Järkyttävän kovat askeläänitöminät

Tiinukka64

Ostin kaksi vuotta sitten unelmieni kerrostaloasunnon, v 1962 rakennetusta talosta. Asunto on persoonallinen (huonejärjestystä muutettu), tilava, kauniisti rempattu juuri makuni mukaan (olen intohimoinen sisustaja), sijainti erinomainen ja rauhallinen, keskustaan 5 minuutin kävelymatka. Kaikki oli hyvin reilun vuoden. Kuului vain ns normaaleja kerrostalon ääniä. Kunnes kahta kerrosta ylemmäs (ei siis suoraan yläpuolelle) muutti vuokralle kolmelapsinen yh-äiti. Lapset ovat 7, 11 ja 12 v. Sieltä kuuluu todella voimakkaasti juoksuaskeleet ja hyppiminen, kuusi tuntia putkeen joka päivä. Kaverit vielä päälle. Aivan kuin olisi jatkuva ukkosen kumina pään päällä. Kysyin isännöitsijältä, miten voi kuulua kahta kerrosta alemmas niin voimakkaasti. Osakkeenomistajat ovat vaihtaneet laminaatin, ja vastasivat isännöitsijän kyselyyn, että sen alle on laitettu solumuovi. Mitään ei voi kuulemma tehdä. Tämä on ns paikalleen valettu talo ja välipohjat kai betonia. Tokikaan tuohon aikaan ei ole juuri äänieristyksiä ajateltu. Pitäisi mennä puhumaan lasten äidille, mutta en ole vielä uskaltanut. Sen verran häijyn oloinen nainen. Eikä se mitään auttaisi. Lapsilla on oikeus leikkiä kotonaan. Ihmettelen vain, ettei tämä äiti opeta lapsiaan ottamaan alakerran naapureita huomioon. Meilläkin olisi oikeus kotirauhaan? Tilanne on aivan kestämätön. Masentaa laittaa unelmakoti myyntiin, tappiotakin tulee. Eikä uutta yhtä kaunista löydy tästä kaupungista. Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa?

6

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuttaenvaihda

      Tiedän kun tuo paikalla valu oli siihen aikaan 15 cm välipohja ja huoneistojen väliset seinät jotain kuonaa, asuin itse 1927 rakennetussa, ihan paska, ja 1966 tekaistussa ihan paska äänieristys, nyt miltei uudessa välipoha tehty paikalla betonivalu 28 cm ja pintakerros parketin eriste ja oma ilmanvaihto, tämä on unelmieni kerrostaloasunto kerta kaikkiaan ihana rauha.

    • Hasostadissa

      Meillä oli 1964 rakennettu kivitalo(kerrostalo) hissitön ja ylin kerros, alhaalta ja sivuilta tuli tupakanhajut kämppään ja puhe kuului selvästi, naapurin virolaisen akan puheet ja huudot lapsilleen sanasta sanaan ja kauhea töminä seinän takaa.
      Myin pois, sijoittaja osti ja muutin Helsingin kaupungin asumisoikeusasuntoon uuteen tänä vuonna valmistuneeseen taloon, täällä on mukavaa ja rauhallista ja ei kuulu naapurin äänet, joku kolina joskus ei mitään muuta ei suihku tai vessaääniä kuten vanhassa.
      Maksan mieluummin aso-vuokraa kuin asun vanhassa melutalossa ja jos mieli muuttuu niin tästä saa rahat pois ei tarvitse pelätä tappiota eikä remontteja.

    • Naapurinnarsissit

      Pahoittelen kohtaloasi kovasti. Kärseimme itse samasta painajaisesta, yläkerran yksilapsi terrorisoi kaikkia lähinaapureita. Lapsi itse on tietysti viaton tähän, mutta vanhemmat aivan täysin ignorantteja. No muutenkin isi kykki käytävässä kun pikkupiiraa nukutettiin.. heiltä kyllä tuli agressiivisia viestejä miten häiritsemme heitä keskellä päivää.. emme olleet edes kotona. Asiasta keskustelu auttoi sen verran, että kuulin olevani täysin lapsen kasvatuksesta tietämätön ihminen. Teen sitä tosin työkseni.. Todella valitettavaa, ihmisten itsekkyys on aivan käsittämätöntä ja ymmärrän hyvin kärsimyksesi. Itse annoin periksi ja pistin vuokralle..

    • Anonyymi

      Tiedän miltä tuntuu... jouduin kuuntelemaan lasten jokapäiväistä juoksua 2 vuotta.
      Eikö sitä voi pihalla juosta edes kerran vuodessa ?

    • Anonyymi

      Aivan sama minkä ikäinen kerrostalo, jos lattiamateriaali on laminaatti. Laminaatti on paholaisen keksintö. Kova, askeläänikaiutin, kylmä. Halpa ja kestää koirien kynnet ja kakaroiden lelut, siksi sitä laitetaan.

      Meillä 2016 rakennettu aso-talo ja kaikissa asunnoissa siis laminaattilattia. Jumalauta sitä melua ja kopinaa, ja pienikin tavara tippuessaan kuuluu kovana pamauksena. Nyt asutaan ylimmässä kerroksessa mutta alakerrasta kuuluu kakaran lelujen paiskomiset, juoksu, ja koiran ravaaminen kynnet esillä. Lisäksi laminaattilevyt on asennettu liian tiukasti ja lämpimillä keleillä lattia natisee helvetisti askelten alla.

      Kyllä varmasti asukkaiden vaihtuvuus olisi vähäisempää jos laminaatti kiellettäisiin ja tilalle vaikka muovimatto, tai sitten laadukas parketti.

    • Anonyymi

      Yleensä välipohja on betonia ja mikään rakenne ei kyllä vaimenna aivan mahdotonta meteliä. Vanhoissa taloissa on vielä yhteinen ilmakanava, jonka kautta helposti kantautuu ääni naapuriin. Matalat äänet taas kuuluvat aina riippumatta äänenvoimakkuudesta.

      Huomaavaiset naapurit, eli sellaiset jotka lähinnä käyvät töissä päivisin ja tulevat väsyneenä kotiin yöksi nukkumaan ovat parhaita. Kun naapuri vaihtuu, voi äänenvaimennus joutua testiin, oli talo uusi tai vanha. Hiljaisuuden aika pitäisi käsitteenä olla selvä.

      Naapurista kantautuvaa ääntä voi päiväsaikaan noin yleensä torjua olemalla itse aktiivinen. Voi soittaa musiikkia tai "vastamelua" eli joka on kohinaa tms. luonnonääntä. Auttaa tiettyyn rajaan saakka. Aloittajan ongelmaan voi samaistua. Meillä valvoi kaikki asukkaat, kun ylimpään kerrokseen muuttikin narkomaani. Se oli ihan kauheaa aikaa.

      Toisaalta jos aloittaja tämän viestin tulee lukeneeksi, kannattaa hänen ymmärtää oikeutensa osakkaana. Jos tuo lapsiperhe on vain vuokralla, heistä pääsee kyllä eroon. Häiritsevä elämä on termi, joka erityisesti koskettaa vuokralaisia. Jos asunnossa on jatkuva meteli päällä aina päivisinkin voi siitä tehdä valituksen.

      Mikään lattiamateriaali ei kyllä vaimenna täysin kunnon kantapäällä astujaa, eikä hyppimistä eikä lasten leikkiä. Laminaatin ja seinän saumassa pitäisi olla jätetty rako, jossa on silikonia. Eipä taida olla useimmassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe