Oon 15 vuotias poika. Kun oon esim. ulkona hämrässä/pimeässä ja katson tähtiä, niin näen tähtiä sivusilmällä, mutta kun keskitän katseeni yhteen tähteen, en näe sitä. Ja vaikka kun katson pimeässä huoneessa lamppua pöydällä, niin näen sen sivusilmällä, mutta se sumenee kun kohdistan katseeni siihen.
Olen yrittänyt etsiä tietoa tästä, mutta en ole löytänyt mitään. Tapahtuu siis vain pimeässä.
Mikä mun silmiä vaivaa..
2
148
Vastaukset 2
Ihmisen silmässä on kahdenlaisia "näkeviä" soluja: tappisoluja ja sauvasoluja. Tappisolut näkevät värit ja toimivat valoisassa ja suurin osa niistä on silmän verkkokalvon keskellä.
Sauvasolut puolestaan sijaitsevat verkkokalvon reunoilla ja ne toimivat silloin, kun valoa on vähän. Ne eivät aisti värejä, vaan ainoastaan valon voimakkuutta. Tästä syystä niiden avulla voi aistia ainoastaan harmaan eri sävyjä.
Ne himmeät tähdet näkyvät ainoastaan silloin, kun et katso suoraan niitä kohti, koska vain tällöin se tähdestä tuleva heikko valo osuu sinne verkkokalvon reunalle. Kohti katsottaessa se silmään tuleva valo osuu siis siihen verkkokalvon keskelle.
Jos pimeässä/hämärässä haluaa nähdä jotain niin hyvin kuin mahdollista, täytyy koettaa katsoa vähän kohteen ohi.
Googlettamalla hämäränäkö, hämäräsokeus ja nuo solut saat lisätietoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1081339
Salaisuudet paljastuu
Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku131992Poliisi pamputti Variskankaalla
Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella31874- 66713
Karita Tykkä mennyt kihloihin.
Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.93682- 32665
S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan
S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist17597- 19596
Haavoittuvuutesi on aseista riisuvaa
Harmi, etten voi osoittaa sinulle tunteita. Hyvää yötä miehelle. Naiselta43543- 11508