mitä materiaaleja

juupasjaapas

Kun mennään oikeuden istuntoon niin siellä varmaan käytetään esitutkintapöytäkirjaa jotenkin pohjanako koko jutulle vai mitenkä?

8

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurristi

      Esitutkintapöytäkirja tehdään sitä varten, että syyttäjä pystyy sen perusteella päättämään nostaako hän jotain vastaan syytteen ja mistä rikoksesta.
      Itse oikeudenkäynti on suullinen, poislukien kirjallinen menettely.
      Jos oikeudenkäynnissä joku ei ´muista´tai kertoo aivan muuta, mitä on esitutkinnassa kertonut, niin tällöin syyttäjä käyttää hyväkseen esitutkintapöytäkirjaa ja lukee sieltä, mitä henkilö on esitutkinnassa kertonut ja yleensä kysyy syytä kertomusten eroavaisuuteen, tai muistamattomuuteen.
      Pelkkänä todisteena ei esitutkintapöytäkirjaa saa käyttää.

    • kysymyksiäsatelee

      Mistä materiaalista oikeus sitten tutustuu siihen juttuun etukäteen ? Kuka siellä kyselee syytetyltä ja asianomistajalta? Tuomari ? Vai kyseleekö syyttäjä syytetyltä ja syytetyn puolustaja asianomistajalta? Että siellä mennään johki aitioon ja alkaa kysymyksiä satelemaan? Vastaako syytetty tai asianomistaja itse vai molempien asianajajat vastaavat puolesta?

      • Onnibonni

        Oikeus tutustuu juttuun etukäteen syytteen ja sen liitteinä olevien todisteiden perusteella.
        Itse esitutkintapöytäkirjaa ei saa pääsääntöisesti suoraan käyttää todisteena (niin kuin jurristi kertoi). Sen sijaan esitutkinnassa esille tulleita muita todisteita kuin kuulustelukertomuksia voidaan liittää todisteiksi (valokuvat, tekninen tutkinta ym.).
        Suullisessa käsittelyssä syyttäjä ja syytetty (tai hänen avustajansa) saavat ensin alustaa asiaa alkupuheenvuorolla, sitten kysytään kysymyksiä todistajilta ja sitten lopuksi syyttäjä ja syytetty saavat pitää loppupuheenvuoroja.


      • oikeusrunoilija

        Oikeusistunnon jälkeen kannattaa pyytää muistaakseni poliisilaitokselta ne aihetodisteet, mitä ei oikeudessa ole tuotu ilmi. Muuten ne tuhotaan kahden viikon kuluttua istunnosta.

        Mikäli haluat itsellesi lahjottavan asianajajan, kannattaa ottaa yhteyttä Asianajotoimisto Uunimäki Oy:n


    • juupasjaapas

      Olen ollut siinä uskossa että esitutkinnan kuulustelukertomuksia käytetään oikeudessa. Toki vastaan kaikkeen kuten esitutkinnassa vastasin koska puhuin totta ja luulis et jos joku valehtelee esitutkinnassa niin silti vastais samalla tavalla koska joa kerta syyttäjä voi käyttää oikeudessa kuulustelukertomuksia syytettyä vastaan jos syytetty vastaa oikeudessa johonkin eritavalla niin varmaan myös syytetyn asianajaja voi samalla tavalla käyttää kuulustelukertomuksia asianomistajaa vastaan.

      • eipöytsiköitä

        Suomessa oikeudenkäynti on suullista, ja on ensisijaisesti kiellettyä käyttää esitutkintakertomuksia pääkäsittelyssä. Vasta sitten, jos joku kertoo eri tavalla kuin esitutkinnassa, tai ei suostu kertomaan mitään, voidaan esitutkintakertomus nostaa (osittain tai kokonaan) oikeudenkäyntiaineistoksi.

        Puheenjohtaja ei lue esitutkintakertomuksia etukäteen, eikä ollenkaan, ellei
        niitä joku oikeudenkäynnin osapuolista nosta pääkäsittelyssä. Vain se, mihin pääkäsittelyssä vedotaan, tulee ratkaisun perustaksi.


      • jopsmut

        Kyllä... Mutta esimerkiksi salatuissa oikeudenkäynneissä asiantuntijatodistaja todistaa vain ja ainoastaan esitutkinta-aineiston pohjalta jopa Korkeimpaan oikeuteen saakka. Hän siis saa esitutkinta-aineiston luettavakseen ja tekee päätelmänsä sen mukaan, ei sen mukaan, mitä oikeudessa muuten tulee ilmi.


      • jurristi
        jopsmut kirjoitti:

        Kyllä... Mutta esimerkiksi salatuissa oikeudenkäynneissä asiantuntijatodistaja todistaa vain ja ainoastaan esitutkinta-aineiston pohjalta jopa Korkeimpaan oikeuteen saakka. Hän siis saa esitutkinta-aineiston luettavakseen ja tekee päätelmänsä sen mukaan, ei sen mukaan, mitä oikeudessa muuten tulee ilmi.

        Näin sen kuuluu ollakin. Jos asiantuntija on esimerkiksi patologi, niin kyllä hänen ruumiin lisäksi täytyy saada tietoonsa esitutkinta-aineistokin ennen kuin hän voi asiantuntijana ottaa kuolinsyyhyn kantaa ja todistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      362
      3205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      140
      1217
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      136
      987
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe