Sepitteellisiä juttuja "ilmasta" as. hinnoissa

Maanantain 6.2.2016 Helsingin Sanomissa oli isolla kirjoitettuna otsikko: Asuntojen hinnoissa paljon ilmaa Helsingissä. Väliotsikko oli "Viime vuonna eniten tinkimisvaraa oli yhdinkeskustan, Punavuoren ja Konalan alueella myytävissä kerrostaloasunnoissa."
.
Uutinen vaikutti mielenkiintoiselta, joten luin sen. Uutisessa kerrottiin, että hintapyyntöjen ero toteutuneisiin hintoihin oli laskettu vertaamalla viime vuonna toteutuneita kauppahintoja samana vuonna myynnissä olleiden asuntojen pyyntihintoihin. Vasta ison kaksisivuisen kirjoituksen puolivälissä kerrottiin, että "yhdinkeskustan alueella hintaeroa selittänee se, että myynnissä oli enemmän asuntoja kuin tehtiin kauppoja."
.
Edellä mainittu vie pitkälti pohjan koko selvitykseltä. Yhdinkeskustan alueella toteutuneita kauppoja oli 428 asuntoa, mutta ei kerrota paljonko oli myyntiilmoituksia. Kaikkien myynti-ilmoitusten hintapyyntöjen yhteisumma on kuitenkin jaettu toteutuneiden kauppojen hintojen yhteissumman kanssa, ja tästä on päädytty toteamaan, että ero hintapyyntöjen ja toteutuneiden kauppojen välillä olisi täällä suurin 20 prosenttia.
.
Samalla epätodenmukaisella tavalla laskettuna hintaero Kalliossa saatiin 6,5 prosenttiin. Hintaero siis sisältää myös myymättä jätetyt asunnot ja kenties jopa uudelleen myyntiin tulleet samat asunnot.
.
Selvityksen todetaan kirjoituksen puolessa välissä olevan suuntaa antava, mutta jutun otsikko, väliotsikko ja kerronta eivät sitä selvästi tuo ilmi. Juttuun oli vielä haastateltu Hypon Juhana Brotherusta, joka totetaa, että Helsingissä asuntojen pyyntihinnassa on usein tinkimisvaraa 5-10 prosenttia. Se on selvä, että asuntojen hinnoissa on tinkimisvaraa ja hintoja kannattaa tinkiä, mutta jopa tuo 5-10 prosenttia vaikuttaa ylimitoitetulta, jos kerran Kalliossa myymättä jätetyt asunnon mukaan lukien hintaero oli yhteensä 6,5 prosenttia.
.
Esimerkki: jos Kalliossa myytiin 465 asuntoa, vaikkapa keskimääräiseen hintaan 250.000 euroa, mutta myymättä jäi 32 saman hintaista asuntoa (laitettu esimerkiksi uudelleen myyntiin), hintaeroa tulee toimittajan laskemalla tavalla 6,5 prosenttia. Todellista hintaeroa ei siis olisi ollenkaan.
.
Uskon että tinkimisvaraa on ja tinkiä aina kannattaa, mutta ihmettelen toimittajien kykyä laadukkaiden tutkimusten ja artikkelien tekemiseen. Eteenpäin hömppäjournalismilla ja otsikkoklikkauksilla.
.
Jutun olivat kirjoittaneet Joonas Laitinen ja Juhana Saarinen (HS).

18

791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä taas epäilen enemmän sinun kykyäsi ymmärtää asioita. Mutta kun et pääse suljetulle osastolle, niin en voi sinua auttaa.

      • Katsohan vaan avustaja LKV pelle-Hermanni tuli kommentoimaan vähäisen ymmärryksensä rajoissa.


      • alantoimija

        Olen samaa mieltä LKV:n kanssa. Punditin ymmärrys on hyvin tarkoitushakuinen ja siinäkin kategoriassa vieläpä suppea. Siinä näkyy puute käytännön kokemuksesta ja tukeutuminen pelkkään lehti/tilastotietoon oman ymmärtämättömyyden vahvistamiseksi.

        Näistä Punditin avausten vähäisistä komenttimääristä näkee, että yhä useampi on huomannut saman.


      • alantoimija
        alantoimija kirjoitti:

        Olen samaa mieltä LKV:n kanssa. Punditin ymmärrys on hyvin tarkoitushakuinen ja siinäkin kategoriassa vieläpä suppea. Siinä näkyy puute käytännön kokemuksesta ja tukeutuminen pelkkään lehti/tilastotietoon oman ymmärtämättömyyden vahvistamiseksi.

        Näistä Punditin avausten vähäisistä komenttimääristä näkee, että yhä useampi on huomannut saman.

        Olen samaa mieltä siitä että olen trolli.


      • alantoimija
        alantoimija kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä että olen trolli.

        Vastaile Pundit omalla nimimerkilläsi, äläkä varastele toisten nikkejä, kuten tapanasi on. Olen huomannut tämän saman taktiikan muissakin aloittamissasi ketjuissa.


    • hintatarkkailja
      • tinkivara

        Pyyntihinta ei välttämättä ole se hinta mikä on toiveissa saada.

        Olen ymmärtänyt, että yleinen tapa toimia myydessä käytettyjä asuntoja, käytettyjä autoja tai vastaavia tuotteita on seuraava :

        1. Arvioidaan käypä arvo

        2. Arvioidaan tavoitehinta (jonka siis pitäisi suunnilleen vastata käypää arvoa, ainakin, jos on paljon yläkanttiin, jää tuote helposti myymättä)

        3. Lisätään tavoitehintaan tinkimisvara

        4. Ilmoitetaan hintapyyntö myynti-ilmoituksessa

        Näin ollen ostaja saa tuntea saaneensa alennusta tinkimällä ja tarjoamalla pyyntihintaa vähemmän (tässä korostuu ostajalle tärkeä hintatietoisuus). Myyjä (EHKÄ TOIVOTTAVASTI) saa kuitenkin tavoitehinnan, eli sen mitä halusi.

        Näin molemmat osapuolet ovat kauppaan tyytyväisiä. Näin olen itse asian ajatellut ja näin myös toiminut sekä ostajana että myyjänä.


      • Totta, mutta olisihan se kiinnostavaa tietää mikä on todellinen keskimääräinen tinkivara asuntojen hinnoissa. Tämänkin jutun kirjoittaneet ovat tehneet kovasti töitä jutun eteen, mutta eivät ole viitsineet tehdä sitä kunnolla, mikä on sääli.


      • tinkivara kirjoitti:

        Pyyntihinta ei välttämättä ole se hinta mikä on toiveissa saada.

        Olen ymmärtänyt, että yleinen tapa toimia myydessä käytettyjä asuntoja, käytettyjä autoja tai vastaavia tuotteita on seuraava :

        1. Arvioidaan käypä arvo

        2. Arvioidaan tavoitehinta (jonka siis pitäisi suunnilleen vastata käypää arvoa, ainakin, jos on paljon yläkanttiin, jää tuote helposti myymättä)

        3. Lisätään tavoitehintaan tinkimisvara

        4. Ilmoitetaan hintapyyntö myynti-ilmoituksessa

        Näin ollen ostaja saa tuntea saaneensa alennusta tinkimällä ja tarjoamalla pyyntihintaa vähemmän (tässä korostuu ostajalle tärkeä hintatietoisuus). Myyjä (EHKÄ TOIVOTTAVASTI) saa kuitenkin tavoitehinnan, eli sen mitä halusi.

        Näin molemmat osapuolet ovat kauppaan tyytyväisiä. Näin olen itse asian ajatellut ja näin myös toiminut sekä ostajana että myyjänä.

        Näin se varmaan toteutuu, jos hinnoittelu perustuu järjenkäyttöön. Palstalla pari vuotta kirjoittaneena olen huomannut, että monet "rommaajat" eivät tunnista mikä ero on asunnon hintapyynnön laskemisella asunnon myyntivoittoon tai -tappioon. Hintapyynnön laskemisesta ei voi päätellä saako myyjä voittoa ja kuinka paljon, vai tuleeko myyjälle tappiota.


      • Katse.as.hinnoissa
        tinkivara kirjoitti:

        Pyyntihinta ei välttämättä ole se hinta mikä on toiveissa saada.

        Olen ymmärtänyt, että yleinen tapa toimia myydessä käytettyjä asuntoja, käytettyjä autoja tai vastaavia tuotteita on seuraava :

        1. Arvioidaan käypä arvo

        2. Arvioidaan tavoitehinta (jonka siis pitäisi suunnilleen vastata käypää arvoa, ainakin, jos on paljon yläkanttiin, jää tuote helposti myymättä)

        3. Lisätään tavoitehintaan tinkimisvara

        4. Ilmoitetaan hintapyyntö myynti-ilmoituksessa

        Näin ollen ostaja saa tuntea saaneensa alennusta tinkimällä ja tarjoamalla pyyntihintaa vähemmän (tässä korostuu ostajalle tärkeä hintatietoisuus). Myyjä (EHKÄ TOIVOTTAVASTI) saa kuitenkin tavoitehinnan, eli sen mitä halusi.

        Näin molemmat osapuolet ovat kauppaan tyytyväisiä. Näin olen itse asian ajatellut ja näin myös toiminut sekä ostajana että myyjänä.

        Asuntojen hintojen tinkivara on yleisesti noin 5-15% jos hinnoittelu on tehty ammattimaisesti muussa tapauksessa voidaan epäillä jo rikollista toimintaa välittäjän taholta.

        Palstalla on ollut keskustelua muutamista kohteista joissa myyjänä on ollut julkisuuden henkilö kuten Mikkosten Pilvilinna jonka epäpätevän välittäjän määrittelemä hintapyyntö oli alussa 450 000€ ja asunto myytiin sitten ammattitaitoisen välittäjän kautta 270 000€. Tinkivaraa oli melkein puolet.

        Nyt on myynnissä kansanedustaja Kaikkosen ok-talo pienellä peltotilkulla josta pyydettiin aluksi 450 000€, hintaa pudotettu 374 000€. Kohdetta myyty jo vuoden verran. Oma arvioni oikeasta myyntihinnasta on 199 000€ joka on alueen toteutuneiden kauppahintojen mukaan mahdollista saada talosta.

        https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/tuusula/13361586


    • öööörrr

      Aloittaja on oikeassa. Jos verrataan myynnissä olleiden asuntojen hintapyyntöjä toteutuneisiin hintoihin, ei saada oikeata dataa tinkimisvarasta. Aineistosta tosiaan pitäisi poistaa myymättä jääneet asunnot, koska suurella todennäköisyydellä niiden hintapyynnöt ovat olleet yläkanttiin.

      Pitäisi aina verrata ainostaan myytyjen asuntojen hintapyyntöjä toteutuneisiin hintoihin. Ongelmana taitaa olla, että dataa ei noin vain olekaan saatavissa. Kaikki välittäjät ja yksityiset myyjät eivät anna tietoja eteenpäin osakekaupassa.

      • puuttuvaa.tietoa

        Olen samaa mieltä siitä, että kaikki välittäjät ja myyjät eivä näitä tietoja anna eteenpäin. Sen näkee selvästi kun katsoo asuntojen hinnat.fi sivulta. Sieltä puuttuu sellaisia asuntoja, jotka tietää varmasti jo olevan myyty.
        Ja jos näiden "tietojen" pohjalta tehdään sitten tilastoja, niin ymmärtää miten metsään on menty


      • Sääli, koska tämänkin jutun kirjoittaneet toimittajat olivat tehneet kovasti töitä materiaalin kanssa. Sitten koko kirjoitus perustuukin virheelliseen laskutapaan.
        .
        Erityisesti Helsingin ydinkeskustassa voi vaatia pitkän myyntiajan ja pari ilmoitusta kalliimman puoleiset, yli miljoonan euron arvoiset asunnot.
        .
        Parhaimman arvion tinkivarasta pystyisivät laskemaan kiinteistönvälittäjät omasta kannastaan. He tietävät asetetun hintapyynnön ja todellisen toteutuneet hinnan. Tämäntyyppinen tiedottaminen taas ei ole kiinteistönvälittäjien toimeksiantojen kannalta edullista, joten sitä ei tehdä. Yhä laajemman tietoisuuden johdosta myytävien asuntojen hintoja pyrittäisiin nostamaan oletetun tinkivaran verran ja asiakkaat yrittäisivät saada tingittyä vähintään ilmoitetun verran. Kohonneiden hintojen vuoksi asuntojen myyntiajat saattaisivat hieman edelleen pidentyä.


      • alantoimija
        pundit kirjoitti:

        Sääli, koska tämänkin jutun kirjoittaneet toimittajat olivat tehneet kovasti töitä materiaalin kanssa. Sitten koko kirjoitus perustuukin virheelliseen laskutapaan.
        .
        Erityisesti Helsingin ydinkeskustassa voi vaatia pitkän myyntiajan ja pari ilmoitusta kalliimman puoleiset, yli miljoonan euron arvoiset asunnot.
        .
        Parhaimman arvion tinkivarasta pystyisivät laskemaan kiinteistönvälittäjät omasta kannastaan. He tietävät asetetun hintapyynnön ja todellisen toteutuneet hinnan. Tämäntyyppinen tiedottaminen taas ei ole kiinteistönvälittäjien toimeksiantojen kannalta edullista, joten sitä ei tehdä. Yhä laajemman tietoisuuden johdosta myytävien asuntojen hintoja pyrittäisiin nostamaan oletetun tinkivaran verran ja asiakkaat yrittäisivät saada tingittyä vähintään ilmoitetun verran. Kohonneiden hintojen vuoksi asuntojen myyntiajat saattaisivat hieman edelleen pidentyä.

        Tajusithan sinäkin kirjaviisas vihdoinkin jotain. Selvää edistystä, kannattaa joskus jalkautua kentälle laajentamaan lisää näkemystä.


      • pundit kirjoitti:

        Sääli, koska tämänkin jutun kirjoittaneet toimittajat olivat tehneet kovasti töitä materiaalin kanssa. Sitten koko kirjoitus perustuukin virheelliseen laskutapaan.
        .
        Erityisesti Helsingin ydinkeskustassa voi vaatia pitkän myyntiajan ja pari ilmoitusta kalliimman puoleiset, yli miljoonan euron arvoiset asunnot.
        .
        Parhaimman arvion tinkivarasta pystyisivät laskemaan kiinteistönvälittäjät omasta kannastaan. He tietävät asetetun hintapyynnön ja todellisen toteutuneet hinnan. Tämäntyyppinen tiedottaminen taas ei ole kiinteistönvälittäjien toimeksiantojen kannalta edullista, joten sitä ei tehdä. Yhä laajemman tietoisuuden johdosta myytävien asuntojen hintoja pyrittäisiin nostamaan oletetun tinkivaran verran ja asiakkaat yrittäisivät saada tingittyä vähintään ilmoitetun verran. Kohonneiden hintojen vuoksi asuntojen myyntiajat saattaisivat hieman edelleen pidentyä.

        Meidän ammattilaisten tietokannassa näkyvät toki toteutuneet hinnat, myyntiajat, kaikki yksilöivät tiedot asunnosta muutenkin. Alkuperäistä hintapyyntiä ei kuitenkaan näy, joten toivomaasi tilastoa ei edes ole mahdollista saada.


    • Järki-hoi

      On aivan sama mitä kämpistä pyydetään koska itse päätän ostajana mitä maksan mistäkin. Jos pyydetään liikaa ,jätän väliin.Helppoa.Esim: Hämeenlinnassa kun katselee vanhojen okt talojen hintoja niin ei tajua että mikä voi maksaa vanhoissa taloissa kun uuden saa jo halvemmalla.Kai te välittäjät jotka myytte näitä pyynniltään 220th euron hintaisia 70 vuotta vanhoja mörskiä homeen kera tajuatte että sen arvo on oikeasti 35th? Jos tontti on maksanut 70vuotta sitten 1 markan ja se mörskä päälle 25th markkaa niin ei voi terveellä järjellä käsittää että sama vanha mörskä maksaa nyt 1.3 miljoonaa markkaa!!! Utopioissa on kiva elää ja minäkin elän usein mutta silloin olen kännissä raskaasti,muuten elän realismissa ja nämä pyyntihinnat ovat naurettavia vanhoista paskoista. Jos tuolla hinnalla ostaa 70 vuotta vanhaa saa 100%:sti paskaa.On nähty käytännössä usein tämä.

    • 25777321177

      helsinki slummiutuu. sitä on puhetta että yksityis ostajat ovat jo vähemmistö ja että vuokrafirmat ovat suurin ostaja. joten asuntolainat eivät ole enää hinta indikaattori vaan yritys lainat asuntosijoitus puolelta.

    • 347777999666

      Tuskin ne Hesarin asuntoasiaviisaatkaan ihan noin hölmösti sentään pähkäilevät vaikka varmasti tässä asiassa tarkoitushakuisesti toimivatkin. Uskon että ne ovat jotain alueittaisia keskimääräisiä hintapyyntöjä vertailleet alueen keskimääräisiin toteutuneisiin kauppahintoihin, ja näissä sitten todenneet olevan näitä eroja. No ei tämä näinkään suinkaan vielä oikeata kuvaa asiasta anna, eikä varsinkaan silloin jos kauppa käy huonon laisesti ja näitä hintapyynnön kanssa myyntiin laitettuja asuntoja jää tai jätetään myymättä, ja kun kauppoja siis toteutuu vain lähinnä näistä enemmän tingatuista.

      Tämä Hypon äijä on kyllä ihan oma lukunsa. Se on fanaattisena aina saarnaamassa omia viisauksiaan näistä asuntojen hinnoista ja hintakehityksistä, ja erityisesti alueittaisista hintakehityseroista hän pajattaa. Hänellä on siis ihan oma agentansa tai tavoitteensa näiden juttujensa takana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1443
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1225
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      105
      1113
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      954
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      141
      939
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      165
      880
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      832
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      814
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe