Pelastuslautta

Seilorijerry

Olen aikeissa hankkia pelastuslautan. Osaatteko jakaa kokemuksia, millainen pelastuslautta olisi hyvä (merkki?) ja mistä sellainen kannattaisi hankkia.

- Lautta tulee avomerikäyttöön ja sen pitää täyttää avomerikilpailujen vaatimukset (esim. Gotland Runt tms.)
- Lauttaa käytetään normaalin venyilykauden aikana (ei esim. pakkasella)
- 6 hengen lautta, kassissa (lauttaa pitää pystyä siirtämään veneestä toiseen)
- Mielellään itsekääntyvä
- Hinta/laatusuhde ok, kalleimpiin malleihin ei ole varaa
- Lautta pitäisi pystyä huoltamaan Suomessa
- ISO-standardin vaatimukset täyttävä

Nopean katselun perusteella ulkomaisista verkkikaupoista saisi hieman edullisemmin.

Kiitos asiallisista vastauksista.

14

3371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasoovenedessä

      Lautan sisäänmenon kohdalla pitäisi olla selkeä taso, uloke tms. eikä pelkät alas painuvat narutikkaat. Pelkillä tikkailla nouseminen on vaikeaa, koska ne helposti menevät jalkojen kanssa lautan alle ja lautta tulee syliin.

      Harjoittelemalla senkin oppii, mutta märissä vaatteissa kylmässä meressä toivoisi sen menevän sujuvasti.

    • Keulamies

      Viking Rescue Pro. Ei taatusti halvin mutta hyvä ja saako halvalla hyvää, siinäpä kysymys. Vikingissä kulkuaukon edessä taso ja hyvät kahvat ym sisällä, itsekääntyvä, tuplapohja ym. Viime syksynä kokeiltiin Kreikassa vanhaa uusittavaksi tuomittua huollettuakin lauttaa. En muista merkkiä enkä ikääkään mutta ihmeen muovisesta aineesta oli valmistettu ja ilmeisesti ns halpamallia. Laukesi oikein hyvin mutta koska yksi liimasauma oli ratkennut katon kaaresta ei myöskään ylempi ponttooni täyttynyt. Kun kyytiin oli kammennut neljä henkilöä lautan pohja repesi liimauksistaan

    • lautta1234

      Ota selvää lautan painosta, pakkauksen koosta sekä huoltovälistä ja huoltohinnasta ennen ostopäätöstä. Viikkarit on tunnetusti hyviä, mutta painavia ja kalliita huoltaa.

    • Ensi kesästä lähtien Gotland Rundt kisoissa ei tarvi pelastuslauttaa.

    • seppomartti

      Pelastuslautoista ja niiden huollosta kritiikkiä: http://www.practical-sailor.com/blog/Know-Your-Life-Raft-Inspection-Requirements-12179-1.html?ET=practicalsailor:e34277:2373092a:&st=email&s=p_Blog030917&omhide=true
      Lyhyesti referoituna: Avonin hypalon ja neopreeni ovat epäluotettavampia materiaaleja kuin esim PVC. Zodiac on ostanut Avonin ja myöhemmin on Zodiac mennyt nurin ja nyt on kaksi Zodiacia. Toinen brandi on sama , mikä tekee RFD ja muitakin lauttoja. Eli avomerilautaksi ISO 9650-1, yli 48 tunnin varustepaketilla. Materiaalin tulee olla PVC. Huoltovälit vaihtelee 1-3 v mutta on seurattava valmistajan ja kulloisenkin huoltomaan ohjeita.

    • Pitää olla Iso 9650-1 lautta, joko -24h packilla tai solas B packilla, jos mennään Isolla merellä. Jostain syysta 24h pack jäi paitsioon.

      Tarkasta tosiaan ensin lautan huollon saatavuus suomesta ja huoltojen hinnat. Viking on yleensä ollut kalleimmasta päästä.

      Vilkaise ainakin Sea Safen lautat. - value for the money. Ihan asiallista kamaa ja hyvästä matskusta.

      Toinen on ocean safetyn "ocean" lautat, jotka on tehty polyesterivinyylistä. Todella vahva ja kevyt materiaali. Hintaa sitten on kyllä enemmän. Käyttävät niitä noissa pohjanmaan purjeveneissäkin.

    • Venettaetsimassa

      Meillä oli sama tilanne 6 vuotta sitten, jolloin evaluoimme tarjonnan. Meidän kriteeristöömme ei kuulunut kilpapurjehdusdimensio ja siihen liittyvä painon optimointi vaan lautan turvallisuusdimensio, kestävyys, huollettavuus ja ihan keskeisenä lauttaan nousu vedestä vaativissa olosuhteissa.

      Tässä haetut keskeisimmät ominaisuudet:
      -6-hengen lautta
      -materiaali kumi
      -itse kääntyvä
      -suuret vesipussit lautan alla hidastamassa rekausta tuulessa ( jos pussit ovat vaatimattomat häviää lautta täytyttyään sekunneissa kuin tuhka tuuleen ennen kuin yksikään pelastettava on päässyt kiinni lauttaan jos tuulen voima ylittää 14 m/s. Lautan tuulipinta on niin suuri, että laukaisunaru repeytyy irti lautasta )
      -ramppi lauttaan nousua varten mieluiten kiinteä ja kuminen ilmatäytteinen
      -kaksoispohja ( siinä kun porukka lötköttää lautassa tuntitolkulla on hypotermia ilmeinen ilman kaksoispohjaa ellei sitten olla tropiikissa riippumatta vuoden ajasta
      -sadevedenkeruu järjestely ja mahdollisuus tähystää lautan vastakkaisiin suuntiin
      - minimissään 24h survival kit
      -kova pakkaus jotta lautta voidaan sijoittaa kannelle ( eli lautta on varmasti käsillä kun sitä tarvitaan )
      -huoltotiheys ja hinta
      -huolto mieluiten saatavissa Suomesta

      Tuolloin 6 vuotta sitten lauttoja huolsi Suomessa Maritim ja Vestek ja taisi olla vielä joku kolmaskin. Nykyisin Maritim taitaa olla ainoa jolla on oma huolto Suomessa. Vestek ja Viking lähettävät lautat Viroon.

      Tuolloin itsekääntyviä lauttoja ei ollut kuin Vikingillä ja Sea Safella. Viikingillä löytyi kaikki vaadittavat ominaisuudet. SeaSafe:n ramppi ei ole ilmatäytteineen vaan semmoinen kapula - kangas - naruviritteinen. Kyllä se toimii ja sen avulla lauttaan nousu on selkeästi naruporrasta helpompaa. Varjopuolena joissain tilanteissa se saattaa haukata kangaspussiin aimo annoksen vettä kallistamaan lauttaa. SeaSafessa ei myöskään ole tuplapohjaa vaan tommonen muutaman millin paksuinen solumuovi päällystettynä tinapaperilla eristämässä matkustajien kehon lämmön karkaamista veteen. Muuten ominaisuudet näiden lauttojen välillä on lähes identtiset. Tosin viikkarin sadeveden keruu on aavistuksen paremmin mietitty.

      Molemmissa huoltoväli on 3 vuotta kunnes lautta on 10 vuotta vanha jolloin huoltoväli on 1v. Tällöin lautta kannattaa uusia koska huoltokustannus on keskimäärin n. 600€ / kerta.

      Pidän kyllä Viikkaria laadukkaampana mutta en niin paljon laadukkaampana, että siitä kannattaisi maksaa kolminkertainen hinta SeaSafeen verraten. Nyt kun katselin Viikkaria venemessuilla huomasin, että hinta on laskenut jonkun verran. Itsekääntäviäkin on todennäköisesti tullut lisää markkinoille.

      SeaSafen huoltokuluksi ilmoitettiin alkuun n. 350€ per kerta, mikä ei enää pitänyt kutiaan silloin kuin eka huolto oli ajankohtainen vaan hinta oli 650€. Liekkö hintaan vaikuttanut se, että lisäsimme ylimääräisen avaruuspeitteen lautan sisätaskun varustukseen.

      • plautta4

        SeaSafe lauttojen huolto on Lauttasaaressa Nurmisella. Sinne vein, ja sieltä saan hakee. Huolto on siinä samoissa tiloissa, ei Virossa.
        https://www.merikartat.fi/huolto



      • vanhami kirjoitti:

        Hyväksyttyjä lauttahuoltoja on suomessa kolme. Maritim, Viking ja John Nurminen marine. Sitä kannattaa käyttää ohjenuoraa merkin valinnassa.

        https://www.trafi.fi/filebank/a/1483349553/1dd2c29f5ef7f10789721fe8daf744b5/23576-Hyvaksytyt_huoltoyritykset.pdf

        Mielenkiintoinen juttu, Marinea nimittäin mainostaa olevansa Seago-lauttojen valtuutettu huolto Suomessa (ja huollon tapahtuvan heidän omissa tiloissaan).
        Mutta mutta... Koskeeko tuo Trafin lista oikeasti myös huviveneitä vai onko siinä kyse vain ammattiliikenteen vaatimuksista?


      • Venettaetsimassa
        10-14 kirjoitti:

        Mielenkiintoinen juttu, Marinea nimittäin mainostaa olevansa Seago-lauttojen valtuutettu huolto Suomessa (ja huollon tapahtuvan heidän omissa tiloissaan).
        Mutta mutta... Koskeeko tuo Trafin lista oikeasti myös huviveneitä vai onko siinä kyse vain ammattiliikenteen vaatimuksista?

        Pelastuslauttojen huolto on sertifioitua luvanvaraista hommaa riippumatta siitä puhutaanko huviveneiden tai ammattiliikenteen käytössä olevista lautoista.


      • notarobot17

        Joo, mutta Trafin serti koskee Trafin katsastamien alusten lauttoja. Kukin lauttavalmistaja sertifioi oman merkkinsä paikallisen huollon. Trafi sertifiloi sitten sen päälle jos haluaa huoltaa myös Trafin katsastamien alusten lauttoja.

        Noilla Marineankin myymillä ORC lautoilla ei juuri ole mitään standardeja valmistuksessa tai huolloissa. Niitä nyt ei kait kukaan enää ostakaan kun ISO9650 lautat maksaa lähes saman? Voihan sitä hengenpelastusvälineistäkin tietty tinkiä jos jostain on pakko tinkiä?

        Mutta vaatiihan toi Trafin sertti kait jotain erikoista kun siellä listalla ei muitakaan ole. Tai sitten noi pari huoltoa tekee sitä enemmän tosissaan kun muut. Tiedä sitten missä totuus, jossain välissä kait?


      • Itseasiassa TRAFI ei vaadi kovinkaan paljoa enempää, tai oikeastaan vaatii sen saman, mitä valmistajakin, noin periaatteessa. TRAFI määritteli, että huoltoliikkeillä tulee olla ISO 9000 mukainen laatujärjestelmä huollon toiminnassa ja tietenkin huoltotilojen tulee täyttää huoltotoiminnalle asetetut vaatimukset, jotka on tietenkin riippuvaisia huoltotiloissa tehtävistä huoltotöistä. ISO ja SOLAS lautoilla vaatimukset huollon kannalta on pääosin samat, joskin isoilla SOLAS lautoilla tulee haasteita sitten niiden koon ja käsittelyn vaatimusten toteuttamisen kanssa, esimerkiksi taavetilta laukaistava lautta pitää tietyissä testeissä saada riippumaan. Siinä missä ISO lauttoja huoltelee jossain pienemmässä tilassa, vaatii tuollaiset hommat jo korkean teollisuushallin.

        Lauttahuolto kokonaisuudessan, silloin kun se tehdään oikein, on tarkkaa ja erittäin tarkoin määriteltyä työtä. Jo ennen kuin TRAFI otti asian omaan haltuunsa, oli lauttahuoltokoulutus ja niiden kirjaaminen ja töiden tekeminen valmistajien osalta tarkoin valvottua puuhaa. TRAFI kumminkin päätyi vielä rekisteröimään ja auditoimaan kaikki turvavälineitä huoltavat liikkeet, mukaanlukien pelastuslauttahuollot. Kaikki maksaa, niin valmistajan auditoinnit, toimitilat, vuosittaiset kurssit, kuin TRAFI:n tarkastuksetkin. Tähän peliin ei nyt sitten kaikki ole lähteneet. Käytännössä, jos merkillä ei ole hyväksyttyä huoltoa, ei lautoilla ole asiaa vuokraveneisiin, eikä muuhunkaan ammattiliikenteeseen.

        Omassa veneessä voi käyttää pelastusvälineenä vaikka kumiankkaa. Sen huoltamiseen ei tarvita sen kummempia koulutuksia eikä hyväksyntöjä. Siinä mielessä, jos lautta menee vain omaan käyttöön, voi se olla mikä tahanksa, mille on huolto suomessa, vaikka se ei olisi TRAFI hyväksymä.

        Näkemykseni mukaan merkki, jolla on auditoitu huolto suomessa on ehkä jatkuvuuden kannalta turvallisempi, kuin joku muu. Niillä merkeillä on ammattilauttoja kylillä, joille joudutaan takaamaan huolto vielä vuosiksi eteenpäin.


      • notarobot17 kirjoitti:

        Joo, mutta Trafin serti koskee Trafin katsastamien alusten lauttoja. Kukin lauttavalmistaja sertifioi oman merkkinsä paikallisen huollon. Trafi sertifiloi sitten sen päälle jos haluaa huoltaa myös Trafin katsastamien alusten lauttoja.

        Noilla Marineankin myymillä ORC lautoilla ei juuri ole mitään standardeja valmistuksessa tai huolloissa. Niitä nyt ei kait kukaan enää ostakaan kun ISO9650 lautat maksaa lähes saman? Voihan sitä hengenpelastusvälineistäkin tietty tinkiä jos jostain on pakko tinkiä?

        Mutta vaatiihan toi Trafin sertti kait jotain erikoista kun siellä listalla ei muitakaan ole. Tai sitten noi pari huoltoa tekee sitä enemmän tosissaan kun muut. Tiedä sitten missä totuus, jossain välissä kait?

        Tulin asiasta sen verran uteliaaksi, että etsin Seagon sivuilta tietoa heidän sertifioimistaan huolloista. Siellä olevan tiedon mukaan lähin sertifioitu huolto on Tukholmassa. Marinea löytyy vain categoriassa "retailer".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      142
      8018
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2091
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2020
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1673
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      970
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    10. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      24
      838
    Aihe