Ekapyörä 1000-1200 cc

XXL-motoristi

Täällä mp-kortin omaava ei koskaan mp:tä ajanut melkein 50-vuotias "aloittelija".
Aikomus on ajaa autokoulun pyörällä muutama tunti ja sitten vanhaa, käytettyä ostamaan. Ei saa olla pieni eikä matala pyörä. Kokoa on nimittäin 192 cm ja 100 kiloa.
Isot matkapyörät kiinnostaisi, esim Kawa GTR tai Triumph Trophy. Onkx tässä järkeä vai pitääkö ensin änkeä itsensä johonkin 500-kuutioiseen?

50

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SuzukiBanditmieluummin

      1250 sa tai Fa. Tilava matkasportti ja parempi yleispyöränä kuin noi sun mainitsemat. Ja se vääntövoima.. -Koeaja keväällä niin tiedät itse. Ei noita möhkömatkapyöriä kannata ostaa jos ei oikeasti kierrä joka kesä Eurooppaa ympäri.

    • RoadKingJaSpora

      Voithan sinä Honda-Kurko-Akseli-Lerppa-Amalia-HDonPerseestä toki oireilla pahaa oloasi näinkin palstalla, koska eihän muut voi vaikuttaa siihen mistä ja miten sinä tyydytyksesi hankit.
      Koska kuitenkin kysyit, niin vastaan että sinulle sopisi Spora Low 883 jolloin jalakasi yltäisi tatamiin.

      • laatulaulattaa

        Kyseinen Spora Low on nimenä mukaan matala, lisäksi harikka, jolloin ajoasento huono ja selkä mäsänä varsinkin viiskymmpisellä. Laadussa ei myöskään hurraamista. Kauhea mölytoosa lisäksi, siis ei todellakaan sinulle. Bemarin 1200 GT, suosittelen.


    • Eialoittelija

      Aloittelija ei tarvitse lainausmerkkejä, olet sitä ihan aidosti. Olehan varovainen. Ja se Bandiitti on tosiaan oikein sopiva yleispyörä kenelle tahansa, teho riittää varmasti, hyvä ajaa ja luotettava, sekä vielä edullinen.

    • tumpelot

      Ehkä kannattas unohtaa motskarit jos ei ole aikaisempaa kokemusta, nuoruus vuosilta?

      • HarleyTyttö

        Kurkolla on varhaisen keski-iän saavuttanut Honda CB 750 ja KTM, sekä hän on motoristien valioyksilö, jolla on tarve oireilla aloituksensa mukaisesti.


      • E220_CDI

        Ei. Kannattaa opetella ajamaan. Nyt viisikymppisten nuoruusvuosista on niin kauan, ja sieltä mahdollisesti saatu oppi on hankittu niin eri vehkeillä, että parempi hyväksyä aloittavansa alusta.

        Pari miljoonaa kilometriä rekan ratissa on hieno ammattiura. Siitä on moottoripyöräilyä aloittaessa sen verran hyötyä, että tuntee liikennemerkit jo valmiiksi.

        Rahtari ja motoristi joutuvat ennakoimaan tavalla, jota B-korttilainen ei ymmärrä. Mutta rahtarin ei tarvitse välittää takanatulevan pysähtymismatkasta liikennevaloihin pysähtyessään, eikä varoa ylinopeutta yksi sekunti liikkeellelähdön jälkeen. Ennakoitavat asiat ovat eri ajoneuvoilla erilaisia.

        Ja ennen kuin pääsee edes opettelemaan liikennettä motoristin näkökulmasta, pitää opetella käsittelemään moottoripyörää, joka sekin vie useimmilta hetken.


    • Jutustelija1

      Itse suosin 1000cc kyykkyjä asfaltille ja sitten joku iso 2-t crossi tai mantsa montulle ja metsään.

      Sanoisin että jos todella ei ole mitään kokemusta niin varovasti kannattaa aloittaa oli pyörä mikä hyvään. Ja voi sitä ihan ensi ajoihin hankkia vaikka jonkun 600cc kyykyn tai katuenduron jolla ottaa ensitahdit.

      Mutta ei siinäkään mitään jos hankit kunnon matkavermeen, onnea vain ajoihin ja käy toki morjenstamassa meitä tällä palstalla ja päivitä kuulumiset aina välillä.

      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

      Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

      • Jutustelija1

        se täällä koittaa vaan epätoivoisena hakea seuraa noita vehkeitään esittelemällä. "Kattokaa mun vehkeitä,kattokaa mun vehkeitä,kattokaa ny saa..na mun vehkeitä!" Sama toistuu aina vaan.


      • Jutustelija1

        Repesin :D


    • XXL-motoristi

      En saa oikein selvää näistä vastauksista.. kyllä on ammattisanastoa. Mikä on Kurko?
      Ymmärsin kuitenkin että iso matkapyörä ei ole suositeltavaa aloittelijalle ja Suzuki on IN, vähän kuin automaailmassa kaikki haluaa Audeja jostain ihmeen syystä..
      Mikä 600:n sopii isokokoiselle..siis jokin 15-20v. vanha

      • klltg

        ei sillä ole väliä minkäkokoinen pyörä on.., kun ei rupea leikkimään, ja aikuisethan ei leiki. itsekkin olen ajanut sillointällöin kaverin 1100: sta, ei ole vaikeaa.., kun vaan muistaa kattoa nopeusmittaria,,, karkaa muuten äkkiä nopeus liian isoksi....


      • Etsitoinenharrastus
        klltg kirjoitti:

        ei sillä ole väliä minkäkokoinen pyörä on.., kun ei rupea leikkimään, ja aikuisethan ei leiki. itsekkin olen ajanut sillointällöin kaverin 1100: sta, ei ole vaikeaa.., kun vaan muistaa kattoa nopeusmittaria,,, karkaa muuten äkkiä nopeus liian isoksi....

        Juu ei ole vaikeaa niin kauan, kun ei tapahdu mitään yllättävää.

        Mutta osaatko oikeasti hätäjarruttaa kaatamatta pyörää lukkiutuneilla jarruilla?
        Osaatko vastaohjauksella väistää kolmion takaa eteen tulevan auton?

        Jos et ole näitä harjoitellut, et osaa. Ja silloin on parasta pysyä pois prätkän selästä.


      • ghji
        klltg kirjoitti:

        ei sillä ole väliä minkäkokoinen pyörä on.., kun ei rupea leikkimään, ja aikuisethan ei leiki. itsekkin olen ajanut sillointällöin kaverin 1100: sta, ei ole vaikeaa.., kun vaan muistaa kattoa nopeusmittaria,,, karkaa muuten äkkiä nopeus liian isoksi....

        sen verran jatkan vielä, jos pyörässä on etukate joka pysyy paikallaan..., älä katso katetta, vaan tietä.... :D


      • dduu
        Etsitoinenharrastus kirjoitti:

        Juu ei ole vaikeaa niin kauan, kun ei tapahdu mitään yllättävää.

        Mutta osaatko oikeasti hätäjarruttaa kaatamatta pyörää lukkiutuneilla jarruilla?
        Osaatko vastaohjauksella väistää kolmion takaa eteen tulevan auton?

        Jos et ole näitä harjoitellut, et osaa. Ja silloin on parasta pysyä pois prätkän selästä.

        osaan vastaohjauksen.., ja itseasissa se tulee vaistomaisesti..., jos osaa polkupyörällä ajaa......., jarruttaa pitää, mutta ei liikaa etusella......


      • XXL-motoristi

        Kai ne autokoulussa opettaa jos pyytää... ja maksaa..


      • lluut
        dduu kirjoitti:

        osaan vastaohjauksen.., ja itseasissa se tulee vaistomaisesti..., jos osaa polkupyörällä ajaa......., jarruttaa pitää, mutta ei liikaa etusella......

        en väitä vastaan, että joka on ajanut paljon, osaa tietenkin kaikki paremmin...


      • ddeer
        XXL-motoristi kirjoitti:

        Kai ne autokoulussa opettaa jos pyytää... ja maksaa..

        tottakai..


      • Jospitääollavanha

        nii sen suuremmalla syyllä osta Bandit! Ne on ikiliikkujia ja tossa ikähaarukassa ne on ilmaöljyjäähdytteisiä. 2007 tuli ruisku,mutta itse pyörä muuttui hyvin vähän,eli 1200cc Bandit on sulle varma valinta et kadu!


      • Jutustelija1

        Kurko on palstan kuuluisin käyttäjä, jos jäät tänne niin tutustut häneen kyllä ;-)

        Sitten jos tuosta ikäluokasta haet sitä ensimmäistä kusiaista niin joku R6 YAMAHA tai Honda CBR 600 tahi Suzukin GSX-R 600 sekä Kawasaki ZX-6R antaa alkuun sopivat eväät.

        Sellaisen jälkeen sitten joku 1000cc kyykky alle ja nauttimaan.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

        Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r


      • Tutustutjutustelijaan

        hänellä harvoin muuta asiaa kun esitellä vanhoja vehkeitään!


      • Jutustelija1

        Totean taas että onhan minulla yleensä joku kommenttikin noissa ja vermeet ovat vain mukana jos joku haluaa niitä katsoa. Sillä onhan se kiva tietää millä palsta toveri on joskus aikoinaan ajellut.

        Mutta kyllä se niin on että kurkon lisäksi myös minuun täällä pitkään viihtyessään helposti tutustuu.


      • E220_CDI

        "Mikä 600:n sopii isokokoiselle..siis jokin 15-20v. vanha"

        Tähän vielä täsmävastaus: ehdotettua Banditia on saatavana sekä nakuna että puolikatettuna ja sekä vanhalla ilma-öljyjäädytetyllä moottorilla että uudemmalla nestejäähykoneella ja kummastakin on sekä (noin) 600 että (noin) 1200 versio.

        Vanha öljyjäähdytteinen osuu budjettiisi, mutta lähes 50.000 km 1200S:lla ajettuani kehotan harkitsemaan ja koeajolla miettimään miltä koneen tärinä tuntuu sormissa.

        Banditissa on paljon hyvää, käytetyn ostajalle perustekniikan kestävyys ja isolle kuskille hyvät tilat. Se on tämän genren kookkaammasta päästä niin isolla kuin pienellä koneella. Mutta moottorien ero on kuin sateinen yö ja kaunis kesäinen päivä.

        Nestejäähykone kiertää kuin siinä ei olisi sisäistä kitkaa lainkaan, vaivatta, pehmeästi ja täristämättä. Esimerkki tapaus siitä, kuinka neloskoneen massavoimat otetaan hallintaan. Vanha öljyjäähykone on kestävä, voimakas ja tärisee neloskoneen hermostunutta pientä värinää vaikka sen säätäisi kuinka huolella. Esimerkkitapaus siitä, mitä seuraa kun neloskoneen massavoimia ei oteta huomioon suunnittelussa.

        Tärinää ei saa pois, mutta ketjuvälityksiä vaihdellen sen voi toki siirtää nopeusalueelle, jossa se häiritsee itseä mahdollisimman vähän. Omassa isossa Rosvossa oli riittävästi voimaa pidentää välityksiä niin paljon, että värinähuippu nousi hieman yli sataseen pois matka-ajoa häiritsemästä.

        Bandit on "complete nutter's sensible street bike", joten käytettynä ostettu yksilö voi olla minunlaiseni keski-ikäisen ukon matkamopo tai ohjauskolmiot linttaan keulitettu pommikone. Ennen ostoa selvitä kummasta on kyse.


      • 181160
        dduu kirjoitti:

        osaan vastaohjauksen.., ja itseasissa se tulee vaistomaisesti..., jos osaa polkupyörällä ajaa......., jarruttaa pitää, mutta ei liikaa etusella......

        Ei muulla kannata jarruttaakkaan ku etusella takanen ei vaan pyssäytä...!


      • Jutustelija1

    • otasebandit

      Olisin yleisohjeena suositellut 45v kokemuksella jokaiselle aloittajalle Hondan CBR 600 F 2004-06. Mutta...Noin kookkaan ukon on miellyttävämpää ajella kuitenkin kookkaammalla pyörällä ja silloin se on minunkin mielestäni Suzuki Bandit. Nöyrä ja vääntävä moottori ja kulkee ihan tarpeeksi. Ottaisin sen 2007 tai uudemman 1250cc vesijäähdytetyn sillä sen haluttavuus ja siten jälleenmyyntiarvo tuntuu säilyvän hyvin.

      Suzuki on mainettaan parempi merkkinä. Monet sen yksityiskohdat tähtäävät pitkään ikään esim. lähes kaikki ruuvitavara laitteessa on rosteria.

      • Jutustelija1

        Joo nuo on molemmat ihan kelpo ensipyöriä.


    • HondaKurkonAkseli

      Minun nimimerkkini HondaKurko koska olen koko ikäni haaveillut joskus ostavani Hondan CB 750 kuutioisen.

      Nyt minulla on maanisdepressiivinen vaihe meneillään koska sain pataan yhdeltä Harley Davidson mieheltä nakkijonossa, kun pullistelin väärälle henkilölle.
      Opin tuosta toki sen että nyt pullistelen vain täälä palstalla.

      Tämän päivän haaveni heilahtelee koska haaveilen V-Maxista ja KTM-Pedosta.
      Ongelmani vain on se, että jalkani ei yllä tatamiin kuin Honda-Mankista.

      Sinä aloittaja olet miehen kokoinen, jonka johdosta suosittelen sinun haaveilevan Boss Hossista.

      Kun paljon haaveilee niin ainakin nukahtaa hyvin iltaisin ja tuota taivaallista motoristitunnetta voi vahvistaa ripustamalla seinälle sängyn päätyyn moottoripyöräjulisteen.
      Minulla Harley Davidson Road King.

      Kuivaharjoittelu on myös kivaa, kuten jalkatappien potkinta ym. idiotismi, siitä tulee motoristifiilis kun jalkapohjat on ihan mustelmilla.
      Härkäfiilis vastaavasti tulee kun kirjoittelee moottoripyöräpalstalle omia seksifantasioita.
      Ihan pomo-olo pökkää päälle kun kekkailee kaikkia juttuja omasta varallisuudesta.

    • Teukka677

      Olin muutama vuosi vastaavassa tilanteessa. Jälkikäteen oppineenea;

      - Isoa moottoria on turha pelätä. Isompi kone on jopa helpompi ajaa kun vaihteiden vaihdossa saa paljon anteeksi.

      - Pyörän painolla on merkitystä. Kevy pyörä on huomattavasti helpompi käsitellä. Painavampaa olisi hyvä harjoitella parkkiksella kääntelemään yms. rauhassa.

      - Maantiellä sopiva ergonomia on oleellista. Ensipyörälläni en jaksanut ajaa kuin tunnin ilman taukoa.

    • ThaimaassaKokoAika

      Kuka haluis hinkata mun vehkeitä? Omin käsin?

      • HondaKurkonAkseli

        Minä, rikas, sivistynyt, tervepäinen, lennonjohtaja, lentokapteeni, joka on imunielukakkoskiinnostuntu fattaperämies Kuusamosta, josta on pitkä matka Helsinkiin.


    • XXL-motoristi

      Minulle tarjottiin Suzuki GS850g klassikko-pyörää 80-luvun alusta. Todella hyvännäköinen, hyvin pidetty ja käsitykseni mukaan suht tilava isokokoiselle...

      • Jutustelija1

      • E220_CDI

        älä nyt ainakaan ilman yhden tankillisen koeajoa mene noita yllä ehdotettuja muoviluoteja ostamaan! Ajoasento on yhteen asiaan optimoitu. Gixxerin tehtävä on painua niin nopea ratakierros kuin kuskin taidot sallivat ja kaikki muu on toisarvoista. Alkuperäinen GSX-R 1100 räjäytti aikanaan pankin ja tajunnan pää edeltä ajettavien muoviluotien genressä. Sitä kuvattiin tyyliin "moottorin tärinä vie tunnon sormista ja ajoasento rikkoo selän, mutta kulkee suhteellisen perkeleesti". Uusi Gixxeri on samaa steroideilla, ja vielä paljon ahtaammalla ajoasennolla.

        Toisaalta, jos tuota on hakemassa, ovat vaihtoehdot vähissä. Yam R1, iso Ninja tai Honda Fireblade kenties? Kierrosaika ratkaisee paremmuuden.

        Ennen vuosikymmeniä vanhan pyörän ostoa mieti vielä kerran onko tavoitteesi oppia ajamaan moottoripyörää vai rakentamaan moottoripyörä?

        Jos GS:n tyyli miellyttää, katsopa uudemmalla tekniikalla samaa tyyliä tavoittelevat Yamaha XJR, Honda CB1300 ja Suzuki GSX. XJR:aa näistä olen näistä ajanut, ja siitä jäi kiva mielikuva pyörästä, joka tuntuu kaupungissa kevyeltä ja ketterältä kuin viissatanen, mutta moottoritien sisäänmenorampilla kapulasta kääntäessä huomaa, että eipäs ollutkaan :-)

        Etenkin Suskan GSX1400 nakun konetta pidetään muskelipyörän arkkityyppinä kauniskäyntisenä vääntöjyränä. Sinulle myös pyörän koolla on merkitystä, ja tuo iso Suska on myös fyysisiltä mitoiltaan suuri.

        Jos tämä tyylilaji kiehtoo, myös Banditia ja Honda CBF:aa saa nakuna. Ne tosin ovat enemmän nykymopon kuin retron näköisiä.


      • Jutustelija1

        Toki jokainen ostaa sen mistä itse tykkää ja hyvä niin. Mutta itse kokeneena motoristina olen ajellut pitkiäkin rupeamia kilokyykyillä eikä ole rasittanut yhtään, pituutta on 190cm joten ei ahtaudesta voi oikein puhua kun ei se minullakaan ole ongelma.

        Ominaisuuksista voi tosiaan sanoa että toimii niin kuin ajatus eikä ongelmia koskaan ilmene.

        Itse kun puhutaan asfaltilla ajosta niin valitsen kilokyykyn, crossi ja mantsa ajoihin iso 2t crossi tai mantsa on valintani.


      • E220_CDI
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Toki jokainen ostaa sen mistä itse tykkää ja hyvä niin. Mutta itse kokeneena motoristina olen ajellut pitkiäkin rupeamia kilokyykyillä eikä ole rasittanut yhtään, pituutta on 190cm joten ei ahtaudesta voi oikein puhua kun ei se minullakaan ole ongelma.

        Ominaisuuksista voi tosiaan sanoa että toimii niin kuin ajatus eikä ongelmia koskaan ilmene.

        Itse kun puhutaan asfaltilla ajosta niin valitsen kilokyykyn, crossi ja mantsa ajoihin iso 2t crossi tai mantsa on valintani.

        Aivan, sopii sinulle. Mutta JOS joku kuljettaja haluaa mieluummin tilavamman ajoasennon, niin silloin muoviluoti on se, joka väljempää ajoasentoa kaipaavan mielestä tuntuu muita kyykymmältä. Sitä ei toki voi toisen puolesta valitakaan, mikä on sopiva ajoasento.

        Toisekseen, vaikka muoviluoti tottelee lähes ajatustakin, se ei ole helpoin harjoituspyörä aloittelijalle, eikä halvin kaadettava harjoitellessa.

        Mutta kuten sanot, hienoja ajaa, jos pyörän kontrolli on se oma juttu.


      • Jutustelija1

        Totta puhut, mukava nähdä asiallista kommentointia täällä suomi24 palstalla.

        Kukin tyylillään.


    • IISOCUSTOMI

      koita bandiittia , on hyvä mutta tutustu myös customiin johon viiskymppinen päätyy jokatapauksessa mukavuutta ,tyyliä ja fiilistä arvostavana , vanhempikin mene kunhan ostaa mielusti ruikupelin ja hyhr.venttiilien säädöt koneessa niin myös huollot helppo hoitaa , customit pitävät myös hintansa hyvin , nuo sporat ja muut mopon kokoiset kannattaa kyllä unohtaa suosista ja ostaa heti mahdollisimman iso koneeltaan ja kooltaan niin ei sitten heti tule vaihtotarvetta, iso paino ei noissa tunnu missään . japsi customi on varmin vaihtoehto harrastukselle ilman pettymyksiä.

      • Mullaoliisocustom

        ja EI voi puhua mukavuudesta samassa lauseessa! Jos et ole polvivikainen ja sen takia tarvitse erityisen loivaa polvikulmaa niin mukavempi on joku peruspyörä kuten Iso Bandit tai iso enduro varsinaisista matkapyöristä puhumattakaan. Älä helvetissä customia... Terveisin ex 1800cc.


      • E220_CDI

        Jos tavoite on päästä kaatumatta liikkeelle pyörän kahta puolta tepastellen, ei kustomin ajoasennosta ole haittaa.

        Jos taas 90 asteen kadunkulmissa kääntökulman mukaan eri suuntiin vaihtelevat ohjausvoimat ja nopeammissa kaarteissa pyörästä irrallaan lepattavat polvet häiritsevät, tulee ikävä loogista ohjausvastetta ja alavartalon otetta pyörästä. Eli kustomin helppus riippuu ajamisen tavoitteesta.

        Matkamukavuus on isoissa matkajaavoissa. Pehmeä, mutta täsmällinen jousitus, tuuleton ohjaamo, johon kuski kasaa jarru- ja kytkinnestesäiliöiden päälle naposteltavaa seuraavalle stintille, vakionopeussäädin tai Throttlemeister matkalentokorkeuteen, moottoripleksi miellyttävän hiljaiseen asetukseen ja herätetään takapenkillä nukkuva Rouva kun saavutaan perille.

        Tämä ei tee kustomista huonoa moottoripyörää. Mutta sekä helppo ajettavuus (naku, sportti) että mukavuus (matkajaava) ovat ihan muualla.


    • HarleyPoikaTyttö

      Perseaukinen, osta mopo. Jos on hilloo, osta Harley. Paskahan sekin on mutta meillä vammakoilla on Harleyn kuvia vessan seinällä. Kimppavemputusta.

    • E220_CDI

      Suositeltu Bandit ei ole paha vaihtoehto vesijäähyversiona. Pomminkestävähän se vanha öljyjäähykin on, mutta raakakäyntisempi. Aloittajan ongelma taitaa olla siinä, ettei kokeilematta voi tietää, mikä itselle sopii?

      Siksi täyskäännöksiä tapahtuu. Aluksi "vain saappaat edellä" ajamaan suostunut tuttavani vaihtoi myöhemmin Blackbirdinsa uudempaan kun mittari pyörähti toiselle sadalle tuhannelle. Oma ideani oli klassinen nakupyörä, yksi- tai enintään kaksisylinterisenä. Seuraavan vaatimus oli nelisylinterinen vähintään puolikatettu (Bandit 1200S) ja lopulta päädyin Honda Pan Europeaniin. Ja vastoin Bandiitin kauppaajien väitettä, en osta teoriaa, ettei raskaansarjan matkapyörällä voisi pyöritellä työmatkoja ja kauppareissuja kaupungilla. Itse tein tuota noin satatuhatta km ennen kuin hukkasin Pannarin ja nyt ihmetellään pojan kanssa millainen matkaenduro hommataan yhteiseksi kolhoosipyöräksi yhteisen muoviluodin tilalle.

      Jos tämmöinen 180 cm / 65 kg heinäseiväs ajaa mielellään Pannaria kaupunkiliikenteessä, ei aikamiehellä ole matkalotjan kanssa mitään ongelmaa. Eikä näitä sitäpaitsi voimalla ajeta.

      Muutama vinkki kysyjälle:

      1. Raskaat matkapyörät:
      Matkamukava, pitää tyrkätä käsi ulos koettaakseen sataako täällä. Monet näistä kääntyvät loogisesti (sporttikuskin mielestä rauhallisesti, kustomkuskin mielestä terhakkaasti ja täsmällisesti). Ne myös vaativat keveämpää mopoa enemmän voimaa ohjausliikkeisiin. Helppoja käsitellä, mutta pikkupyörityksessä pyörän suuri paino ei anna virheitä anteeksi. Parkkipaikkakumpsaus on helppo tehdä raskaalla pyörällä, joka ei saapasjalkatepastelua tottele, vaan isoa pyörää ajetaan koko ajan fuskaamatta jalat tapeilla.

      2. Customit:
      En ole koskaan omistanut, mutta useampaa eri kokoista olen ajanut. Yhtään kokeilemaani en sano helpoksi tai kevyeksi ajettavaksi. Kevyt nostaa sivutuelta ja tepastella paikallaan, mutta ensivaikutelma pettää. Ohjauskulma tekee hitaista kaarteista hankalia, ja nopeammista se, ettei alavartalolla saa pyörästä kiinni. Vaikka näyttää siltä, kuin kuski istuisi pyörän sisällä, sporttipyörää ajanut kokee istuvansa laudan päällä saamatta otetta muualta kuin tangosta, joka huojuu ja vipattaa vailla mekaanista kosketusta etupyörään ja runkoon. Joissain on ihan tarkoituksella tanko elastisesti kiinni yläkolmiossa. Kovia kaarrenopeuksia näillä ei ajeta, koska alustan osat kipinöivät asfaltilla jo paljon ennen sitä.

      Jos tunnelma tuntuu sopivalta, niin sitten se on tässä. Parhaissa on jopa mainostettua alavääntöäkin koneessa. Joillekin V2 ei twini sovi, toisille se on ainoa mahdollinen. Mutta ajamisen helppous aloitteljan kannalta on jossain muualla.

      3. Perusnaku:
      Tässä lienee helpoin pyörä käsittelyn ja opettelun kannalta, eikä Suska Banditin, Yam FZS:n tai Honda CBF:n vartti/puolikate heikennä yhtään. Valinta näiden välillä on luonnekysymys. Yamahan jälkeen jää ihmettelemään, miksei kahdessa muussa ole moottoria eikä jarruja, Suska on ehkä mitoiltaan kookkain ja tilavin yleispyörä, ja Honda on UJM, Universal Japanese Motorcycle vailla draamaa. Kaupunkipyöritys on näillä helppoa, mutta isot laukut telineeseen ja matkaakin voi ajaa. Rautaperseajo oli silti Banditilla miehekkään tuntuinen veto, mutta Pannarilla miellyttävää maisemien katselua ja suklaanappien syömistä jarru- ja kytkinnestesäiliöiden päältä matkan edetessä.

      4. Muoviluoti:
      Kevyt, ajettava, lähtee, pysähtyy. Toteuttaa kaikki komennot salamannopeasti kuin race carver suksi, myös typerät sellaiset. Ajoasennon vuoksi ei silti helpoin harjoittelumopo, ja parkkipaikkakumpsauksillekin tulee helposti hintaa katteenpirstaleiden muodossa. Jos tähän jää koukkuun, ei mikään muu tunnu miltään, koska mikään muu ei regoi ohjaukseen, kaasuun ja jarruun kuten kunnossa oleva muoviluoti. Kaasu nostaa etutassua, jarru takatassua, joten kahvoille tarvitaan kontrollia.

      Jos matka-ajo hitailla pohjoismaisilla rajoituksilla tuntuu kuskille raskaalta, niin kysypä ehtikö matkustaja nukkua matkalla paljon?

      5. Katuenduro:
      Tästä vain vähän kokemusta, mutta ajamiseen pätee paljon samat asiat kuin kohdan 3 nakuunkin. Voipi olla isolle miehelle jalkatilojen vuoksi jopa mukavampi, kun polvikulma loivenee? Skaalaa on enemmän endurosta enemmän matkapyörään, joten tämä genre ei ole vain yksi lajityyppi, vaan alkaa kadulle sopeutuneista enduroista, jotka viihtyvät myös rupulikumeilla ja päättyy käytännössä katupyöriin pitkillä joustovaroilla.

      6. Skootteri:
      Älkää naurako ennen kuin olette ajaneet Aprilia SRV 850. Sitä pienemmät kokeilemani ovat lälläripyöriä, mutta suuri italotwini moottoripyörä rungossa on hauska vehje ajaa. 180 asteen moottoritieramppi pistää miettimään kuinka kovaa voisi kaarteeseen, jos häkkyrästä saisi jostain kiinni, että sitä uskaltaisi kallistaa?

      Kaikilla voi ajaa missä huvittaa, mutta joillain se on vain helpompaa. Ostit minkä tahansa, opettele ajamaan juuri sitä omaasi. Esim. jarrutus vaatii pyöräkohtaista tekniikkaa.

      • Ikimotoristi

        No siinäpä oli E 220:ltä punnittua ja asiallista tekstiä, kiitos siitä. Tämmöistä palsta kaipaa.

        Monesta asiasta olin samaa mieltä, joissakin kantani on toinen.
        Muoviluodeista en ertyisesti pidä, sillä ne ovat mielestäni vaarallisia yhden asian prätkiä. Ajoasentokin on minulle täysin sopimaton.

        Yleispyöränä matkaenduro on aatelia. Sopii myös erinomaiseti matkailuun sellainen. Vaihdoin joskus Suzuki V-Strom 1000:n peruspyörä Bandit 1250 S:ään. Kesän jälkeen oli minun käyttötarpeillani Strommia ikävä, vaikka sinänsä Bandit oli mainio pyörä sekin.

        Mutta se maailman paras pyörä on kolmisylinterinen Kawasaki 350 -72. Sellainen nimittäin minulla oli kesällä 1972 ja siihen liittyvät kaikkein parhaimmat moottoripyörämuistoni.


      • E220_CDI
        Ikimotoristi kirjoitti:

        No siinäpä oli E 220:ltä punnittua ja asiallista tekstiä, kiitos siitä. Tämmöistä palsta kaipaa.

        Monesta asiasta olin samaa mieltä, joissakin kantani on toinen.
        Muoviluodeista en ertyisesti pidä, sillä ne ovat mielestäni vaarallisia yhden asian prätkiä. Ajoasentokin on minulle täysin sopimaton.

        Yleispyöränä matkaenduro on aatelia. Sopii myös erinomaiseti matkailuun sellainen. Vaihdoin joskus Suzuki V-Strom 1000:n peruspyörä Bandit 1250 S:ään. Kesän jälkeen oli minun käyttötarpeillani Strommia ikävä, vaikka sinänsä Bandit oli mainio pyörä sekin.

        Mutta se maailman paras pyörä on kolmisylinterinen Kawasaki 350 -72. Sellainen nimittäin minulla oli kesällä 1972 ja siihen liittyvät kaikkein parhaimmat moottoripyörämuistoni.

        Kaikille mopoille on käyttötilanteensa, mutta sitähän me emme voi aloittajan puolesta päättää mikä hänelle sopii. Toivottavasti onnistumme silti kysymään aloittajan tueksi kysymyksiä, joihin vastaamalla hän voi kartoittaa itseään motoristina?

        Täällä Bandit on ennestään tuttu aiemmilta vuosilta, minun Pannari on jo myyty ja pojan kuussatasella muoviluodilla on tarkoitus vaihtaa yksi yhteinen pyörä vuorotellen ajettavaksi. Kylmien tyyppien perusteella ykkösvaihtoehto on juurikin tonninen V-Strom, mikä sopii siihenkin, että mökille ei mustaa tietä pääse perille mistään suunnasta.

        Kerrotko, missä suhteessa Suskan DL mielestäsi voittaa Banditin ja mitä piirteitä jäi ikävä? Banditin huoltoa odotellessa kävin aikanaan Suskan SV tonnista pyörittelemässä ja siitä jäi mieleeni ainoa twini, josta olen koskaan tykännyt. V-Stromin tonnisen version kone lienee sama vääntönokilla ja ahtaammilla läppärungoilla ja imukanavilla?

        Onko V-Stromin eri vuosimalleissa jotain rajakohtaa, jota vanhemmat tai nuoremmat mallit olisi syytä ottaa huomioon, vai oliko se heti ekasta vuosimallista lähtien toimiva peli? Mitä muuta mallille tyypillistä kannattaa käytetyssä tarkistaa kukutusosien lisäksi?


    • Malmikasa

      Suosittelisin, että käyt koeajolla ja ostat sen, mikä miellyttää.
      Pyörää voi myös vaihtaa, jos mieli muuttuu.

      Ensimmäisellä ajokaudella saa varmasti paljon iloa laitteesta kuin laitteesta.

      Oma mielipiteeni on, että pidemmän päälle customeista kannattaa katsella vähän isompikoneisia, - 1,5 litrasia.
      Isompi kone on miellyttävämpi ajaa kaupungissa ja maantiellä ja isommissa on usein tilavampi ajoasento, jos sellainen miellyttää.

      Isot customit painaa, mutta painopiste on alhaalla, jolloin käsittely on helppoa.
      Ainakin hd:n dynat on ihan ketteriä ajaa normiliikenteessä vaikka voi tuntua aluksi oudolto sportimpiin tottuneille.
      Ajettavaksi kaikki mp:t on tehty ja ajamalla oppii.

      Muovisista kierrosvehkeistä täällä onkin jaettu jo perusteltuja näkemyksiä ja hyvää infoa.

    • oldschoolnro1

      Tosiaan ei kannata alle 1500cc customia hankkia , siinä kärsii moraali ja kukkaro . niistä ei pääse eroon kuin lahjoittamalla , isompia myyty vähäsen kalliiden hintojensa vuoksi ja ovat siten haluttuja käytettynäkin. Kyllä customissa pitää olla kokoa ja näköä.

    • Äreevanhaukko

      Vaikka nk.persejalkaista miesmallia olenkin,silti jo muutaman vuoden minua hyvin palvellutta Triumphin Rocket lll mopediani uskaltautuisin tässä kehumaan varsinkin raamikkaammalle ja isokokoiselle motoristille oikein hyväksi "allround" pyöräksi.Helppo pyöritellä jopa kaupungissa ja tienpäällä sivutuulenpuuskat eivät kuljettele minnekkään riittävän painon takia.Se vaan on niin totta,että yhden kesän jollakin 1200cc:llä ajettua alkaa yleensä tehdä kovasti mieli tehokkaampaa prätkää,jota huolta ei aivan heti tule Rocketin kanssa..pikkuisia asioita,kuten esimerkiksi parkkeeramisen suhteen täytyy ajatella,ei kannata keula edellä mennä alaviistoon olevaan parkkiin. kertoo 60vuotias "aloittelija" -ajokokemusta 45vuotta.

      • Parkkeeraaminen

        on tosiaankin tekniikkalaji, varsinkin julkisilla paikoilla. Sain kerran lainaksi kaverini Möhkö-Kawan ja ajelin reteesti kadunreunaan poikittain keula edellä. Oli vähän nolo tilanne pyytää kioskilla istuvaa miestä auttamaan pyörän vetämisessä pois paikaltaan. Taisin herättää vähän hilpeyttäkin kioskin asiakkaiden seuratessa tapahtumaa. Opin silloin kerralla että kadun reunaan poikittain pysäköidessä pyörä peruutetaan paikalleen.


      • HarleyTyttö1

        Joo Kurko hyvä, kun kaverin Möhköä lainailee niin olisi hyvä tietää myös jotain ennen parkkeeraamista ja varsinkin ennen kuin huitoo meneen tukka hulmuten 270 km/h.
        Tää on hauska juttu.


      • Jutustelija1

        Kyllä kilokyykkyjäkin välillä saa tosissaan kiskoa kun parkkeeraa ne alaspäin viettävään parkkiruutuun nokka edellä. Siksi yleensä vältänkin niin tekemästä. Toki voihan siitä ajaa eteenpäin jalkakäytävälle ja välttyä ähkyilyltä.

        Ja nuo isot matkasportithan ne sitten vasta painaakin jos niitä joutuu kiskomaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe