Seita on eräs lappalaisten jumalista. Kiviseinämä/paasi, tms. Miten se sai nimensä?
Ennen ristiretkiä Suomessakin kävi lähetyssaarnaajia. Eräs sellainen sattui näkemään lappalaisten seitamenot. Hän huudahti kauhistuneena: "Satan!", lausuttuna "seitan." Siitä vain loppukirjain pois ja nimi vakiintui.
Lappalaisten Seita?
8
1310
Vastaukset
- annepa
Seita mikään jumala ole. Se on uhrauspaikka tai uhrauskivi.
- Cyberroidi
Seita on palvonnan kohde, joka on aina jonkinlainen jumala. Se on kyllä myös palvontapaikka tietosanakirjan mukaan.
- pare
Cyberroidi kirjoitti:
Seita on palvonnan kohde, joka on aina jonkinlainen jumala. Se on kyllä myös palvontapaikka tietosanakirjan mukaan.
Ainakin tenon rannalla on yksi paikka tiedossani utsjoenkosken alapuolella noin 1 kilometrin päässä. Kerran äitini sanoi tässä pyhä paikka, se on sellainen iso kivi laattamainen karkea pintainen. Mie en kyllä palvo sitä, mutta äitini kyllä pelkää sitä. Aika hyvin sanottu seita=saatana.
- Thuleia
Suosittelen lukemaan Juha Pentikäisen kirjoittamia kirjoja, kuten vaikkapa Saamelaiset - pohjoisen kansan mytologia. Se valaisee monta kysymystä koskien saamelaista kulttuuria.
- Cyberroidi
Tuo olettamus on tullut täysin omasta päästä, eikä perustu muuhun. Voisi kyllä olla mahdollista?
Maakunta Savo saattaa olla savu. Senaikaiset virkamiehet näkivät kaukaista savua, ja o ja u on ruotsinkielessä usein suomeksi luettuna ja kirjoitettuna sekaantuneet. - muistaa
Cyberroidi kirjoitti:
Tuo olettamus on tullut täysin omasta päästä, eikä perustu muuhun. Voisi kyllä olla mahdollista?
Maakunta Savo saattaa olla savu. Senaikaiset virkamiehet näkivät kaukaista savua, ja o ja u on ruotsinkielessä usein suomeksi luettuna ja kirjoitettuna sekaantuneet.Pitää muistaa nimenannon perinne, eli paikoille annettiin nimiä sen takia että nimillä ilmoitettiin oikeuksista ...
eli Häme on Hämäläisten maata ja nautintaoikeus ...
nimet on yleensä vanhempia mitä nykykielet, eikä kannata tehdä liian nopeita päätelmiä nimien alkuperästä, todennäköisesti isot paikat on nimetty jo esisaamelaisten aikaan eikä niille edes löydy vastinetta minkä Suomalainen ymmärtäisi ...
kuten esim. Saimaa, Inari, Näsi, Kollaa, jopa sana Suomi on nykynuorisolle hämärän peitossa ...
Suomi on kolmiomainen evä tai tai taltta ( vaaja ), samaa tarkoittaa vatjalaisten vatja, jopa karjala sanasta löytyy sama johdannainen ...
eli kysymys voi ola uskonnollisesta symboolista aluneperin, silloin Suomen lahti tarkoittaa omistusoikeutta alueeseen jota on hallinneet samaan uskonnolliseen ryhmään kuuluneet ihmiset ...
- Roth Weiler
Etelä-Amerikassa asuu intiaaniheimoja, jotka käyttävät kielenään kechuaa. Tutkijoita ihmetyttävät monet samankaltaisuudet ikivanhan kechuan ja suomenkielen välillä. Pointsi on siinä, että samankaltaiset sanat tarkoittavat myös samoja asioita, joten kyse ei ole ihan sattumastakaan.
Tutkimukset käynnistyivät mm. näiden sanojen pohjalta:
Kechuan "vau-a" on suomeksi "vauva" ja suomen "koivu" on kechuaksi "koiwue".
Siitäpä teorioita mietintämyssyyn... - Haltiaukko
Seitani on kivi, kallio, puu tai jokin muu. Seidan luona käydään esim. muistelemassa menneitä sukupolvia, kuten kristityt käyvät kirkossa tai hautuumaalla. Seidan tärkein tehtävä on toimia "linkkinä" ihmisen ja "Jumalvoimien" välillä.
Kun Seidalle mennään, viedään sinne mukana jokin lahja, joka on tarkoitettu Seidalle eli Jumalalle, vaikkapa Ukolle, Tapiolle, Kultaiselle eukolle eli äiti maalle, yleensäkin sille jumaluudelle mille seita on pyhitetty. Seita voi olla yhden ihmisen pieni seita, mutta se voi olla myös kokonaisen yhteisön, tai vaikkapa yhden perheen käytössä. Seita voi olla luonnon itsensä mukkaama kuten esim. Taatsin seita, Kittilän Pokassa ja Ukon kivi, Inarin järvellä. Yksityisen seidan voi tehdä vaikka itse, vaikkapa tekemällä toteemin omalle pihallensa. Seitapaikkana voi toimia myös hede/lähde/lampi. Uhrilehdot sekä Hiidet ovat merkitykseltään lähellä Seitaa. Saamen kielinen sana siida, joka tarkoittaa yhteisöä liittyy ehkä seitaan, kuolleiden sukupolvien kautta, sillä kuuluvathan vainajatkin vielä yhteisöömme, tosin vain mieliemme kautta ja niimpä juuri seita tai hiisi voivatkin toimia sidospaikkoina elämän valtakunnan (jossa me toimimme) ja kuoleman laakson välillä. Asun Rovaniemen maalaiskunnassa ja tiedän täältä enemmän seitoja/pyhiä paikkoja kuin käsissäni on sormia. Seitoja on erinlaisia , sekä merkitykseltään että ulkonäöltään...eri luontoisille voimille on omat pyhät paikkansa. Esimerkiksi maan hengille omansa, vaikkapa kuru. Tuulen hengille tunturin laki. Joen hegeille jokisuussa seisova iso kivi jne.
Nämä ajatukset Seidasta ovat mielipiteitäni ja eivät siten edusta ehdotonta totuutta kuin korkeintaan omassa mielessäni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323827- 851895
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151741Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541402Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1241294VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu971260Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi371259- 701156
- 691033
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102995