Onko kokemuksia Helsinki-talon rakentamisesta?

hartiapankillataloon

Tarkoitus olisi rakentaapienellä budjetilla pienelle tontille ns. Helsinki-talo, jollaiseen on saatavilla piirustuksia netin kautta. Kaipaisin kokemuksia tuollaisen talon rakentamisesta.
-Miten selvisitte projektista?
-Kuinka paljon teitte itse, vai kaiken itse?
-Teittekö kattorakenteen maassa valmiiksi vai paikalla rakentaen?
-Kuinka vähällä rahalla selvisitte em. projektista?

10

312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuukyllä

alkavat olemaan jo melko vanhoja nuo mallit... vaativat päivitystä. Jos teet kivestä, suunnitteluta talo uudelleen valitsemaasi rakenhusjärjestelmään sopivaksi. Siten pääset kaikkein halvimmalla. itse kun teet osan, saat 2000e/m2 rakennettua

• hartiapankillataloon

Minulla olisi kyllä puuta valmiina mistä rakentaa ja kaupunki vaatii puuverhoilun taloon. Miksi rakentaisin kivestä? 2000€/m² tuntuu aika kovalta hinnalta!

• Parasonse
        hartiapankillataloon kirjoitti:

Minulla olisi kyllä puuta valmiina mistä rakentaa ja kaupunki vaatii puuverhoilun taloon. Miksi rakentaisin kivestä? 2000€/m² tuntuu aika kovalta hinnalta!

Kivestä tulee paras ja itse tekemällä myös edullinen

• hartiapankillataloon
        Parasonse kirjoitti:

Minulla on kyllä kiveäkin valmiina lohkottuina graniitista 20" x 20" x 40" - 100" ja sitä on paljon, että niillä kyllä rakentaisi tuollaisen pienen Helsinki-talon, mutta kuten kerroin, kaupunki vaatii puuverhouksen, joten voin käyttää ainoastaan perustuksiin näitä graniitista lohkottuja kiviä.
        Lisäksi kaavassa on määrätty, että tuo talo pitää olla kaksikerroksinen, niin raskaiden (500-1000kg) kivien nostaminen korkealle ei kovin paljoa kiinnosta. Ja miksi rakentaa kivestä työläästi ja verhoilla se vielä kuitenkin puulla kaavamääräysten mukaan?

• yhdentalonrapannut
        Parasonse kirjoitti:

Mikä ihmeen kivitaloinfo tämä nyt oikein on?? Aloittajalla on valmiina puutavaraa, niin miksi hän ostaisi jotain kiviä. Tai niitä kiviäkin hänellä taitaa olla... Tosin nyt tarjotut kivitalot taitaa olla tehty jostain harkoista. Ei ole ilmaisia nekään ja korkean talon muuraaminen ja rappaus on aika haasteellinen juttu, jos itse toteuttaa.

• Justthinkaboutit

Kivitalo harkoista on edullinen ja laadukas... omat puut kannatta myydä tai polttaa. Niistä ei saa tai kannata rakentaa

• hartiapankillataloon
        Justthinkaboutit kirjoitti:

Kivitalo harkoista on edullinen ja laadukas... omat puut kannatta myydä tai polttaa. Niistä ei saa tai kannata rakentaa

Mikä kieltää omista puista rakentamisen?? Käsittääkseni mistään ei löydy sellaista estettä, etteikö omasta puusta saa rakentaa, tuskin alan mistään varastamaankaan puuta. Harkot kuitenkin pitää ostaa tai tehdä itse. Itse tehden tietysti saa halvalla harkot taikka ostaa sitten halvalla Puolasta.

• Teeppähjyvä
        hartiapankillataloon kirjoitti:

Mikä kieltää omista puista rakentamisen?? Käsittääkseni mistään ei löydy sellaista estettä, etteikö omasta puusta saa rakentaa, tuskin alan mistään varastamaankaan puuta. Harkot kuitenkin pitää ostaa tai tehdä itse. Itse tehden tietysti saa halvalla harkot taikka ostaa sitten halvalla Puolasta.

Et saa leimaa puihis... eivät kelpaa kantaviin rakenteisiin. Et saa myydessä rahojas pois. Ei kannata. Osta harkkoja ja tee niistä mieluummin. Tulee varmasti hyvä

• hartiapankillataloon
        Teeppähjyvä kirjoitti:

Et saa leimaa puihis... eivät kelpaa kantaviin rakenteisiin. Et saa myydessä rahojas pois. Ei kannata. Osta harkkoja ja tee niistä mieluummin. Tulee varmasti hyvä

Mitä ihmeen leimoja muka tarvitaan omaan puutavaraan?
        https://www.pksrava.fi/doc/tulkintakortit/MRL-117a08.pdf

Voitko linkittää sellaisen vaatimuksen, jossa rakennuspaikkaan valmistettua puutavaraa ei saa käyttää!

• katontekijä

Turha täällä on kysyä mitään, et saa koskaan järkevää vastausta.

En ole Helsinkitaloa rakentanut, mutta olen rakentanut muita korkeita rakennuksia. Katto kannattaa tehdä maassa vaikka harkkojen päällä valmiiksi ja nostaa nosturilla paikoilleen. On maassa paljon helpompi tehdä, kun ei tarvitse tehdä yhtään tellinkejä. Pidemmän rakennuksen katon voi nostaa kahdessa osassa.
      Maassa rakennettavaan kattoon kannattaa tehd kaikki mahdolliset työt valmiiksi maassa, siis vesirännit ym. Ei sitten tarvitse tehdä enään katolla, kuin ihan pakolliset, joita ei voi maassa tehdä. Pienen talon katto painaa n. 5000kg katteesta riippuen. Tiilikattoa en ole maassa rakentanut valmiiksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe