Lennot Madeiralle

Te jotka olette käyneet Madeiralla, kertokaa kokemuksianne lennoista. Eli lähinnä lasku Madeiran kentälle ja nousu sieltä kiinnostavat. Erehdyin lukemaan jutun, jossa kerrottiin Madeiran kentän olevan yksi maailman vaikeimmista lentäjille. Pelkään jo muutenkin hulluna, että mun tärykalvot repeää koneessa, mutta erityisesti jos lasku ja nousu on kovin jyrkät..
Ilmianna
Jaa

56 Vastausta


Kiitorata sen verran lyhyt että joka toinen kone nenällään pari sataa metriä alaspäin siitä kun rata loppuu ja sit lähtevät, siis ne lähtevät jotka ei tipu mereen, eivät kastu.

Mutta asiaan.....

Kenttää on paranneltu vuosien mittaan ja kyllä ne kapteenit sen lentsikan sinne hoitaa ja myös pois.

Hyvää matkaa sinulle, kyllä se ihan jees on.
Ilmianna
Jaa
Madeiran lentokentälle tehdään nykyisin noin 390 lentoa viikottain, 60 kaupungista ja 17 eri maasta. Kyllä se kenttä toimii ihan turvallisesti.
Ilmianna
Jaa
Olen kokenut 2 nousua ja laskua Madeiran päälentokentältä. En huomannut niissä mitään erikoista muihin lentomatkoihin nähden.
Ilmianna
Jaa
Kentällä lähinnä ongelmaa voimakkaan tai puuskaisen sivutuulen kanssa, kun ei ole kuin yksi kiitotie.
Kiitoradan pituus ei normaalisti aiheuta ongelmaa, muuta kuin että lentäjän pitää vetää aiemmin ylös (kuin pitkillä kiitoteillä) ja tehdä uusi laskeutumisyritys, mikäli tuulet ovat epäsuotuisat.
Youtubessa on riittävästi videota ko. keleistä.
Ilmianna
Jaa
On totta, että kyseinen kenttä on vaativa ja lentäjillä on ihan erikoiskoulutus laskeutumista varten - nousut kyllä onnistuu nykyisillä koneilla. Kapea kiitorata ja tuuliset olosuhteet on vaativia. Käytännössä matkustajan kannalta on ihan sama laskeutuuko Madeiralle tai muualle, vaikka joskus tuleekin ns. ylösvetoja ja kiertelyä tuulen ja vilkkaan kentän takia. Biskajanlahden päällä kone saattaa hyvässä lykyssä kivasti "pukitella" ilmakuopissa. Madeiran kenttä taitaa ainoa laatuaan, jossa koneiden laskeutumisia ja nousuja voi seurata suurelta avonaiselta kattoterassilta.
Ilmianna
Jaa
Ei ole matkustajan kannalta mitään eroa muihin kenttiin.
Ilmianna
Jaa
joskus joutuu kovan tuulen vuoksi laskeutumaan jollekin lähi saarelle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Ja mikä mahtaa olla se lähisaari ?
Porto Santoa et liene vastaukseesi laittavan siellä ollen jenkkien tukikohta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MikäLähisaari kirjoitti:
Ja mikä mahtaa olla se lähisaari ?
Porto Santoa et liene vastaukseesi laittavan siellä ollen jenkkien tukikohta.
Mitä????

Joskus todellakin lennetään Porto Santon kentälle, joskus Kanarialle jne. Taitaa kuitenkin olla kohtuullisen harvinaista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ymmärretty.
Siis Kanaria ja joku jne. on lähisaari.
Kiitos.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MikäLähisaari kirjoitti:
Ymmärretty.
Siis Kanaria ja joku jne. on lähisaari.
Kiitos.
Eihän se Kanaria kovin kaukana ole, vastaava kun HEL sijasta joutuisi menemään Vaasaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Joo ja sitten veneellä Kanarialta Madeiralle aallokossa kun tuuli on niin kova, että koneet ei voi laskeutua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MikäLähisaari kirjoitti:
Joo ja sitten veneellä Kanarialta Madeiralle aallokossa kun tuuli on niin kova, että koneet ei voi laskeutua.
Odotetaan vähän aikaa tai seuraavaan päivään, jolloin lento Madeiralle, ei ne laskeutumista haittaavat tuulet montaa päivää kestä yleensä.
Olihan eilen illalla ongelmaa myös Helsinki-Vantaalla, kun voimakkaan tuulen vuoksi eivät voineet käyttää kuin yhtä kiitorataa kolmesta, joka erisuuntainen kuin ne kaksi muuta. Madeiralla ei ole vaihtoehtoista kiitotietä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MikäLähisaari kirjoitti:
Ja mikä mahtaa olla se lähisaari ?
Porto Santoa et liene vastaukseesi laittavan siellä ollen jenkkien tukikohta.
"Porto Santoa et liene vastaukseesi laittavan siellä ollen jenkkien tukikohta".
Tukikohta oli joskus 70-luvulla... ja sinnekkin voidaan tarvittaessa lentää ja tehdä välilasku, jos tilanne on sääennusteiden valossa sellainen, että muutaman tunnin päästä voidaan lentää Madeiran kentälle. Jos vaatii yöpymistä, niin yleensä Kanarialle. Eikä Porto Santon kentälle mahdu kaikki koneet, jotka joutuvat säätilan takia vaihtamaan kohteensa.
Mikäli polttoaineen riittävyys mietityttää, niin Joe selittää
https://www.youtube.com/watch?v=YWBLqBaODF0
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
MikäLähisaari kirjoitti:
Ja mikä mahtaa olla se lähisaari ?
Porto Santoa et liene vastaukseesi laittavan siellä ollen jenkkien tukikohta.
HEI SEKOPÄÄ. Lähin,suuri lentokenttä, helppo laskeutua isollakin koneella,kiitorataa n.2000m. Se näkyy Madeiran rannalta katsoen.
Se saari on Porto Santo.

Yöpymistilaa eli hotelleja on niukasti, ei koneelliselle.Se lohduttaa kovasti,että lähellä on paikka johon laskeutua,jos säät menee hulluksi ja kerosiini käy loppumaan kesken lennon.

Loppuja en viitsi oikoa.Ovat kännisen ym.kahjon tajunnan virtaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Korvissa tuntuu paineen vaihtelu, eli sen suhteen nykyaikaisessa paineistetussa lentokoneessa Madeira ei ole muita kenttiä kummempi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Paineen vaihtelu kuuluu lentämiseen, eikä vain Madeiralle matkatessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kolme kertaa Madeiralle ja Madeiralta lentänyt enkä ole huomannut mitään kummallista. Hyvää matkaa sinulle!
Ilmianna
Jaa
Kenttää on jatkettu parikin kertaa, joten kyllä sinne nykyisin lennetään suuremmillakin koneilla ja hyvin kaikki onnistuu.
Kerran reittilento Lissabonista TAB palasi takaisin, mutta saman päivän aikana tuuli muuttui ja lensimme turvallisesti Madeiralle.
Yli kaksikymmentä nousua ja laskua Madeiralle kokenut.
Ilmianna
Jaa
Kerran on laskeuduttu Finnairilla Madeiran kentälle ja silloin oli kohtuullisen haastava keli. Pilvet oli matalalla ja satoi vettä. Oli vaan niin hyvä pilotti, että rauhoitteli jo ennen laskua, että saattaa olla hieman poikkeava laskeutuminen, mutta kyllä tästä selvitään. Ja selvittiin. Eikä tullut lentopelkoa. By the way. Meidän lennon varalaskupaikka olisi ollut Teneriffa.
Porto santon saaresta sen verran, että ei taida saaren kenttä olla isoimmille koneille sopiva.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Porto Santon kiitorata on hieman Madeiran kiitorataa pidempi ja helpompi laskeutua
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sieltä sitten kantosiipialuksella Madeiralle ja et ikinä tämän jälkeen tahdo merelle tuulella, kun lentsikkakaan ei pysty lasketuun ja tiedoksi, Porto Santolla ei yövytä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kiitorataa kirjoitti:
Sieltä sitten kantosiipialuksella Madeiralle ja et ikinä tämän jälkeen tahdo merelle tuulella, kun lentsikkakaan ei pysty lasketuun ja tiedoksi, Porto Santolla ei yövytä.
Tästä on aiemminkin keskusteltu
http://keskustelu.suomi24.fi/t/12757395/madeiran-lento-laskeutui-naapurisaarelle
Mallisuorituksia tuolloin mm. Finnairilta (2:55), Jet Timeltä ja TUIlta:
https://www.youtube.com/watch?v=IP1Rh39Mtzw
Normaalikeleillä näin
https://www.youtube.com/watch?v=fyKfYVzWlds
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tänään aamulla TAP:lla ryminällä alas ja sitten tiukka ylösveto js eikun takaisin Lissaboniin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Näytti olevan järjestään kääntyneet johonkin mm. Porto Santolle, Lissaboniin, Portoon, Las Palmasiin ja Fuerteventuralle. Osa lennoista peruttu kokonaan.
Haastava keli näyttää jatkuvan vielä tänääkin, parhaillaankin lento GMI290 lentää ympyrää ja odottaa kelin paranemista, aamulla mm. Tuiflyn ja Easyjetin lennot laskeutuneet Porto Santolle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Diverted kirjoitti:
Näytti olevan järjestään kääntyneet johonkin mm. Porto Santolle, Lissaboniin, Portoon, Las Palmasiin ja Fuerteventuralle. Osa lennoista peruttu kokonaan.
Haastava keli näyttää jatkuvan vielä tänääkin, parhaillaankin lento GMI290 lentää ympyrää ja odottaa kelin paranemista, aamulla mm. Tuiflyn ja Easyjetin lennot laskeutuneet Porto Santolle.
Tuin kone lähti hetki sitten Porto Santolta kohti Faroa.
Kolme konetta tekee tällä hetkellä "odottelu kierroksia", illan myötä lupaillaan vähemmän tuulta.
Osa koneista on pystynyt laskeutumaan, mutta lienee keskimääräistä haastavampi keli, kun TAPin koneetkin joutuvat palaamaan, näillä lentäjillä kun pitäisi olla kokemusta kentästä hyvin paljon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Haasteet jatkuivat tänäänkin mm. Finnairin AY979 parin kierroksen jälkeen Las Palmasiin ja Thomas Cook DK1308 Porto Santolle välilasku ja sieltä Las Palmasiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tässä MTV:n juttua aiheesta:

Satoja suomalaisturisteja jumissa Madeiralla – televisioankkurit kökkivät seitsemän tuntia kentällä

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yli-400-suomalaisturistia-jumissa-madeiran-kovien-tuulien-takia-televisioankkurit-kokkivat-seitseman-tuntia-kentalla/6347904
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
golpeava kirjoitti:
Tässä MTV:n juttua aiheesta:

Satoja suomalaisturisteja jumissa Madeiralla – televisioankkurit kökkivät seitsemän tuntia kentällä

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yli-400-suomalaisturistia-jumissa-madeiran-kovien-tuulien-takia-televisioankkurit-kokkivat-seitseman-tuntia-kentalla/6347904
Finnairin kone laskeutui Madeiralle 17:46 (Suomen aikaa), siihen tunnin vaihtoaika ja vajaat 6 tuntia Helsinkiin, nin reilun vuorokauden verran ovat myöhässä täällä.

Tjäreborgin kone laskeutui Helsinkiin 17:16.

Kertokaapa koneissa mukana olleet, jos näitä luette, että miten pelasi tiedotukset paikan päällä ja oliko millaiset sapuskat ja majoitukset. Myös Madeiralla lentoa odotelleiden kokemuksista olisi hyvä kuulla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Muutama youtubevideo tämän viikon laskeutumisista, mutta ei mitään erikoista
https://www.youtube.com/watch?v=_kngBa-B2_c
https://www.youtube.com/watch?v=Tlj6lM_I-qg
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Monet olivat 2-4 päivänä kentällä jonottamassa 5-7 tuntia. Tilanne oli varmasti haastava, koska lentojen peruutuksia tuli niin paljon, mutta siltikin sanon, että todella huonosti organisoitu, todella huonosti tiedotettu.
Osa ei tiennyt vielä neljäntenä päivänäkään, milloin pääsevät kotiin, vaikka ovat odottaneet lentoa jo neljä päivää, ei siis mitään yhteydenottoa lentoyhtiön taholta. Jotkut saivat tiedot uusista lennoista 2 päivän jälkeen, osa yritti itse hoitaa uusia lentoja (= pitkä odotus/puhelu). Toki vaihteli varmasti lentoyhtiöittäin.
Hotellien käytännöt vaihtelivat kovin. Osa vaati kirjautumaan ulos klo 12 mennessä ja sitten odotettiin, milloin tulee tieto hotelleille, että majoitusta jatketaan.
Oli kovin ilmeistä, että tuulien takia ei voi lentää la, su, ma, mutta siitä huolimatta matkustajat olivat "tuuliajolla", epätietoisia.
Ilmianna
Jaa
Lentokentän historiasta löytyy nyt raina juutuupista
https://www.youtube.com/watch?v=bKmCjJZtaO0
Ilmianna
Jaa
Olen viettänyt täällä 15 viikkoa. Siis noussut j laskeutunut useita kertoja. Kerran oli hitusen kova sivutuuli ja vähän vaappuen tultiin, mutta muuten ei mitään erikoista. Taas maanantaina olen lähdössä TAP: n lennolla Lissabonin kautta Suomeen. Ei mitään hätiä !
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
3.10.2017 oli myös haasteellinen sivutuuli
https://www.youtube.com/watch?v=vJpICghjkR0
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ilmeisesti se on edullisinta lentää juuri Lissabonin kautta? Miten Lissabonin kenttärutiinit toimii? Kenen lennoilla matkustaa?
Ilmianna
Jaa
Tjäreborgin kone meni Teneriffalle ja Finnair kääntyi Lissaboniin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kumpikaan ei jäänyt odotuskierrokselle tai yrittänyt laskeutua, Finnair kääntyi Lissaboniin jo Portugalin ja Madeiran puolivälissä.
Huomenna saattaa tökkiä Helsinki-Vantaallakin sivutuulen vuoksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tjäreborg näyttää tänään kierrättävän Porto Santon kautta, Lobo Marinholla on kuulemma paljon porukkaa, ja Finnair lähti Madeiralta kohti Helsinkiä klo 10:39.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
11.12-17 keliä
https://www.youtube.com/watch?v=MqTzy0mL_Gw

Mutta positiivisin mielin, paras saarikohde jälleen 2017
https://www.youtube.com/watch?v=q9sonZyTEzU
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tiistaina 12.12. lähtenyt kone tuli Suomeen noin kello 18.20 ja kaikki meidän laukut ovat edelleen jossain. Kukaan ei tiedä milloin ne mahdollisesti saadaan, jos saadaan lainkaan. Varautukaan Madeiralle menijät ottamaan käsimatkatavaroihin kaikki tärkeä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kaikki tärkeä otetaan aina käsimatkatavaroihin, meni mihin vain.
Paluumatkalla matkalaukussa on pääosin pyykkiin meneviä vaatteita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Olettaisin,että laukut tuli suomeen.
Seutulassa sää on aiheuttanut ruuhkaa ja sitten on tuo seutulan pahin ja ainainen riesa,ilmailualan unioni IAU, joka on jatkuvasti perseet penkissä jarrutellen kulkevia ihmisiä ja tavaroita.

Monoa koko porukalle heti,kun työehtosopimuskausi loppuu.
Saavat heitellä tikkaa kotonaan eikä tavarankäsittelyssä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Suurin osa matkalaisista odotteli turhaan hihnan vieressä viisi tuntia ilman minkäänlaista tietoa käsitelläänkö laukkuja vai ei. Lopulta saatiin joku puhelinnumero, mistä voisi kysellä myöhemmin laukkujen perään. Saamamme puhelinnumero oli kuitenkin väärä. Finnairiin ei saa mitenkään yhteyttä. Taitaa olla aika paljon rekkuloita käsittelyssä tällä hetkellä. Vakuutusyhtiö pyytää kääntymään Finnairin puoleen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
IAU eli ilmailualan unionin vastuulle kuuluu matkatavaroiden käsittely. Mutta voivoi.
Sattuipa taas just sopivasti IAU:n itse itselleen määräämä ylityökielto.
Varsinainen työaika kuluu laukkuja siirrellen ja ohjaillen kontteihin /konteista .Näin teoriassa.

Koska neuvotellaan palkoista,niin pitää kiristää työnantajan pinnaa matkustajien kustannuksella.
Linjastoilla ohjataan laukkuja ihan tahallaan vääriin koneisiin.Kymmenen laukkua per kone saa mukavasti jälkiselvittelyä,joihin työnantajalta kuluu aikaa ja rahaa.Jos tuo laukkumäärä on liian pieni niin kiristetään ruuvia, laitetaan lisää laukkuja vääriin koneisiin ja jätetään vielä osa laukuista kentälle.

Sitten onkin aika käydä töihin.Kaivetaan tikkataulu esille ja pistetään kisa pystyyn.
Siitä uupuneena on palaverin paikka,eli miten jaksetaan vuoro loppuun tekemättä mitään hyödyllistä. Haalarit,housut,kengät voi käydä vaihtamassa parempiin.Toki yhdet varusteet kerralla.

Joku voi työnnellä selviteltäviä laukkuja isoampiin kasoihin,kun eihän noita just nyt jaksa eikä ehdi selvitellä.Pitää selvitellä niinku ylitöinä mutta kun on itse annettu ylityökielto päällä.

Näin hieno,nopea ja haitallinen on HELSINKI-VANTAAN IAU eli ILMAILUALANUNIONI.

Matkustajat ihmettelevät,työnantaja kertoo hyvästä neuvotteluilmapiiristä ja ahtaajat kertovat huonosta työnantajasta(,joka neuvottelee lisäkorvauksista vasta ,kun ovat tahallaan hukanneet tarpeeksi matkalaukkuja ja maksamista kertyy.)

IAU on alinta ROSKASAKKAA ,jossa paska valuu paikallisosaston lisää valtaa hamuavista johtajista alemmaksi haitaten kaikkea normaalia,joka liittyy töiden tekemiseen ajallaan ja sovitusti.

Parempiakin vaihtoehtoja on oltava !

Täysin ulkopuolinen ja yksityinen yritys.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Ei todellakaan anna hyvää kuvaa Helsinki/Vantaan kenttätoiminnoista. Turha puhua kansainvälisestä lentokentästä, jos ei yksinkertaisimmistakaan toimista selvitä. Matkailutulot tuskin lentokenttätoimintojen vuoksi kasvavat.
Kuulin samansuuntaisia kommentteja kuin suomi100 kertoi. Laukkuja käsittelevissä on "ei niin pätevää henkilökuntaa" (kauniisti sanottuna).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vaihkaaparempiin kirjoitti:
Ei todellakaan anna hyvää kuvaa Helsinki/Vantaan kenttätoiminnoista. Turha puhua kansainvälisestä lentokentästä, jos ei yksinkertaisimmistakaan toimista selvitä. Matkailutulot tuskin lentokenttätoimintojen vuoksi kasvavat.
Kuulin samansuuntaisia kommentteja kuin suomi100 kertoi. Laukkuja käsittelevissä on "ei niin pätevää henkilökuntaa" (kauniisti sanottuna).
Keskieuroopassa ei pelaa lennot ollenkaan, jos tulee vähänkin lunta.
Kaiken lisäksi lakkoja on eri ryhmillä aivan liikaa, paljon enemmän kuin täällä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Täysin ulkopuolinen ja yksityinen yritys."

Barona ja työntekijäille nollatuntisopimukset?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei kun irtisanomispaperit kouraan vaan kun sopimusaika loppuu. Jo Vantaalla pelkästään on niin paljon halukkaita työttömiä, ettei työhön halukkaista ole pula. Ja eipä tuossa taida astronauttikoulutusta tarvita, kun laukkuja kanniskelee.
Ilmianna
Jaa
Ohjaamosta kuvattu hämärässä laskeutuminen kentälle
https://www.youtube.com/watch?v=88YVEKMvMWM
Ja uutta valoisalla, 1...4 kameralla kuvattuna
https://www.youtube.com/watch?v=p7DOkfKbNY8
https://www.youtube.com/watch?v=jMi7fXNPlBY
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ja jälkimmäisissä selostettu kenttään liittyviä erityistekijöitä ja myös Porto Santon kenttää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Faktaamyös kirjoitti:
Ja jälkimmäisissä selostettu kenttään liittyviä erityistekijöitä ja myös Porto Santon kenttää.
Ja lennon lähtöosan videon 12:30 kohdassa lisää kentän rajoituksista ja lähestymisestä.
https://www.youtube.com/watch?v=z1MxqVykeYg
Take-off Madeiralta
https://www.youtube.com/watch?v=Bx0G6RJVHw8
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Joopa, Lappeen rannan kentälle ATR jarruttelee tiukemmin, mutta sehän onkin sivistystä. Kun käy oopperajuhlilla!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kiitoradat ovat likimain saman pituiset, mutta siellä ei ole vuoristoa, voi lähestyä suoraan ja harvemmin haastavaa tuulta. Kenttäkin on samalla tasolla kuin ympäristö, toisin kuin Madeiralla.
Mutta se ATR onkin karmea vekotin ja tuuliherkkä ja ahdaskin kuin mikä, sopii max 180 cm pitkille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aateeär kirjoitti:
Kiitoradat ovat likimain saman pituiset, mutta siellä ei ole vuoristoa, voi lähestyä suoraan ja harvemmin haastavaa tuulta. Kenttäkin on samalla tasolla kuin ympäristö, toisin kuin Madeiralla.
Mutta se ATR onkin karmea vekotin ja tuuliherkkä ja ahdaskin kuin mikä, sopii max 180 cm pitkille.
Suoraanhan sitä tullaan Madeirallekin, joko sukkana pohjoisesta, taikka lähestymiskierros etelän kautta. Ja kenttäkin samalla tasolla ympäristön kanssa, liki meren pinnan tasolla. Haastavaa tuulta tuolla tosin pari kertaa vuodessa on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ts18056 kirjoitti:
Suoraanhan sitä tullaan Madeirallekin, joko sukkana pohjoisesta, taikka lähestymiskierros etelän kautta. Ja kenttäkin samalla tasolla ympäristön kanssa, liki meren pinnan tasolla. Haastavaa tuulta tuolla tosin pari kertaa vuodessa on.
Katsoppa video, jos et sinne ole kertaakaan lentänyt ja etenkin se 12:30 mainittu kohta.
Syys-kevätkaudella on pikemmin poikkeus että pääsee laskeutumaan suoraan Porto Santon suunnasta, siinäkin pitää tehdä mutkia, mutta enemmän tilaa kuin yleisemmästä suunnasta.
Kokeeksi katsoin lennon TP1681 laskuja viikon ajalta jotka näkyvät Flightradarissa, niin kaikki laskeutumiset lounaan suunnasta (05).

Lappeerannassa ei ole käytännössä mitään esteitä 06 suuntaan, jota pääasiassa käytetään sekä nousuissa että laskuissa. Kuinka monta matkustajakonetta sinne lentää päivittäin...?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
RynkkyJoskus kirjoitti:
Katsoppa video, jos et sinne ole kertaakaan lentänyt ja etenkin se 12:30 mainittu kohta.
Syys-kevätkaudella on pikemmin poikkeus että pääsee laskeutumaan suoraan Porto Santon suunnasta, siinäkin pitää tehdä mutkia, mutta enemmän tilaa kuin yleisemmästä suunnasta.
Kokeeksi katsoin lennon TP1681 laskuja viikon ajalta jotka näkyvät Flightradarissa, niin kaikki laskeutumiset lounaan suunnasta (05).

Lappeerannassa ei ole käytännössä mitään esteitä 06 suuntaan, jota pääasiassa käytetään sekä nousuissa että laskuissa. Kuinka monta matkustajakonetta sinne lentää päivittäin...?
Kolme kertaa käynyt, vain kerran (ekalla kerralla, elokuussa 2015) tehty tuo lähestymislenkki etelän puolelle. Lappeen rantaa tuli käytettyä säännöllisesti kun Varkauden kentältä vielä pääsi isolle kylälle, juurikin noilla pikku ATR:illä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Lennot Madeiralle

Te jotka olette käyneet Madeiralla, kertokaa kokemuksianne lennoista. Eli lähinnä lasku Madeiran kentälle ja nousu sieltä kiinnostavat. Erehdyin lukemaan jutun, jossa kerrottiin Madeiran kentän olevan yksi maailman vaikeimmista lentäjille. Pelkään jo muutenkin hulluna, että mun tärykalvot repeää koneessa, mutta erityisesti jos lasku ja nousu on kovin jyrkät..

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta