Bustermiehen päästöt !

Bustermiäs

Aloin miettimään esim. Uudehkon 70hv nelari jammun päästöjä, mutten löytänyt mistään.

Ajatellaan että tommonen keskiverto käyttötunnit 30h vuodessa.

Semmosella matkavauhdilla 2/3 osa kaasulla.

Kuinka paljon niistä yleensä pääsee ilmakehään, siellähän tuo hiilidioksidi on haitallisinta ilmastonlämpenemiselle.

Taitaa aikalailla imeytyä veteen nuo hiilidioksidit.

20

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olematonjuttu

      Laske vaikka karkeati kuinka monta tuntia vuodessa Suomen bustereilla ajetaan ja vertaa sitten maantieliikenteeseen, niin huomaat ettei noilla hyttysen kusilla ole mitään merkitystä.

      • Bustermiäs

        Veneveron yksi argumentti lienee, että ku ne saastuttaa, mutta onko asiaa oikeasti edes tutkittu. Vertailun vuoksi. Yksi Bangkokin reissu tuottaa yläilmakehään 1000kg hiiltä per naama.


      • läskiveroakehiin
        Bustermiäs kirjoitti:

        Veneveron yksi argumentti lienee, että ku ne saastuttaa, mutta onko asiaa oikeasti edes tutkittu. Vertailun vuoksi. Yksi Bangkokin reissu tuottaa yläilmakehään 1000kg hiiltä per naama.

        Veneverolla ei ole yhtään argumenttia, korkeintaan joitakin jälkeepäin hädässä keksittyjä verukkeita, joilla yritetään tuon yhden läskivuoren aivopieru peitellä. Siksi koko ideaa ollaan nyt hautaamassa...

        Mielenkiintoista muuten: tv:ssä oli keskusteluohjelma aiheesta, ja toimittaja oli yrittänyt saada jonkun poliitikon ruutuun puolustamaan veneveroa. Yksikään, siis yksikään ei suostunut ruutuun puolustamaan tätä verohanketta!!! Kertoo jo kaiken tarvittavan.

        Ohjelma löyty YLE Areenassa.


      • 3-T

        Hyvin karkealla tasolla bensan tuntikulutus on nelarilla täydellä teholla 2/3 osaa litroissa hv-tehosta. 2/3 kaasulla tämän kulutuksen voisi ehkä jakaa kahdella. Näillä arvoilla kulutus olisi karkeasti 23 l/h, eli n. 700 l/ vuosi 30 h ajolla. Jos bensalitraa kohti syntyy 2,3 kg CO2 päästöjä kuten modernissa autossa, niin päästään noin 1,6 tonniin CO2 päästöjä.

        Henkilökotaisella tasolla tätä voisi verrata vaikka keskimääräiseen suomalaiseen asumisen CO2 tuottottoon, joka on noin 3,6 tonnia / asunto , tai erään vanhan raportin mukaiseen arvoon, jossa kestävä kehitys edellyttäisi kokonaispäästöjen vähentämistä 1,5 tonniin / henkilö.


      • Yhdestä polttoainelitrasta, jonka ominaispaino on n. 800 g, ei millään fysikaalisella reaktiolla voi syntyä 2,3 kg co2 päästöjä.


      • 3-T

        Muistan koulun kemiantunnilta kokeen, jossa poltettiin kynttilää tilassa, jossa palokaasut otettiin talteen, samalla kun mitattiin palamistapahtuman painoa. Yllättäen paino lisääntyi. Tällä kokeella haluttiin osoittaa, että palaminen on palavan metriaalin yhtymistä happeen, ja palamiskaasujen paino lisääntyy. Joku niistä vanhoista viisaista kemististeistä tai fyysikoista oli tehnyt tämän kokeen joskus muinoin.

        Wikipediasta lainattua:

        Suomessa jalostetun bensiinin käytöstä syntyy katalysaattorilla varustetulla henkilöautolla ajettaessa yhteensä noin 2,85 kg/litra ilmastonmuutosta kiihdyttäviä kasvihuonekaasupäästöjä. Moottorissa syntyvien hiilidioksidipäästöjen osuus on 2,35 kg/litra.[2] Katalysaattorissa syntyvän typpioksiduulin osuus on noin 0,115 ekvivalenttikiloa/litra.[3] Jalostuksen ja kuljetusten osuus on 0,38 kg ekvivalenttikiloiksi muunnettuja kasvihuonekaasupäästöjä/litra.[4]


      • Speedboat
        3-T kirjoitti:

        Hyvin karkealla tasolla bensan tuntikulutus on nelarilla täydellä teholla 2/3 osaa litroissa hv-tehosta. 2/3 kaasulla tämän kulutuksen voisi ehkä jakaa kahdella. Näillä arvoilla kulutus olisi karkeasti 23 l/h, eli n. 700 l/ vuosi 30 h ajolla. Jos bensalitraa kohti syntyy 2,3 kg CO2 päästöjä kuten modernissa autossa, niin päästään noin 1,6 tonniin CO2 päästöjä.

        Henkilökotaisella tasolla tätä voisi verrata vaikka keskimääräiseen suomalaiseen asumisen CO2 tuottottoon, joka on noin 3,6 tonnia / asunto , tai erään vanhan raportin mukaiseen arvoon, jossa kestävä kehitys edellyttäisi kokonaispäästöjen vähentämistä 1,5 tonniin / henkilö.

        Väärin...Nelarilla tuntikulutus karkeasti ottaen 1/3 hevosvoimamäärästä ja kaksitahtikoneilla 1/2 hevosvoimamäärästä täysillä kierroksilla.Kun kierrokset putoaa 80 % täysistä niin kulutus muistaakseni jotain 70 % täysien kierrosten kulutuksesta ja 70 % kierroksilla mentiin jo 50 % täysien kierrosten kulutuksesta tunnissa...siis jos moottorin teho oikea veneeseen.


      • 3-T
        Speedboat kirjoitti:

        Väärin...Nelarilla tuntikulutus karkeasti ottaen 1/3 hevosvoimamäärästä ja kaksitahtikoneilla 1/2 hevosvoimamäärästä täysillä kierroksilla.Kun kierrokset putoaa 80 % täysistä niin kulutus muistaakseni jotain 70 % täysien kierrosten kulutuksesta ja 70 % kierroksilla mentiin jo 50 % täysien kierrosten kulutuksesta tunnissa...siis jos moottorin teho oikea veneeseen.

        Näinhän se tietenkin on, kaksitahti kulutus 1/2 hv arvosta ja nelari 1/3 eikä 2/3. Pahoittelen virhettä , nöyrä anteeksipyyntö kaikille harhaanjohdetuille ja kiitokset Speedboatille tarkkavaisuudesta. Näillä arvoilla tuntikuluts 2/3 kaasulla n. 12 l / h, 30h ajolla n. 350 l/ vuosi ja päästöt n. 0,8 tonnia vuodessa.

        Toistan kuitenkin nuo vertiluarvot, jotta tämän voi suhteutta muihin päästöihin:

        Henkilökotaisella tasolla tätä voisi verrata vaikka keskimääräiseen suomalaiseen asumisen CO2 tuottoon, joka on noin 3,6 tonnia / asunto , tai erään vanhan raportin mukaiseen arvoon, jossa kestävä kehitys edellyttäisi kokonaispäästöjen vähentämistä 1,5 tonniin / henkilö.

        Ehkä tämä iterointi vileä jatkuu, tai muuttuu vatuloinniksi :)


    • Ei se pitkään ehdi saastuttaa ennen uppoamista. Isompi ongelma on uponneesta veneestä leviävä polttoaine ja öljy.

    • olenropotti

      Bustermiehen päästöt riippuu hyvinkin pitkälti siitä mitä hän on suuhunsa laittanu, onko intoleranssia jne.
      Sama pätee aika paljon myös moottoriin, joka on Buster veneeseen asennettu.

    • Päästöistä pahin on perseeseen tungetusta snorkkelista valuva hyhmä joka koostuu mätänevästä pikkuaivomassasta ja päästä valuvan virtsan ja vanhan viinan yhdistemästä.

      Siinäpä ympäristökatastrofia kerrakseen.

      • olenropotti

        Kyllä jollain on tuo sanansäilä hallussa. Huumorin nobelia ehdotan ma.


      • Jos se päästö edes tapahtuisi tiiviseen astiaan mutta ei, vuotavaan säilykepurkkiinhan se valuu.


    • Ympäristötietoinen

      Trafi on juuri tehnyt tutkimuksen pieneveneilyn taloudellisista- ja ympäristövaikutuksista. En ole kerinnyt perehtyä mutta jokainen arvaa että suuriosa veneistä on aika vähällä käytöllä. Sinänsä kauhea krääsän haaliminen on ympäristön kannalta vähemmän suotavaa, ja toki päivittäiset valinnat on tärkeitä. Mutta pikku veneilyyn huolletut pikku perätuuppari eivät ole ympäristön kannalta isoimpia päästöjä.

    • Diesel-Esa

      Kulutustietoja löytyy Yamaha Körfaktasta:
      https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/RED SWE 2017_tcm122-680751.pdf

      Yamaha F70 ja Buster X -yhdistelmä kuluttaa 21 solmun vauhdissa 0,5 litraa per maili. Puolesta litrasta bensaa syntyy vajaat 1200 grammaa hiilidioksidia.

      Mitäs tuollaisella keskimäärin ajetaan? Trafin tuoreen tutkimuksen mukaan perämoottoriveneellä veneillään ehkä 15-18 päivänä vuodessa. Kaksi tuntia päivässä tekisi 30–40 käyttötuntia, jolloin alarajalla hiilidioksidipäästö olisi 70 kiloa.

      Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästä on 120 grammaa per km. Kesän ajosuorite vastaa siis noin 600 km ajoa uudella henkilöautolla.

      • 3-T

        Tällä matikalla pärjää koko kesän kun tankkaa 30 litraa ja ajaa 70 hp koneella tuottaen 70 kg CO2:ta.


    • Bustermiäs

      Oikeesti tuosta 30h ajosta on viellä suurin osa jotain uistelua ja fiilistelyajoa, ei sitä voi noin kovaa ajaa kuin pikkupätkiä.

    • ajdölkjföklj

      Vene kuluttaa 25 litraa/100 km.

      Siinä aivan riittävän tarkka arvio, jota voi sitten halutessaan verrata autoilun tms kulutuksiin.

      • JanoinenFolio

        Pistä 10 l päälle. Noi puusterit ve liussa n.0,7 litraa maililla ja aaltokoneena yli litran ennen liukuun lähtöä. Päästään 37l / 100km

        Hirveä kulutus vs vaikka 35-40 jalkainen liukuva, kun vertaa painoa ja kokoa suhteessa buusteri!


      • Anonyymi
        JanoinenFolio kirjoitti:

        Pistä 10 l päälle. Noi puusterit ve liussa n.0,7 litraa maililla ja aaltokoneena yli litran ennen liukuun lähtöä. Päästään 37l / 100km

        Hirveä kulutus vs vaikka 35-40 jalkainen liukuva, kun vertaa painoa ja kokoa suhteessa buusteri!

        Oliko se nyt niin, että bustermiähen päästöt on ihan mitättömät verrattuna ituhipin norsunpesuhernekeittolentopäästöihin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      104
      3558
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3207
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2704
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      82
      2507
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe