j47779