Hei. Olen 14-vuotias nuori. Saako isäpuoleni estellä minua poistumasta keittiöstä? Hän siis ihan otti minusta kovaa kiinni ja tönäisi takaisin kun olin poistumassa. Halusin poistua, sillä mielestäni minun ei tarvitse sietää huutamista varsinkaan kun en ole tehnyt mitään. Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista.
Nuoreen koskeminen ja estely
8
186
Vastaukset
- homojenhomo
Kunnioita vanhempia.
Kyllä minä äitiäni kunnioitankin, mutta saako isäpuoleni tehdä minulle noin?
- kymppimutsi
Fyysinen koskemattomuutta pitää kunnioittaa, huutoa ei myöskään tarvitse kuunnella, ongelmista puhuisin ensin äidin kanssa - lisää neuvoja saa konkreettisesti nuorten tukipuhelimesta (esim nuorten kriisipuhelin, ks www.nuortenelama.fi ).
Jaksamista! Elämä on joskus yhtä suttua, mutta asioilla on tapana järjestyä. - homojenhomo
Toivon, että en herää aamulla. Loputon kärsimykseni loppuisi.
- 4974869
Laki kieltää lapsen ruumiillisen kurittamisen, mutta ilmeisesti aivan siihen asti ei olekaan menty. Vanhemmalla on aika pitkälle oikeus esimerkiksi erilaiseen estelyyn. Jos sinusta on kuitenkin otettu kiinni niin kovaa, että olet saanut mustelmia, sitä ei enää tarvitse sietää. Tönäisyn kohdalla summittainen raja voisi mennä siinä paikkeilla, että nurin asti ei saa enää töniä, sillä siinä on jo loukkaantumisen vaara.
Sosiaaliviranomaiset voivat toki keskustella vanhempien kanssa, vaikka nämä eivät varsinaisesti millään yksittäisellä teolla olekaan rikkoneet lakia. Jos sinulle esimerkiksi mielestäsi huudetaan alituiseen ilman syytä vastalauseistasi huolimatta, siltä taholta voi lähteä hakemaan apua. Kertomasi perusteella minusta kuulostaa siltä, että isäpuolesi on syyllistynyt lievään pahoinpitelyyn ylittämällä sallitun voimankäytön rajat, jos sitä sallittua voimankäyttöä olisi ko. tilanteessa edes ollut...
Sanoisin kuitenkin silti, että jos asut saman katon alla, niin sinun on syytä ottaa ne isäpuolesi valitukset vastaan ihan niin kuin ne olisivat äitisi antamia.Riippuu täysin sukupuolesta.
Varmaan olisi kai järkevää ekana kertoa suoraan isälle mitä mieltä oot sen käytöksestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i641208Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä1631015- 61868
Juuri nyt: Ei soraääniä, Kunnanhallitus esitti sittenkin kivitipun ostoa.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kunta ostaisi Kivitipun 170 000 euron kauppahinnalla. https://ilkkapohjalaine67767Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"
on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol269766Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."
Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas6731- 65711
Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment180679Älä epäile itseäsi
äläkä epäile minua. En ole menossa mihinkään - ellet pyydä minua poistumaan. 🧡31655- 29648