Lennot Madeiralle

Tinttix1985

Te jotka olette käyneet Madeiralla, kertokaa kokemuksianne lennoista. Eli lähinnä lasku Madeiran kentälle ja nousu sieltä kiinnostavat. Erehdyin lukemaan jutun, jossa kerrottiin Madeiran kentän olevan yksi maailman vaikeimmista lentäjille. Pelkään jo muutenkin hulluna, että mun tärykalvot repeää koneessa, mutta erityisesti jos lasku ja nousu on kovin jyrkät..

65

5382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄläPelkää

      Kiitorata sen verran lyhyt että joka toinen kone nenällään pari sataa metriä alaspäin siitä kun rata loppuu ja sit lähtevät, siis ne lähtevät jotka ei tipu mereen, eivät kastu.

      Mutta asiaan.....

      Kenttää on paranneltu vuosien mittaan ja kyllä ne kapteenit sen lentsikan sinne hoitaa ja myös pois.

      Hyvää matkaa sinulle, kyllä se ihan jees on.

      • Anonyymi

        Halvat lennot - https://aviasales.tp.st/q5LrfdMd
        Aviasales on ollut jo vuosia itselleni lentomatkojen ensisijainen hakukone. Haen erityyppisiä matkoja, en pelkästään meno-paluu vaan usein niin, että lähtö tai paluu on eri kaupungista tai teen pysähdyksiä matkan varrella. Lisäksi Aviasales hakee mielestäni vaihtoehtoja erittäin kattavasti, myös halpalentoyhtiöiltä ja laajasti useilta varaussivustoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halvat lennot - https://aviasales.tp.st/q5LrfdMd
        Aviasales on ollut jo vuosia itselleni lentomatkojen ensisijainen hakukone. Haen erityyppisiä matkoja, en pelkästään meno-paluu vaan usein niin, että lähtö tai paluu on eri kaupungista tai teen pysähdyksiä matkan varrella. Lisäksi Aviasales hakee mielestäni vaihtoehtoja erittäin kattavasti, myös halpalentoyhtiöiltä ja laajasti useilta varaussivustoilta.

        Kiitos vinkistä lentojen hakukoneen suhteen.Madeiran lennot kyllä nyt tiukassa silläkin,ja hinnat nousseet halpalennoillakin paljon.Tammikuu oli Madeiralla ensimmäinen kuukausi aikoihin,kun lentomatkustajien määrä väheni.Britit ilmeisesti vähentäneet matkustusta,kun heidän käyttämänsä halpafirmojen lippuhinnat moninkertaistuneet.


    • Talviasukas17

      Madeiran lentokentälle tehdään nykyisin noin 390 lentoa viikottain, 60 kaupungista ja 17 eri maasta. Kyllä se kenttä toimii ihan turvallisesti.

    • 635136136

      Olen kokenut 2 nousua ja laskua Madeiran päälentokentältä. En huomannut niissä mitään erikoista muihin lentomatkoihin nähden.

    • Eipämuuta

      Kentällä lähinnä ongelmaa voimakkaan tai puuskaisen sivutuulen kanssa, kun ei ole kuin yksi kiitotie.
      Kiitoradan pituus ei normaalisti aiheuta ongelmaa, muuta kuin että lentäjän pitää vetää aiemmin ylös (kuin pitkillä kiitoteillä) ja tehdä uusi laskeutumisyritys, mikäli tuulet ovat epäsuotuisat.
      Youtubessa on riittävästi videota ko. keleistä.

    • zorroperro

      On totta, että kyseinen kenttä on vaativa ja lentäjillä on ihan erikoiskoulutus laskeutumista varten - nousut kyllä onnistuu nykyisillä koneilla. Kapea kiitorata ja tuuliset olosuhteet on vaativia. Käytännössä matkustajan kannalta on ihan sama laskeutuuko Madeiralle tai muualle, vaikka joskus tuleekin ns. ylösvetoja ja kiertelyä tuulen ja vilkkaan kentän takia. Biskajanlahden päällä kone saattaa hyvässä lykyssä kivasti "pukitella" ilmakuopissa. Madeiran kenttä taitaa ainoa laatuaan, jossa koneiden laskeutumisia ja nousuja voi seurata suurelta avonaiselta kattoterassilta.

    • Neljäkertaa

      Ei ole matkustajan kannalta mitään eroa muihin kenttiin.

    • anepia

      joskus joutuu kovan tuulen vuoksi laskeutumaan jollekin lähi saarelle.

      • MikäLähisaari

        Ja mikä mahtaa olla se lähisaari ?
        Porto Santoa et liene vastaukseesi laittavan siellä ollen jenkkien tukikohta.


      • monasti
        MikäLähisaari kirjoitti:

        Ja mikä mahtaa olla se lähisaari ?
        Porto Santoa et liene vastaukseesi laittavan siellä ollen jenkkien tukikohta.

        Mitä????

        Joskus todellakin lennetään Porto Santon kentälle, joskus Kanarialle jne. Taitaa kuitenkin olla kohtuullisen harvinaista.


      • MikäLähisaari

        Ymmärretty.
        Siis Kanaria ja joku jne. on lähisaari.
        Kiitos.


      • Lentämällälähellä
        MikäLähisaari kirjoitti:

        Ymmärretty.
        Siis Kanaria ja joku jne. on lähisaari.
        Kiitos.

        Eihän se Kanaria kovin kaukana ole, vastaava kun HEL sijasta joutuisi menemään Vaasaan.


      • MikäLähisaari

        Joo ja sitten veneellä Kanarialta Madeiralle aallokossa kun tuuli on niin kova, että koneet ei voi laskeutua.


      • Koukatenperille
        MikäLähisaari kirjoitti:

        Joo ja sitten veneellä Kanarialta Madeiralle aallokossa kun tuuli on niin kova, että koneet ei voi laskeutua.

        Odotetaan vähän aikaa tai seuraavaan päivään, jolloin lento Madeiralle, ei ne laskeutumista haittaavat tuulet montaa päivää kestä yleensä.
        Olihan eilen illalla ongelmaa myös Helsinki-Vantaalla, kun voimakkaan tuulen vuoksi eivät voineet käyttää kuin yhtä kiitorataa kolmesta, joka erisuuntainen kuin ne kaksi muuta. Madeiralla ei ole vaihtoehtoista kiitotietä.


      • PortoSanto
        MikäLähisaari kirjoitti:

        Ja mikä mahtaa olla se lähisaari ?
        Porto Santoa et liene vastaukseesi laittavan siellä ollen jenkkien tukikohta.

        "Porto Santoa et liene vastaukseesi laittavan siellä ollen jenkkien tukikohta".
        Tukikohta oli joskus 70-luvulla... ja sinnekkin voidaan tarvittaessa lentää ja tehdä välilasku, jos tilanne on sääennusteiden valossa sellainen, että muutaman tunnin päästä voidaan lentää Madeiran kentälle. Jos vaatii yöpymistä, niin yleensä Kanarialle. Eikä Porto Santon kentälle mahdu kaikki koneet, jotka joutuvat säätilan takia vaihtamaan kohteensa.
        Mikäli polttoaineen riittävyys mietityttää, niin Joe selittää
        https://www.youtube.com/watch?v=YWBLqBaODF0


      • ja.sitte.asiaa
        MikäLähisaari kirjoitti:

        Ja mikä mahtaa olla se lähisaari ?
        Porto Santoa et liene vastaukseesi laittavan siellä ollen jenkkien tukikohta.

        HEI SEKOPÄÄ. Lähin,suuri lentokenttä, helppo laskeutua isollakin koneella,kiitorataa n.2000m. Se näkyy Madeiran rannalta katsoen.
        Se saari on Porto Santo.

        Yöpymistilaa eli hotelleja on niukasti, ei koneelliselle.Se lohduttaa kovasti,että lähellä on paikka johon laskeutua,jos säät menee hulluksi ja kerosiini käy loppumaan kesken lennon.

        Loppuja en viitsi oikoa.Ovat kännisen ym.kahjon tajunnan virtaa.


    • 8765

      Korvissa tuntuu paineen vaihtelu, eli sen suhteen nykyaikaisessa paineistetussa lentokoneessa Madeira ei ole muita kenttiä kummempi.

      • Vellitpuurotja

        Paineen vaihtelu kuuluu lentämiseen, eikä vain Madeiralle matkatessa.


    • kies

      Kolme kertaa Madeiralle ja Madeiralta lentänyt enkä ole huomannut mitään kummallista. Hyvää matkaa sinulle!

    • Jokapaikanmatkailija

      Kenttää on jatkettu parikin kertaa, joten kyllä sinne nykyisin lennetään suuremmillakin koneilla ja hyvin kaikki onnistuu.
      Kerran reittilento Lissabonista TAB palasi takaisin, mutta saman päivän aikana tuuli muuttui ja lensimme turvallisesti Madeiralle.
      Yli kaksikymmentä nousua ja laskua Madeiralle kokenut.

    • JPTK

      Kerran on laskeuduttu Finnairilla Madeiran kentälle ja silloin oli kohtuullisen haastava keli. Pilvet oli matalalla ja satoi vettä. Oli vaan niin hyvä pilotti, että rauhoitteli jo ennen laskua, että saattaa olla hieman poikkeava laskeutuminen, mutta kyllä tästä selvitään. Ja selvittiin. Eikä tullut lentopelkoa. By the way. Meidän lennon varalaskupaikka olisi ollut Teneriffa.
      Porto santon saaresta sen verran, että ei taida saaren kenttä olla isoimmille koneille sopiva.

      • AeroportodoPortoSanto

        Porto Santon kiitorata on hieman Madeiran kiitorataa pidempi ja helpompi laskeutua


      • Kiitorataa

        Sieltä sitten kantosiipialuksella Madeiralle ja et ikinä tämän jälkeen tahdo merelle tuulella, kun lentsikkakaan ei pysty lasketuun ja tiedoksi, Porto Santolla ei yövytä.


      • Vanhantoistoa

    • Madeirahullu

      Tänään aamulla TAP:lla ryminällä alas ja sitten tiukka ylösveto js eikun takaisin Lissaboniin.

      • Diverted

        Näytti olevan järjestään kääntyneet johonkin mm. Porto Santolle, Lissaboniin, Portoon, Las Palmasiin ja Fuerteventuralle. Osa lennoista peruttu kokonaan.
        Haastava keli näyttää jatkuvan vielä tänääkin, parhaillaankin lento GMI290 lentää ympyrää ja odottaa kelin paranemista, aamulla mm. Tuiflyn ja Easyjetin lennot laskeutuneet Porto Santolle.


      • Cancelled
        Diverted kirjoitti:

        Näytti olevan järjestään kääntyneet johonkin mm. Porto Santolle, Lissaboniin, Portoon, Las Palmasiin ja Fuerteventuralle. Osa lennoista peruttu kokonaan.
        Haastava keli näyttää jatkuvan vielä tänääkin, parhaillaankin lento GMI290 lentää ympyrää ja odottaa kelin paranemista, aamulla mm. Tuiflyn ja Easyjetin lennot laskeutuneet Porto Santolle.

        Tuin kone lähti hetki sitten Porto Santolta kohti Faroa.
        Kolme konetta tekee tällä hetkellä "odottelu kierroksia", illan myötä lupaillaan vähemmän tuulta.
        Osa koneista on pystynyt laskeutumaan, mutta lienee keskimääräistä haastavampi keli, kun TAPin koneetkin joutuvat palaamaan, näillä lentäjillä kun pitäisi olla kokemusta kentästä hyvin paljon.


      • Irwinin_sanoin

        Haasteet jatkuivat tänäänkin mm. Finnairin AY979 parin kierroksen jälkeen Las Palmasiin ja Thomas Cook DK1308 Porto Santolle välilasku ja sieltä Las Palmasiin.


      • golpeava

      • Madeiralla_matkustanut
        golpeava kirjoitti:

        Tässä MTV:n juttua aiheesta:

        Satoja suomalaisturisteja jumissa Madeiralla – televisioankkurit kökkivät seitsemän tuntia kentällä

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yli-400-suomalaisturistia-jumissa-madeiran-kovien-tuulien-takia-televisioankkurit-kokkivat-seitseman-tuntia-kentalla/6347904

        Finnairin kone laskeutui Madeiralle 17:46 (Suomen aikaa), siihen tunnin vaihtoaika ja vajaat 6 tuntia Helsinkiin, nin reilun vuorokauden verran ovat myöhässä täällä.

        Tjäreborgin kone laskeutui Helsinkiin 17:16.

        Kertokaapa koneissa mukana olleet, jos näitä luette, että miten pelasi tiedotukset paikan päällä ja oliko millaiset sapuskat ja majoitukset. Myös Madeiralla lentoa odotelleiden kokemuksista olisi hyvä kuulla.


      • Ilmanpomppuja

    • windyMarch

      Monet olivat 2-4 päivänä kentällä jonottamassa 5-7 tuntia. Tilanne oli varmasti haastava, koska lentojen peruutuksia tuli niin paljon, mutta siltikin sanon, että todella huonosti organisoitu, todella huonosti tiedotettu.
      Osa ei tiennyt vielä neljäntenä päivänäkään, milloin pääsevät kotiin, vaikka ovat odottaneet lentoa jo neljä päivää, ei siis mitään yhteydenottoa lentoyhtiön taholta. Jotkut saivat tiedot uusista lennoista 2 päivän jälkeen, osa yritti itse hoitaa uusia lentoja (= pitkä odotus/puhelu). Toki vaihteli varmasti lentoyhtiöittäin.
      Hotellien käytännöt vaihtelivat kovin. Osa vaati kirjautumaan ulos klo 12 mennessä ja sitten odotettiin, milloin tulee tieto hotelleille, että majoitusta jatketaan.
      Oli kovin ilmeistä, että tuulien takia ei voi lentää la, su, ma, mutta siitä huolimatta matkustajat olivat "tuuliajolla", epätietoisia.

    • 1950-2000
    • Madeiralainen

      Olen viettänyt täällä 15 viikkoa. Siis noussut j laskeutunut useita kertoja. Kerran oli hitusen kova sivutuuli ja vähän vaappuen tultiin, mutta muuten ei mitään erikoista. Taas maanantaina olen lähdössä TAP: n lennolla Lissabonin kautta Suomeen. Ei mitään hätiä !

      • Onhan_niitä

    • Madeiralle_mieli

      Ilmeisesti se on edullisinta lentää juuri Lissabonin kautta? Miten Lissabonin kenttärutiinit toimii? Kenen lennoilla matkustaa?

    • taastuulee

      Tjäreborgin kone meni Teneriffalle ja Finnair kääntyi Lissaboniin.

      • Eikokeiltu

        Kumpikaan ei jäänyt odotuskierrokselle tai yrittänyt laskeutua, Finnair kääntyi Lissaboniin jo Portugalin ja Madeiran puolivälissä.
        Huomenna saattaa tökkiä Helsinki-Vantaallakin sivutuulen vuoksi.


      • tuuleekotaas

        Tjäreborg näyttää tänään kierrättävän Porto Santon kautta, Lobo Marinholla on kuulemma paljon porukkaa, ja Finnair lähti Madeiralta kohti Helsinkiä klo 10:39.


      • Eiköhänmennätaas

    • Eikivaa

      Tiistaina 12.12. lähtenyt kone tuli Suomeen noin kello 18.20 ja kaikki meidän laukut ovat edelleen jossain. Kukaan ei tiedä milloin ne mahdollisesti saadaan, jos saadaan lainkaan. Varautukaan Madeiralle menijät ottamaan käsimatkatavaroihin kaikki tärkeä.

      • Seuraavakysymys

        Kaikki tärkeä otetaan aina käsimatkatavaroihin, meni mihin vain.
        Paluumatkalla matkalaukussa on pääosin pyykkiin meneviä vaatteita.


      • kulkija.kiireinen

        Olettaisin,että laukut tuli suomeen.
        Seutulassa sää on aiheuttanut ruuhkaa ja sitten on tuo seutulan pahin ja ainainen riesa,ilmailualan unioni IAU, joka on jatkuvasti perseet penkissä jarrutellen kulkevia ihmisiä ja tavaroita.

        Monoa koko porukalle heti,kun työehtosopimuskausi loppuu.
        Saavat heitellä tikkaa kotonaan eikä tavarankäsittelyssä.


      • Eikivaa

        Suurin osa matkalaisista odotteli turhaan hihnan vieressä viisi tuntia ilman minkäänlaista tietoa käsitelläänkö laukkuja vai ei. Lopulta saatiin joku puhelinnumero, mistä voisi kysellä myöhemmin laukkujen perään. Saamamme puhelinnumero oli kuitenkin väärä. Finnairiin ei saa mitenkään yhteyttä. Taitaa olla aika paljon rekkuloita käsittelyssä tällä hetkellä. Vakuutusyhtiö pyytää kääntymään Finnairin puoleen.


    • suomi100.on.tätäkin

      IAU eli ilmailualan unionin vastuulle kuuluu matkatavaroiden käsittely. Mutta voivoi.
      Sattuipa taas just sopivasti IAU:n itse itselleen määräämä ylityökielto.
      Varsinainen työaika kuluu laukkuja siirrellen ja ohjaillen kontteihin /konteista .Näin teoriassa.

      Koska neuvotellaan palkoista,niin pitää kiristää työnantajan pinnaa matkustajien kustannuksella.
      Linjastoilla ohjataan laukkuja ihan tahallaan vääriin koneisiin.Kymmenen laukkua per kone saa mukavasti jälkiselvittelyä,joihin työnantajalta kuluu aikaa ja rahaa.Jos tuo laukkumäärä on liian pieni niin kiristetään ruuvia, laitetaan lisää laukkuja vääriin koneisiin ja jätetään vielä osa laukuista kentälle.

      Sitten onkin aika käydä töihin.Kaivetaan tikkataulu esille ja pistetään kisa pystyyn.
      Siitä uupuneena on palaverin paikka,eli miten jaksetaan vuoro loppuun tekemättä mitään hyödyllistä. Haalarit,housut,kengät voi käydä vaihtamassa parempiin.Toki yhdet varusteet kerralla.

      Joku voi työnnellä selviteltäviä laukkuja isoampiin kasoihin,kun eihän noita just nyt jaksa eikä ehdi selvitellä.Pitää selvitellä niinku ylitöinä mutta kun on itse annettu ylityökielto päällä.

      Näin hieno,nopea ja haitallinen on HELSINKI-VANTAAN IAU eli ILMAILUALANUNIONI.

      Matkustajat ihmettelevät,työnantaja kertoo hyvästä neuvotteluilmapiiristä ja ahtaajat kertovat huonosta työnantajasta(,joka neuvottelee lisäkorvauksista vasta ,kun ovat tahallaan hukanneet tarpeeksi matkalaukkuja ja maksamista kertyy.)

      IAU on alinta ROSKASAKKAA ,jossa paska valuu paikallisosaston lisää valtaa hamuavista johtajista alemmaksi haitaten kaikkea normaalia,joka liittyy töiden tekemiseen ajallaan ja sovitusti.

      Parempiakin vaihtoehtoja on oltava !

      Täysin ulkopuolinen ja yksityinen yritys.

      • Vaihkaaparempiin

        Ei todellakaan anna hyvää kuvaa Helsinki/Vantaan kenttätoiminnoista. Turha puhua kansainvälisestä lentokentästä, jos ei yksinkertaisimmistakaan toimista selvitä. Matkailutulot tuskin lentokenttätoimintojen vuoksi kasvavat.
        Kuulin samansuuntaisia kommentteja kuin suomi100 kertoi. Laukkuja käsittelevissä on "ei niin pätevää henkilökuntaa" (kauniisti sanottuna).


      • Kansainvälisyyttä
        Vaihkaaparempiin kirjoitti:

        Ei todellakaan anna hyvää kuvaa Helsinki/Vantaan kenttätoiminnoista. Turha puhua kansainvälisestä lentokentästä, jos ei yksinkertaisimmistakaan toimista selvitä. Matkailutulot tuskin lentokenttätoimintojen vuoksi kasvavat.
        Kuulin samansuuntaisia kommentteja kuin suomi100 kertoi. Laukkuja käsittelevissä on "ei niin pätevää henkilökuntaa" (kauniisti sanottuna).

        Keskieuroopassa ei pelaa lennot ollenkaan, jos tulee vähänkin lunta.
        Kaiken lisäksi lakkoja on eri ryhmillä aivan liikaa, paljon enemmän kuin täällä.


      • KarateMauri

        "Täysin ulkopuolinen ja yksityinen yritys."

        Barona ja työntekijäille nollatuntisopimukset?


    • ei_sympatiaa_vätyksille

      Ei kun irtisanomispaperit kouraan vaan kun sopimusaika loppuu. Jo Vantaalla pelkästään on niin paljon halukkaita työttömiä, ettei työhön halukkaista ole pula. Ja eipä tuossa taida astronauttikoulutusta tarvita, kun laukkuja kanniskelee.

    • Tuoreetvideot

      Ohjaamosta kuvattu hämärässä laskeutuminen kentälle
      https://www.youtube.com/watch?v=88YVEKMvMWM
      Ja uutta valoisalla, 1...4 kameralla kuvattuna
      https://www.youtube.com/watch?v=p7DOkfKbNY8
      https://www.youtube.com/watch?v=jMi7fXNPlBY

      • Faktaamyös

        Ja jälkimmäisissä selostettu kenttään liittyviä erityistekijöitä ja myös Porto Santon kenttää.


      • Faktaamyös

    • ts18056

      Joopa, Lappeen rannan kentälle ATR jarruttelee tiukemmin, mutta sehän onkin sivistystä. Kun käy oopperajuhlilla!

      • Aateeär

        Kiitoradat ovat likimain saman pituiset, mutta siellä ei ole vuoristoa, voi lähestyä suoraan ja harvemmin haastavaa tuulta. Kenttäkin on samalla tasolla kuin ympäristö, toisin kuin Madeiralla.
        Mutta se ATR onkin karmea vekotin ja tuuliherkkä ja ahdaskin kuin mikä, sopii max 180 cm pitkille.


      • ts18056
        Aateeär kirjoitti:

        Kiitoradat ovat likimain saman pituiset, mutta siellä ei ole vuoristoa, voi lähestyä suoraan ja harvemmin haastavaa tuulta. Kenttäkin on samalla tasolla kuin ympäristö, toisin kuin Madeiralla.
        Mutta se ATR onkin karmea vekotin ja tuuliherkkä ja ahdaskin kuin mikä, sopii max 180 cm pitkille.

        Suoraanhan sitä tullaan Madeirallekin, joko sukkana pohjoisesta, taikka lähestymiskierros etelän kautta. Ja kenttäkin samalla tasolla ympäristön kanssa, liki meren pinnan tasolla. Haastavaa tuulta tuolla tosin pari kertaa vuodessa on.


      • RynkkyJoskus
        ts18056 kirjoitti:

        Suoraanhan sitä tullaan Madeirallekin, joko sukkana pohjoisesta, taikka lähestymiskierros etelän kautta. Ja kenttäkin samalla tasolla ympäristön kanssa, liki meren pinnan tasolla. Haastavaa tuulta tuolla tosin pari kertaa vuodessa on.

        Katsoppa video, jos et sinne ole kertaakaan lentänyt ja etenkin se 12:30 mainittu kohta.
        Syys-kevätkaudella on pikemmin poikkeus että pääsee laskeutumaan suoraan Porto Santon suunnasta, siinäkin pitää tehdä mutkia, mutta enemmän tilaa kuin yleisemmästä suunnasta.
        Kokeeksi katsoin lennon TP1681 laskuja viikon ajalta jotka näkyvät Flightradarissa, niin kaikki laskeutumiset lounaan suunnasta (05).

        Lappeerannassa ei ole käytännössä mitään esteitä 06 suuntaan, jota pääasiassa käytetään sekä nousuissa että laskuissa. Kuinka monta matkustajakonetta sinne lentää päivittäin...?


      • ts18056
        RynkkyJoskus kirjoitti:

        Katsoppa video, jos et sinne ole kertaakaan lentänyt ja etenkin se 12:30 mainittu kohta.
        Syys-kevätkaudella on pikemmin poikkeus että pääsee laskeutumaan suoraan Porto Santon suunnasta, siinäkin pitää tehdä mutkia, mutta enemmän tilaa kuin yleisemmästä suunnasta.
        Kokeeksi katsoin lennon TP1681 laskuja viikon ajalta jotka näkyvät Flightradarissa, niin kaikki laskeutumiset lounaan suunnasta (05).

        Lappeerannassa ei ole käytännössä mitään esteitä 06 suuntaan, jota pääasiassa käytetään sekä nousuissa että laskuissa. Kuinka monta matkustajakonetta sinne lentää päivittäin...?

        Kolme kertaa käynyt, vain kerran (ekalla kerralla, elokuussa 2015) tehty tuo lähestymislenkki etelän puolelle. Lappeen rantaa tuli käytettyä säännöllisesti kun Varkauden kentältä vielä pääsi isolle kylälle, juurikin noilla pikku ATR:illä.


    • Anonyymi

      Hei, eka kerralla kenttä oli lyhyt, joten kone laskeutui Portugalin Fadoon ja laski polttoainetta pois ja sitten kevyempänä Funchalin kentälle hienosti.,( Toinen laskeutuminen oli Nantesin kentälle silloin.)
      Fadoon voi myös lähtiessä mennä lisäämään polttoainetta.
      Nyt kenttä on pidennetty ja hyvä.
      Ottakaa taxi päiväksi (halpa) ja pyytäkää mennä ylös vuorelle josta ihana katsella laskeutuvia ja lähteviä lentoja. Matkalla voi käydä ihailemassa privaattipuutarhoja.. oikein ihanaa matkaa.
      Saarenympärysreissu on aivan ykkönen sekä Lidon altaissa uinti, ai tietysti köysirata, museot, ym.
      Lea Kaisla

    • Anonyymi

      Lennoista puheenollen,kyllä on matkailu elpynyt,suorat lennot olleet täynnä koko syksyn.

    • Anonyymi

      Noin parikymmentä viikkoa yhteensä on tullut Madeiralla oltua, pätkissä siis.
      Suurin osa nousuista ja laskuista on mennyt huomaamatta.
      Muutaman kerran on joutunut Teneriffalta polttoainetta hakee, että voi taas laskeutumista yrittää.
      Turvallista on ollut olo koneessa.

    • Anonyymi

      Kahdeksan kertaa käytynä, kerran on holdissa pyöritty siinä Madeiran ja Porto Santon välillä, varttitunnin. Puuskat ylitti koneen maksimivoimakkuuden. Finnair kuitenkin tuli samaan aikaan kentälle. Takaisin tultu aina lähes aikataulussa.

    • Anonyymi

      Nyt 15.1.24 lennoille ennuste karu.Erittäin kovat tuulet,voimakkaat sateet seuraavan viikon ajan.

      • Anonyymi

        Eipä näyttänyt haittaavan Sunclassia eikä Finskiä, myrsky tahi ei.


    • Anonyymi

      Madeiralle suuntaavat lennot saattavat joutua laskeutumaan varalentokentälle jos sää on huono. Madeiralle laskeutuessa kiitoradan toisella puolella on vuoristoinen maasto joka aiheuttaa lentokentälle tyypilliset tuuliolosuhteet joka saattaa haitata laskeutumisia. Viimeinen kaarto lentokentälle saattaa olla näyttävä ja se suoritetaan lähellä kiitoradan päätyä joka saattaa tuottaa normaalia voimakkaampaa heilahtelua. Laskeutuminen on silti turvallinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      138
      4002
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1571
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1392
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1376
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1234
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1121
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1118
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1076
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe