Onko kokemuksia Helsinki-talon rakentamisesta?

hartiapankillataloon

Tarkoitus olisi rakentaapienellä budjetilla pienelle tontille ns. Helsinki-talo, jollaiseen on saatavilla piirustuksia netin kautta. Kaipaisin kokemuksia tuollaisen talon rakentamisesta.
-Miten selvisitte projektista?
-Kuinka paljon teitte itse, vai kaiken itse?
-Teittekö kattorakenteen maassa valmiiksi vai paikalla rakentaen?
-Kuinka vähällä rahalla selvisitte em. projektista?

10

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuukyllä

      alkavat olemaan jo melko vanhoja nuo mallit... vaativat päivitystä. Jos teet kivestä, suunnitteluta talo uudelleen valitsemaasi rakenhusjärjestelmään sopivaksi. Siten pääset kaikkein halvimmalla. itse kun teet osan, saat 2000e/m2 rakennettua

      • hartiapankillataloon

        Minulla olisi kyllä puuta valmiina mistä rakentaa ja kaupunki vaatii puuverhoilun taloon. Miksi rakentaisin kivestä? 2000€/m² tuntuu aika kovalta hinnalta!


      • Parasonse
        hartiapankillataloon kirjoitti:

        Minulla olisi kyllä puuta valmiina mistä rakentaa ja kaupunki vaatii puuverhoilun taloon. Miksi rakentaisin kivestä? 2000€/m² tuntuu aika kovalta hinnalta!

        Kivestä tulee paras ja itse tekemällä myös edullinen


      • hartiapankillataloon
        Parasonse kirjoitti:

        Kivestä tulee paras ja itse tekemällä myös edullinen

        Minulla on kyllä kiveäkin valmiina lohkottuina graniitista 20" x 20" x 40" - 100" ja sitä on paljon, että niillä kyllä rakentaisi tuollaisen pienen Helsinki-talon, mutta kuten kerroin, kaupunki vaatii puuverhouksen, joten voin käyttää ainoastaan perustuksiin näitä graniitista lohkottuja kiviä.
        Lisäksi kaavassa on määrätty, että tuo talo pitää olla kaksikerroksinen, niin raskaiden (500-1000kg) kivien nostaminen korkealle ei kovin paljoa kiinnosta. Ja miksi rakentaa kivestä työläästi ja verhoilla se vielä kuitenkin puulla kaavamääräysten mukaan?


      • yhdentalonrapannut
        Parasonse kirjoitti:

        Kivestä tulee paras ja itse tekemällä myös edullinen

        Mikä ihmeen kivitaloinfo tämä nyt oikein on?? Aloittajalla on valmiina puutavaraa, niin miksi hän ostaisi jotain kiviä. Tai niitä kiviäkin hänellä taitaa olla... Tosin nyt tarjotut kivitalot taitaa olla tehty jostain harkoista. Ei ole ilmaisia nekään ja korkean talon muuraaminen ja rappaus on aika haasteellinen juttu, jos itse toteuttaa.


      • Justthinkaboutit

        Kivitalo harkoista on edullinen ja laadukas... omat puut kannatta myydä tai polttaa. Niistä ei saa tai kannata rakentaa


      • hartiapankillataloon
        Justthinkaboutit kirjoitti:

        Kivitalo harkoista on edullinen ja laadukas... omat puut kannatta myydä tai polttaa. Niistä ei saa tai kannata rakentaa

        Mikä kieltää omista puista rakentamisen?? Käsittääkseni mistään ei löydy sellaista estettä, etteikö omasta puusta saa rakentaa, tuskin alan mistään varastamaankaan puuta. Harkot kuitenkin pitää ostaa tai tehdä itse. Itse tehden tietysti saa halvalla harkot taikka ostaa sitten halvalla Puolasta.


      • Teeppähjyvä
        hartiapankillataloon kirjoitti:

        Mikä kieltää omista puista rakentamisen?? Käsittääkseni mistään ei löydy sellaista estettä, etteikö omasta puusta saa rakentaa, tuskin alan mistään varastamaankaan puuta. Harkot kuitenkin pitää ostaa tai tehdä itse. Itse tehden tietysti saa halvalla harkot taikka ostaa sitten halvalla Puolasta.

        Et saa leimaa puihis... eivät kelpaa kantaviin rakenteisiin. Et saa myydessä rahojas pois. Ei kannata. Osta harkkoja ja tee niistä mieluummin. Tulee varmasti hyvä


      • hartiapankillataloon
        Teeppähjyvä kirjoitti:

        Et saa leimaa puihis... eivät kelpaa kantaviin rakenteisiin. Et saa myydessä rahojas pois. Ei kannata. Osta harkkoja ja tee niistä mieluummin. Tulee varmasti hyvä

        Mitä ihmeen leimoja muka tarvitaan omaan puutavaraan?
        https://www.pksrava.fi/doc/tulkintakortit/MRL-117a08.pdf

        Voitko linkittää sellaisen vaatimuksen, jossa rakennuspaikkaan valmistettua puutavaraa ei saa käyttää!


    • katontekijä

      Turha täällä on kysyä mitään, et saa koskaan järkevää vastausta.

      En ole Helsinkitaloa rakentanut, mutta olen rakentanut muita korkeita rakennuksia. Katto kannattaa tehdä maassa vaikka harkkojen päällä valmiiksi ja nostaa nosturilla paikoilleen. On maassa paljon helpompi tehdä, kun ei tarvitse tehdä yhtään tellinkejä. Pidemmän rakennuksen katon voi nostaa kahdessa osassa.
      Maassa rakennettavaan kattoon kannattaa tehd kaikki mahdolliset työt valmiiksi maassa, siis vesirännit ym. Ei sitten tarvitse tehdä enään katolla, kuin ihan pakolliset, joita ei voi maassa tehdä. Pienen talon katto painaa n. 5000kg katteesta riippuen. Tiilikattoa en ole maassa rakentanut valmiiksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe