Keksittyjä syntejä, hyvät vl naiset ja herrat

ajatelepppppa

palkka on helvetti ja kuolema.....
Huom: Nämä kaikki on keksittyjä pois Jumalasta......
-
Tässä luettelo, keksityistä synneistä, mitä vl on ajan mukaan keksinyt::::::

-Hengelliset synnit
◾ Kuulumattomuus liikkeeseen, eli epäusko
◾ Kuuluminen toiseen uskonnolliseen liikkeeseen mukaan lukien kristilliset liikkeet
◾ Väärät henget (esim. ahneuden ja kateuden pirun henki, kososlaisuus, kuivahenki, lakihenki, hempeä henki jne.)
◾ Vanhoilislestadiolaisuuteen liittyvien tapojen kyseenalaistaminen
◾ Ateismi
◾ Jumalanpilkka
◾ Anteeksiannetun synnin muisteleminen ja siitä toisille puhuminen

Seksiin liittyviä syntejä
◾ ehkäisy
◾ selibaatti avioliitossa paitsi paastoamiseksi lyhyeksi aikaa tai jos sairauden takia seliboi
◾ itsetyydytys
◾ homoseksuaalinen suhde
◾ rekisteröty parisuhde
◾ anaaliseksi
◾ avoliitto
◾ esiaviollinen seksi
◾ avioero
◾ hylätyn puolison uudelleen avioituminen eron jälkeen (sallittua vain sitten kun ex-puoliso on kuollut)
◾ eriuskoisen kanssa avioituminen
◾ pornografia
◾ ehkäisyvälineiden myyminen
◾ abortti

Päihteet
◾ alkoholijuomat, kuten viina, viini, olut, siideri
◾ maljan kohottaminen onnitteluna tai tervehdyksenä juhlassa, aterialla tms.
◾ huumeet
◾ alaikäisen tupakointi

Maailmallisuus
◾ meikkaaminen
◾ naisten "liian paljastava" pukeutuminen, esim verkkosukkahousut
◾ hiusten ja kynsien värjääminen
◾ korvakorut ja lävistykset
◾ kulmakarvojen muokkaaminen
◾ kauneusleikkaukset
◾ kiroilu ja maailmallinen puhetyyli
◾ ravintoloissa ja baarissa käyminen ja ajan viettäminen ihmisten kanssa tutustumisen ja tapaamisen tarkoituksessa

Yhteiskunta ja politiikka
◾ muut puolueet kuin keskusta ja kokoomus
◾ korkea-arvoiset virat, esim. ministeri (ei sinänsä väärin, mutta maljannostamisvaara yms. saattavat aiheuttaa kiusauksia)-> tullut lievennystä - tällä hetkellä ministerinä toimii Tapani Tölli (vanholislestadiolainen)
◾ siviilipalvelus

Urheilu
◾ kilpaurheilu
◾ kilpailujen seuraaminen katsomosta
◾ ravit
◾ urheilukilpailun seuraaminen radiosta seurojen aikana

Kirkko ja muu hengellisyys
◾kirkon vanhustenkerhossa käynti
◾lähetyslounaan syöminen
◾kirkon päiväkerhossa käynti
◾kirkkokuorossa laulaminen

Kriittisyys ja passiivisuus
◾ saarnojen, alustuksien ja SRK:n julkaisujen arvosteleminen
◾ johtokunnan arvosteleminen
◾ keskustelupalstoille osallistuminen
◾ hoitokokouksista puhuminen
◾ rauhanyhdistysten tehtävien ja työvuorojen välttely
◾ liian vähäinen seuroissa käyminen, poisjäänti ilman varsinaista syytä

Vapaa-aika ja harrastus
◾ huoltoasemalla istuminen iltaisin
◾ kaupungilla hengailu seurojen jälkeen
◾ koiranäyttelyissä käyminen (mahdollisesti vasta tulossa syntilistalle, paikallisia eroja)
◾ rahapelit sekä veikkaaminen ja lottoaminen
◾ pelikortit
◾ partio
◾ urheiluseurat
◾ uudenvuodentinan valaminen (ilmeisesti unohtumassa oleva synti, joka keksittiin 1970-luvulla)
◾ sirkuksessa tai tivolissa käyminen, huvipuistot eivät kuitenkaan
◾ urheilukisojen seuraaminen katsomossa

Pyhäpäivä
◾ kaikki työnteko mitä kristillinen rakkaus ja pakottava tarve eivät vaadi
◾ kalastus
◾ marjastus
◾ metsästys
◾ käsityöt
◾ leipominen
◾ turhuuden markkinat ja sen tapaiset harrastamiset

Huhuista muodostuneita syntikäsityksia

Tähän ryhmään kuuluvat sellaiset syntikäsitykset, joita ei löydy SRK:n omista julkaisuista, mutta joita voi löytää muista lähteistä, joissa kerrotaan vanhoillislestadiolaisuudesta. Nämä eivät kuulu vanhoillislestadiolaisten syntikäsityksiin, vaan ovat pikemminkin huhupuheista muodostuneita legendoja.
◾ kuuluminen kotiseutuyhdistyksiin ja pitäjäseuroihin
◾ ikkunallinen pesukone
◾ kyntönäytösten seuraaminen

Poistuneet syntikäsitykset
◾ televisio-ohjelmien katseleminen: vielä 1970-90-luvulla tv-ohjelmien katseleminen oli syntiä. Synnillisyyden liukeneminen pois ohjelmista lienee alkanut urheilukilpailujen katselemisesta, sillä niitä tiedetään puhujienkin katselleen. Monet istuivaat huoltoasemilla tai muualla julkisissa tiloissa katselemassa niitä. Kun Internet tuli käyttöön, sitä ei ehditty kieltää, ja nykyisin useimmat vanhoillislestadiolaiset seuraavat tv-ohjelmia Internetin kautta. On tunnettuja puhujiakin jotka seuraavat netin kautta säännöllisesti ohjelmia. Mutta samoja ohjelmia ei sovi katsella tv-vastaanottimen kautta, ainakaan vielä, sillä television hankkiminen kotiin on synti.
◾ kuoroharrastus, poistunut ainakin osittain syntilistalta
◾ ostaminen E-liikkeestä
◾ kirjoittaminen yleisöosastoon: Ranuan nuortenpäivillä 1977 ilmoitettiin synniksi[23]
◾ radio oli kielletty 1930-luvulla (hyväksyttiin tiettävästi 1938)
◾ valokuvaamista pidettiin aluksi syntinä kun se keksittiin 1880-luvulla; herätysliikkeen johtajiin kulunut J.Raattamaa hyväksyi valokuvaammisen. Siihen kuitenkin jäi "synnillinen leima", ja Suomessa vielä 1920-luvulla lestadiolaisuudessa ainakin maaseudulla saatettiin tuomita valokuvaaminen synniksi.
◾ koulutelevisio kiellettiin 1978 ja sallittiin taas 1983 SRK:n pääkonttorista lähtetetyllä kirjeell

18

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus_kumarrus

      Hyvä lista. Totuudenmukainen.
      nimim. n 40 v kokemus

      • 070

        Jotensakin surullinen lista. Ihmisyys pannassa, vaikka vapauteen Kristus meidät vapautti.
        Eikö ole tullut mieleen, että uskovaa ohjaisi Pyhä Henki? Hän ohjaa oikealle tielle, jos vaan sitä ohjausta haluaa kuulla. Se ohjaus on aina Raamatun mukaista, ei ihmismielipiteitä.
        Katumus kuuluu osana uskovan elämään. Joskus voimakkaastikin. Ilman katumusta ei tule parannuksen tekoakaan. Siten syntien anteeksijulistuskin jää ontoksi lauseeksi ilman merkitystä.
        Mahtaneeko olla tapana saarnata parannussaarnoja? Raamattua lukemalla tietää Herran tuomion olevan kova katumattomalle sielulle. Eikä henkilöön katsota.
        Eräs asia myös ihmetyttää, rakkauden puute. Vaatimuksia on paljon ja tuomion pasuunat laulaa, kun joku vaihtaa seurakuntaa! En jaksa ymmärtää. Me ihmiset olemme erilaisia tarpeinemmekin. On oikein olla siinä porukassa, missä on hyväksytty. Olemme Jumalan kuviksi luotuja, erilaisia. Hän loi meidät iloksi itselleen. Tuotammeko surua ilon sijaan?
        Rakasta lähimmäistäsi, niin kuin itseäsi. Ilman oman edun tavoittelua..


      • Epäuskoisten
        070 kirjoitti:

        Jotensakin surullinen lista. Ihmisyys pannassa, vaikka vapauteen Kristus meidät vapautti.
        Eikö ole tullut mieleen, että uskovaa ohjaisi Pyhä Henki? Hän ohjaa oikealle tielle, jos vaan sitä ohjausta haluaa kuulla. Se ohjaus on aina Raamatun mukaista, ei ihmismielipiteitä.
        Katumus kuuluu osana uskovan elämään. Joskus voimakkaastikin. Ilman katumusta ei tule parannuksen tekoakaan. Siten syntien anteeksijulistuskin jää ontoksi lauseeksi ilman merkitystä.
        Mahtaneeko olla tapana saarnata parannussaarnoja? Raamattua lukemalla tietää Herran tuomion olevan kova katumattomalle sielulle. Eikä henkilöön katsota.
        Eräs asia myös ihmetyttää, rakkauden puute. Vaatimuksia on paljon ja tuomion pasuunat laulaa, kun joku vaihtaa seurakuntaa! En jaksa ymmärtää. Me ihmiset olemme erilaisia tarpeinemmekin. On oikein olla siinä porukassa, missä on hyväksytty. Olemme Jumalan kuviksi luotuja, erilaisia. Hän loi meidät iloksi itselleen. Tuotammeko surua ilon sijaan?
        Rakasta lähimmäistäsi, niin kuin itseäsi. Ilman oman edun tavoittelua..

        katkeruudessaan ja vihassaan laatimat valhelistat ovatkin aina surullisia ja lohduttomia. Ja kaiken huipuksi nuo kavalat epäuskoiset härskisti valehtelevat, että heidän itsensä laatima harhainen lista olisi Jumalan valtakunnan syntilista. Eikä siinä kaikki. Lähes koko epäuskoinen kansa alkaa uskoa noita pahiksia. Soppa on valmis. Vain harva tuossa sekasotkussa voi löytää Jumalan valtakuntaa.

        Menepä ja etsi sitä tuolta:

        http://rauhanyhdistys.fi/fi/rauhanyhdistykset/

        Et kuule mitään tuollaisista kummallisista listoista.


    • oikeat

      Sen varten on synti listat, että niitä ihminen, melkein joka päivä rikkoo, sanoilla ja töillä.Sen tähden meille saaranataan, kaikki synnit anteeksi.

    • jokolammasuskoo

      TÄSTÄ LISTASTA VL saarnaa seuroissa niin kuin suviseuroissakin.
      -
      SIIS;

      -Onko vl oikeaa Jumalan sanaa????????????????????????????
      -
      Ei todellakaan.-
      -
      Tekaistuista synneistä saarnataan suut vaahdossa..................
      -
      Ja "lampaat" kuuntelee, koska vastaan ei saa sanoa, pelko pullauttamisesta pois
      on niin suuri, vaikka valhetta saarnataankin...........Kaveripiiri unohtaa........

    • Jäi kyllä vähän vaivaamaan että mitä vl sitten saavat tehdä.

      • syntiä

        Sitä hyvää, mitä pitäisi tehdä en tee, mutta sitä pahaa, mitä ei saisi tehdä sitä teen.


      • lait

        Ne ovat niitä hoitokokous uhreja, jotka ovat lain alla, eikä armon alla.


      • Tässä_Oulusta

        nyt kuuluvassa saarnassa ei ole puoltakaan sanaa aloituksen harhoista.

        On vain armon sanoja Jumalan lapsille. Lohdutusta. Iloa ja rauhaa.

        Epäuskoisille on kutsu Jumalan valtakuntaan.


      • Miksi muita haukut syntilistasta, teidänhän sen on väsäämä.

        Katsele omaa pesääsi vekkuli.


      • Ei-Te_epä-
        Kesitas kirjoitti:

        Miksi muita haukut syntilistasta, teidänhän sen on väsäämä.

        Katsele omaa pesääsi vekkuli.

        uskoiset olette harhanne kirjanneet ja panettelette niillä Jumalan valtakuntaa.


      • Ei-Te_epä- kirjoitti:

        uskoiset olette harhanne kirjanneet ja panettelette niillä Jumalan valtakuntaa.

        Jumalan Valtakunnalla ei ole juuri tekemistä SRK;N kanssa.


      • ettäniinkö
        Tässä_Oulusta kirjoitti:

        nyt kuuluvassa saarnassa ei ole puoltakaan sanaa aloituksen harhoista.

        On vain armon sanoja Jumalan lapsille. Lohdutusta. Iloa ja rauhaa.

        Epäuskoisille on kutsu Jumalan valtakuntaan.

        Niinkö:

        -Eikö hiusten värjäys enää olekaan syntiä, korvakorut, esiaviollinen seksisuhde,
        urheilu, rytmimusiikki, saati saarnojen arvosteleminen, sunnuntaimarjastus,
        miten on vl pedofiilisuus yleistä, hoitokokoukset, salaamiskulttuuri jne????????
        -
        Sinähän taidat ukkeli ajella monenvärisillä "kottikärryillä"


      • kölövästi

        Jokainen vanha vl saarnamieskomura Heikki Saaresta, Einari Lepistöstä eteenpäin
        on keksinyt "autuuttaan" syntilistajatkoa.
        Voittonen keksi vastikään, että kirjeillä ei enää saa syntejä anteeksi.
        Oliko suviseuroissa puhujainkokous n. 1995 luvulla. Iät ja ajat on kirjeillä
        syntejä anteeksi pyydelty ja saatu, sota-aikanakin muuten mahdottomuus, pöljä.


      • Minusta_tun-

        tuu, että seuroissa on pääpaino enemmänkin syntien anteeksiantamuksessa kuin syntien luettelemisessa.


    • lekkerpelisynitmahtuu

      Lisätään syntilistaan:
      -
      -Nettisurfailijasynti

      • hyvhuuli

        Onkin kovanlaatuinen vanhoollisille päättäjille: saarnamiehille.
        Eivät osaa itse surfata, joten paras tehdä synniksi..............


    • pahin

      Tämä puuttuu Synti listalta työn tekoa, joka on synnin seuraus.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      186
      1837
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      894
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      707
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      27
      515
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      194
      471
    Aihe