Toinen keskustelu herätti kiinnostukseni...
Olemme hankkimassa Beaglea. Onko tietoa/kokemuksia kyseisen rodun yleisistä sairauksista/vioista? Ehkä jotain, mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota pentua valitessa?
Kiitos.
Beaglen "tyyppiviat"
9
1764
Vastaukset
- vika
Beagle on niin jalostamaton koira, ettei ns. tyyppivikoja juuri löydy. Kaiki viat ovat yksilöllisiä (koiran tai käyttäjän yksilöstä johtuvia).
Sen varmaan otattekin huomioon, onko koira, jonka aiotte hankkia, omaan tarkoitukseenne sopiva. Eli aiotteko metsästää, vai haluatteko siitä vilkasta seuraa ja ehkä näyttelykäyntejä.- H-H
Kiitos vastauksestasi. Positiivista ettei yleisiä vikoja ole.
Beagle on tulossa kotikoiraksi, mutta metsästän itse joten töihinkin koira pääsee. Näyttelyt eivät juurikaan kiinnosta. Olen itse sitä mieltä, että beagle on ensisijaisesti metsästyskoira... - manti
H-H kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Positiivista ettei yleisiä vikoja ole.
Beagle on tulossa kotikoiraksi, mutta metsästän itse joten töihinkin koira pääsee. Näyttelyt eivät juurikaan kiinnosta. Olen itse sitä mieltä, että beagle on ensisijaisesti metsästyskoira...jonkin verran beagleilla kuulema esiintyy perinnöllistä epilepsiaa, sitä toivat Suomeen 70 luvulla viisi tuontikoiraa ja näiden jälkeläiset kantavat kyseistä altistusta. mutta itse en tunne yhtään epileptikkobeagleä vaikka olen nähnyt piikuttajia useita kymmeniä.
- -.-
manti kirjoitti:
jonkin verran beagleilla kuulema esiintyy perinnöllistä epilepsiaa, sitä toivat Suomeen 70 luvulla viisi tuontikoiraa ja näiden jälkeläiset kantavat kyseistä altistusta. mutta itse en tunne yhtään epileptikkobeagleä vaikka olen nähnyt piikuttajia useita kymmeniä.
Itse tiedän yhden beaglen jolla toisinaan pahoja epilepsiakohtauksia. Tiedän myös sekarotuisen, jossa beagleä, joka saa välillä lieviä kohtauksia. Siis todella lieviä.
Mutta beaglethän ovat todella terveitä noin yleensä
- miriami
Meidän beaglella (6v) ei ole muuta "vikaa" ilmennyt kuin ylensyönti. Syö niin paljon kun sille antaa ja tykkää käydä roskiksillakin,eli syö melkein mitä vaan.
Beaglet on kyllä tosi lapsi-rakkaitakin..- treenarirenne
Beaglet ovat ahmatteja ruuan suhteen, saa punnita annokset.
- miumau09876543
Toiset kun sanoivat tuosta syömisestä. Meidän Beagle on kyl niin linjoista huolehtiva (mutta ei ole alipainoinen kuitenkaan), että katsoo kyl mitä suuhunsa laittaa. Ei todellakaan ole meidän poika ensimmäisenä ruokakupilla. Välillä ihan pitää vahtia, että jotain suuhunsa edes laittaisi. (Uros Beagle kyseessä). Ei ole meidän poika liian pullukaksi päässyt, eikä varmaan ikinä tulekaan. Metsästysreissuillakin kylmät makkarat piilotetaan ja paistetut vain syödään :) Tässäkin asiassa siis on poikkeuksia, kun yleensä sanotaan että Beagle on kova syömään ja helposti lihoo. Muistan kun olin harkitsemassa Beaglen ottoa, niin kuvittelin että kaikki ne yhtä pullukoita ja mielestäni ns. rumia juuri lihavuuden vuoksi, eli meinasin jopa jättää rodun valitsematta. Mutta yhtään en ole katunut Beaglen ottoa! Mahtava luonteinen, rauhallinen, tykkää kaikista, ei ikinä ole vihainen ja paras koirakaveri minkä voi ihminen saada. Beagle on myös todella helppo kouluttaa (ilman ruokapalkkiotakin) Huonoja puolia en rodusta keksi, vaikka kuinka yritän. Ainakaan en ole tavannut yhtään Beaglea josta voisin jotain huonoa sanoa.
Tosiaan se epilepsia on, mutta kunnollinen kasvattaja kyllä testaa ja huolehtii meneekö punaisen puolelle, kun katsoo epilepsian todennäköisyyttä uroksen ja nartun välillä joita aikoo pennuttaa. Että kannattaa kysellä kasvattajalta epilepsiasta uroksen ja nartun välillä. - 2xbeagle
Beagleilla voi ilmetä myös Cushingin-tautia, roturasite (yleisimmin vanhoille nartuille tulee) Tautia ilmenee myös mäyräkoirilla ja mitä muita rotuja niitä olikaan.
Mutta ei sen takia kannata beaglea hylätä :D
Rakastan uros beagleani ihan yhtä paljon kuin narttuakin :) - gretsch_fan
Omallani on naudanliha-allergia joka aiheutti paljon korvatulehduksia, kunnes diagnosoitiin ja naudanlihaa sisältävän ruuan tarjoilu loppui.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1773671
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851628Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek271375- 1581262
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit1941053Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut191048- 351011
Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?90999Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk111921- 62775