Hei. Olen 14-vuotias nuori. Saako isäpuoleni estellä minua poistumasta keittiöstä? Hän siis ihan otti minusta kovaa kiinni ja tönäisi takaisin kun olin poistumassa. Halusin poistua, sillä mielestäni minun ei tarvitse sietää huutamista varsinkaan kun en ole tehnyt mitään. Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista.
Nuoreen koskeminen ja estely
8
192
Vastaukset
- homojenhomo
Kunnioita vanhempia.
Kyllä minä äitiäni kunnioitankin, mutta saako isäpuoleni tehdä minulle noin?
- kymppimutsi
Fyysinen koskemattomuutta pitää kunnioittaa, huutoa ei myöskään tarvitse kuunnella, ongelmista puhuisin ensin äidin kanssa - lisää neuvoja saa konkreettisesti nuorten tukipuhelimesta (esim nuorten kriisipuhelin, ks www.nuortenelama.fi ).
Jaksamista! Elämä on joskus yhtä suttua, mutta asioilla on tapana järjestyä. - homojenhomo
Toivon, että en herää aamulla. Loputon kärsimykseni loppuisi.
- 4974869
Laki kieltää lapsen ruumiillisen kurittamisen, mutta ilmeisesti aivan siihen asti ei olekaan menty. Vanhemmalla on aika pitkälle oikeus esimerkiksi erilaiseen estelyyn. Jos sinusta on kuitenkin otettu kiinni niin kovaa, että olet saanut mustelmia, sitä ei enää tarvitse sietää. Tönäisyn kohdalla summittainen raja voisi mennä siinä paikkeilla, että nurin asti ei saa enää töniä, sillä siinä on jo loukkaantumisen vaara.
Sosiaaliviranomaiset voivat toki keskustella vanhempien kanssa, vaikka nämä eivät varsinaisesti millään yksittäisellä teolla olekaan rikkoneet lakia. Jos sinulle esimerkiksi mielestäsi huudetaan alituiseen ilman syytä vastalauseistasi huolimatta, siltä taholta voi lähteä hakemaan apua. Kertomasi perusteella minusta kuulostaa siltä, että isäpuolesi on syyllistynyt lievään pahoinpitelyyn ylittämällä sallitun voimankäytön rajat, jos sitä sallittua voimankäyttöä olisi ko. tilanteessa edes ollut...
Sanoisin kuitenkin silti, että jos asut saman katon alla, niin sinun on syytä ottaa ne isäpuolesi valitukset vastaan ihan niin kuin ne olisivat äitisi antamia.Riippuu täysin sukupuolesta.
Varmaan olisi kai järkevää ekana kertoa suoraan isälle mitä mieltä oot sen käytöksestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174166
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842459Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731607Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231157Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42902- 171894
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74863- 104860
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72810