AIS aisoihin

Yhteysaluskippari

Nyt kun AIS on kovasti yleistynyt pienveneissä ja yhä lisääntyy niin isommat alukset, rahtialukset, matkustajaalukset ym suuremmat ovat hankkineet jonkun filtterin joka poistaa pienveneet näytöstä. Miten se tapahtuu en tiedä. Ilmeisesti kaksi eri perussyteemiä tai msitten jokin ohjelmoitihomma. Kuulin tästä viime kesänä kun olin erään suomen ja ruotsin välillä liikennöivän matkustajalautan komentosillalla missä lankoni on kipparina. Elleivät näin tekisi ei kuulema aisista olisi kohta enä todellista hyötyä kun näyttö kesäruuhkassa täynä erilaisia vesikulkuneuvoja. Eli eivät suuremmin välitä mitä pienveneitä reitillä liikkuu. Kun tutkalla näkyy, ja jos liian keskellä väylää pienveneet liikkuvat niin tottakai torvi soi ja tiuhaan. Lankoni mukaan siinä käy niin että ellei pienvene ymmärrä väistää niin alle jää koska kun vauhti 17-21 solmua ei sellainen jättiläinen voi juuri mitään tehdä. Vierestä ei voi, eikä edes saa mennä ja vaikka maksimissaan hidastaisi niin kilometrikaupalla matka jatkuu ja melko vauhdikkaasti. Pienveneessä AIS saattaa kyllä olla avuksi kun siinä näiden suurten merenkyntäjien sijainti näkyy ja silloin voi siirtyä ajoissa sivulle. Toisaalta en ymmärrä mitä pienveneet syväväylillä yleensä tekevät kuin yhdeksässä kymmenestä tapauksesta vettä on yllin kyllin väylän vieressäkin. Tottakai ahtaita pikkojakin löytyy mutta silloin voisi kyllä todella hyvän vahdinpidon järjestää. Moni ei ymmärrä miten lujaa nuo isot alukset oikeasti liikkuvat ja krysissä luulevat hyvin alta pois ehtivän. Minusta pienveneet ei kovaliikenteisillä syväväylillä saisi liikkua ylipäänsä jos vaihtoehtoinen reitti löytyy.

48

988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AISSIA

      Kauppa-aluksilla A-luokan AIS, huvialuksissa B-luokka. B:n voi suodattaa pois siten, ettei alkusen nimi jne näy mutta kyllä piste (sijainti) kuitenkin yleensä näkyy.

      • Perämiesevp

        Ammattiliikenteessä poistetaan myös pisteet jotta vain oleellinen on näkyvillä eli kauppaalukset.


      • Radio-ja-tutkains.evp
        Perämiesevp kirjoitti:

        Ammattiliikenteessä poistetaan myös pisteet jotta vain oleellinen on näkyvillä eli kauppaalukset.

        No kerropa edes yksi laitemerkki ja -malli, jolla AIS-B:n voi poistaa niin, että AIS-A tiedot eivät häiriydy.
        Jotkin ensimmäisen sukupolven AIS-laitteet eivät ymmärtäneet myöhemmin määritellyn AIS-B:n joitain lausekkeita ja näin jättivät AIS-B:n näyttämättä, mutta tämä on jo mennyttä elämää.


      • Joakim1
        Radio-ja-tutkains.evp kirjoitti:

        No kerropa edes yksi laitemerkki ja -malli, jolla AIS-B:n voi poistaa niin, että AIS-A tiedot eivät häiriydy.
        Jotkin ensimmäisen sukupolven AIS-laitteet eivät ymmärtäneet myöhemmin määritellyn AIS-B:n joitain lausekkeita ja näin jättivät AIS-B:n näyttämättä, mutta tämä on jo mennyttä elämää.

        Tässä on yksi esimerkki, jossa voi poistaa B-luokan lisäksi myös kaikki hitaat tai lyhyet alukset: http://gcaptain.com/class-filtering-targets-ships/

        Tekstissä mainitaan Furunon uudet laitteet (vuonna 2010!).


      • Radio-ja-tutkains.evp
        Joakim1 kirjoitti:

        Tässä on yksi esimerkki, jossa voi poistaa B-luokan lisäksi myös kaikki hitaat tai lyhyet alukset: http://gcaptain.com/class-filtering-targets-ships/

        Tekstissä mainitaan Furunon uudet laitteet (vuonna 2010!).

        Tuo esimerkki ei oikeastaan liittynyt ihan suoraan plotterin näyttöön, kuva liittyi Furunon FAR-2117 tutkaan ja kohteiden valintakriteereihin sen ARPA-listaan. Ja tässäkin poissuljetut kohteet "CPA/TCPA alarm thresholds also causes the AIS display to be turned on (Section 3.13.2)".

        Varsinkin vilkkaiden satamien lähistöllä listaa on hyväkin rajata; jos paikallaan olevat tai läheltä menevät pienet ja ketterät alukset yms antavat jatkuvasti varoituksia laivan komentosillalle se tietysti häiritsee muutenkin tarkkaa keskittymistä vaativaa tilannetta.

        Tuo runsaiden kohteiden ongelma vilkkaissa satamissa ei koske vain laivoja. Omassa veneessäni teen hiukan tuota kerrottua vastaavasti, otan tavallisesti kaikki AIS-hälytykset pois päältä vilkkaiden (esim. Napolin, Palman, Gibraltarin, Las Palmasin yms) satamien lähellä, muuten laite huutaa lähes koko ajan. Sen sijaan laivojen ja veneiden AIS-symbolit, vaikka niitä olisi paljonkin, eivät uuden kohtuuison plotterin näytöllä häiritse, päinvastoin.


    • Olihanesitys

      Ilman kappalejakoa kirjoitus on raskas lukea varsinkin, kun se on ajatusvirtaa.

      Sen verran ymmärsin, että kirjoittaja ei tajua miten AIS toimii eikä halua muiden kuin laivojen liikkuvan syväväylillä.

      Hienoa.

    • Ssppss

      Muista merten vapaus. Kieltoalueita on todella vähän.
      Suomi on niin maailman syrjässä, ettei todellisia ruuhkia ole maalla, merellä tai ilmassa. Ja syntyvyys on pienempi kuin kuolleisuus. Ei hätää.

    • AIS maaleja ei voi suodattaa vain osittain. Oliko muuta?

      Kauppalaivojen ruudut on pikkuisen isommat, kuin sen perusveneilijän honkkarista ostama 5tuuman simraygarnce, joten ei se mene parista purkkarista tukkoon

      • Tankkeriperämies

        "AIS maaleja ei voi suodattaa vain osittain."
        Nyt oli asialla ei kauppalaivaston AIS tuntija. Aloittaja on täysin oikeassa. Meillä kauppalaivastossa on se ns A-class AIS ja siitä pystyy suodattamaan B-class AIS täysin ja niin myös teemme. Olen siitä asti AIS ia käyttänyt kun se pakolliseksi tuli joten luulisin asiasta jotain tietävän. Toivoisi että B-class AIS myös tulisi pakolliseksi kaikissa veneissä jotka pääväyliä käyttävät ja että sitä AKTIIVISESTI käytettäisiin. Meillä on itäiseltä suomenlahdelta ja tanskan salmesta viime vuosilta monta todella vaarallista läheltäpiti tilannetta. Aiemmin huviveneet ymmärsivät pysytellä väylien reunamilla. Nykyään yhä useampi vene, varsinkin suuremmat mootori-ja purjepurret ilmeisesti kuvittelevat että ovat ammattiliikenteessä. Meidän ammattimerenkulkijoiden yleinen mielipide on että veneilylle pitäisi jonkinlainen ajokortin tapainen systeemi saada. Tilanne on huomattavasti muuttunut 30 vuotta sitten verrattuna. Veneilijöitä on moneksi mutta kunnon merimiehet vaan tuntuu vähenevän. Yhä useampi tuntuu ajavan automaattiohjauksella ja ympäröivän liikenteen seuraaminen heikkoa.
        Tosin ihan kunnon vapaajan veneiliöitä myös tietty useita löytyy mutta tuntuu että ei osaavia vuosi vuodelta lisääntyy. Talvi on sitä parasta aikaa turvallisuuden kannalta katsottuna.


      • Tankkeriperämies kirjoitti:

        "AIS maaleja ei voi suodattaa vain osittain."
        Nyt oli asialla ei kauppalaivaston AIS tuntija. Aloittaja on täysin oikeassa. Meillä kauppalaivastossa on se ns A-class AIS ja siitä pystyy suodattamaan B-class AIS täysin ja niin myös teemme. Olen siitä asti AIS ia käyttänyt kun se pakolliseksi tuli joten luulisin asiasta jotain tietävän. Toivoisi että B-class AIS myös tulisi pakolliseksi kaikissa veneissä jotka pääväyliä käyttävät ja että sitä AKTIIVISESTI käytettäisiin. Meillä on itäiseltä suomenlahdelta ja tanskan salmesta viime vuosilta monta todella vaarallista läheltäpiti tilannetta. Aiemmin huviveneet ymmärsivät pysytellä väylien reunamilla. Nykyään yhä useampi vene, varsinkin suuremmat mootori-ja purjepurret ilmeisesti kuvittelevat että ovat ammattiliikenteessä. Meidän ammattimerenkulkijoiden yleinen mielipide on että veneilylle pitäisi jonkinlainen ajokortin tapainen systeemi saada. Tilanne on huomattavasti muuttunut 30 vuotta sitten verrattuna. Veneilijöitä on moneksi mutta kunnon merimiehet vaan tuntuu vähenevän. Yhä useampi tuntuu ajavan automaattiohjauksella ja ympäröivän liikenteen seuraaminen heikkoa.
        Tosin ihan kunnon vapaajan veneiliöitä myös tietty useita löytyy mutta tuntuu että ei osaavia vuosi vuodelta lisääntyy. Talvi on sitä parasta aikaa turvallisuuden kannalta katsottuna.

        Jos kerran B-AISmaalit pystyy suodattamaan pois ja niin myös teette, haluaisit kumminkin, että kaikilla AIS olisi. Tuossa on hieman ristiriitaa.

        Olemme asiasta useaan otteeseen keskustelleet merenkulun ammattilaisten kanssa, kun edellisessä työpaikassani. Työkaverini oli merikapteeni joka tuli kauppalaivalta suoraan meille hommiin.

        Tärkein kysymys on se, kuka ottaa vastuun siitä, jos jossain olosuhteissa tulee törmäys kahden AIS- transponderia käyttävän veneen tai aluksen kanssa. Toinen alus olisi tahallisesti estänyt AIS maalien tiedon käytön omassa aluksessaan, ja törmäys oltaisiin voitu välttää Jos molempien AIS seuranta olisi päällä.

        -olisikohan AIS seurannan pois kytkenyt henkilö-

        Miksi joku haluaisi tämän riskin ottaa?

        Hommaa voisi verrata paukkuliivien pitämiseen, mutta pullo on vaan ruuvattu irti

        Tämä AIS keskustelu nousee aina aika-ajoin esille ja mielipiteet jakautuu aina jyrkästi puolesta ja vastaan. Vahvin ei on tietenkin niillä, jotka ei ole koskaan käyttäneet, eikä edes nähneet, eivätkä käytä.

        Tuskin se lähettävä AIS jokaiselle tarpeellinen on, mutta paljon ja pitkälle matkaaville varmaan on.


      • KevätHeather
        vanhami kirjoitti:

        Jos kerran B-AISmaalit pystyy suodattamaan pois ja niin myös teette, haluaisit kumminkin, että kaikilla AIS olisi. Tuossa on hieman ristiriitaa.

        Olemme asiasta useaan otteeseen keskustelleet merenkulun ammattilaisten kanssa, kun edellisessä työpaikassani. Työkaverini oli merikapteeni joka tuli kauppalaivalta suoraan meille hommiin.

        Tärkein kysymys on se, kuka ottaa vastuun siitä, jos jossain olosuhteissa tulee törmäys kahden AIS- transponderia käyttävän veneen tai aluksen kanssa. Toinen alus olisi tahallisesti estänyt AIS maalien tiedon käytön omassa aluksessaan, ja törmäys oltaisiin voitu välttää Jos molempien AIS seuranta olisi päällä.

        -olisikohan AIS seurannan pois kytkenyt henkilö-

        Miksi joku haluaisi tämän riskin ottaa?

        Hommaa voisi verrata paukkuliivien pitämiseen, mutta pullo on vaan ruuvattu irti

        Tämä AIS keskustelu nousee aina aika-ajoin esille ja mielipiteet jakautuu aina jyrkästi puolesta ja vastaan. Vahvin ei on tietenkin niillä, jotka ei ole koskaan käyttäneet, eikä edes nähneet, eivätkä käytä.

        Tuskin se lähettävä AIS jokaiselle tarpeellinen on, mutta paljon ja pitkälle matkaaville varmaan on.

        Eikö kauppa käy, kun taas nau'ut täällä joutavia, mistä et mitään tiedä. On siinä "asiantuntia" venetarvike myyntiin...


      • 5:41 on aika hiljaista tuon kaupan käynnin kanssa, kiitos kysymästä. Pahoittelen, että tietämykseni taso ei riitä herran/rouvan sofistikoituneeseen tiedonjanoon. Ajattele kumminkin positiivisesti. Tietämättömyyteni rinnalla, sinun valaistunut tietämyksesi pääsee loistamaan auringon lailla.


      • kahvinsuodatin
        Tankkeriperämies kirjoitti:

        "AIS maaleja ei voi suodattaa vain osittain."
        Nyt oli asialla ei kauppalaivaston AIS tuntija. Aloittaja on täysin oikeassa. Meillä kauppalaivastossa on se ns A-class AIS ja siitä pystyy suodattamaan B-class AIS täysin ja niin myös teemme. Olen siitä asti AIS ia käyttänyt kun se pakolliseksi tuli joten luulisin asiasta jotain tietävän. Toivoisi että B-class AIS myös tulisi pakolliseksi kaikissa veneissä jotka pääväyliä käyttävät ja että sitä AKTIIVISESTI käytettäisiin. Meillä on itäiseltä suomenlahdelta ja tanskan salmesta viime vuosilta monta todella vaarallista läheltäpiti tilannetta. Aiemmin huviveneet ymmärsivät pysytellä väylien reunamilla. Nykyään yhä useampi vene, varsinkin suuremmat mootori-ja purjepurret ilmeisesti kuvittelevat että ovat ammattiliikenteessä. Meidän ammattimerenkulkijoiden yleinen mielipide on että veneilylle pitäisi jonkinlainen ajokortin tapainen systeemi saada. Tilanne on huomattavasti muuttunut 30 vuotta sitten verrattuna. Veneilijöitä on moneksi mutta kunnon merimiehet vaan tuntuu vähenevän. Yhä useampi tuntuu ajavan automaattiohjauksella ja ympäröivän liikenteen seuraaminen heikkoa.
        Tosin ihan kunnon vapaajan veneiliöitä myös tietty useita löytyy mutta tuntuu että ei osaavia vuosi vuodelta lisääntyy. Talvi on sitä parasta aikaa turvallisuuden kannalta katsottuna.

        Sinä olet aloittaja ja kehut omaa kirjoitustasi.
        No onhan se hyvä, että edes itse kehuu :D


    • Aktiivi.Heijasuts

      Mitenkäs aktiivinen tutkaheijastin, olisiko sellainen parempi?

      Suomen merialueethan ovat todella vilkkaita ihan maailmankin mitassa. Samoilla vesillä seilaa runsaasti eri kokoista paattia.

    • Ei ole. AIS maalista näkee, kuka minkä kokoinen ja minne. Aktiivisesta tutkaheijastimen tutkamaalista ei. Se on isojen vesien värkki.

    • Matkapurjehtija

      Lähettävä AIS on pienveneissä melko turha. Vastaanotin sen sijaan tarpeellinen.

      • vainseilori

        Siinä tuli järkevä kommentti, kiitos!


      • ei.vain.seilori

        Kaikkea muuta kuin turha.


      • Merellämonetvuodet
        vainseilori kirjoitti:

        Siinä tuli järkevä kommentti, kiitos!

        Olen tasan tarkkaan sama mieltä. Vastaanotavasta voisi tehdä jopa pakollinen, ainakin jos rannikkoalueiden ulkopuolella liikkuu. Lähettävä on täysin hyödytön koska ammattiliikenne suodattaa B-luokan AIS kokonaan pois. Näin ainakin niissä aluksissa missä minä olen töissä ollut. Olen kohta 40 vuotta merellä seilannut ja laivoja monessa kelissä ohjaillut joten himpun verran tieto/taitoa jo on.
        Parasta aikaa ollaan Bornholmin seutuvilla ja vapaavahti alkoi vähän aikaan sitten.
        Olen tätä purjehtioiden palstaa jonkunverran seuranut koska itse kesäisin joskus purjehdin kun oon vapaalla. Hyvä että joskus tästä ammattiliikenteestäkin täällä jutellaan.


      • BertelK
        Merellämonetvuodet kirjoitti:

        Olen tasan tarkkaan sama mieltä. Vastaanotavasta voisi tehdä jopa pakollinen, ainakin jos rannikkoalueiden ulkopuolella liikkuu. Lähettävä on täysin hyödytön koska ammattiliikenne suodattaa B-luokan AIS kokonaan pois. Näin ainakin niissä aluksissa missä minä olen töissä ollut. Olen kohta 40 vuotta merellä seilannut ja laivoja monessa kelissä ohjaillut joten himpun verran tieto/taitoa jo on.
        Parasta aikaa ollaan Bornholmin seutuvilla ja vapaavahti alkoi vähän aikaan sitten.
        Olen tätä purjehtioiden palstaa jonkunverran seuranut koska itse kesäisin joskus purjehdin kun oon vapaalla. Hyvä että joskus tästä ammattiliikenteestäkin täällä jutellaan.

        Onko se Arska siellä Bornholmin alueella. Ainakin AIS mukaan laivanne siellä äsken oli. Me olemme tulossa Szczecinistä kotisuomeen päin , lähdettiin tuossa puoli yhdentoista jälkeen liikkeelle. Minulla alkaa yövuoro yhdeltä ja kattelin juuri missä olette. Yritin kuuden maissa soittaa sinulle mutta ei mennyt signaali läpi. Jos olet vielä hereillä niin koita soitella jos on tarpeeksi kenttää mutta sielläpäin kyllä yleensä yhteyttä kännykällä saa. Minuun saa yhteyttä vielä sellaisen parin tunnin aikana sen jälkeen jo pätkii. Ellei saada yhteyttä soitellaan joskus toiste, minulla ois asiaa siitä moottoripyörästä. Kesä tulee kohisten meinaan.
        Morjensta / Bertel


      • Kaikille vastaanottavat AIS:t, mutta kellekkään ei lähettäviä? Vähän sama, kuin menisi pimeään metsään hippasille mustissa vaatteissa ja ainoa apuväline olisi taskulampun sijasta aurinkolasit.


      • Joakim1
        vanhami kirjoitti:

        Kaikille vastaanottavat AIS:t, mutta kellekkään ei lähettäviä? Vähän sama, kuin menisi pimeään metsään hippasille mustissa vaatteissa ja ainoa apuväline olisi taskulampun sijasta aurinkolasit.

        Laivoillahan lähettävä AIS on jo pakollinen. Jos kaikilla huviveneillä olisi lähettävä AIS, olisivat ainakin nykyiset veneissä olevat AIS-vastaannottomet melkolailla käyttökelvottomia informaatiotulvan takia.

        Minua ei kiinnosta pienten veneiden seuranta AISista. Aiheuttavat vaan turhia törmäysvaroituksia. Vai olisiko jossain laitteissa eri törmäysvaroitusasetus A- ja B-luokalle?

        Laivoja väistellessä AIS-vastaanotin on erittäin hyödyllinen. Hyvin vaikea on muuten arvioida ehtiikö turvallisesti edestä vai ei. Saattaa myös saaren takaa tuleva laiva yllättää ilman AISia.

        Ainoa syy minulle hankkia lähettävä AIS olisi juuri laivojen informointi. Jos ne suodattavat B:t pois, ei tuostakaan siis olisi hyötyä. Toivottavasti edes pitävät tutkansa asetuksilla, joilla havaitsee lähialueen veneet.

        Laivoillakin on väistämisvelvollisuutensa, varsinkin avomerellä, ja erityisesti niillä ei ole päälleajo-oikeutta. Lisäksi niillä on tähystysvelvollisuus, johon luulisi kuuluvan B-luokankin AISin seuranta, ainakin avomerellä, jossa siitä ei tule informaatiotulvaa.


      • Tunari1
        Joakim1 kirjoitti:

        Laivoillahan lähettävä AIS on jo pakollinen. Jos kaikilla huviveneillä olisi lähettävä AIS, olisivat ainakin nykyiset veneissä olevat AIS-vastaannottomet melkolailla käyttökelvottomia informaatiotulvan takia.

        Minua ei kiinnosta pienten veneiden seuranta AISista. Aiheuttavat vaan turhia törmäysvaroituksia. Vai olisiko jossain laitteissa eri törmäysvaroitusasetus A- ja B-luokalle?

        Laivoja väistellessä AIS-vastaanotin on erittäin hyödyllinen. Hyvin vaikea on muuten arvioida ehtiikö turvallisesti edestä vai ei. Saattaa myös saaren takaa tuleva laiva yllättää ilman AISia.

        Ainoa syy minulle hankkia lähettävä AIS olisi juuri laivojen informointi. Jos ne suodattavat B:t pois, ei tuostakaan siis olisi hyötyä. Toivottavasti edes pitävät tutkansa asetuksilla, joilla havaitsee lähialueen veneet.

        Laivoillakin on väistämisvelvollisuutensa, varsinkin avomerellä, ja erityisesti niillä ei ole päälleajo-oikeutta. Lisäksi niillä on tähystysvelvollisuus, johon luulisi kuuluvan B-luokankin AISin seuranta, ainakin avomerellä, jossa siitä ei tule informaatiotulvaa.

        "Laivoillakin on väistämisvelvollisuutensa, varsinkin avomerellä, ja erityisesti niillä ei ole päälleajo-oikeutta. Lisäksi niillä on tähystysvelvollisuus, johon luulisi kuuluvan B-luokankin AISin seuranta, ainakin avomerellä, jossa siitä ei tule informaatiotulvaa. "

        Juuri näin. Ei ole mitään järjellistä syytä miksi laivat eivät haluaisi käyttää kaikkia mahdollisia keinoja välttääkseen törmäyksen. Ja minun kokemukseni mukaan laivatkin väistävät avomerellä jos purjevene ei tuuliolosuhteiden ja hitaamman nopeutensa vuoksi voi väistää yhtä helposti.


      • HenrikM
        Tunari1 kirjoitti:

        "Laivoillakin on väistämisvelvollisuutensa, varsinkin avomerellä, ja erityisesti niillä ei ole päälleajo-oikeutta. Lisäksi niillä on tähystysvelvollisuus, johon luulisi kuuluvan B-luokankin AISin seuranta, ainakin avomerellä, jossa siitä ei tule informaatiotulvaa. "

        Juuri näin. Ei ole mitään järjellistä syytä miksi laivat eivät haluaisi käyttää kaikkia mahdollisia keinoja välttääkseen törmäyksen. Ja minun kokemukseni mukaan laivatkin väistävät avomerellä jos purjevene ei tuuliolosuhteiden ja hitaamman nopeutensa vuoksi voi väistää yhtä helposti.

        Olen vuosikausia Autonkuljetuslaivoilla Koreasta Eurooppaan seilanut. Ainakin yksi varustaoista missä olin palveluksessa ei velvoittanut avomerellä pitämään mitään manuaalitähystämistä, ainoastaan electroonista tähystystä ja jos signaali tuli niin tutkasta katseltiin mikä signaalin aiheutti. Muita kuin suuria aluksia ei koskaan väistelty ja kun väistöliike tehtiin niin radion kautta aina sovittiin miten kumpikin väistöliikkeensä suorittaa. Esimerkikiksi avomeritroolarit aina saivat väistöliikkeen tehdä pienveneistä puhumattakaan. Suurimman osan matkasta autopilootilla mentiin ja saattoi kulua tuntejakin kun ketään ei pahemmin eteenpäin katsellut ellei signaalia tullut. Olen nyt 29 vuotta merellä työtäni tehynyt ja vain kaksi kertaa on kosketus pienveneen tapahtunut. Ensimmäisellä keralla Rotterdamin suistolla, silloin eräs purjevene kylkeämme hankaillen tuli ohhitetuksi. Torvet huusivat pitkät ajat mutta ei vaan mitään siin ä purjeveneessä tapahtunut. Hyvin sillä kertaa kuitenkin kävi. Toisella kerralla kävi pahemmin Busanin edustalla. Silloin sellainen suurempi kalastusalus ajoi suoraan edestämme ja se meni sitten kahtia. Neljä ihmistä siinä menehtyi valitettavasti.


      • seppomartti
        HenrikM kirjoitti:

        Olen vuosikausia Autonkuljetuslaivoilla Koreasta Eurooppaan seilanut. Ainakin yksi varustaoista missä olin palveluksessa ei velvoittanut avomerellä pitämään mitään manuaalitähystämistä, ainoastaan electroonista tähystystä ja jos signaali tuli niin tutkasta katseltiin mikä signaalin aiheutti. Muita kuin suuria aluksia ei koskaan väistelty ja kun väistöliike tehtiin niin radion kautta aina sovittiin miten kumpikin väistöliikkeensä suorittaa. Esimerkikiksi avomeritroolarit aina saivat väistöliikkeen tehdä pienveneistä puhumattakaan. Suurimman osan matkasta autopilootilla mentiin ja saattoi kulua tuntejakin kun ketään ei pahemmin eteenpäin katsellut ellei signaalia tullut. Olen nyt 29 vuotta merellä työtäni tehynyt ja vain kaksi kertaa on kosketus pienveneen tapahtunut. Ensimmäisellä keralla Rotterdamin suistolla, silloin eräs purjevene kylkeämme hankaillen tuli ohhitetuksi. Torvet huusivat pitkät ajat mutta ei vaan mitään siin ä purjeveneessä tapahtunut. Hyvin sillä kertaa kuitenkin kävi. Toisella kerralla kävi pahemmin Busanin edustalla. Silloin sellainen suurempi kalastusalus ajoi suoraan edestämme ja se meni sitten kahtia. Neljä ihmistä siinä menehtyi valitettavasti.

        "HenrikM" vahvistaa sen, mitä olen pitkää epäillyt. Isot laivat ajavat meriteiden väistämis- ja tähystyssääntöjä tahallisesti rikkoen. Tutkasta ei pienveneitä esim purjeveneitä helposti näe ja jos näkee niin ei väistetä. Tästä on omakohtaista kokemusta vuosittain. Tuo 4 ihmisen kuolemaan johtanut päälleajo olisi pitänyt tutkia kuolemantuottamuksen epäilynä.
        Itse olen omaksunut käytännön ja oletusarvon, "laiva ei väistä koskaan".


      • Balloonnn
        seppomartti kirjoitti:

        "HenrikM" vahvistaa sen, mitä olen pitkää epäillyt. Isot laivat ajavat meriteiden väistämis- ja tähystyssääntöjä tahallisesti rikkoen. Tutkasta ei pienveneitä esim purjeveneitä helposti näe ja jos näkee niin ei väistetä. Tästä on omakohtaista kokemusta vuosittain. Tuo 4 ihmisen kuolemaan johtanut päälleajo olisi pitänyt tutkia kuolemantuottamuksen epäilynä.
        Itse olen omaksunut käytännön ja oletusarvon, "laiva ei väistä koskaan".

        seppomartilta jälleen hyvä kommentti. Minä liikun merellä ihan samalla oletusarvolla.
        Taitaa toisaalta olla ihan normi ilmiö, että jos on ison aluksen tai koneen puikoissa, niin munat kasvaa eksponentiaallisesti.


      • 43567
        Balloonnn kirjoitti:

        seppomartilta jälleen hyvä kommentti. Minä liikun merellä ihan samalla oletusarvolla.
        Taitaa toisaalta olla ihan normi ilmiö, että jos on ison aluksen tai koneen puikoissa, niin munat kasvaa eksponentiaallisesti.

        Samaa mieltä , mulla vastaanottava aisi ollut pari vuotta ja hyväksi olen sen havainnut. Esim suomenlahtea ylittäessä on pystynyt ennakoimaan mitä tuleman pitää ja hyvissä ajoin aloittaa turvalliset laivojen väistelyt. Minulle tämä "julkisuus" riittää ,en ole nähnyt mitään tarvetta lähettävälle aisille. Olen oivaltanut oman pienuuteni merellä .


      • Tunari1
        seppomartti kirjoitti:

        "HenrikM" vahvistaa sen, mitä olen pitkää epäillyt. Isot laivat ajavat meriteiden väistämis- ja tähystyssääntöjä tahallisesti rikkoen. Tutkasta ei pienveneitä esim purjeveneitä helposti näe ja jos näkee niin ei väistetä. Tästä on omakohtaista kokemusta vuosittain. Tuo 4 ihmisen kuolemaan johtanut päälleajo olisi pitänyt tutkia kuolemantuottamuksen epäilynä.
        Itse olen omaksunut käytännön ja oletusarvon, "laiva ei väistä koskaan".

        "Itse olen omaksunut käytännön ja oletusarvon, "laiva ei väistä koskaan". "

        Tämä on minustakin ainoa oikea veneilijän asenne suhteessa laivoihin, ja sitä itsekin noudatan. Ja hyvissä olosuhteissa laivat eivät todellakaan väistä, esim. Suomenlahdella tankkerit ajelevat täyttä vauhtia kolme, jopa neljäkin alusta rinnakkaisilla kulkusuunnilla vähääkän välittämättä kaista-alueen eli pyrkivistä pienveneistä. Tämmöisessä tilanteessa AIS on erinomainen laite kun voi alusten nopeudet tietäen arvioida minkä aluksen editse ehtii ja minkä kiertää takaa. Mutta huonoissa oloissa minulla on kaksi kokemusta ettö laiva on väistänyt minua, toinen Riianlahdella, toinen tapaus Gotska Sandön lähellä.
        Voin hyvin kuvitella että laivasta kukaan ei viitsi tirkistellä ikkunoista pimeälle merelle, vaan luotetaan elektronisiin apuvälineisiin. Onko silloin järkevää kytkeä niihin suodatuksia? Kannattaako veneilijällä olla lähettävä AIS, jos se voi häiritä komentosillalla nukkuvan perämiehen yöunia? Pitäisikö tutkaheijastimet kieltää samasta syystä?


      • HenrikM
        seppomartti kirjoitti:

        "HenrikM" vahvistaa sen, mitä olen pitkää epäillyt. Isot laivat ajavat meriteiden väistämis- ja tähystyssääntöjä tahallisesti rikkoen. Tutkasta ei pienveneitä esim purjeveneitä helposti näe ja jos näkee niin ei väistetä. Tästä on omakohtaista kokemusta vuosittain. Tuo 4 ihmisen kuolemaan johtanut päälleajo olisi pitänyt tutkia kuolemantuottamuksen epäilynä.
        Itse olen omaksunut käytännön ja oletusarvon, "laiva ei väistä koskaan".

        Kyllä sitä yhteentörmäystä perinpohjin tutkittiin. Olin niissä kaikissa tutkintatapahtumissa osallisena koska minulla oli vahtivuoro prykällä, tosin minun toimenkuvani oli avustaa chiefiä pääkoneitten kaukovalvonnassa. Noin vuoden päästä onettomuutta tutkineet viranomaiset (tottakai korealaiset) päätyivät siihen samaan tulokseen mitä me pidimme oikeana eli kalastusalus ajoi pimeänä edestämme eikä ollut vähääkään noterannut hälytyksistämme. Jälkikäteen tarkisteltiin tottakai VHF liikenne alusten välillä. Monesta yhteydenottoyrityksestä huolimatta ei kutsuumme vastattu. Meidän digitaalisista konerportista kävi myös selvästi ilmi että olimme hidastaneet vauhtia huomattavasti ja AIS jäljestä näkyi että olimme väistöliikkeen tehnyt aivan oikeaan suuntaan. Kaikesta huolimatta erittäin surullinen tarina joka kyllä jätti pitkäksi aikaa jälkensä koko miehistöön.


    • 010101011

      Miten ennen AISa, aipadiä, poltteria yms on ollenkaan huviveneilyssä pärjätty, ei silloinkaan yhteentörmäyksiä enempää, löydety aina perille yms.

      Ovatko ihmiset nykyään oikeasti noin uusavuttomia ja tyhmiä

      "Vähän sama, kuin menisi pimeään metsään hippasille mustissa vaatteissa ja ainoa apuväline olisi taskulampun sijasta aurinkolasit." tässä kyllä kiteytyy nyky ajattelun "terävin" kärki.

      Voisiko joku tilata jotain tuolta vanhamilta, niin pysyis edes hetken kiireisenä puodissaan, tai onhan se paljon pyydetty, sorry...

      • ...niin, kun tuossa aikaisempi sanoi, että pelkät vastaanottavat AIS:it pitäisi olla pakollisia, mutta ei lähettäviä, yritin tässä leikkisästi ja vertauskuvin tuoda esille sen pienen dileman, että mitä niillä vastaanottavilla tekee, jos verkossa ole lähettäviäkään. Sarkasmi ja vertauskuvat ovat välillä kumminkin kovin vaikeatajuisia, joten se selkeästi menikin ohi tältä minun kirjoittamiseensi selkeästi kyllästyneeltä nimettömänä pysyvältä henkilöltä.

        "Aina ennenkin on löydetty perille" niin on, Kristoffer kolmbus lähti Intiaan, ja menkin amerikkaan. Close enough. Sitten on tehty teknisiä apuvälineitä joita on otettu käyttöön.

        Lähden nyt messuille töihin, mutta tervetuloa ihan kasvotusten keslustelemaan aiheesta, kun se selvästikin kiinnostaa. Firma ja osastokin näyttää olevan jo tiedossa.


      • Täytyy sanoa, että ihan näin huviveneilijänä olen noiden kahden ammattilaisen kanssa samoilla linjoilla. Eli vastaanottava AIS on hyvä huviveneissä, mutta lähettävä pitäisi kieltää niistä kokonaan, koska siitä ei ole mitään hyötyä mutta aiheuttaa vain "infoähkyä" näytöllä. Ainoa peruste lähettävälle AIS:lle pienveneessä olisi juuri se, että olisi isojen näkyvillä, mutta kun hyvin ristiriitaista tietoa liikkuu siitä, voiko sen B-lähetteen suodattaa pois ja tehdäänkö niin, olen edelleen sitä mieltä, että huviveneilijän paras turva on olla menemättä isojen eteen.


      • proAIS
        10-14 kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että ihan näin huviveneilijänä olen noiden kahden ammattilaisen kanssa samoilla linjoilla. Eli vastaanottava AIS on hyvä huviveneissä, mutta lähettävä pitäisi kieltää niistä kokonaan, koska siitä ei ole mitään hyötyä mutta aiheuttaa vain "infoähkyä" näytöllä. Ainoa peruste lähettävälle AIS:lle pienveneessä olisi juuri se, että olisi isojen näkyvillä, mutta kun hyvin ristiriitaista tietoa liikkuu siitä, voiko sen B-lähetteen suodattaa pois ja tehdäänkö niin, olen edelleen sitä mieltä, että huviveneilijän paras turva on olla menemättä isojen eteen.

        10-14 on taas kerran omaa mieltään. Minulla on ollut lähettävä AIS nyt pari vuotta. Ja minusta olisi vain hyvä, jos kaikilla muillakin olisi sellainen.

        Lähettävän AISin omistaja ei suinkaan oleta, että toiset, varsinkaan laivat sen takia väistäisivät. Mutta on silti parempi, jos kaikki "näkevät" toisensa. Ainoa paikka, missä plotterin ruutu on ollut liian täynnä kohteita, oli Suursaaren starttilinjan ympäristö.


      • C1R
        proAIS kirjoitti:

        10-14 on taas kerran omaa mieltään. Minulla on ollut lähettävä AIS nyt pari vuotta. Ja minusta olisi vain hyvä, jos kaikilla muillakin olisi sellainen.

        Lähettävän AISin omistaja ei suinkaan oleta, että toiset, varsinkaan laivat sen takia väistäisivät. Mutta on silti parempi, jos kaikki "näkevät" toisensa. Ainoa paikka, missä plotterin ruutu on ollut liian täynnä kohteita, oli Suursaaren starttilinjan ympäristö.

        Juuri näin ja lisäksi yleensä kannattaa saaristossa pitää hälytykset pois päältä. Hälytykset pannaan päälle vasta yöllä avomerellä, kun aluksia ei ole näköpiirissä.


    • ArtoVainikkala

      Minusta olisi parempi jättää AIS systeemin ja laitteet kokonaan kommentoimatta ellei niistä mitään henkilökohtaisesti tiedä. Täällä on selvästikin useampi netistä hakenut jotain tietoa ja valitettavasti pieleen on mennyt kun eivät oikeasti ole ymmärtäneet mitä siinä kerrottu AIS laitteista. Ykkösperämiehenä ja kapteenin paperit omaavana voin vain todeta että paljon potaskaa tässä on kirjoiteltu varsinkin A-class suodatuskäytännöstä. B-class veneitä EI seurata mutta toivomme kovasti että nämä hyvinkin tarkoin seuraisivat A-class aluksia. Siihen jopa riittää aivan hyvin tavallinen pc tai tabletti, niilläkin saa paljon tietoa aluksista merellä (ja satamissa)

      • 211047830

        " Siihen jopa riittää aivan hyvin tavallinen pc tai tabletti, niilläkin saa paljon tietoa aluksista merellä (ja satamissa "
        Mitä hyötyä noista on kun ollaan merellä ? Ja satamassa kun ollaan niin mitä hyötyä on tietää läppäriltä missä joku laiva seilaa ?


    • merimiestaidotkunniaan

      Palataampas takaisin koulun penkille ja opetallaan meriteidensäännöt niin että ne on kaikille muillekkin kuin ammattimerenkulkijoille selvillä sen jälkeen kaikki sopivat niin väylille kuin muuallekkin veneilemään jopa ilman kalliita elektroniikkaa.

      • niinpä_

        Ei kylläkään näytä keskustelun perusteella meriteiden säännöt ammattimerenkulkijoiden tiedossa olevan. Tai eivät ainakaan noudata.


    • Sankoline

      Tuntuu hieman siltä,että tänne kirjoittelevat jotkut merenkulun ammattilaisiksi itseään kutsuvat "Nojatuoliamiraalit": ,esim.tämä laivoja monessa kelissä ohjaillut ja AIS:ää tarkkaillut,jonka vapaavahti on alkanut vähän aikaa sitten.Kirjoitettu 23.49.tai tämä toinen,jolla alkaa yövuoro yhdeltä.Vielä edelleenkin laivoissa vahtivuorot ovat 12-4, 4-8, 8-12,pienemmissä laivoissa joskus 6-6 vahdit.Mutta asiaan:yleensä laivoissa suodattimet laitetaan päälle vain lähestyttäessä tiheämmin liikennöityjä kohteita,missä tiedetään olevan paljon huviliikennettä,mutta esim englannin kanaalissa näkyy kyllä kaikki kohteet.Mielestäni lähettävä AIS on kyllä paikallaan huviveneissäkin varsinkin isommilla vesillä liikuttaessa.Seppo Martti on kyllä siinä oikeassa,että valitettavan monet laivat rikkovat väistämis ja tähystyssääntöjä.Tutkassa pienet veneet eivät välttämättä näy ja valoisan aikaan tähystys (utkik) ei ole edes pakollista,toki perämies aina silloin tällöin tutkaa vilkaisee.Yöllä asiat ovat paremmin,kun on tähystäjä brygän siivellä ja veneen valot näkyvät(jos ovat päällä)Useasti on toki käynyt niinkin,että väistämisvelvollinen laivakaan ei ole väistänyt ja on ollut pakko ottaa radiolla yhteyttä ja kertoa,että merituomioistuin kokoontuu Haagissa,eikä Moskovassa,useimmiten ilman vastausta.Mutta noin yleisesti:Kyllä niitä pienveneitä ja troolareita yritetään väistellä,mutta näitä merten Cowboytä,jotka liikkuvat alimiehityksellä ja puutteellisella koulutuksella ja välinpitämättömällä asenteella on aina vain enemmän.Että kannattaa aina varautua väistämään.

      • DennisSi...in

        Tämä sankoline ei ilmeisesti ole koskaan kauppaaluksella tyskennellyt. Tuo hänen ilmoittama vahtivuoro systeemi on joskus ollut todella pyhä asia. Meillä miehistö voi keskeneään sopia vahtivuorot aina seuraavalle kahdelle viikolle. Ainoa mitä on nodatettava on lakisääteinen maksimi työaika ja lepovuorot pidettävä ja pidetään sen mukaan. Viimeisten noin 8 vuoden aikana meikäläisen varustamon laivoissa ei sitä 12-4, 4-8, 8-12 aijoitusta ole käytetty mitenkään sellaisena vakiojuttuna. Kas kun laivoissa ei enä ole kelloja jotka laseja lyö =).


      • sankoline
        DennisSi...in kirjoitti:

        Tämä sankoline ei ilmeisesti ole koskaan kauppaaluksella tyskennellyt. Tuo hänen ilmoittama vahtivuoro systeemi on joskus ollut todella pyhä asia. Meillä miehistö voi keskeneään sopia vahtivuorot aina seuraavalle kahdelle viikolle. Ainoa mitä on nodatettava on lakisääteinen maksimi työaika ja lepovuorot pidettävä ja pidetään sen mukaan. Viimeisten noin 8 vuoden aikana meikäläisen varustamon laivoissa ei sitä 12-4, 4-8, 8-12 aijoitusta ole käytetty mitenkään sellaisena vakiojuttuna. Kas kun laivoissa ei enä ole kelloja jotka laseja lyö =).

        En mielelläni ryhdy näihin eipäs-juupas väittelyihin,varsinkaan kun ne eivät liity varsinaiseen aiheeseen,eli AIS :n hyödyllisyyten.Enpä kuitenkaan ole tähän astisella merimies urallani kuullut,että miehistö sopisi keskenään vahtivuorot seuraavalle kahdelle viikolle?Ehkäpä se maksimi työaika ja lepovuorot selittääkin sen,että viikonloppuisin ei sitten brygällä olekkaan ketään,kun ei saa ylitöitä tehdä,vai?Kyllä meillä edelleenkin mennään näillä perinteisillä vahtivuoroilla,kun ei parempaakaan ole keksitty.Tämä on meidän varustamon ohjeistus ja ehkä jopa vanhanaikaista,muttahyvää merimiestapaa noudattaen ja kaikkia merenkulkijoita kunnioittaen.Ollaan muuten joku kerta lipulla helssattukin purjeveneitä,kun ollaan läheltä menty,mutta ehkä joissai varustamoissa on eri staili.Pitäkää silti se lähettävä AIS päällä,jos sellainen on,kyllä se nähdään.


      • MikaelDavidsson
        sankoline kirjoitti:

        En mielelläni ryhdy näihin eipäs-juupas väittelyihin,varsinkaan kun ne eivät liity varsinaiseen aiheeseen,eli AIS :n hyödyllisyyten.Enpä kuitenkaan ole tähän astisella merimies urallani kuullut,että miehistö sopisi keskenään vahtivuorot seuraavalle kahdelle viikolle?Ehkäpä se maksimi työaika ja lepovuorot selittääkin sen,että viikonloppuisin ei sitten brygällä olekkaan ketään,kun ei saa ylitöitä tehdä,vai?Kyllä meillä edelleenkin mennään näillä perinteisillä vahtivuoroilla,kun ei parempaakaan ole keksitty.Tämä on meidän varustamon ohjeistus ja ehkä jopa vanhanaikaista,muttahyvää merimiestapaa noudattaen ja kaikkia merenkulkijoita kunnioittaen.Ollaan muuten joku kerta lipulla helssattukin purjeveneitä,kun ollaan läheltä menty,mutta ehkä joissai varustamoissa on eri staili.Pitäkää silti se lähettävä AIS päällä,jos sellainen on,kyllä se nähdään.

        Kun tässsä nyt erehdytty pois itse asiasta niin sen verran on pakko meitsin kommentoida että ainakin kahdessa melko tunnetussa varustamossa ei niillä 12-4, 4-8 ja 8-12 ei kaikilla aluksilla toimita vaan siellä voidaan vahtivuoroista sopia miehistön keskuudessa. Sitten ellei sopua vuoroista löydy mennään siihen perinteiseen syststeemiin. Suomalaisvarustamoista on vaan runsaan vuoden kokemus 17 vuoden takaa ja silloin oli vakisysteemi käytössä. Hyvin todennäköisesti myös ruotsalaisvarustamoissa koska nykyisellä laivallani tämä "miehistön" systeemi otettiin käyttöön vuonna 2006 kun saatiin uusi nuorehko kippari laivaan.


    • Aissahtanut

      Lähettävä ais on erinomainen myös huviveneessä, mutta ja se on iso MUTTA:
      minkä takia sen pitää olla päällä satamassa????

      Kun lähestyy Hankoa, plotterin ruudulla ei näy mitään muuta kuin AIS-hälytyksiä veneistä, joissa on köydet kiinni ja porukka viihteellä.

      Likkuvassa veneessä lähettävä AIS on erinomainen etenkin huonossa säässä ja ahtailla mutkaisilla rannikkoväylillä - siis niillä, joihin ei laivat edes mahdu. Kauempana olvista purkkareista ei aina erota mihin suuntaan ne ovat menossa, mutta AIS kertoo senkin. Kertoo myös sen, jos joku on samalla linjalla toisen veneen kanssa.

      AISin käyttö tekee elämästä helpompaa ja väistämisestä jouheampaa koska se helpottaa enakointia. Tosin täytyy myöntää, että kiikarit auttaa ihan yhtä paljon, paitsi sumussa, jossa tutka taas on ylivoimainen apu.

    • Seppomartti

      Jatkuvan päälläolon ongelma poistuu kun kaikkiin mittareihinta, vhf:ään, ais:iin jne virta syötetään saman näppylän kautta. Aika nopeasti kehittyy refleksi pistää päälle kun lähdetään liikkeelle. Ja kaikki kerralla pois kun ollaan perillä.

      • melkein.näin

        Ei ole edes helppo ymmärtää, miksi kukaan haluaa paikallaan ollessaan jättää päälle täysin turhaa sähkönkulutusta. Minusta oli täysin luonnollista kytkeä AISin virransyöttö nimenomaan saman kytkimen taakse mittariston kanssa. VHF:n silti pidän oman kytkimensä takana sen mittareihin verrattuna suuremman virrantarpeen takia.


      • AIS_lahtee

        Tähän ongelmaan ja sen kasvamiseen on osaltaan syynä alan rautaiset ammattilaiset. Erääseen veneeseen uusittiin sähköt alan ammattilaisen toimesta. VHF kytkettiin ohi pääkytkimestä. Asiakas tiedusteli siihen syytä. Vastaus oli, että VHF:ssä on usein lähettävä AIS ja se kytketään siksi suoraan akulle. Ja tämä on tosi!

        Ei mitään järkeä tuossa touhussa. AIS on hyvä pitää päällä vain kulussa.


    • Väistänihankaikkia

      On hyvä, että kehitys menee eteenpäin ja tulee uusia turvalaitteita. En silti voi täysin välttyä ajatukselta, että jotkut veneilijät ulosmittaavat lähettävien AISsien hyödyn ja laiminlyövät tähystystä uskoessaan tekniikan kaikkivoipaisuuteen. Kaikki veneet eivät näy AISsissa eivätkä tule koskaan näkymäänkään. Vain oikea asenne auttaa, jota sitäkin onneksi näkyi muutamassa viestissä.

      • seolenminäainoaoikeassa

        Vesiliikenne ongelmat ole mikään ihme kun katsoo tieliikennettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      94
      2568
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      186
      1651
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      79
      1598
    4. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      92
      1343
    5. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      76
      1002
    6. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      80
      831
    7. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      35
      810
    8. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      18
      749
    9. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      34
      688
    10. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      42
      680
    Aihe