Aloin miettimään esim. Uudehkon 70hv nelari jammun päästöjä, mutten löytänyt mistään.
Ajatellaan että tommonen keskiverto käyttötunnit 30h vuodessa.
Semmosella matkavauhdilla 2/3 osa kaasulla.
Kuinka paljon niistä yleensä pääsee ilmakehään, siellähän tuo hiilidioksidi on haitallisinta ilmastonlämpenemiselle.
Taitaa aikalailla imeytyä veteen nuo hiilidioksidit.
Bustermiehen päästöt !
20
375
Vastaukset
- olematonjuttu
Laske vaikka karkeati kuinka monta tuntia vuodessa Suomen bustereilla ajetaan ja vertaa sitten maantieliikenteeseen, niin huomaat ettei noilla hyttysen kusilla ole mitään merkitystä.
- Bustermiäs
Veneveron yksi argumentti lienee, että ku ne saastuttaa, mutta onko asiaa oikeasti edes tutkittu. Vertailun vuoksi. Yksi Bangkokin reissu tuottaa yläilmakehään 1000kg hiiltä per naama.
- läskiveroakehiin
Bustermiäs kirjoitti:
Veneveron yksi argumentti lienee, että ku ne saastuttaa, mutta onko asiaa oikeasti edes tutkittu. Vertailun vuoksi. Yksi Bangkokin reissu tuottaa yläilmakehään 1000kg hiiltä per naama.
Veneverolla ei ole yhtään argumenttia, korkeintaan joitakin jälkeepäin hädässä keksittyjä verukkeita, joilla yritetään tuon yhden läskivuoren aivopieru peitellä. Siksi koko ideaa ollaan nyt hautaamassa...
Mielenkiintoista muuten: tv:ssä oli keskusteluohjelma aiheesta, ja toimittaja oli yrittänyt saada jonkun poliitikon ruutuun puolustamaan veneveroa. Yksikään, siis yksikään ei suostunut ruutuun puolustamaan tätä verohanketta!!! Kertoo jo kaiken tarvittavan.
Ohjelma löyty YLE Areenassa. - 3-T
Hyvin karkealla tasolla bensan tuntikulutus on nelarilla täydellä teholla 2/3 osaa litroissa hv-tehosta. 2/3 kaasulla tämän kulutuksen voisi ehkä jakaa kahdella. Näillä arvoilla kulutus olisi karkeasti 23 l/h, eli n. 700 l/ vuosi 30 h ajolla. Jos bensalitraa kohti syntyy 2,3 kg CO2 päästöjä kuten modernissa autossa, niin päästään noin 1,6 tonniin CO2 päästöjä.
Henkilökotaisella tasolla tätä voisi verrata vaikka keskimääräiseen suomalaiseen asumisen CO2 tuottottoon, joka on noin 3,6 tonnia / asunto , tai erään vanhan raportin mukaiseen arvoon, jossa kestävä kehitys edellyttäisi kokonaispäästöjen vähentämistä 1,5 tonniin / henkilö. Yhdestä polttoainelitrasta, jonka ominaispaino on n. 800 g, ei millään fysikaalisella reaktiolla voi syntyä 2,3 kg co2 päästöjä.
- 3-T
Muistan koulun kemiantunnilta kokeen, jossa poltettiin kynttilää tilassa, jossa palokaasut otettiin talteen, samalla kun mitattiin palamistapahtuman painoa. Yllättäen paino lisääntyi. Tällä kokeella haluttiin osoittaa, että palaminen on palavan metriaalin yhtymistä happeen, ja palamiskaasujen paino lisääntyy. Joku niistä vanhoista viisaista kemististeistä tai fyysikoista oli tehnyt tämän kokeen joskus muinoin.
Wikipediasta lainattua:
Suomessa jalostetun bensiinin käytöstä syntyy katalysaattorilla varustetulla henkilöautolla ajettaessa yhteensä noin 2,85 kg/litra ilmastonmuutosta kiihdyttäviä kasvihuonekaasupäästöjä. Moottorissa syntyvien hiilidioksidipäästöjen osuus on 2,35 kg/litra.[2] Katalysaattorissa syntyvän typpioksiduulin osuus on noin 0,115 ekvivalenttikiloa/litra.[3] Jalostuksen ja kuljetusten osuus on 0,38 kg ekvivalenttikiloiksi muunnettuja kasvihuonekaasupäästöjä/litra.[4] - Speedboat
3-T kirjoitti:
Hyvin karkealla tasolla bensan tuntikulutus on nelarilla täydellä teholla 2/3 osaa litroissa hv-tehosta. 2/3 kaasulla tämän kulutuksen voisi ehkä jakaa kahdella. Näillä arvoilla kulutus olisi karkeasti 23 l/h, eli n. 700 l/ vuosi 30 h ajolla. Jos bensalitraa kohti syntyy 2,3 kg CO2 päästöjä kuten modernissa autossa, niin päästään noin 1,6 tonniin CO2 päästöjä.
Henkilökotaisella tasolla tätä voisi verrata vaikka keskimääräiseen suomalaiseen asumisen CO2 tuottottoon, joka on noin 3,6 tonnia / asunto , tai erään vanhan raportin mukaiseen arvoon, jossa kestävä kehitys edellyttäisi kokonaispäästöjen vähentämistä 1,5 tonniin / henkilö.Väärin...Nelarilla tuntikulutus karkeasti ottaen 1/3 hevosvoimamäärästä ja kaksitahtikoneilla 1/2 hevosvoimamäärästä täysillä kierroksilla.Kun kierrokset putoaa 80 % täysistä niin kulutus muistaakseni jotain 70 % täysien kierrosten kulutuksesta ja 70 % kierroksilla mentiin jo 50 % täysien kierrosten kulutuksesta tunnissa...siis jos moottorin teho oikea veneeseen.
- 3-T
Speedboat kirjoitti:
Väärin...Nelarilla tuntikulutus karkeasti ottaen 1/3 hevosvoimamäärästä ja kaksitahtikoneilla 1/2 hevosvoimamäärästä täysillä kierroksilla.Kun kierrokset putoaa 80 % täysistä niin kulutus muistaakseni jotain 70 % täysien kierrosten kulutuksesta ja 70 % kierroksilla mentiin jo 50 % täysien kierrosten kulutuksesta tunnissa...siis jos moottorin teho oikea veneeseen.
Näinhän se tietenkin on, kaksitahti kulutus 1/2 hv arvosta ja nelari 1/3 eikä 2/3. Pahoittelen virhettä , nöyrä anteeksipyyntö kaikille harhaanjohdetuille ja kiitokset Speedboatille tarkkavaisuudesta. Näillä arvoilla tuntikuluts 2/3 kaasulla n. 12 l / h, 30h ajolla n. 350 l/ vuosi ja päästöt n. 0,8 tonnia vuodessa.
Toistan kuitenkin nuo vertiluarvot, jotta tämän voi suhteutta muihin päästöihin:
Henkilökotaisella tasolla tätä voisi verrata vaikka keskimääräiseen suomalaiseen asumisen CO2 tuottoon, joka on noin 3,6 tonnia / asunto , tai erään vanhan raportin mukaiseen arvoon, jossa kestävä kehitys edellyttäisi kokonaispäästöjen vähentämistä 1,5 tonniin / henkilö.
Ehkä tämä iterointi vileä jatkuu, tai muuttuu vatuloinniksi :)
Ei se pitkään ehdi saastuttaa ennen uppoamista. Isompi ongelma on uponneesta veneestä leviävä polttoaine ja öljy.
- olenropotti
Bustermiehen päästöt riippuu hyvinkin pitkälti siitä mitä hän on suuhunsa laittanu, onko intoleranssia jne.
Sama pätee aika paljon myös moottoriin, joka on Buster veneeseen asennettu. Päästöistä pahin on perseeseen tungetusta snorkkelista valuva hyhmä joka koostuu mätänevästä pikkuaivomassasta ja päästä valuvan virtsan ja vanhan viinan yhdistemästä.
Siinäpä ympäristökatastrofia kerrakseen.- olenropotti
Kyllä jollain on tuo sanansäilä hallussa. Huumorin nobelia ehdotan ma.
Jos se päästö edes tapahtuisi tiiviseen astiaan mutta ei, vuotavaan säilykepurkkiinhan se valuu.
- Ympäristötietoinen
Trafi on juuri tehnyt tutkimuksen pieneveneilyn taloudellisista- ja ympäristövaikutuksista. En ole kerinnyt perehtyä mutta jokainen arvaa että suuriosa veneistä on aika vähällä käytöllä. Sinänsä kauhea krääsän haaliminen on ympäristön kannalta vähemmän suotavaa, ja toki päivittäiset valinnat on tärkeitä. Mutta pikku veneilyyn huolletut pikku perätuuppari eivät ole ympäristön kannalta isoimpia päästöjä.
- Diesel-Esa
Kulutustietoja löytyy Yamaha Körfaktasta:
https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/RED SWE 2017_tcm122-680751.pdf
Yamaha F70 ja Buster X -yhdistelmä kuluttaa 21 solmun vauhdissa 0,5 litraa per maili. Puolesta litrasta bensaa syntyy vajaat 1200 grammaa hiilidioksidia.
Mitäs tuollaisella keskimäärin ajetaan? Trafin tuoreen tutkimuksen mukaan perämoottoriveneellä veneillään ehkä 15-18 päivänä vuodessa. Kaksi tuntia päivässä tekisi 30–40 käyttötuntia, jolloin alarajalla hiilidioksidipäästö olisi 70 kiloa.
Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästä on 120 grammaa per km. Kesän ajosuorite vastaa siis noin 600 km ajoa uudella henkilöautolla.- 3-T
Tällä matikalla pärjää koko kesän kun tankkaa 30 litraa ja ajaa 70 hp koneella tuottaen 70 kg CO2:ta.
- Bustermiäs
Oikeesti tuosta 30h ajosta on viellä suurin osa jotain uistelua ja fiilistelyajoa, ei sitä voi noin kovaa ajaa kuin pikkupätkiä.
- ajdölkjföklj
Vene kuluttaa 25 litraa/100 km.
Siinä aivan riittävän tarkka arvio, jota voi sitten halutessaan verrata autoilun tms kulutuksiin.- JanoinenFolio
Pistä 10 l päälle. Noi puusterit ve liussa n.0,7 litraa maililla ja aaltokoneena yli litran ennen liukuun lähtöä. Päästään 37l / 100km
Hirveä kulutus vs vaikka 35-40 jalkainen liukuva, kun vertaa painoa ja kokoa suhteessa buusteri! - Anonyymi
JanoinenFolio kirjoitti:
Pistä 10 l päälle. Noi puusterit ve liussa n.0,7 litraa maililla ja aaltokoneena yli litran ennen liukuun lähtöä. Päästään 37l / 100km
Hirveä kulutus vs vaikka 35-40 jalkainen liukuva, kun vertaa painoa ja kokoa suhteessa buusteri!Oliko se nyt niin, että bustermiähen päästöt on ihan mitättömät verrattuna ituhipin norsunpesuhernekeittolentopäästöihin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1294086Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3232096Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481831Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21790- 1061750
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391691Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4531544MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531302Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441276Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4521256