Miten suhtaudut ????

maassamaantavalla

kadulla kontallaan olevaan romanialaiseen kerjäläiseen ? Kierrätkö kaukaa vai pistätkö mukiin kolikkoja ?
Minä kierrän kaukaa.

73

711

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmimum-..mi

Tässä asiassa olen kylmän viileä....katsonkin aika kylmästi....ei lämmön häivääkään..

• junaan-ja-uuneihin

Kun ei ilkeä potkaistakaan vaikka mieli tekisi, niin mojova pieru kohdalle ohuessa. Kriminaaleja kaikki nuo kyhnääjät.

• niriseenarisee

Siinäpä kaksi häijyy vanhusta 😡

• Yöäääk

"Häijyy" ? Niin epäinhimillisiä, ettei ihmisyydestä mitään tietoa. Sisuksissa pahuus ja pimeys.

• Suomi.Ensin

Keskisormea näytän ja halveksivan hymyn suon. Eivät ansaitse nuo loisivat rikolliset sen parempaa. Ja samat näille juhlapaikanhakijoille silloin, kun eivät kiinni saa. Olivat maanpetturimme mitä mielipuolta tahansa.

• Onneksieivätole

Suomi ei ole minkään arvoinen jos sen kansalaisilla on tuollainen ajatusmaailma, pieni sielu, musta mieli ja katala kieli. Suomi on vika (lue: viimeinen) jos kaikki suomalaiset olisivat laisiasi.

• Karva-hattu pakkaseen.

H.

• ent.siivoojaparka

Hymyilen lämpimästi ja tervehdin, mutta en laita niitten mukiin mtään.

Minun kahvimukiini tosin kerran yksi pudotti kolikon ja kysyi: "Joko on näin huonosti?"
      Osti hän minulle uuden kahvin tilalle.

• reppuriika

Tiedän aika paljon Itä-Euroopan ja Baltian maiden romanien elämästä. He elävät erittäin kurjissa olosuhteissa ja esim. kouluun pääsy lapsilla on mahdollista. Lapsia naitetaan heti toiselle kymmenelle pääsyn jälkeen ja ajetaan pois kotoa ja taas uusi kurjuuden pesä lähtee nousemaan kun lapsia tulee. Usein kai onkin niin, että suvun isoäiti jää kaitsemaan lastensa lapsia ja aikuiset suuntaavat kiertämään kerjäläisinä. Monet päätyvät ihmiskaupan orjiksi, kun joku jobbari lupaa hankkia töitä, ottaa mukaansa ja laittaa sitten nämä ihmispolot keräämään seuraillet liiketoimiaan jossain matkailuautossa, halvassa hotellissa ja kerää iltaisin lippaisen saldot itselleen jättäen muutaman kolikon työmiehilleen. "Työnantajilla lienee jonkinlainen urakkavaatimus alaisilleen, mikä päivän mittaan pitäisi saada kokoon jotta ei tule heitetyksi täysin oman onnensa nojaan.

Asun osassa maata, jossa ei näitä kerjäläisiä ole. Silloin tällöin käväisee taulujen, kukkien, ym. rihkaman kaupustelijoita, jotka valittavat vaivojaan, keräävät rahaa opiskeluunsa näyttäen tarpeensa pienellä lappusella.

Jos näkisin kadulla selvän kerjäläisen käsiojossa, pyrkisin ainakin juttelemaan hänen kanssaan. Ainakin iäkkäämpi väestö ymmärtää joskus venäjää, ja se on perua NL:n ajoilta. Saattavat ymmärtää myös hidasta tökeröä katuenglantia. Meilläpäin on ohjeena että paras suhtautumistapa olisi soittaa poliisille jo törmää näihin kerrostalojen ovikellojen rimputtelijoihin.
      Se että sokeasti rahastaa näitä ihmisiä, saattaa palvella ja rikastuttaa näiden ihmispolojen työnantajia.
      Olen joskus tarjonnut porrastasanteen pöydän ääressä teetä ja voileipiä. Annoin puolan- ja venäjänkielistä jumalansanaa ja muutaman euron rahaa.

Sanoin etten osta taulua kun on pieni asunto vaan annan rahan lahjana (sen taulukaupan mukaan työnantaja arvioi päivän myyntisaldon). Nuorukainen oli hyvin iloinen kun sai pitää sateensuojaa, sai vähän ruokaa ja kohdata ihmisen. Kiitteli kohteliaasti. Eipä tuo ollut suuri rasitus minunkaan päiväohjelmaan ja tuli itsellenikin hyvä mieli.
      En kokenut että tulin narratuksi tai jollain tapaa käytetyksi hyväksi vaan sain kohdata yhden kanssaveljeni tässä maailman ajassa. En halunnut nöyryyttää ja vaan että sain kohdata vieraan toisesta maasta. Juttelimme käyttäen venäjää, englantia ja vaihdoimme ajatuksia. Toivotin kaikkea hyvää nuorelle elämässä.

• klti

Aloittajaa komppaan.

Jos minulla on rahat vähissä, tai alkaa pian olla,

niin en mene kadulle istumaan,

vaan teen jotain ansaitakseni rahaa, vaikkapa siivoan jonkun avuksi.

• Saatanallah.Akbar

Vaan kun se työ ei kuulu mustilaisten kulttuuriin! Eikä koulun käynti. Sitten kyllä rasismista huudellaan, kun itsessä on se kaikki vika.
        On niitä kunnollisiakin mustilaisia, vaan se 98 % pilaa rehellistenkin maineen. Aivan samoi kuin muillakin juhlapaikanhakijoilla.

• Kuljen niin läheltä kuin muutenkin, olkoon vaikka pötköllään.
      Tuskin kukaan nilkkaan kiinni käy.

Minulla ei ole mitään syytä katsoa viileästi, samalla lailla katson kuin muitakin tuntemattomia.

• reppuriika

Sielussani on erityisen lähellä nuo Euroopan köyhimmät ja unohdetut ihmiset. Autan pienellä panoksella esim. Patmossäätiön ja Fidan kautta osallistumalla kyläprojekteihin. Jos kohtaan ulkomaalaisen romanikerjäläisen, niin aina sisimmässäni liikahtaa, että mitä voisin tehdä ettei tuon ihmisen tarvitsisi olla tuossa.
      Mikäli teitä kiinnostaa tietää Itä-Euroopan romanien elämästä enemmän, niin menkää Youtuben, Facebookin ja hakusanojen kautta Operaatio Joulunlapsi kautta tietojen lähteille, ja selviää paljon näiden ihmisten karusta todellisuudesta. Hyväosaisia heidän joukoissaan on todella vähän.

• Santeri.ja.Hulta

Olet siis todella noin aivopesty suvakki? Luulin sinua fiksummaksi, mutta en ollut itsekään fiksu, kun noin pahasti erehdyin.
        Eivät mustilaiset Suomessakaan pentujaan kouluun pane kuin poikkeustapauksissa. Opettavat vain varastamaan ja muuten rikollisille tavoille:
        "Ota käsi ota, että käsi oppii ottamaan!"

• lähtöpassit

Harvoin nähnyt noita romanialaisia kerjäläisiä, ja kolikoita ei oo taskussa.
      Joten eivät saa kun katseen.

Jo useita vuosia sitten oli paikallisen Prisman pihassa kait näitä romanialaisia miehiä myymässä olutta, ja kävin kertomassa henkilökunnalle, niin saivat oitis lähtöpassit parkkipaikalta.

• Jokaisen ruokakaupan ovella istuu romanialainen kerjäläinen, täällä landellakin. Ne kuuluu jotenkin kuin irtaimistoon, talvet kesät, ryysyissä, noriakinmiehiä ja naisia, Aina kerjäämässä, Aina samat. Jotkut alkaneet oppia vähän kieltäkin, tervehdimme yleensä ja kävelemme ohi.
      Kyllä minä mieluummin maksaisin jonkun pennin vaikka johonkin rahastoon jos näitä "eurooppamigrantteja" saisi autettua kotimaassaan ja pitäisinkiinni siitä 3 kk. työnhakuajan säännöstä mikä ainakinjoskus koski EU.n sisäisiä työnhakijoita. Jos nää nyt olisivat työnhakijoita. Kerjääminen ei ole ammatti, vaan elämäntapa tälle jengille ja se ei ole meidän asiamme ratkaista paikallisesti.
      Henkilökohtaisella tasolla ymmärrän kyllä heidän huonon asemansa ja köyhyytensä omassa maassaan ja laittaa tuetenkin ajattelemaan että olisikohan EU: tarkistettava sääntöjä maiden ekonomisesta EU-kelpoisuudesta ennenkuin menee jakamaan jäsenyyksiä ainoastaan ottajamaille.

• Korjaus: "noriakinmiehiä" lue: nuoriakin miehiä

• hytinäx1

Vuosikausia ovat nuo kerjäläiset olleet katumaisemassa. En enää anna heille, toisaalta nyt tietenkin voisi antaa nuo pian käyttökelvottomaksi tulevat kruunun ja viidenkruunun kolikot. Niitä kun eivät edes pankit ota maksutta vastaan.

• Olen kohdannut kerjäläisiä eniten Helsingin asemalla.

Esim. Hollannissa tarvitaan lupa jos haluaa kerjätä kadulla. Kerjääjällä pitää olla jokin tehtävä, esim. musiikin soitto ja siihen tarvittava viranomaisten lupa.

Espanjan Benidormissa oli näitä polvillaan rukousasennossa istuvia helpon rahan perässä juoksevia ulkomaalaisia kohtasin. Espanjalaiset eivät kerjää.

Tutustuimme hollantilaiseen entiseen valtion virkamieheen, joka kerjäsi rantabulevardilla. Aikoi lopettaa jahka saa kokoaikaisen eläkkeen Hollannista.
      Asui hyvällä asuinalueella tyttöystävänsä kanssa, joka työskenteli muistaakseni matkatoimistossa. Hammasimblantitkin pisti suuhunsa kun palasi päivän työn jälkeen ruokakassit pullollaan kotiinsa.

Hauska veikko. Ei tyhmä, esitti vähäosaista.

Roomassa kohtasimme katulapsia, mustalaisia, pelottavan oloisia lapsia ryhmänä, agressiivisiä.

New Yorkissa ei ollut varsinasia kerjäläisiä, narkomaaneja kylläkin.

Pohjoismaalaiset ovat sinisilmäisimpiä maksumiehiä.

• eppu2

Täällä ei kerjäläisiä ole näkynyt.
      Tampereella joskus on lykätty jotain lappua nenänalle, kuinka veli on sairas ja tarvitsisi hoitoa jne..... Enpä noihin tarinoihin usko.
      Jos ihminen on niin köyhä, että kerjätä tarvitsee, miten on sitten onnistunut tänne asti maikustamaan.
      Ilmi selvästi takana on näitä ´´mersumiehiä.´´

• eppu2

siis, matkustamaan

• eppu2 kirjoitti:

siis, matkustamaan

Mustalaisvarasliiga oli tyhjentänyt hameen helmoihinsa Sotkamossa kultasepänliikkeestä koruja. Lähtivät ajamaan kohti Kajaania. Tie Korholanmäellä oli liukas ja porukka ajautui kesärenkailla ojaan. Suomalaiset ystävälliset ohikulkijat auttoivat auton takaisin tielle. Joku älysi ottaa valokuvan reissaajista.

Valikuvan peruateella porukka tunnistettiin rosvojengiksi. Sitä mitä sen jälkeen tapahtui en tiedä, mutta hupaisia herramme muurahaisia he ovat.

• ö-Öö

En mitenkään.

Nämät suomessa olevat eivät ole aggresssiivisia, net istuskelee. Itänaapurissa niitä tuli iso lauma, kakaroita ja aikuisia, alkoivat lämimään jne. Tilanteesta ei pääse pois kuin pakenemalla. JA net siis enenpi oli ryöstelijöitä, kuin kerjäläisiä.

=DW=

• Ohutta.yläpilveä

Kotimaisia omasta takaa löytyy, ilmiö ei ole uusi.
      Keskustelkaa ihan vapaasti.

• reppuriika

Jos tarkoitetaan Yhteisvastuu- ja lipaskerääjiä, niin niitä on ja itsekin olen ollut kampanjoissa mukana, mutta minun asuinpaikkakunnilla ei oikeita kerjäläisiä tapaa. Katusoittajia saattaa kesällä joskus olla, mutta harvinaista sekin.

• ent.siivoojaparka

Sitä minäkin.
        Ei mitään, mitä löytyy tarpeeksi jo omasta takaa, pitäisi muualta tuottaa lisää. Silloinhan sitä tulee jo liikaa.

• Siilimuorikka3

Miksi kierrät?
      Minä kävelen just siitä mistä oli meiniki mutta lateja mulla ei yleensä ole näin korttiaikana jaten rahaa en anna.

• Täällä missä minä asun, on myöskin ainoastaan varakkaita eläkeläisiä.
      Täällä ei ole kakaroita, joilla on varaa heitellä sossun rahoja ympärilleen holtittomasti.
      Olikohan Torstai, kun sanoin halveksivalla äänellä yhteis-vastuu-kerjääjälle:
      Minä en anna ulko-maalaisille.
      Hän näytti purskahtavan itkuun naama valkoisena.
      Ilmeisesti oli hänellä oma liksa ojassa.

H.

• Siilimuorika3

Juu ja sinä nautit, etkö nauttinukki.

• Siilimuorika3 kirjoitti:

Juu ja sinä nautit, etkö nauttinukki.

"Siilimuorika3"

Tietenkin.
        Olenhan aina sanonut tukevani yli-kansoituksen kannattamisen- ehkäisyä.

H.

• Silimuorikka3
        hunksz kirjoitti:

"Siilimuorika3"

Tietenkin.
        Olenhan aina sanonut tukevani yli-kansoituksen kannattamisen- ehkäisyä.

H.

Minä tarkoitin sitä valkoista naamaa ja itkua. Nautit siitä kun sait toiselle sellaisen reaktion aikaan.

• Silimuorikka3

ipä aleta selittelemään ;D.
        EOC

• Siilimuorikka3
        Silimuorikka3 kirjoitti:

ipä aleta selittelemään ;D.
        EOC

Vielä lisään. Miksi kellekkään elävälle olennolle pitää sanoa "halveksivalla äänellä"? Kertoo sun pienuudestas.

• eppu2

Yle fem näyttää dokkarin kerjäläisistä 1/3 osa, klo 20.

• Eiootelkkaria

No kerropa millaisen sadun oli käsikirjoittaja tällä kertaa ulostanut.

• MTV3
      Tuomas Kyrö:

"Jos meitä ihmisiä olisi paljon vähemmän, voisimme syödä joka-päivä Pandoja ja Joutsenia."

H.

• olen antanut yleensä parikymppisen, niitä on mukanani vaikka olenkin ollut täysin luottokortin käyttäjä jo yli 40 vuotta.

onneksi niitä ei ole kuin 4-6 vuodessa

• suvenelli1

En kierrä, vaan jatkan matkaani. En tervehdi, kuten en tervehdi niitä muitakaan vastaantulijoita joita en tunne. En anna lantinlanttiakaan.
      Suomessahan ei näy huumattuja koiria ja nukutettuja lapsia kerjääjien vierellä rekvisiittana. Eikä kait onnistuisikaan lastensuojelun ja eläinsuojelijoiden takia. Hyvä niin.

"Otsasi hiessä sinun on leipäsi hankittaman".

• ent.siivoojaparka

Minulla on paha tapa tervehtiä ihan minulle tuntemattomiakin ihmisiä; bussikuskia, kaupan kassaa, rappusiivoajaa, postinkantajaa ... ja kaupan edessä töissään istuvia kerjäläisiä. Ei se minulle mitään maksa. Varmaan jäänyt minulle ammattivammana palvelualan töistä.

"Otsasi hiessä ..."
        Monellako muullakaan ulkotyöläisellä tai istumatyössä olevalla olet nähnyt hikikarpaloita otsalla näin pakkasten aikaan?

Ne kauppojen edessä istuvat kerjäläiset ovat ansiotyössään siinä. Mukavan ja helpon istumatyön ovat saaneetkin. Palkkaetuina ilmaiset työmatkat, nukkumapaikka ja ruoka ... Säännölliset työajat näkyvät olevan, sillä harvoin heitä näkee ylitöissä. Työnantaja käy aamulla tuomassa ja hakemassa pois täsmälleen työajan päätyttyä.

• suvenelli1
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Minulla on paha tapa tervehtiä ihan minulle tuntemattomiakin ihmisiä; bussikuskia, kaupan kassaa, rappusiivoajaa, postinkantajaa ... ja kaupan edessä töissään istuvia kerjäläisiä. Ei se minulle mitään maksa. Varmaan jäänyt minulle ammattivammana palvelualan töistä.

"Otsasi hiessä ..."
        Monellako muullakaan ulkotyöläisellä tai istumatyössä olevalla olet nähnyt hikikarpaloita otsalla näin pakkasten aikaan?

Ne kauppojen edessä istuvat kerjäläiset ovat ansiotyössään siinä. Mukavan ja helpon istumatyön ovat saaneetkin. Palkkaetuina ilmaiset työmatkat, nukkumapaikka ja ruoka ... Säännölliset työajat näkyvät olevan, sillä harvoin heitä näkee ylitöissä. Työnantaja käy aamulla tuomassa ja hakemassa pois täsmälleen työajan päätyttyä.

Kaikilta muilta joita tervehdit sait vastinetta/palvelua, vai antoi ko kerääjä jotain? Kipakan kirouksen päällesi tai tarrasiko hihaan.
        En minäkään niin tyly ole etten vastiketta vastaan tai naamatuttuja tervehdi.

Hiki noilla hiekottajilla näyttää olevan, kun lapiolla viskovat rappujen eteen. MUita ulkotyöläisiä en kohtaa.

• ent.siivoojaparka
        suvenelli1 kirjoitti:

Kaikilta muilta joita tervehdit sait vastinetta/palvelua, vai antoi ko kerääjä jotain? Kipakan kirouksen päällesi tai tarrasiko hihaan.
        En minäkään niin tyly ole etten vastiketta vastaan tai naamatuttuja tervehdi.

Hiki noilla hiekottajilla näyttää olevan, kun lapiolla viskovat rappujen eteen. MUita ulkotyöläisiä en kohtaa.

Eivät kerjäläisetkään saa minulta muuta vastiketta kuin tervehdyksen ja silti he tervehtivät.
        Ei ne kontallaan olevat, joista aloituksen kysymys on, ylety hihaani, jos en itsekin mene kontalleen.
        Töissäkin tervehdin minulle vieraita ihmisiä. Siellä sain sitten vastikkeeksi kusilätäkköjä nurkkiin, mistä sain extrahintaa. Näiltä ei saa edes sitä, mutta niinkuin jo kirjoitin, niin ei se minulle mitään maksakaan.

En minä bussissa ja kaupoissa ole saanut yhtään mitään vastiketta/palvelua koskaan pelkällä tervehtimisellä.

• suvenelli1
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Eivät kerjäläisetkään saa minulta muuta vastiketta kuin tervehdyksen ja silti he tervehtivät.
        Ei ne kontallaan olevat, joista aloituksen kysymys on, ylety hihaani, jos en itsekin mene kontalleen.
        Töissäkin tervehdin minulle vieraita ihmisiä. Siellä sain sitten vastikkeeksi kusilätäkköjä nurkkiin, mistä sain extrahintaa. Näiltä ei saa edes sitä, mutta niinkuin jo kirjoitin, niin ei se minulle mitään maksakaan.

En minä bussissa ja kaupoissa ole saanut yhtään mitään vastiketta/palvelua koskaan pelkällä tervehtimisellä.

Se olisikin näky polvistua kerjääjän tasolle tervehtimään. En ole vielä nähnyt kenenkään.
        Tosin olen rukoilijoitakin nähnyt polvillaan yllättävissäkin paikoissa. "Anokaa niin teille annetaan". Karrikoidusti eräänlaista kerjäämistä se armon anelukin on.

Joo, en minäkään pelkällä "huomenella" saa kaupasta tavaroita mukaan. Pitää vielä maksaakin.

• ent.siivoojaparka
        suvenelli1 kirjoitti:

Se olisikin näky polvistua kerjääjän tasolle tervehtimään. En ole vielä nähnyt kenenkään.
        Tosin olen rukoilijoitakin nähnyt polvillaan yllättävissäkin paikoissa. "Anokaa niin teille annetaan". Karrikoidusti eräänlaista kerjäämistä se armon anelukin on.

Joo, en minäkään pelkällä "huomenella" saa kaupasta tavaroita mukaan. Pitää vielä maksaakin.

Junassa kerran työmatkalla sain pienen raivarin, kun kerjäläinen herätti minut tönimällä ihan vain rahaa pyytääkseen. Se oli sellainen rikos, että tervehdin häntä suomalaisilla kirosanoilla.
        En ole parhaimmillaan muutenkaan, jos minut herätetään kesken unien, mutta vielä kun ihan turhaan ...

• Kel.onni.on

Veikkaus ab on tehnyt raha keräämisen laillisen näköiseksi.

• Himmelsauge

En ole antanut pahvipurkkiin rahaa. Tunnen myötähäpeää kun nään kerjäläisen enkä ota koskaan katsekontaktia. Senaikaa kun istua jököttää rakennuksennurkalla voisi tehdä jotain itselleen hyödyllistä.

• Himmelsauge kirjoitti:

En ole antanut pahvipurkkiin rahaa. Tunnen myötähäpeää kun nään kerjäläisen enkä ota koskaan katsekontaktia. Senaikaa kun istua jököttää rakennuksennurkalla voisi tehdä jotain itselleen hyödyllistä.

Ilmaisit minun suhtautumiseni Korvessa lorviviin nuoriin pakolaispoikiin, en ota katsekontaktia myötähäpeää kai sekin, he jäävät näkökenttäni ulkopuolelle.

Tunnen myös sääliä nuorten tyttöjen höynähtämiselle tehdä lapsia näille tyhjätaskuille.

• ent.siivoojaparka
        korpikirjailija kirjoitti:

Ilmaisit minun suhtautumiseni Korvessa lorviviin nuoriin pakolaispoikiin, en ota katsekontaktia myötähäpeää kai sekin, he jäävät näkökenttäni ulkopuolelle.

Tunnen myös sääliä nuorten tyttöjen höynähtämiselle tehdä lapsia näille tyhjätaskuille.

Ei se tarvitse olla myötähäpeää, ettei ota katsekontaktia muslimimieheen.

Viisautena sitä pitäisin, sillä heidän kulttuurissaan naisen katsekontakti heille tarkoittaa automaattisesti iskemisyritystä. Vielä enemmän, jos nainen kulkee säädyttömästi avopäin.

• ent.siivoojaparka
        Himmelsauge kirjoitti:

Omasta mielestään he siinä tekevätkin rehellistä työtä leipänsä eteen.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Ei se tarvitse olla myötähäpeää, ettei ota katsekontaktia muslimimieheen.

Viisautena sitä pitäisin, sillä heidän kulttuurissaan naisen katsekontakti heille tarkoittaa automaattisesti iskemisyritystä. Vielä enemmän, jos nainen kulkee säädyttömästi avopäin.

Asiallisesti olen tietämättäni heitä kohdellut ; )

• Kyntäjäkortti
        korpikirjailija kirjoitti:

Kerro niille nuorille tytölle että menevät nyt ystävänpäivänä
        Punaisen Ristin Kyntäjäkortti kurssille.

http://www.ksml.fi/tanaan/Jyväskylässä-voi-suorittaa-kondomiajokortin/927729

• ö-Öö

Pääsiäinen tulossa.

Siis omat kerjäläiset, ihan omasta takaata. Lapsia opetetaan kerjäämään täällä varakkaamistakin piireistä. Sitä ei paheksuta paljoakaan.

=DW=

• Pohjanakka-kin

Sillä toiminnalla on kyllä iiihan eri nimi kuin kerjäys.

• Himmelsauge

Kyllä virpomisessakin on kerjäämisen maku. Palkka virpomisesta, perinteenmukaan, pitää hakea jälkeenpäin. Eikä yleensä virvota kun läheisiä, sukulaisia.

• Himmeetätosiaan

Aika monen kaupunkilaisen sukulaiset ovat liian kaukana. "Kerjäämisen maku" tulee ehkä enemmän sen antopuolella olevan asenteesta. Palkanhan ei tarvitse olla yhtään sen enempää kuin itse kukin haluaa ja tahtoo antaa. Vai onko tosiaan niin, että köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostaankaan.

Perinteet kannattaa nykypäivänä suoristaa ihan vain siitä syystä ettei ovikelloasi rimpauteta aiheessa enää toista kertaa. Sinähän vaivaannut siitäkin.

• ent.siivoojaparka

Jos niitä pääsiäisämmiä tarkoitat, joita käy kerran vuodessa ovella iloisina ojentamassa omapiirtämänsä pääsiäiskortin ja toivottamassa hyvää Pääsiäistä, niin eivät ainakaan minulta ole koskaan pyytäneet mitään.

Pitäähän sitä vieraille jotain tarjota ja karkeistahan ne lapset ja niitten hammaspeikot tykkää.

• Olen joskus laittanut kolikoita kuppiin. Meillä päin ei usein ole kerjäläisiä.
      Ovikelloa on soittanut joku ulkomaalainen ja kaupitellut kortteja ym..
      En ole ostanut kun on harvoin käteistä. En uskalla yksin ollessani pyytää kahville, noista ei tiedä mitä vievät mukanaan, vaikka ei minulla mitään mittaamattoman arvokasta ole.
      Tiedän että rahat eivät jää kerjäläiselle, siksi ei huvita auttaa.
      En aina avaa ovea jos huomaan ovisilmästä että joku tuntematon on oven takana. Mökillä olen kesäisin paljon ulkona, viime kesänä pari romaanipoikaa yritti myydä jotain, en edes muista mitä, olivat aika röyhkeitä. Naapuriin olivat päässet sisään ja vieneet rahaa ja pankkikortin. Soitin kaiken varalta 112 sanoivat että hyvä kun soitin, niistä oli kuulemma ollut harmia muillekin, poliisi etsi heitä.

• Joskuspistänjoskusen

Mun tekisi mieli mennä nostamaan / auttamaan ylös. En kiertele minkään laisia ihmisiä enkä kaarra kauempaa sen takia että hän ei ole samaa 'sarjaa' kuin itse olen.

Siitä juolahtikin yksi reissu pitkäripaisessa: tulin ulos liikkeestä kauppakeskuksen aulaan kädet täynnä kasseja ja pusseja, liekö ollut jonkun juhlan alus, ja oli tarve hieman järjestellä niitä. Kaikki aulan penkit pullollaan tyyppejä, yhdellä sivupenkillä laitapuolen kulkija yksikseen. Olin jo matkalla täydelle penkille mutta tein täyskäännöksen ja yksinäistä istujaa alkoi naurattamaan: "uskalsit kuitenkin".

Meille sikisi mukava rupatteluhetki sillä aikaa kun järjestelin kassit ja pussit parempaan järjestykseen. Yllättävän fiksun oloinen tyyppi eikä mitenkään tupannut jaolle vaikka pullot kassissani kilisivät.

• saakovaieikösaa

En anna myöskään keräyksiin enää ikinä. En kirkonkaan, erosin siitä laitoksesta, on menettänyt arvonsa silmissäni täysin.
      On ollut niin paljon väärinkäytöksiä, SPR etunenässä.

• Mitäsaataiei

Itsekin jakelen almuja kaikenkarvaisille keräilijöille hyvin harvoin koska olen niiin saakutin epäileväinen siitä mihin se loppujen lopuksi menee. Mutta kirkko on kyllä miltei ainut niistä tahoista, joitten keräyksiin ja avun kohteeseen toimittamiseen uskon lujasti. Kai siksi, että johonkin pitää ...

• Isomuki

Taidan mennä ensi kesänä Bukarestiin testaamaan miten suomalainen työtön sossun kanta-asiakas siellä pärjää.

• suvenelli1

"Bukurestissa" on se vaara, että joutuu kulkukoirien raadeltavaksi ja syömäksi.

• En.masennu

Miksi vaivata ajatustakaan kun meilläpäin ei ole kerjäläisiä

• kyll-ne-on-rasittavia-

Kierrän kaukaa,
      näin kaupassa kaksi kerjäläis-nuortamiestä romanialaisia ilmiselvästi,
      toinen käveli kahden kaljatökin kassa noin vain kassan ohi
      hymyili vain tervehtien nuorta naiskassa,
      ja toin maksoi näen näisesti pienen ostoksen,
      en viittiny sanoa kassaneideille että toinen meni maksamatta sun ohi,
      jooo, kyllä kassaneiditki on sitten hölmöjä, tietenki ku ovat nuoria ja kokemattomia eivät vielä tajua milloin joku huijaa, surku juttu,
      pikkusen kyllä mua vitutti,

• vippari

Keljuttaa , kun kykkivät kaupan kulmalla, ja katsovat anovasti, mutta kävelen ohi antamatta mitään. Kokoomus on yrittänyt saada kerjäämiskieltoa niille, mutta vihervassarit nostivat äläkän niitten ihmisoikeuksista.
      Periaatteesta en anna, kuin korkeintaan suomalaiselle krapulaiselle juopolle, joka pyytää paria euroa, että saa bissen kaaupasta pahimpaan tärinään helpotusta. Se, jos mikä on myötäelämistä parhaimmillaan.

• juopotkaikkienystäviä

"Periaatteesta en anna, kuin korkeintaan suomalaiselle krapulaiselle juopolle.."
        Sama täällä!
        Annan jopa vitosen, kympinkin ja joskus olen heltynyt kaksikymppiseen jos ei ole ollut pienenpää. Ei ne vippaukset aja minua konkurssiin, ne kuitenkin ovat harvakseltaan. Olenhan raaka työmies. Eläke täysin ylimääräistä plussaa.

• äskoodeeälmies

Pyydän häntä poistumaan kotimaahansa. Koska luultavasti on eu-alueelta? Kohteliaasti pyydän häntä kääntymään kotimaansa sosiaaliturvan puoleen, koska ei täällä ole tottuttu että kerjätään "ammatiksi"! Aiheuttaa yleistä hämmennnystä.
        Jos tuolla kadunkulmilla olis ihan kotimaisia ihmisiä sankoinjoukoin kupit kädessään ruikuttamassa rahaa. luulen että poistettaisiin vähinäänin. Samoin jos omanmaankansalaiset suurinjoukoin asettautuisivat telttoineen puistoihin sun muihin joutomaihin asuntoautoineen, niin tulis äkkilähtö ja lasku perässä alueen roskastamisesta.

• Pulp-fictio
        äskoodeeälmies kirjoitti:

Pyydän häntä poistumaan kotimaahansa. Koska luultavasti on eu-alueelta? Kohteliaasti pyydän häntä kääntymään kotimaansa sosiaaliturvan puoleen, koska ei täällä ole tottuttu että kerjätään "ammatiksi"! Aiheuttaa yleistä hämmennnystä.
        Jos tuolla kadunkulmilla olis ihan kotimaisia ihmisiä sankoinjoukoin kupit kädessään ruikuttamassa rahaa. luulen että poistettaisiin vähinäänin. Samoin jos omanmaankansalaiset suurinjoukoin asettautuisivat telttoineen puistoihin sun muihin joutomaihin asuntoautoineen, niin tulis äkkilähtö ja lasku perässä alueen roskastamisesta.

Katusoittajille, jotka osaavat soittaa laitan rahaa. Romanialaisiin törmää H:gissä asema - Sokos -akselilla poikkeuksetta kerjäläisiin.
        Ovat siinä ruuhkan keskellä tukkimassa. Poliisit vois tehdä asialle jotakin.
        Sitä ihmettelen, eikös maksa jotakin jo tänne matkustaminen.
        Erään tuttuni kanssa oltiin syvennytty keskustelemaan, kun kolmen naisen kopla työntyi pulisemaan liki. Oli todella kiusallista, kun käytös mummoilla oli aika agressiivista. Selvittiin hushus.
        Kadulla kaikki isommat laput ovat hämäystä, koska sen avulla voi yrittää pujauttaa käden laukulle. Tosin ratikassakin saa olla tarkkana olkalaukun kanssa. Ollut tuntumaa käsi laukulla jo, mutta kun käännyin nopeasti, onkijalla oli puhtaita nenäliinoja, jotka sitten ns. laittoi hätääntyneenä roskalaatikkoon.
        Yhteisvastuihin osallistun.

• äskoodeeälmies kirjoitti:

Näinhän se meillä menee.

Auttamishalua riittää. Samalla kun kuvitellaan auttavan köyhiä kerjäläisiä tuoetaan kansainvälistä rikosllisuutta.😩

• osaasavolainenkin

Suomalaisia oli kanarialla vuosikymmeniä sitten ja kauppasivat lomaosakkeita, murteesta päätellen yksi oli savosta.
      Sitkeä tämä savolainen, piirittivät mieheni ja olin ihan hädissäni, jos nyt kävisin näin, soittaisin poliisin heti.

• triOutolempi

Joukossa voi olla jopa lääkäreitä ? Romaniassa lääkärin keskipalkka on n. 900 euroa per kk. Jos hyvä tuuri on niin 3 sepän patsaalla voi tienata jopa yli tonnin ja ihan verovapaana.

• kontallaan

Tein eilen testin Asema-aukiolla. Olin siellä kontallani klo 09 - 17. Edessäni iso pahvimuki ja päässäni pipo, jossa oli Suomen lippu logo. Sitten laskin kolikot. Niitä
      oli puoli mukia eli 8 euroa ja 50 senttiä. Mutta oli myös kaksi 50 euron seteliä eli
      menen varmaan huomenna uudestaan.

• suomen-köyhät-kerjäämään

" kontallaan "
        tuohan on hyvä vinkki suomen omille köyhille työttömille,
        mieluumminhan suomalinen antaa rahaa omanmaan köyhälle,
        minäki voisin harkita asiaa enemmänki, aamulla töihin siis keskustaan, jokun suuren kauppakeskittymän ovenpieleen kontalleen
        tai voisihan se olla jokin pieni jakkara jolla istuskeleisi,
        pipo syvälle päähän ,
        mustat silmälasit silmille, ettei aurinko häikäse,
        eikä tutut tunne,

tekstattu kyltti viereen, " auta köyhää suomalaista "

pienellä eläkkeellä kituuttavaa
        lääkket kallita, pitäisi maksaa apteekiin,

suomessa on omia köyhiä, työttömiä,
        nyt niitten kannattaisi mennä joukolla itse hankkimaan lisätuloja samalla konstilla
        kuin noi ulkolaiset romanitki tekee,

• Opetan romanialaiselle mitä verotus tarkoittaa ja otan 30% rahoista pois.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      121
      3070
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      34
      2453
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2425
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      2094
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1680
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      171
      1388
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      289
      1222
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      268
      1165
    9. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      21
      1070
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      62
      1067
    Aihe