Miksi meidän pitää opiskella ruotsia???????

HurritHelvettiin

Varifrån vi have to lörna speakka svenska???

Ruotsi on ihan paska kieli enkä tule ikinä tarvitsemaan sitä missään miksi mulle on ees pitäny opettaa sitä?

Itse olen abi ja käynyt kaikki viisi pakollista ruotsin kurrsia. Ensimmäisestä tuli vitonen lopuista nelonen. (jee!) Mutta kun saa olla vaan yksi nelonen viidestä kurssista olen joutunut korottamaan jo kaksi ja nyt pitää vielä neljännessä jaksossa korottaa kolmaskin.

Eikö olisi järkevämpää että ruotsin opiskeluun kulutettu aika käytettäisiin johonkin toiseen oppiaineseen? Johonkin järkevämpään ja sellaiseen jota tarvitsisi edes joskus? Huonosti sujuva ruotsi ei sitten masentaisi ollenkaan. Eihän ne siellä ruotsisskaan opiskele suomea joten miksi meidän pitäisi opiskella ruotsia?

19

1168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikövain

      Totta turiset ajatellen sitä,että paljonko suomea luetaan Englannissa...

    • Allah-Akhbar

      Vi vill inte ha sådana som du i Sverige ! Bli kvar i ditt fennohelvete med Mamut :D

    • ilmanälliä

      Tämän vuoden abi ?ja tuskin ekaluokkalaisen tasolla.
      Huonosti taitaa asiat olla Suomessakin....

    • kysyopeltasi

      Häh,

      Eihän tää sun kannanotto kuulu ollenkaan tälle palstalle.
      Kun meidän ruotsinsuomalaisten on parasta osata ruotsia, että pärjättäisiin täällä.

      Joo eivät ruotsalaiset opiskele suomea, paitsi jotkut.
      Ihan hyvä niin. Siksi että saadaan rauhassa puhua suomea ja kukaan ei ymmärrä.

      Jos haluat valittaa, niin valita koulullesi. Kysy opettajiltasi että miksi.
      Kertovat takuulla sulle syyn.

      Ja loppujen lopuksi samapa tuo mitä ajankulukseen opiskelee.
      Minunkin oli pakko opiskella kemiaa ja fysiikkaa, vaikka en tykännyt yhtään, eikä niistä aineista ole ollut milloinkaan mitään hyötyä minulle.

      Eli kyseleppä opettajaltasi!

      • Anonyymi

        Ite mun koko äitin puoli suvusta on ruotsalaisia ja 8tekin käynyt ruotsissa ala-asteella ja voin korjata tohon, että kyl siel melkee kaikis ruotsin kouluis on ainakii 1 suomenkielinen opettaja joka opettaa niille kaikki suomee ihan niiku meil enkkuu tai ruotsii. Ja ite ku nyt kävin moikaas vanhoi opettajii mun pikkuserkun koulus ja olin mukana suomentunnil nii siel opetettii kuulkaas ihan kalevalaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite mun koko äitin puoli suvusta on ruotsalaisia ja 8tekin käynyt ruotsissa ala-asteella ja voin korjata tohon, että kyl siel melkee kaikis ruotsin kouluis on ainakii 1 suomenkielinen opettaja joka opettaa niille kaikki suomee ihan niiku meil enkkuu tai ruotsii. Ja ite ku nyt kävin moikaas vanhoi opettajii mun pikkuserkun koulus ja olin mukana suomentunnil nii siel opetettii kuulkaas ihan kalevalaa

        Meinaatko että kaikki ruotsalaiset opiskelevat Ruotsin peruskouluissa suomen kieltä?


    • Per-kel

      Ei se ruotsi mikään paskakieli, vaan kieli muiden joukossa.- Jos joku ei halua sitä opiskella niin ok.- Kuiteski Suomi on vielä kakskielinen valtio ja lait sen mukaan.- Mahtaako se arabiankieli kohta siihen toiseks suomalaiseks ????

      • Anonyymi

        Ruotsissa arabian kieli ois hyödyllistä


    • Itse en ELÄMÄSSÄ ole kertaakaan tarvinnut ruotsia viellä..mutta englantia kyllä..ja samalla voisi mainita nämä ihmeen matematiikan koukerot,,ei ole tullut tarvittua koskaan..

    • Eikka59

      Olen aika pitkälle yhtä mieltä siitä suomen ruotsista. Sitä ei pidä kenenkään opetella. Jos ruotsia tarvii niin opetelkaa kunnon ruotsia, ei sitä heløvetin suomenruotsin molkotusta. Ette arvaa kuin kauheelta se kuullostaa. Minä itse puhun kaikkia scandinaavisia Tanska mukaanlukien. Täällä norjassa nauretaan hyvin sille solkko kielelle.
      Mutta kielitaito sinällään on hyvä olla, suosittelisinkin opiskelemaan espanjaa, englannin lisäksi, ruotsinsolkotuksen siasta. Espanjan kieli on yksi suurimmista kieliryhmista, jos sen ja englannin osaa niin pärjää koko maailmassa. Ruotsissa, norjassa ja tanskassa riittää englannin osaaminen.

    • tasa-arvoisesti

      Jos pakkoruotsi poistetaan niin vastavuoroisesti pitäisi poistaa pakkosuomi?
      Ei sitä tarvitse missään ruotsinkielisillä alueilla ja suomenkielen opettelu haittaa muiden hyödyllisempien kielten opiskelua.

      • Anonyymi

        Jos meinaa elää loppuikänsä ruotsinkielisellä alueella, niin siitä vaan .älä opettele suomenkieltä vaikka suomessaasutkin. Sitä suomenruotsia mitä opetetaan kouluissa, ei kuuntele erkkikään.
        Jätte kiva eller hur???Ette osaa edes ruotsia täydellisesti,menkää ruotsiin opettelemaan.


    • Per-kel

      Noh, eihän sitä tartte opiskella jos jää sinne Impivaaraan Fennoparat.- Ruottissa sitä kuitenkin tarttee osata :)

    • Sie-sahen

      För att ni ente längre ska vara ummikkot! Ei sitä hoonolla soomella eikä suomalaisten englannilla nykyään pärjää.- Genom svenskan har ni både lättare till engelskan och tyskan.- Willkommen !

      • Anonyymi

        Haloo,

        Tää on RUOTSINSUOMALAISTEN palsta.

        Pysy siellä Suomen kamaralla ja valittele siellä.


    • Anonyymi

      Muuta pois !

    • Anonyymi

      Minulta kun 3-vuotiaana kysyivät nii vastasin: Taala vinkka venkka :D

    • Anonyymi

      En tosin ole ruotsinsuomalainen, vaan norjansuomalainen. Asunut täällä vakituisesti nyt 25 vuotta, toukokuussa tulee täyteen.
      Minulla on kokemus suomalaisten syvästä kaunasta ruotsalaisia? ja ruotsinkieltä kohtaan, kun pari vuotta sitten olin käymässä kotiseudullani Tampereella.
      Olin kaupungilla asioilla ja muistin että minun pitää soittaa kotiin Norjaan eräs tärkeä asia. Huomasin että kännykkä oli jäänyt majapaikkaan, ja löysin asematunnelista kolikkopuhelimen. Ajattelin että kun lyhyesti puhun saan asiani sillä hoidettua. Ja niin tein.
      Siinä puhuessani, siis norjaa, eräs raivoisan näköinen hujoppi alkoi kierrellä siinä ja tuijottaa uhkaavasti! Luuli ilmeisesti että puhun ruotsia. No, onneksi siinä sattui olemaan ihmisiä liikkeellä niin että uskalsin sitten liueta paikalta ilman saamatta turpiini. Ja olen siis nainen.
      En voi ymmärtää mitenkään tuota kaunaa enkä sitä mistä se johtuu? Itselleni ruotsinkielen opiskelu aikoinaan koulussa antoi mainion pohjan norjankielen oppimiselle ja siinä samassa myös tanskan! Olen havainnut että kun osaa yhdenkin vieraan kielen, siitä on arvaamattoman paljon hyötyä toisten kielien oppimisessa.
      Minulla on myös paljon eri maalaisia eri puolilta maailmaa tulleita työkavereita ja itse olen kiinnostunut heidän maansa kulttuurista ja kielestä. Maailma avartuu kummasti ja oma suhtautuminen kanssaihmisiin ja ihmisten erilaisuuteen muuttuu pelkästään myönteiseen suuntaan.
      Sanottakoon vielä että minulla on myös ruotsalaisia työkavereita (sairaalassa työskentelen) ja kaikki kautta linjan on olleet mukavia avoimia iloisia ihmisiä.

    • Anonyymi

      Eihän oppi ojaan kaada ? ;D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe