haulikoot

metsästäjä1987

YLEENSÄ KAIKKI KÄYTTÄÄ LIIAN SUURIA HAULEJA METSÄSTYKSESSÄ... ITSE AMMUIN VKL JÄNIKSEN JA HYVIN KAATUI 5 HAULIKOOLLA 50 METRIIN EKA PIIPULLISELLA MITÄ' HAULIKOKOA TE SUOSITTE

19

12107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plää

      5mm -8mm

    • Jahtimies 16

      Itselläni on kaksi haulikkoa: Remington 12/89 pumppu jossa käytän 89mm panosta, 64 grammaa,haulikoko 4.5mm. Kaksipiippuisessa Sciroccossa käytän 36 gramman latausta ja 3.7 hauleja. Aina jää jänis jos vain osaa ampua. Kannataa käyttää yli 3 millin hauleja mieluiten lähemmäs 4 milliä. Pienillä hauleilla on turha koittaa,joskus voi tietysti kaatuakkin mutta parempi käyttää isoja hauleja.

      • jymä

        3,5 mm riittää mainiosti,siinä on peittoa tarpeeksi (jänis kuolee monesta osumasta shokkiin)voit kokeilla eri haulikokojen peittoa isoa paperia tai pahvia käyttäen.siitä näät osumien hajonnan parhaiten!


    • SM-tason ampuja

      Suurin osa suomalaisista jahti sankareista on kohtuu surkeita ampuun! Joten suosittelen väljää supistusta ja pieniä hauleja niin osumia alkaa tuleen. Jäniksen rääppä kuolee komeesti pienilläki hauleilla, ei yhtään ainaka yli3.5 mm pitäs käyttää! Magnumit on kauppiaitten keksintöjä, unohtakaa nuoret molopäät ne magnumit, kokeiltu on niitäki, 76 vihtavuoren magnumi läpäsi huonommin kuin 70 sellier&bellot! Osuma kuvio aivan rikki, liian kova lähtönopeus lyö haulit aivan hajalle! 89:n paukut on teräsmiehille, teepä toinen nopee tähdätty laukaus ku oot rekyylistä perseelläs!!!!!!

      • Nahka

        Asiapitoista tekstiä!!!


      • Jahtimies 16

        12/89 patruuna on rittäin hyvin. Meitsi on varmaan sit teräsmies,ammun ainaki pumpullani 64 gramman latauksilla olevia patruunoita. Oot varmaan joku kukkakeppi jos sanot että 89 potkasee lujaus. Pieni tuuppaus vaan hyvin ampuu vaikka 5 tähdättyä laukausta. Ja jänis metsälle yli 3 millin,mielellään 3.75-4 millin haulit ja puol ja täys suppea supistus jos on 2 piippunen.


      • SM-TASON AMPUJA
        Jahtimies 16 kirjoitti:

        12/89 patruuna on rittäin hyvin. Meitsi on varmaan sit teräsmies,ammun ainaki pumpullani 64 gramman latauksilla olevia patruunoita. Oot varmaan joku kukkakeppi jos sanot että 89 potkasee lujaus. Pieni tuuppaus vaan hyvin ampuu vaikka 5 tähdättyä laukausta. Ja jänis metsälle yli 3 millin,mielellään 3.75-4 millin haulit ja puol ja täys suppea supistus jos on 2 piippunen.

        Tu amisnaru koittaan sit, opettelisit ees kirjottaan! Jätkä on kuustoista vee ja aukoo päätänsä isommille, mee kasvaan ja opettele ampuun!!!!! Enköhän 15-vuoden kokemuksella ajokoira miehenä ja sm-tason trap ja metsästysampujana tiedä vähän paremmin millä jänis kuolee!!! Tommosia amis ikäsiä finninaamoja ei saas päästää tänne kirjotteleen fiksuja neuvojaan!!!!! Häpeä itseäsi amistorpeedo!!!!!!!


      • Jahtimies 16
        SM-TASON AMPUJA kirjoitti:

        Tu amisnaru koittaan sit, opettelisit ees kirjottaan! Jätkä on kuustoista vee ja aukoo päätänsä isommille, mee kasvaan ja opettele ampuun!!!!! Enköhän 15-vuoden kokemuksella ajokoira miehenä ja sm-tason trap ja metsästysampujana tiedä vähän paremmin millä jänis kuolee!!! Tommosia amis ikäsiä finninaamoja ei saas päästää tänne kirjotteleen fiksuja neuvojaan!!!!! Häpeä itseäsi amistorpeedo!!!!!!!

        Tais mennä kaverilta kuppi nurin. Älä kirjota kuule tommosta paskaa. Vai oikee SM-tason ampuja,ei osaa ampua pumpulla toista tähdättyä laukausta.HAH. Ei muuta ku harjotusta vaan kyllä sä varmaan voit vielä oppia. Mul on ittellä kakspiippunen ja pumppu ja kummallakin lupaan tiputtaa ihan minkä vaan elukan ja päihittää sut.Jätkä on varmaan joku hermoheikko joka ei osu yhteenkään elukkaan ja turha selitellä. Ei muuta kun radalle.


      • Todellinen ampuja
        SM-TASON AMPUJA kirjoitti:

        Tu amisnaru koittaan sit, opettelisit ees kirjottaan! Jätkä on kuustoista vee ja aukoo päätänsä isommille, mee kasvaan ja opettele ampuun!!!!! Enköhän 15-vuoden kokemuksella ajokoira miehenä ja sm-tason trap ja metsästysampujana tiedä vähän paremmin millä jänis kuolee!!! Tommosia amis ikäsiä finninaamoja ei saas päästää tänne kirjotteleen fiksuja neuvojaan!!!!! Häpeä itseäsi amistorpeedo!!!!!!!

        Jätkä luule ny olevas äijää ku on osallistunu SM-kisoihin. Uuh mikä saavutus. Poika puhuu ihan asiaa. Isot haulit vaa ja 12/89. Hyvä Jahtimies 16.


      • Metsästäjä 7

        Turhaan hermoilet spede, kunnon patruunat piippuun vaan. Kannattaa kokeilla kovista patruunoista mitkä antaa parhaan kuvion ja upotuksen. 12/89 paukut antavat useasti huononoja kuvioita. Mutta 10/89 on loistava. Toki riittäähän metsästykseen vaikka 16 kal vehje, kun hiippailee tod lähelle.


      • Jahtimies 16
        Metsästäjä 7 kirjoitti:

        Turhaan hermoilet spede, kunnon patruunat piippuun vaan. Kannattaa kokeilla kovista patruunoista mitkä antaa parhaan kuvion ja upotuksen. 12/89 paukut antavat useasti huononoja kuvioita. Mutta 10/89 on loistava. Toki riittäähän metsästykseen vaikka 16 kal vehje, kun hiippailee tod lähelle.

        Joo 12/89 tai 10/89 pitää olla. Ei tommonen SM-tason (mukamas) paska ampuja tie näistä asioista mitään. Ei osaa muuta ku uhota. Lähtis vaan sinne radalla ni tulis osumia. Paska mikä paska. Mä oon ainaki löytäny kasiysiin hyvän paukun mut kyl kymppikin varmaan hyvä on.


      • AMISMIES
        Jahtimies 16 kirjoitti:

        Tais mennä kaverilta kuppi nurin. Älä kirjota kuule tommosta paskaa. Vai oikee SM-tason ampuja,ei osaa ampua pumpulla toista tähdättyä laukausta.HAH. Ei muuta ku harjotusta vaan kyllä sä varmaan voit vielä oppia. Mul on ittellä kakspiippunen ja pumppu ja kummallakin lupaan tiputtaa ihan minkä vaan elukan ja päihittää sut.Jätkä on varmaan joku hermoheikko joka ei osu yhteenkään elukkaan ja turha selitellä. Ei muuta kun radalle.

        JooJoo.Minäkin tiputan norsun yli sataan metriin haulikolla ja ei yhtään satu olkapäähän!!


      • nuoresta pitäen
        Todellinen ampuja kirjoitti:

        Jätkä luule ny olevas äijää ku on osallistunu SM-kisoihin. Uuh mikä saavutus. Poika puhuu ihan asiaa. Isot haulit vaa ja 12/89. Hyvä Jahtimies 16.

        jänis metälle en välttämättä ottas mitään magnumeja vaan ihan tuiki tavallisia 36g sanotaan nyt vaikka sellier bellotin panoksia..ja haulikoko olis semmone 3,5..ei pahalla mut jotkut kuvittelee että sen pitää olla joku rannikko tykki että saa eläimen hengiltä..itellä 2 pippunen finclassik ja jäniskiin pääsee autuaammille kentille laukauksen jälkeen..mollemmat omalla tavallaan oikeessa mut tämä oli minun mielipide....


      • Anonyymi

        Totta tosiaan .
        Ei jää paljon pupusta syötävää jos käytää notia magnumi pateja


    • Koskikara

      tuota.Joo,Suomalaisilla,ainakin nuoremmilla metsästäjillä on käsitys että mitä isompi hauli sen parempi.Ruotsissa on pikkusen eri käsitys asioista.Itse olen asunut ja metsästänyt Ruotsissa muutamia kymmeniä vuosia ja olen myös sitä mieltä että täällä ollaan vähän enemmän perillä niin metsästys etiikistä kuin haulin koostakin.

      Täällä ei edes saa käyttää 4mm suurempaa haulia metsästyksessä.

      Itse olen käyttänyt vain US nr 3-5.Siis 2.8-3.3mm kaikkeen metsästykseen.Yleensä 50 metriä on liian pitkä matka mille haulikoolle ja mille kaliiperille tahansa.Jänis voi tosin jäädä sillekin matkalle mutta voi yhtä hyvin olla jäämättäkin.Jos ei jää,on henkistä köyhyyttä olettaa että tuli pummi.Huomattavasti järkevämpää on olettaa että tuli haavakko.

      Mainitsemillani hauleilla olen ampunut melkoisen suuren määrän kauriita,muutaman ketun,lintuja ja jäniksiä.Kauriit 20-30 metriä.Ketut,jopa 40 metriä.Jänikset ja linnut 45 metriin asti.Ase,joko Valmet leijona,malli 50 luvun loppu tai Beretta Urika 12/76.

      • käsityksiä

        Samanlaisia käsityksiä on kasvanut. Itse ammuin
        nuorempana vähän liian karkeaa tavaraa.
        Nykyisin riittää 3,5 mm.
        Lienee sitten vielä patruunan sopivuus asekohtainen.
        Kokeile ja kokeile ja kokeile, ensin maaliin,
        sitten vasta metsällä.


      • nuori metästäjä
        käsityksiä kirjoitti:

        Samanlaisia käsityksiä on kasvanut. Itse ammuin
        nuorempana vähän liian karkeaa tavaraa.
        Nykyisin riittää 3,5 mm.
        Lienee sitten vielä patruunan sopivuus asekohtainen.
        Kokeile ja kokeile ja kokeile, ensin maaliin,
        sitten vasta metsällä.

        juuri näin..ei monella on semmoinen käsitys että mitä suurempi hauli sitä paremmin henki pois..mutta todellisuudessa osuman pitäisi olla useammasta haulista koostuva osuma jolloin eläin kuolee shokkivaikutukseen tai trkeinten elinten vaurioitumiseen..lyhyet ampuma matkat ja sopiva haulikoko ja homma pelaa


    • Anonyymi

      Itse ole käyttänyt tuossa 16 kalipeerin sauerissa sellier bellot 4 mm ja oon ampunut useita jäniksiä jopa 60 metriin kymmenien vuosien aikana kuka se nyt tuhkalla alkaa metästämään eli liian pienillä hauleilla .

      • Anonyymi

        Pitikö tuon kertomiseen kaivaa 15 vuotta vanha viestiketju ylös? Kas kun et ole ampuillut Sauerillasi 200 metriin jänöjä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe