Apua Ubuntu-läppärin valintaan?

ubuntu-aloittelija

Kaipaan valintaan apua. Pitäisi ostaa läppäri, jossa Ubuntu esiasennettuna, tai voi olla Windowskin esiasennettuna, mutta läppäri pitää olla sertifioitu ja/tai yhteensopiva Ubuntun kanssa.

Koneen pitää pystyä ainakin välttävästi pyörittämään paikkatieto-ohjelmia. Koko 15,6 tuumaa. Helposti itse irrotettava akku välttämätön, koska kotosalla käytän ilman akkua säästääkseni sitä. Myös hiljainen pitää olla. Lisäksi on voitava helposti puhdistaa pölystä ja vaihtaa osia, jos tulee tarvetta. Eli kuori on oltava sellainen, että on helppo tarvittaessa avata. Kovalevy voi olla ssd tai perinteinen, kummassakin omat hyvät puolensa... Mutta tilaa saisi levyllä olla melko paljon.

Hinta alle tonnin. Mielellään alle 700.

Erityisesti M-Karille tämä kysymys, koska kaverilla tuntuu olevan tietoa. Toki muillekin.

Suositelkaa minulle läppäriä.

14

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrityskannettava
      • ubuntu-aloittelija

Pitää olla sen takia valmiiksi Ubuntulla tai serifioitu Ubuntulle, koska en jaksa tapella laitteiston yhteensopimattomuuden kanssa. Mulla on nykyisessä läppärissä itse asennettu Ubuntu, ja kaikenlaista säätöä on joutunut tekemään ja kikkailemaan.

Käytettyä voisin ehkä harkita, jos siinä on ollut Ubuntu esiasennettuna tai on sertifioitu. Mutta mieluummin en halua käytettyä.

Pahoittelut muuten tupla-avauksesta. Johtui tuosta perhanan robottivarmistuksesta.

• yrityskannettava
        ubuntu-aloittelija kirjoitti:

Pitää olla sen takia valmiiksi Ubuntulla tai serifioitu Ubuntulle, koska en jaksa tapella laitteiston yhteensopimattomuuden kanssa. Mulla on nykyisessä läppärissä itse asennettu Ubuntu, ja kaikenlaista säätöä on joutunut tekemään ja kikkailemaan.

Käytettyä voisin ehkä harkita, jos siinä on ollut Ubuntu esiasennettuna tai on sertifioitu. Mutta mieluummin en halua käytettyä.

Pahoittelut muuten tupla-avauksesta. Johtui tuosta perhanan robottivarmistuksesta.

Lukemani perusteella mm. yrityskannettaviin kuten HP, Dell ja Lenovo, on Linux-jakelut hyvin istuneet. Ilmeisesti Intel on optimaalisempi prossuna.

Jos kiinnostava kannettava osuu kiikariin, niin ainahan voi tehdä lisäselvityksiä sen sopivuudesta, ennen ostopäätöstä.

Yrityskannettaviin erikoistuneet liikkeet käyvät koneiden tekniikan läpi, huoltavat ne ja useinkin tarjoavat takuun niille, takuun laillista aikaa en muista.

Mutta tietysti Ubuntu-valmiskonekin on yksi vaihtoehto, mutta niitä taitaa olla rajallisemmin Suomen markkinoilla, eli olisi ehkä tilaustuote.

• Onhannoitaaaa
    • En tiedä tämän vuoden malleja. Helpointa varmaan kun kysyt tarjouksen liikkeestä missä Dellin edustus, noilla spekseillä.

• varmaonvarmaa

Varmista että siinä on/toimii versio 16.04 eikä mikään vanhempi. Siten saat koneelle varmemmin käyttöikää.

• MatilleKeksiä

Parempi kun unohdat kokonaan huputus-luputus-LInuxit ja otat suosiolla Windows-koneen

• Jallu joskus vain innostuu. Täytyy vain yrittää olla kärsivällinen: hänellähän eivät ole ihan kaikki inkkarit kanootissa.

• meilahti_referee
        Tri.Kerkko.Koni kirjoitti:

Jallu joskus vain innostuu. Täytyy vain yrittää olla kärsivällinen: hänellähän eivät ole ihan kaikki inkkarit kanootissa.

Jallulla ei ole edes koko kanoottia...

• yrityskannettava
    • debiantestingxfce

Katso notebooksbilliger.de ja osta semoinen jossa on vain integroitu näytönohjain niin ei tule ajureiden kanssa ongelmia.

• Hyvärauta

Hyvä kone, jos haluaa maksaa windowsveron, on lenovo Yoga
      Siis hyvä koneena ja myös hyvä Ubuntu koneena, vaihka sitä myydäänkin vain kympillä!

• yrityskannettava

Eikös tuo Yoga ole ns. markettikategorian laite killtävine peilinäyttöineen, eli ei suinkaan rinnastettavissa yrityskannettaviin joissa on myös heijastelemattomat mattanäytöt jne.

Mutta saattaahan se olla ihan kelpo laite marketti-kategoriassaan, en ole perehtynyt.

Sitten vain kymppi yli jaUbuntu tilalle.

• ubuntu-aloittelija

Mites hyvin tuossa Lenovo Yogassa toimii wifi Ubuntulla?

Onko akku helposti irrotettavissa, ja saako koteloa helposti itse auki?

Kyllä tuo Yoga varmaan tähän hätään sopisi mulle, jos nuo asiat vain ovat kunnossa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7750
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5577
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4831
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4753
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      73
      3513
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2798
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2487
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2438
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe