Triptyl

anti-nukkumatti

Olen käyttänyt nukahtamislääkettä vuoden, Stella/Stilnoct. Huomasin kuitenkin tulevani niistä jotakuinkin riippuvaiseksi. Kerroin asiasta lääkärille ja nyt sain reseptin Triptyl 10mg nimiseen lääkkeeseen. Suurempina annoksina käytetään kuulemma masennukseen hoitoon ja tällä pienemmällä esim. unettomuuteen ja rentouttamaan. Onko kokemuksia lääkkeestä? Miten esim. alkoholia kannattaa nauttia, vai kannattaako ollenkaan lääkkeen aikana?

12

15089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henna

      Itse olen käyttänyt lääkettä jo vuoden ja huomaan, että lääkkeen unettava vaikutus vähenee pitkään käytettäessä. Välillä joudun ottamaan Triptylin lisäksi Stilnoctin. Nyt olen ruvennut pitämään Triptylin käytössä välillä 1-2 viikon tauon ja huomannut, että tauon jälkeen lääke taas toimii paremmin. Triptyl antaa ainakin minulle huomattavasti paremman unen kuin varsinaiset unilääkkeet. Unilääkkeitä käyttäessäni heräilen usein, näen paljon unia. Aamulla nousen väsyneenä ja päätä särkee. Triptyl ei ole aiheuttanut minulle mitään sivuvaikutuksia. On mielestäni aivan erinomainen lääke univaikeuksiin!

      • anti-nukkumatti

        Kiitos vastauksesta. Otin eilen illalla ensimmäisen Triptylin ja huomasin pientä väsymystä, tosin en ole varma johtuiko se lääkkeestä. Piti kuitenkin ottaa Stlnocti vielä varmuudeksi.

        Lääkäri sanoi, että lääke alkaa auttamaan vasta viikon tai kahden kuluttua. Onko näin? Kuinka paljon ennen nukkumaan menoa otat tabletin?


      • henna
        anti-nukkumatti kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Otin eilen illalla ensimmäisen Triptylin ja huomasin pientä väsymystä, tosin en ole varma johtuiko se lääkkeestä. Piti kuitenkin ottaa Stlnocti vielä varmuudeksi.

        Lääkäri sanoi, että lääke alkaa auttamaan vasta viikon tai kahden kuluttua. Onko näin? Kuinka paljon ennen nukkumaan menoa otat tabletin?

        Otan lääkkeen 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Joskus joudun ottamaan lisäksi puolikkaan Stilnoctin (harvemmin). Yleensä yritän ensin nukahtamista ilman Stilnoctia ja jos en ole tuntiin (tai pariin nukkumaanmenoajasta riippuen) saanut unta, haen vielä Stilnoctin. Masennuslääkkeenä Triptyl alkaa varmaankin toimimaan vasta pidemmän ajan kuluttua, niin kuin muutkin masennuslääkkeet. Varsinaisena masennuslääkkeenä Triptyliä käytetään kuitenkin huomattavasti suurempina määrinä (jopa 10 kpl/päivä). Oma annokseni on 1-2 kpl illassa 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Siihen alkoholikysymykseen en osaa vastata. En ole joutunut asiaa pohtimaan, kun en muutenkaan käytä alkoholia juuri ollenkaan.


    • myös viinan kanssa ;-)

      kyl on kuuppa sekasi, suosittelen.

      • anti-nukkumatti

        No minulla menee pelkästä viinastakin "kuuppa" ihan riittävästi sekaisin, että en taida edes yrittää. Ajattelin lähinnä sellaista, että jos edellisenä iltana on ottanut Triptylin ja sitten vaikka seuraavana iltana lähtee baanalle niin onko sillä enää vaikutusta?


      • sama mies eri kuteissa
        anti-nukkumatti kirjoitti:

        No minulla menee pelkästä viinastakin "kuuppa" ihan riittävästi sekaisin, että en taida edes yrittää. Ajattelin lähinnä sellaista, että jos edellisenä iltana on ottanut Triptylin ja sitten vaikka seuraavana iltana lähtee baanalle niin onko sillä enää vaikutusta?

        pitäisi mitään merkittäviä vaikutuksia olla mikäli tosiaan edellisenä iltana yhden on ottanut.


    • ihmeessä

      Miksi ihmeessä käytät unilääkkeenä Triptyliä? Sain sitä kerran erääseen fyysiseen vaivaan: jatkuva ummetus, janon tunnetta, viina ei sopinut. Onneksi pääsin siitä eroon.

      Oletko kokeillut melatoniinia?

      • anti-nukkumatti

        Olen käyttänyt Triptyliä nyt n. 3 viikkoa, eikä se ole juurikaan auttanut ja unta on pitänyt hakea nukahtamislääkkeellä. Triptyl kokeilu siis loppui itseasiassa eilen, siitä ei ollut mitään iloa.

        Melatoonista en tiedä juurikaan mitään. Googlekaan ei oikein osannut kertoa mitään hakusanalla "melatooni". Mitä tämä mystinen aine siis on ja mistä vois lukea asiasta tutkittua tietoa?


      • äskeinen
        anti-nukkumatti kirjoitti:

        Olen käyttänyt Triptyliä nyt n. 3 viikkoa, eikä se ole juurikaan auttanut ja unta on pitänyt hakea nukahtamislääkkeellä. Triptyl kokeilu siis loppui itseasiassa eilen, siitä ei ollut mitään iloa.

        Melatoonista en tiedä juurikaan mitään. Googlekaan ei oikein osannut kertoa mitään hakusanalla "melatooni". Mitä tämä mystinen aine siis on ja mistä vois lukea asiasta tutkittua tietoa?

        Hyvä että lopetit Triptylin.

        Melatoniinista löytää kyllä tietoa googlen kautta, en osaa antaa "täydellistä" selitystä siitä. Se ei ole lääke, ja sitä valmistavat apteekit. Helsingissä sitä myy vain yliopistollinen apteekki. Ostaa saa vain reseptiä vastaan.

        Suomessa melatoniinin vaikutusta ei ole tutkittu, joten osa lääkäreistä suhtautuu siihen epäilevästi. Muualla maailmassa sitä käytetään ihan yleisesti, turvallisella mielellä. Se on yksinkertaisesti kuvaillen samaa unihiekkaa kuin mitä aivot tuottavat. Jos unihäiriö johtuu aivojen (olikos se) käpyrauhasen toimintahäiriöistä, silloin melatoniini auttaa.

        Minä syön kortisonia, enkä nukkuisi lainkaan ilman melatoniinia. Otan kaksi yhden milligramman pilleriä kerrallaan. Sitä myydään myös kolmen milligramman pillereinä.

        Onneksi lääkärini ei edes yrittänyt pistää hanttiin, kun pyysin reseptiä.

        Jos pyydät reseptin, ja lääkäri pelottelee, ettei pitkäaikaisvaikutuksia tunneta, voit vastata, että unettomuuden pitkäaikaisvaikutukset tunnetaan kyllä...

        Melatoniinilla väitetään olevan muitakin hyviä vaikutuksia ihmiselle kuin tuo unen saaminen. Hinta ei päätä huimaa, onneksi.

        Luulen, että lääkärit vastustavat melatoniin käyttämistä jo ihan siksi, että siihen käytetyt eurot ovat poissa lääketehtailta. Jokainen joka saa unen melatoniinilla, käyttää varmaan mieluummin sitä kuin unilääkettä. Melatoniinista ei tule tokkuraista oloa, eikä siihen jää koukkuun.


      • yötä pelkäävä
        äskeinen kirjoitti:

        Hyvä että lopetit Triptylin.

        Melatoniinista löytää kyllä tietoa googlen kautta, en osaa antaa "täydellistä" selitystä siitä. Se ei ole lääke, ja sitä valmistavat apteekit. Helsingissä sitä myy vain yliopistollinen apteekki. Ostaa saa vain reseptiä vastaan.

        Suomessa melatoniinin vaikutusta ei ole tutkittu, joten osa lääkäreistä suhtautuu siihen epäilevästi. Muualla maailmassa sitä käytetään ihan yleisesti, turvallisella mielellä. Se on yksinkertaisesti kuvaillen samaa unihiekkaa kuin mitä aivot tuottavat. Jos unihäiriö johtuu aivojen (olikos se) käpyrauhasen toimintahäiriöistä, silloin melatoniini auttaa.

        Minä syön kortisonia, enkä nukkuisi lainkaan ilman melatoniinia. Otan kaksi yhden milligramman pilleriä kerrallaan. Sitä myydään myös kolmen milligramman pillereinä.

        Onneksi lääkärini ei edes yrittänyt pistää hanttiin, kun pyysin reseptiä.

        Jos pyydät reseptin, ja lääkäri pelottelee, ettei pitkäaikaisvaikutuksia tunneta, voit vastata, että unettomuuden pitkäaikaisvaikutukset tunnetaan kyllä...

        Melatoniinilla väitetään olevan muitakin hyviä vaikutuksia ihmiselle kuin tuo unen saaminen. Hinta ei päätä huimaa, onneksi.

        Luulen, että lääkärit vastustavat melatoniin käyttämistä jo ihan siksi, että siihen käytetyt eurot ovat poissa lääketehtailta. Jokainen joka saa unen melatoniinilla, käyttää varmaan mieluummin sitä kuin unilääkettä. Melatoniinista ei tule tokkuraista oloa, eikä siihen jää koukkuun.

        Olen syönyt melatoniinia 2mg (reseptillä) ei tuo unta yksistään, magnesium diasporal kyytipoikana auttaa paremmin ja tressi-aikoina tenox on varma yöuni, tosin kuulemma kuorsaan silloin hirveesti mutta aamutokkuraa ei ole. Kumpa joku keksisi takuuvarman keinon koko yön kestävälle yöunelle, olisi se tuhannen taalan paikka:-)


      • Anonyymi
        yötä pelkäävä kirjoitti:

        Olen syönyt melatoniinia 2mg (reseptillä) ei tuo unta yksistään, magnesium diasporal kyytipoikana auttaa paremmin ja tressi-aikoina tenox on varma yöuni, tosin kuulemma kuorsaan silloin hirveesti mutta aamutokkuraa ei ole. Kumpa joku keksisi takuuvarman keinon koko yön kestävälle yöunelle, olisi se tuhannen taalan paikka:-)

        Kunpa joku keksisi,millä nukkuisi edes 6 tuntia putkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunpa joku keksisi,millä nukkuisi edes 6 tuntia putkeen.

        No en lähtisi sitä täältä kysymään vaan psykiatrilta. En suosittele myöskään psykiatrista sairaalaa, siellä uniongelmia ei potilailla ole. Käypä hoito -suosituskin taisi ehdottaa unettomuuden hoitoon lääkkeettömiä vaihtoehtoja pääsääntöisesti. Toisaalta ne suosittaa elämäntapamuutoksia, sopivaa työn ja levon suhdetta ja rentoutumista, joka ei kaikille ole mahdollista tässä sosiaaliturvajärjestelmässä, sillä osatyökykyä ei ole. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen asia, jossa sairauden hyvä hoito on ristiriidassa sosiaaliturvajärjestelmän kanssa.

        Mun unettomuus on niin kauheaa kauhuelokuvaa, että sitä on vaikea kuvailla. Mulla ei ole säännöllistä unettomuutta, vaan todella kamalat jaksot tulevat muutaman kerran vuodessa ja jatkuvat kunnes saan lääkkeillä tilanteen katki. Kierrokset nousee, piristyn koko ajan lisää, unirytmi sekoaa, valveilla ei jaksa olla, tulee muistikatkoja ja outoa hysteeristä käytöstä, helvetillistä ahdistusta ja syyllisyyttä ja hetkittäisiä vaikeuksia hahmottaa, mikä on todellista. Silloin mä saatan sanoa epäsopivia asioita missä tahansa. Pelkään, että oon tehnyt jotain rikollista, koska en muista. Muistan jälkeenpäin vaan, että olin tosi vihanen. Todellisuudentaju palaa normaaliksi muutamien hyvin nukuttujen öiden jälkeen, mutta pää on höttö ja vaikea vastata kysymyksiin, koska ei vaan pysty ajattelemaan. Urheilu auttaa, kuten myös säännöllinen rytmi ja sopiva kuormitus töistä auttaa, sekä hieronta ja itkeminen. Usein siinä tilanteessa ei kuitenkaan pysty urheilemaan. Se, että joutuu ponnistelemaan liikaa voimiensa äärirajoilla provosoi näitä episodeja. Mulla jatkuva stressi aiheuttaa ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe