Minulla on nyt 2003 Kawa 500 EN Väinö. Ostin sen ruotsista läheiseltä kaveriltani joka sen uutena aikanaan osti. Ei ollut kuin 6500 km mittarissa koska se oli hänen vaimon pyörä eikä hän juurikaan sillä ajellut.
Kaikkine kuluineeen päivineen sen hinnaksi tuli 2450 EUR mikä ainakin omasta mielestäni oli halpa. Kolme vuotta olen sillä ajellut ja nyt mittarissa 24400 km eli en minäkän kovin paljon ajele, ikää on jo justiinsa päälle 70.
Se on ollut minulle kovin sopiva pyörä koska oli sellainen 45 vuoden tauko MP ajamisessa. Nyt kuitenkin katse isompaan, ei tehon, vauhdin takia vaan painon takia. En ole mikään vauhtiveikko, sellainen 100 km/ tunti tuolla 500 en:llä on ollut mukavaa ajoa siellä missä sitä saa ajaa. Tämä minun 500 EN on aikoinaan jo tehtaalta tullut 50 heppaisena. Muistaakseni se vakio 500 en on hieman pienempi.
Tulee kuitenkin jonkinverran moottoritieajoa joten haluaisin sellaiset 50 kg lisääpainoa pyrään eli koska Kawaan olen ollut tosi tyytyväinen olen sellaista 900 väinöä jonkinverran katsellut, jopa koeajanut kerran ja se tuntui tosi hyvältä minun kropalleni. Kyllä siinä se lisäpaino mukavalta vaikutti vaikka en moorttoritiellä käynyt. Tosin taitaa teho olla sama 50 hp kuin nykyisessä joten teho/paino suhde heikompi.
Melko sopivaan hintaankin niitä saa sekä suomesta että ruotsista.
Koska se ruotsin tuonti on täysin vaivatonta katselen kyllä sieltäkin päin pyöriä, Yleisesti ottaen ovat siellä halvemmat vaikka tuontikulut lisää hintaan ja valikoima suurempi. Sinnä 900 ssa on hihnaveto. Siitä ei ole mitään hajua mutta ei kai se ihan huono voi olla koska monessa uudessa pyörässä nykyään sellainen näyttäisi olevan. Syksyllä ennen talven tuloa kävin Bike Wordissa pyöräni kanssa ja olisivat 3500 EUR maksaneet vaihdossa hyvin vähänajettuun 900 väinöön.
1800 eur olisi pitänyt antaa väliin. Vähän harmittaa etten silloin vaihtanut. Kävin juuri sitä pyörää koeajamassa ja kyllä todella hyvältä vaikutti mutta olihan sen mittarissa vaan 17300 km.
Asiaan, haluaisin asialliset kommentit ihmisiltä jotka sellaisen 900 väinön omistavat tai ovat omistaneet. En tarvitse kommentteja kuten paskapyörä, osta harrikka etc.
Kaipaan ASIALLISTA tietoa Kawa 900 väinöstä
18
287
Vastaukset
- JakkeNiiranen
Minusta sinun ei kannata sellaista 900 Väinöä ostaa. Se on huomattavan paljon hitaampi lähdöissä kuin EN 500, aika kömpelö ajettava pidemmän päälle.
Koska sinulla on jonkunverran ikää, mikä ei sinänsä ole mikään este moottoripyöräilylle suosittelisin lämpimästi BMW F 800 GT. Siinä todellinen matkapyörä, ei liian iso mutta tehokas, 90 hv, joten vääntöä rittää. Paiuno on tosin sama luokkaa kuin EN 500 ssa mutta tämä on moderni pyrä joten sillä kyllä moottoritiellä kivasti viihtyy. Huippunopeus yli 200 km / h, no vauhti ei ollut sinulle mikään suurempi kriteeri mutta voi sillä ihan cruisaillakin. Minun fajani 68 v osti sellaisen vuonna 2012 ja on ollut sata tyytyväinen siihen. Itselläni on 2014 BMW R1200RT. Se on hieman eri tyypin pyörä mutta I just love it.- Jutustelija1
Täytyypä todeta että minustakin sinun kannattaisi mieluummin ostaa joku ajettavampi pyörä kuin tuo pikku Väinö.
Vaikka juurikin tuo Jaken mainitsema Bemu.
Ja toki jos ajot oikeasti alkaa kiinnostamaan niin 1000cc kyykkyä ei voita mikään.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/
Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r
- ducatitpapoille
jep. ei 900en kawasaki sovi yli 70v papparaisille. sopivin lienee ducati panigale r.
- Kawaainaollut
Kyllä bemarit hienoja pyöriä ovat mutta yleensä Kawa ihmiset jostain syystä Kawoissa pysyy. Minä aloitin vuonna 1997 Kawa 500 lla. Sitä pyöritin kolme vuotta. Sen jälkeeen Kawasaki VN-800 Vulcan taas 3 vuotta. Vuonna 2005 ostin uuden Kawasaki VN 1600 Classic Tourer mikä minusta oli todella hauska ja hyvä pyörä. Nyt on pari vuotta ollut Kawasaki VN 2000 Classic mutta se ei ehkä sittenkään ole sitä parasta Kawasakia. Valitettavasti minulla on muutamia ongelmia ollut mutta onneksi takuulla hoidettu. Olen jopa harkinnut sen vahitamista takaisin VN 1600 Classic pyörään.
Se vaan oli minulle ja minun ajotyylilleni se toistaiseksi paras pyörä.
Aina sanotaan että ainakin kerran pitää Harrikka olla, minulle ei sellaista taida tulla. Broidillani on 1800 kuutioinen HD Road King. Olen sillä paljon ajellut mutta ei vaan oikein iske suoneen. Minusta kyllä sitten tämä KawaVN 2000 Classic on miknulle mukavampi moto. Onneksi löytyy pyöriä joka lähtöön joten kaikille varmaan löytyy se paras pyörä.- HenkkaSöderman
Yes, kyllä HD Roadkingit on enemmän näytille tarkoitettuja pyöriä. En kyllä muutaman tuhannen kilometrin matkaajolle sellaista ottaisi vaikka pöyrinä komeita ovatkin. Ostin viime keväänä Triumph Rocket III Touring millä ajoin 6700 km eteläeuroopan lenkin. matkapyöränä minusta aivan ehdoton. Oli aikoinaan Honda Goldwing. Paljon peltiä ympärinsä ja ehkä monen mielestä näyttävä peli mutta ei sitten kyllä ollut minun makuuni. Kaksi kesää sillä kiertelin, eka kesän Sveitsissä ja toisena kesänä Italiassa. Se sitten riitti ja hankin sen tilalle 1100 cc bemun. Nyt olen luulatavasti viimeisen pyöräni hankkinut (ehkä)
- OnnellinenTriumphisti
Niin kyllä tosiasia on että nykypyöristä se Triumph Rocket on aivan yliveto.
Olen elämässäni aika monta pyörää pyörittänyt, bemuja, Gold Wingiä ja ennen Rockettia ajoin 4 vuotta Kawa kaksitonnisella mikä tosin sekin hieno pyörä jos sentyyppisestä menopelistä tykkää.
Vuonna 2012 sitten ostin sen Rocketin saksassa kun siellä viime syksyyn asti olin hommissa. Kun sen tänne toin niin nuo "pakkokustannukset" olivat melko asiallisia paitsi vakuutusmaksu joka täällä on yli kolminkertainen saksaan verrattuna.
Jokaisen (kokeneen) motoristin pitäisi saada kerran elämässään päästä Rocketilla autobahnalle, mielummin kesäisenä yönä, kokeilemaan miltä tosimeno tuntuu. Siinä on sitä ns raakaa voimaa yllinkyllin ja joka lähtöön. Takaaan että adrenaliini nousee pntaan.
Sen lisäksi se on todella mahtava matkapyörä, ehkä kaupunkiliikenteessä jonkinverran hankala koska alhaisilla nopeuksilla kääntäminen, varsinkin jyrkät käännökset kyllä vaativat hieman harjoittelua ennenkuin tuntuu kotoisalta hommalta. Ollakseen niin kookas pyörä istuma korkeus sopii myös sellaiselle joka ei mikään jättiläinen ole.
Koska painoa on melkein 400 kg pitää muistaa että jos sen syystä tai toisesta kaataa niin se on sitten Hiabin hommia että sen taas pyörilleen saa. Olen sen kerran nurmikolle kaatanut kun tukijalka petti (täysin oma hölmöyttä) ja silloin se suurella vaivalla kolmeen pekkaan saatin taas pystyasentoon.
Kannattaa keväällä käydä koeajolla ellei jo ole sitä tehnyt. Niitä on melko monta myynnissa ja saa oikein hyvänkin jo 15-20 kT Eurolla
- ErkkiKoskivirta
Minun täytyy todeta että kyllä tämä keskustelu on aivan sivuraiteille mennyt. MattiRajakangas hyvin selvästi totesi että sellaisesta Kawa 900 sta halusi ASIALLISTA tietoa.
Kaikki jotka moottoripyöristä jotain oikeasti tietävät varmaan sen tietää että se Kawa 900 on hyvä pyörä ja helppo ajettava. Jos on jo ennestään Custom pyörällä ajanut niin ilmeisesti on todennut että se hyvin itselleen sopi.
En todellakaan usko että MattiRajakangas on edes ylipäänsä kiinnostunut mistään bemusta, puhumattakaan HD Roadkingistä tai Rocketista.
Jos kehottaa ihmisen jolla nyt on Kawa 500 pyörä ostamaan jonkun Rocketin pitäisi tällaisesta ihmisestä tehdä rikosilmoitus toisen hengen vaarantamisesta. Aivan tosi typerää touhua.
Ja jos vaan haluaa kerskailla omilla omistamillaan (jos edes omistaa) pyörillä niin kai sen voi sitten ihan omalla aloituksella tehdä. Luulisin että aika harva MattiRajakankaan juttua lukeva on edes hitusen verran kiinnostunut noista isojen pyörien höpötyksistä.
Jos sinua MattiRajakangas Kawa 900 Väinö kiinnostaa niin osta sellainen. Melko edullisesti niitä saa, äsken näin yhden nettimotossa mikä oli 2009 mallinen ja alle 9000 km mittarissa ellen väärin muista niin hinta oli alle 5000 EUR mikä minusta on kovasti kohtuullinen hinta niin vähän ajetusta pyörästä. Kawat ovat hyvämaineisia pyöriä aina olleet. Tämän sanon vaikka minulla ei parin vuoteen Kawa ole ollut, ei sen takia että ei olisi hyvä pyörä vaan sen takia että halusin muun tyyppistä kuin Customia kokeilla. Nyt sellainen kokemus on ja saattaa olla että Customiin menen takaisin parin vuoden jälkeen kun ikää hiljalleen rupee painamaan päälle ja matalampi pyörä taas olisi minulle turvallisempi.- MattiRajakangas
Kovasti kiitos sinulle ErkkiKoskivirta. Niin, odotin kyllä että olisin hieman asiallisempaa tietoa saanut täältä mutta kai se kuuluu tällaisten sivujen luonteeseen että joudutaan sivuraiteille. Olenn kyllä jo päättänyt että sen ysisatasen hankin. Netiissä on ainakin kaksi kiinnostavaa kohdetta.
- okkookko
varmaan ok tuon en500 jälkeen,mutta vain muutamaksi vuodeksi . eli jos pystyt niin ota 1700 tai 1600 oitis niin on semmoinen minkä varustaa oman maun mukaan eikä sitten valmiina mene hetimiten vaihtoon , kovastihan tup 900 on muovinen mutta mikäs siinä , kuuntele sirittääkö häiritsevästi ,alkaa häiritsemään ajan myötä tosissaan, semmonen kun on varsin yleistä varsinkin alkupään pyörissä.
- Jutustelija1
Okkookko, ongelma joka minua häiritsee on se että tuo viissatanen Kawa on aika ajettavaksi tehty ja koneessa on voimaa ollut aikanaan siten kuin sen kokoiselta voi odottaa. Siitä jos vaihtaa vähemmän ajettavaan ja painavampaan pikku Väinöön niin ei oikeastaan saa lisää sitä mitä hakee. Kannattaisi mieluummin ostaa joku ajettavampi pyörä kuin tuo Väinö. Ja jos nyt välttämättä haluaa ei ajettavan niin ostaisi sitten ainakin isomman Väinön jotta saa edes jotain vastinetta.
- Kivaolilukea
Ajautuihan tuo keskustelu vähän sivuun, kun ruvettiin Rocketista puhumaan.
Minua sivuraiteelle joutuminen ei tosin häirinnyt yhtään, koska nämä kommentit olivat muuten asiallisia ja ihan mielenkiintoisia luettavia.
Täällä ei liian paljon asiallisia juttuja muutenkaan kirjoitella, joten kaikki em. kriteerin täyttävät jutskailut ovat tervetulleita. - MattiRajakangas
Niin siinä sitten kävi että viime viikonloppuna kävin Ruotsista hakemassa sellaisen Kawasaki 900 classic vm 2014.
Mittarissa 10500 km joten minusta ns uusi pyörä.
Toin sen trailerin päällä kotia joten kunhan kevät etenee niin pitää hoitaa rekisteröintihommat maahantuonti.
Ainoa mikä hieman harmittaa että väri on sellainen sininen mikä ei nyt ihan minulle kolahda mutta kun käytetyn ostaa niin joutuu useimmiten kompromissin tekemään. Nyt olen kuitenkin jo suunnitellut sen värityksen hieman jotenkin piristämään joten kysyisin tietääkö joku löytyykö tähän pyörään joitakin valmiita tarradekaleita, strippejä tai muuta millä saisi sen kokosinisen tankin hieman koristeellisemmaksi. Etulokarissa on jo sellaiset kromi jutut ja samaten takalokarissa. Keulassa lisävalot mihin "roikotettu" suuntavilkut.
Yksi homma mistä kovasti pidin on että kuskin paikalla on hyväntapainen selkänoja. Edellinen omistaja oli viime kesänä vaihtanut siihen uuden penkin , muistaakseni Mustang on merkki. kyllä siinä se alkuperäispenkki on mukana mutta sen yritän myydä jos onnistuisi. Putket on vaihdettu ns mölyputkiin mutta alkuperäiset sain mukana kaupassa ja taidan ne takaisin vaihtaa.
Kiitti kaikista kommenteista.- Jutustelija1
Suosittelisin säilyttämään original osat, muuten saatat pian katua.
Mutta onnea sinulle uuden pyörän johdosta, itse jatkan jatkossakin 1000cc kyykyillä ajoja. - oivavalinta
Oikean valinnan olet tehnyt, hyvä pyörä tuo vn 900. Itsellä oli sellainen 6 kesää, ajoin n. 35000 km kyseisellä pyörällä. Ei mitään moittimista, kaikki pelasi viimeisen päälle ja vääntöä oli riittävästi myös kaksi päällä. Kulutus n. 4-4,5 ltr. / 100km, mutta kun tämä moottoripyöräily ei aina ole järjellä mitattavissa, vaihdoin syksyllä sen kakstonniseen. Se tulee kyllä olemaan viimeinen pyöräni, ikää on jo mittarissa niin paljon ja tuo kakstonninen on kyllä paras pyörä mitä minulla on koskaan ollut, aivan mahtava vääntö. Mutta kuten mainitsin, vn 900 on hyvä valinta! Ainoa lievä "vika" mikä pyörässäni oli, oli etulampun kuoren sisällä oleva ylimääräinen sähköliitin, joka pari kertaa oli vapautunut pidikkeestään ja tietyllä kierrosalueella piti "sirinää". Vika oli hankala paikallistaa, mutta kun kiukuspäissäni kolautin tuota lamppua, niin sirinän lähde paikallistui.
- oivavalinta
Minulla on kakstonnisessa tuollainen Mustangin satula ja täytyy sanoa, että mainio kapistus. Vanhassa pyörässäni, joka oli vn 900, satula oli alkuperäinen eikä paras mahdollinen, onnea uuden, hyvän pyörän omistajalle!
- vn900kokemustaon
Alkuperäiset putket riittävän äänekkäät, jotkut cobrat alkaa vituttaa itseä yhtä nopeasti kuin naapureita. Turha meteli on pikkupoikien juttuja.
- Jutustelija1
Komppaan tuon melun suhteen sikäli että en ainakaan itse kaipaa pyöristäni meteliä. Ei niillä äänillä eteenpäin pääse kuin vaaleissa ja vaaleissa MP:n äänet ei ole se ratkaiseva tekijä.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
- Ruoja666
Onnittelut hankinnasta! Matka taittuu VN 900:lla huomattavasti miellyttävämmin kuin EN 500:lla. Meillä on toisena pyöränä VN 900 Custom ja erittäin hyvä ja luotettava peli on ollut noin 45 tkm aikana. Ensi kesää odotellen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990