Oon 15 vuotias poika. Kun oon esim. ulkona hämrässä/pimeässä ja katson tähtiä, niin näen tähtiä sivusilmällä, mutta kun keskitän katseeni yhteen tähteen, en näe sitä. Ja vaikka kun katson pimeässä huoneessa lamppua pöydällä, niin näen sen sivusilmällä, mutta se sumenee kun kohdistan katseeni siihen.
Olen yrittänyt etsiä tietoa tästä, mutta en ole löytänyt mitään. Tapahtuu siis vain pimeässä.
Mikä mun silmiä vaivaa..
2
127
Vastaukset
Ihmisen silmässä on kahdenlaisia "näkeviä" soluja: tappisoluja ja sauvasoluja. Tappisolut näkevät värit ja toimivat valoisassa ja suurin osa niistä on silmän verkkokalvon keskellä.
Sauvasolut puolestaan sijaitsevat verkkokalvon reunoilla ja ne toimivat silloin, kun valoa on vähän. Ne eivät aisti värejä, vaan ainoastaan valon voimakkuutta. Tästä syystä niiden avulla voi aistia ainoastaan harmaan eri sävyjä.
Ne himmeät tähdet näkyvät ainoastaan silloin, kun et katso suoraan niitä kohti, koska vain tällöin se tähdestä tuleva heikko valo osuu sinne verkkokalvon reunalle. Kohti katsottaessa se silmään tuleva valo osuu siis siihen verkkokalvon keskelle.
Jos pimeässä/hämärässä haluaa nähdä jotain niin hyvin kuin mahdollista, täytyy koettaa katsoa vähän kohteen ohi.
Googlettamalla hämäränäkö, hämäräsokeus ja nuo solut saat lisätietoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i641268Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä1751171- 70946
Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"
on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol274819Juuri nyt: Ei soraääniä, Kunnanhallitus esitti sittenkin kivitipun ostoa.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kunta ostaisi Kivitipun 170 000 euron kauppahinnalla. https://ilkkapohjalaine67787- 67776
Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."
Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas6771Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment182739Älä epäile itseäsi
äläkä epäile minua. En ole menossa mihinkään - ellet pyydä minua poistumaan. 🧡31695- 29678