Meillä kaksi jo hyvänikäistä laiskahkoa sisäkissaa. Tulivat meille 3v sitten. Aluksi oli jatkuvasti tarjolla nappuloita ja molemmat lihoivat kilon. Vaihdoin ruoat parempiin ja aloin ruokkia 3 krt päivässä. Kissat syövät raakaa lihaa (kanansiivet, naudanliha, possun sydämet jne) ja Applawsin nappuloita.
Molempien paino on nyt viimeisen puoli vuotta vuoden ollut sama. Narttu 3.7 kg ja kolli 3.9 kg. Näyttävät sopusuhtaisilta ja kun paino pysynyt niin olen ajatellut ruokamäärien olevan sopivat. Nartulla kyllä masu vähän pyöreä, mutta niinhän leikatuilla nartuilla tahtoo olla. Ongelma on kuitenkin, että kärttävät koko ajan keittiössä ruokaa silloin kuin ihmisille kokataan tai jo tunti ennen kissojen ruoka-aikaa alkaa päivystys keittiössä.
Mietin tuota ruokamäärää vaikka painot pysyvät tasaisina. Ruokin seuraavasti yleensä:
Aamulla 30g lihaa, päivällä 14g nappuloita ja illalla taas 30g lihaa yhtä kissaa kohti. Ja näillä tosiaan painot pysyneet. Onglemana tuo jatkuva kärttäminen. Toinen oikeen mouruaa sitä ruokaa etenkin aamuisin, mutta myös päivällä.
Mietin, että jos nostan ruokamääriä, mutta en ole varma poistaako se tätä kärttämisongelmaa. Sitten tietysti painotkin nousee.
Kissojen jatkuva nälkä
13
269
Vastaukset
- pullukkapallukat
Ei mun mielestä tartte olla niin tarkka ruoka-aikojen suhteen. Luonnossa liikkuessahan eläimet etsivät ruokaa koko ajan. Itse en pidä kahdelle kissalleni mitään tarkkoja aikatuluja, pieniä hiirenkokoisia annoksia annan aina, kun keittiössä ollaan. Raksuja on aina saatavilla. Meidän kisut on kyllä painavampia, kuin sinulla, tyttö 7-8kg, nuorempi poika 5-6 kg. Terveitä ja reippaita kumpikin! Meillä syödään paljon lihaa ja kalaa, herkkupaloina laktoositonta rahkaa tai jogurttia noin 1rkl! :)
- kisux2
Pullukkapallukat. Eläinlääkäri sanoi kissojen olevan ihannepainossa, en toivoisi hirmuista lisäpainoa kun ovat jo iäkkäitä. Toisella nivelrikko ja riski eri sairauksiin kasvaa ylipainosta.
Meillä ei päivällä olla jatkuvasti ruokkimassa, viikonloppuna erityisesti huomaa tämän kärttämisen. Saattavat heti ruoankin jälkeen kytätä lisää.
En sitten tiedä pitäisikö kokeilla vaan antaa enemmän ja katsoa alkaako lihoa.
- Tottelemattomana
Jospa kissa kaipaa vaan seuraa kissan voi kantaa pois keittiöstä tai tönästä ja mahd ovi kiinni kissat ovat niin tyhmiä ettei sana auta.
- kisux2
Tottelettomana. Ei ole seurankipeydestä kiinni.
- syöhuvikseen
Kuin myös ihmisillä, kissoillakin voi olla mielitekoja ruokaa kohtaan, ja jotkut kissat myös syövät ihan huvin vuoksi. En alkaisi itse lisäämään ruokaa elleivät kissat sitten rupea laihtumaan
- iloinenkissa
No kyllä mä sinuna lisäisin vaikkapa yhden ruokakerran lisää. Tuntuvat olevan nälkäisiä noi sun kisulit. Niin kissat kun ihmisetkin ollaan erilaisia eli ravintoaki tarvitaan eri tahtiin.
- Kisux2
Iloinenkissa: Ruokakertoja arkena haastava lisätä kun ollaan töissä. Eli käytänössä ei ole mahdollista tuosta 3 ruokakerrasta lisätä, paitsi ehkä viikonloppuna. Jatkuvalla ruokabaarilla lihoivat selkeästi :( Samaten söivät sillon jatkuvalla ruokinnalla liikaa mistä seurasi oksentelu. Nyt eivät ykäile kun ruoat punnitaan. Eli onko minulla täällä kaksi bulimikko-kissaa sitten :D
Taidan hieman suurentaa annoskokoa ja katsoa muuttuuko käytös. Kuten sanoin, en välittäisi liikapainonkaan tuomista ongelmista.- iloinenkissa
Tuo on hyvä konsti antaa vähän enempi sitä ruokaa ruoka-ajalla. :)
Itselläni täällä yksi tukevahko katti. Söisi vaikka yötäpäivää. On pakko rajoittaa neidin herkutteluhetkiä.
- Ruokavalionmuutos
Meidän kissa söi paljon ja samalla lihoi. Keksimme sitten laittaa jauhelihan sekaan, kissan omaa ulostetta, ja syöminen väheni huomattavasti. Kissamme laihtuisi myös normipainoiseksi. Ruokavalio jatkuu edelleen.
- hiemanenemmänantaisin
Minä pitäisin ruokintakerrat ehdottomasti samana, mutta lisäisin nappuloiden määrää jopa kaksinkertaiseksi. Jos kissat alkavat lihomaan, niin mieti sitten uusiksi, mutta kokeile ainakin alkuun hieman suurentaa annoskokoa. Kissojen elimistö toimii samoin kuin ihmisellä; liian vähäinen ravinto saa elimistön toimimaan "säästöliekillä", jotta kissa ei laihdu. Kun ravintoa lisätään, niin kulutus nousee, jolloin kissa ei liho, vaikka saa enemmän ravintoa eikä siksi ole nälkäinen.
Kannattaa myös tarjota hitaasti syötävää ruokaa kuten kokonaisia hiiriä, kanansiipiä ja -ruokatorvea jne. Nappulatkin voi tarjota vaikka aktivointileluista, jolloin ruokailussa on enemmän tekemistä. - seurankipeitä
Ei kissan "kerjäämisessä" ole aina pääasia saada ruokaa. Kissat tykkää olla seurassa, ja keittiössähän sitä paljon oleskellaan. Usein riittää, kun antaa itselleen voileipää tehdessä, pienen murun kinkusta tai juustosta, niin molemmat ovat tyytyväisiä. Sisäkissoilla ei juuri muuta nautintoa ole, kuin syöminen ja isännän/emännän silittelyt! Jos käy vielä töissä, yhteinen aika on hyvin vähäistä, ja joku tuolla vielä kehoittaa tönimään ja räjäämään!!!?Julmaa!
- kissaihminenn
Todennäköisesti vaikka lisäät ruokaa niin kerjääminen ei lopu, kissasi tuskin ovat nälkäisiä tuolla ruoka määrällä. Veikkaisin että kyseessä on juurikin se että syöminen on kivaa ja ruoka hyvää. Ennemminkin kannattaisi keksiä kissoille enemmän aktiviteettejä, jos kissat kerjäävät siksi että ei ole muutakaan tekemistä? Tuo huomion hakeminen on myös erittäin mahdollista. Jos haluat että kerjääminen loppuu niin jätä kissa huomioimatta silloin kuin kerjää. Kissa huomaa nopeasti että kerjääminen ei kannata ja keksii toisen keinon saada huomio itseensä. Itselläni on myös erittäin ruoan ahne kissa, mutta onneksi myös tottelevainen. Kun puuhailen keittiössä niin jää ovelle katselemaan ja tulee keittiöön vain pyydettäessä. Kissat oppii nopeasti jos vain jaksaa nähdä vaivaa.
- helppoaollapitää
Pehmoleluista ei ole häiriötä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk742513Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911606Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.641365Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll711359- 1291275
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1541142- 1441142
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j881059- 701048
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur761038