Vahvojen silmälasien hyväksyminen

surullinen_rillipää

Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä, joilla on paljon voimakkuuksia silmälaseissa ja käytätte pääasiassa silmälaseja. Kuinka olette sopeutuneet ja hyväksyneet asian?

Minulla on silmälasit voimakkuuksilla -7 ja -6, ja todennäköisesti voimakkuudet lisääntyvät vielä ainakin muutaman vuoden ajan. Näen laseilla hyvin, mutta ongelmanani on, että koen itseni todella rumaksi vahvat miinuslasit päässä. :( En haluaisi mennä minnekään lasit päässä ellei olisi pakko. Lasit pienentävät silmiä todella paljon ja "leikkaavat" osan päästä, vaikka minulla on ohuimmat mahdolliset linssit. Tälläkin hetkellä pitäisi uusia lasit, mutta en halua entistä voimakkaampia eli rumempia laseja. Pelkään myös, että muut eivät hyväksy minua tämän asian takia.

Asia surettaa minua joka päivä. Aiemmin käytin paljon piilolinssejä, mutta nykyisin silmäni kestävät niitä todella huonosti (silmät tulehtuvat ja kuivuvat). Optikko on antanut luvan käyttää niitä vain urheillessa ja tärkeinä juhlapäivinä. Myöskään laserleikkaus ei ole minulle mahdollinen silmän rakenteen vuoksi.

Tiedän, että monilla ihmisillä on vakavia näköongelmia, ja pitäisi olla kiitollinen siitä, että näen. En kuitenkaan voi mitään sille, että tämä asia saa minut todella masentuneeksi ja epävarmaksi.

27

7296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1234567891012

      Hei!

      Älä sure. Oikeanlaisella kehysvalinnalla saat suurimman edun. Valitse kehys, joka on leveyssuunnassa sopiva kasvoillesi, sillä leveämmällä kehyksellä linssin reunapaksuus kasvaa. Suurennusvaikutus, eli kuinka paljon pienemmiltä silmät näyttävät miinuslinssillä, on suurin linssin reuna-alueilla. Muovikehyksellä saat myös ulkoisesti siistimmät silmälasit, sillä muovikehyksen paksumpi reuna vrt. metalliseen peittää linssin paremmin sisäänsä. Voimakkuuksillasi suosittelen 1.67 taitekertoimella olevaa linssiä (ns. 2x ohennettu). 1.74 linssillä et saisi merkittävää etua linssipaksuuteen ja vähemmän ohennetun linssin optiikka on muutenkin parempi.

      T: Optikko

      • surullinen_rillipää

        Kiitos, kun näit vaivaa vastataksesi, ja kiitos neuvoista lasien valinnan suhteen.


    • miinustaja_myös

      Nykyään on muodissa edelleen järkyttävän isot ja reunoistaan leveät pokat. Siroja miinustajan prillejä on vaikea löytää. Itse löysin viitisen vuotta sitten kirpparilta uudet japanilaiset sirot pokat, ja ne käyvät minulle hyvin, kun olen muutenkin yhtä pieni ja siro kuin aasialaiset. Miinusta ei tosin ihan yhtä paljoa ole. Murrosiässä oli piilolinssikokeilu, enkä tykännyt. Nyt kuivuvat silmät, joten silmälasit ovat ainoa vaihtoehto. Eivätpä ne ole koskaan haitanneet elämääni.

    • Piilarina

      Piloolasit tai jos voi laserilla leikata.

    • Eirobottimitähäh

      Välillä voi kokeilla ilman silmälaseja kulkemista, kun näkee epäterävästi ilman laseja. Nimittäin olen välillä käyttänyt aurinkolaseja ilman vahvuuksia ja hyvin näkee kävellä. Ei aina ole pakko nähdä valtavan tarkasti.

    • rillirapu

      Samat kokemukset kuin aloittajalla. Minulla on vahvuutta noin -6 ja piilareita on vuosi vuodelta vaikempi käyttää, vaikka olen vasta 30-vuotias. Ärsyttää, että hienotkin kehykset näyttävät rumemmilta ja ihan erilaisilta, kun niihin läntätään vahvat linssit.

      Saan lohtua siitä, etteivät vahvat silmälasit minusta näytä muilla ihmisillä rumilta vaan oikeastaan sympaattisilta - varmaan siksi, että pystyn samastumaan heihin, mutta joka tapauksessa suhtaudun positiivisesti. Se ärsyttää, että nykyään niin suuri osa vahvasti likinäköisistä tuntuu käyttävän piilareita tai on uskaltautunut laserleikkaukseen. Silmälaseja käyttävät lähinnä ne, joilla ei ole kovin paljon vahvuuksia. Ikään kuin olisi yhteisesti sovittu mutta ääneen lausumaton totuus, että vahvat silmälasit ovat rumat.

      • blobb

        Olen samaa mieltä. Vahvoja silmälaseja näkee todella harvoilla ihmisillä nykyisin.


      • JZS

        Sain lasit lukio-aikana. Ne oli jotain -1,50 eli ei mitenkään vahvat. Yx tyyppi tokaisi että miksi käytän laseja kun ovat niin ohuet. Siitä asti olen kadehtinut lasienkäyttäjiä jolla kunnon vahvat linssit. Minulla nykyään -4. Otan aina ilman ohennuksia jotta näyttäisivät vahvoilta vaikka optikko aina yrittää panna hanttiin. Minusta jotain -8 näyttää tosi hyvältä ja haluaisin itse sellaiset.


    • Mies45vee

      Kaikkein rumimmat ja turhimmat lasit ovat ns. nollalasit missä linssit ilman voimakkuuksia.
      Ole ylpeä laseistasi. Monet miehet, minut mukaanlukien, tykkäävät silmälasipäisistä naisista.

    • Rr4rcvh

      Minulla on noin 8 miinusta laseissa. Pidän välillä piilareita, ehkä kerran pari kuussa. Lasini ovat leveät mutta pystysuuntaan kapeat, sangoissa pientä blingblingiä piristykseksi. Kyllähän ne lasit silmiä pienentävät mutta eivät missään nimessä ketään rumenna! Hymyilevä, terveitsetuntoinen ihminen on aina kaunis. Mieheni silmissä olen kaunis, ja se riittää.

    • Prismaliisa

      Minulla on linsseissä paljon prismaa (7prD/linssi). Ainoa asia mikä tosissaan isoissa voimakkuus Issa ärsyttää on pienten kehysten puute liikkeissä. Nyt on jo vuosia ollut isot kehykset muotia ja pieniä kehyksiä ei meinaa millään löytää. Itse ihan tykkään pienistä, pyöreistä kehyksistä ja ne sopivat minun tyyliini. Mutta kun nuo omat voimakkuudet on mitä on ja korkean prisman takia en voi ottaa edes kovin ohennettua linssiä, niin linsseissä on kunnolla painoa, jos kehys on pikkaisenkaan suurikokoisempi. Että minkä takia liikkeissä pienten kehysten valikoima on olematon, vaikka joillekin lasien käyttäjille se on välttämätön vaihtoehto?

    • ainalasit

      Itselläni on ollut lasit lapsuudesta alkaen. Nykyinen vahvuus -9 on ollut monta vuotta. Minusta lasit eivät rumenna vaan auttavat näkemään. Moni ihminen on fiksumman oloinen ja näköinen sopivat lasit päässä kuin ilman laseja tihrustava mielestään kaunis mutta ulkopuolisen silmissä hölmö.

      Vaikka nyt on muotia suuret kehykset, anna optikon valita sinulle sopivat, suhteellisen pienet kehykset. Silloin linssien reunat eivät ole niin paksut.

      • Anonyymi

        Kyllä optikko valitsi mulle leveät kun menin vaihtamaan pienempiä kehyksiä. Väitti että käyvät paremmin. Takuu 3 kk sain vaihettua mutta,nyt nämä ovat vielä hirveämmät kuin ensimmäiset. 800 e ja pitämättä jää. -7 . Menin vaihtamaan kun vanhat hyvät lasit niin naarmuuntuneet. Pienet kehykset ja kaunis oon niissä. Optikko väitti niitäkin ihan liian pieniksi. 7 vuotta näillä menty ja meen edelleen. Uudet ihan hirveet. Voiko lähettää venäjälle. Köyhä itekki. Eipä tuu uusia laseja pitkään aikaan. Nämä maksan osissa mitä en voi pitää.


    • Dimitry

      Mielestäni murehdit ihan turhaan sillä vahvemmat miinuslasit eivät ole sen huonomman näköiset kuin muutkaan lasit. Päinvastoin, on paremman näköistä kun vahvuutta on eikä imagolasi-lookia! -6 tai -7 lasit eivät ole ulkonäkömielessä todellakaan liian vahvat. On jopa ihmisiä jotka käyttävät laseja piilolinssien kanssa saadakseen aikaan efektin vahvemmista laseista. Googlaa "glasses over contacts" niin huomaat! Kanna lasisi ylpeydellä, niin minäkin teen. Tyylikäs nainen silmälaseissa on viehättävä ja vähän reilumpi vahvuus linsseissä vain korostaa vaikutelmaa. Usko pois!

      • Ankanpoikavaijoutsen

        Kokemuksestani voin sanoa, että kun miinuksia on reilusti yli kymmenen ja linssit paksut pullonpohjat, niin aika ikäviä kommentteja saa kuulla. Kaikki ei varmaankaan ole tahallista ilkeyttä, ehkä enemmän ajattelemattomuutta. Usein sain kulla uuden ihmisen tavatessani ensimmäisenä kommenttina kuinka paksut linssit minulla on. Tai näänkö mitään ilman laseja? Nuorena myös kiusattiin rumaksi lasieni takia eikä otettu mukaan kaveriporukkaan. Kaikki muuttui, kun laitoin piilolinssit.


      • JZS

        Ole ylpeä laseistasi. Mietin itse kun näen vahvalinssisen naisen että mitä mahtaa nähdä ilman paksuja laseja. En kuitenkaan menisi kysymään. Minusta pienentävät vahvat linssit kaunistavat kasvoja. Haluaisin itse sellaiset.


      • ankanpoikavaijoutsen

        Et varmaan haluaisi, jos olisit joutunut pitämään sellaisia. Paksut linssit pienentävät silmät pippurin kokoisiksi. Lisäksi lasit ovat raskaat. Kun sataa tai on hiki, ne liukuvat nenän päähän. Et näe senkään vertaa kuin hyvällä säällä. Laseja saa koko ajan nostella. Silmälääkärissä näöntarkkuus otetaan lasit tiukasti päässä, ja näin saadaan parempi tulos, mitä se todellisuudessa on. Tosi elämässä raskaat lasit eivät pysy paikoillaan. Optikolla saisi hypätä jatkuvasti sankoja korjaamassa. Lasit ovat myös tosi kalliit hankkia, ja harvinaisia linssejä saa odottaa kuukausikaupalla jostain ulkomailta. Nenävarteeni on jäänyt ikuinen kolo noista laseista, kun ne ovat lapsesta asti painaneet. Lisäksi sokeaksi haukkuminen ja yksin jättäminen lyö ikuiset arvet sisimpään. Ei kukaan halua tuollaisia pellelaseja kuin tohtori Kaikkosella tai Aake Kallialalla jossain sketsissä.


      • JZS

        Aivan kauhea jos joku haukkuu lasien takia. Ymmärrän myös jos painavat lasit valuvat alas, ettei se ole mukavaa. Mutta "pippurisilmäisyys" mitä mainitsit ja ne valkoiset renkaat jotka vahvat miinukset saavat aikaan on kaunista. Kun olin koulussa aikoja sitten silmälasipäiset saivat kaiken huomion, varsinkin paksulinssiset voimakkaasti likinäköiset. Ehkä sen takia minulle tullut halu olla vahvojen silmälasien käyttäjä.


      • Anonyymi

        Samoin vahvat linssit ei todellakaan ole rumat . - 6 alkaa olla jo siistin näköinen eikä mitkään ikkuna lasit


      • Anonyymi

        Totta on - 6 ei todellakaan näytä rumalta. Ohuet ikkuna lasit on kyl rumat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin vahvat linssit ei todellakaan ole rumat . - 6 alkaa olla jo siistin näköinen eikä mitkään ikkuna lasit

        Minulla vain -4 mutta on piilolasit 5,5. Voin siis käyttää -8,5 silmälaseja. On isot lentäjänlasit ja vain puoliksi ohennetut joten linssit noin sentin paksuisia. Halusin koko nuoruuteni vahvoja silmälaseja. Nyt nelikymppisenä käytän tätä piilolasi/silmälasiyhdistelmää silloin tällöin kun tekee mieli. Näytän omasta mielestäni paljon paremmalta isot pienentävät pullonpohjalasit silmillä kuin ilman.


      • Anonyymi

        Kyl näin on -7 linssi näyttää tosi hyvältä. Eikä kaipaa turhia ohennuksia


    • Dimitry

      Kauneuden täytyy todella olla katsojan silmässä, koska olen ihan samaa mieltä että vahvat miinukset kaunistavat kasvoja. Ei ehkä aivan supervahvat, mutta johonkin -10 saakka nyt vähintään ovat mielestäni viehättäviä, eivät suinkaan rumia! Ihmiset ovat kauheita arvostellessaan erilaisuudesta. Muistan itse koulussa kun säälin tyttöä jota haukuttiin ison takamuksen takia. Nyt taas on aivan supermuodikasta olla isoperainen nainen. Nämä tytöt ovat varmaan koulussa nyt kaikkein suosituimpia. Kyllä on typerää touhua!

      • JZS

        Sanoisin että mitä vahvemmat lasit sen paremman näköinen nainen. Täytyy tietenkin olla hyvännäköinen kehys. Itse pidän pyöreämuotoisista muovikehyksistä missä reilusti miinusta eikä ohennuksia. Niitä kantaa ponihäntäinen jumppatyttö ylpeästi. Wau!


      • einariliisa

        huh huh mitä shaibaa......nyt on parit tipat mennyt lakanoille! " mitä vahvemmat lasit sen paremman näköinen nainen" tarkoitit varmaan siis mitä enemmin itse juot niin sitä paremmaksi naisten näkö muuttuu? :D ei sillä etteikö lasit monille naisille sopisi ja olisi jopa seksikstä mutta että mitä vahvemmat lasit sitä kauniimpi...hoh hoijaa


    • Johannafu

      Olen täysin sama mieltä, sitä paksumppi linssi sitä parempi näköinen. Mä tykkään kun lasit painaa, silloin tietää että on lasit päässä

      • Anonyymi

        Mäki tykkään kun astuu legon päälle ja tykkään kans kun rupeaa verta valumaan nokasta kassajonossa. Tykkään kans kun iskee aivan kauhia ripuli äänestyskopissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe