Hei. Olen 14-vuotias nuori. Saako isäpuoleni estellä minua poistumasta keittiöstä? Hän siis ihan otti minusta kovaa kiinni ja tönäisi takaisin kun olin poistumassa. Halusin poistua, sillä mielestäni minun ei tarvitse sietää huutamista varsinkaan kun en ole tehnyt mitään. Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista.
Nuoreen koskeminen ja estely
8
256
Vastaukset
- homojenhomo
Kunnioita vanhempia.
Kyllä minä äitiäni kunnioitankin, mutta saako isäpuoleni tehdä minulle noin?
- kymppimutsi
Fyysinen koskemattomuutta pitää kunnioittaa, huutoa ei myöskään tarvitse kuunnella, ongelmista puhuisin ensin äidin kanssa - lisää neuvoja saa konkreettisesti nuorten tukipuhelimesta (esim nuorten kriisipuhelin, ks www.nuortenelama.fi ).
Jaksamista! Elämä on joskus yhtä suttua, mutta asioilla on tapana järjestyä. - homojenhomo
Toivon, että en herää aamulla. Loputon kärsimykseni loppuisi.
- 4974869
Laki kieltää lapsen ruumiillisen kurittamisen, mutta ilmeisesti aivan siihen asti ei olekaan menty. Vanhemmalla on aika pitkälle oikeus esimerkiksi erilaiseen estelyyn. Jos sinusta on kuitenkin otettu kiinni niin kovaa, että olet saanut mustelmia, sitä ei enää tarvitse sietää. Tönäisyn kohdalla summittainen raja voisi mennä siinä paikkeilla, että nurin asti ei saa enää töniä, sillä siinä on jo loukkaantumisen vaara.
Sosiaaliviranomaiset voivat toki keskustella vanhempien kanssa, vaikka nämä eivät varsinaisesti millään yksittäisellä teolla olekaan rikkoneet lakia. Jos sinulle esimerkiksi mielestäsi huudetaan alituiseen ilman syytä vastalauseistasi huolimatta, siltä taholta voi lähteä hakemaan apua. Kertomasi perusteella minusta kuulostaa siltä, että isäpuolesi on syyllistynyt lievään pahoinpitelyyn ylittämällä sallitun voimankäytön rajat, jos sitä sallittua voimankäyttöä olisi ko. tilanteessa edes ollut...
Sanoisin kuitenkin silti, että jos asut saman katon alla, niin sinun on syytä ottaa ne isäpuolesi valitukset vastaan ihan niin kuin ne olisivat äitisi antamia.Riippuu täysin sukupuolesta.
Varmaan olisi kai järkevää ekana kertoa suoraan isälle mitä mieltä oot sen käytöksestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa108867"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71617
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483