Lämmityslaitteen kytkimien kytkentöjen muutos

aapuueewwwaa

Osaisiko joku sähkökaavioista/laitteista tietävä auttaa?
Pitäisi saada tuloilmalaitteesta otettua pois tuulettimen kytkin ja jättää toimintaan vain lämmittimen kytkin, koska tuuletin ei ole enää toiminnassa (laitoin uuden tuulettimen omalla muuntajalla).

En tiedä miten pitäisi purkaa/liittää, jotta voisi kytkimen ottaa pois.
Riittääkö jos vain otan johdot pois tuulettimen kytkimestä (katso kuvat)?

http://aijaa.com/wQ1ODA (rasia)

http://aijaa.com/y5FXZL (sähkökaavio)

Kuvassa näkyy rasia ja miten johdot on kytketty. Rasiassa oleva vastuskin lähtee siis pois, kun sillä ei tee mitään. Pitäisi saada virta menemään ainoastaan lämmittimen kytkimen kautta lämmittimelle. Nythän se menee ruskealla johdoilla molempiin (jos oikein ymmärrän) tuossa rasiassa.



Kiitos.

16

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettäkummaa

      Miten tuossa kuvassa se vastus näyttää ihan konkalta, ei kai se ole voinut noin toimia?

      • saasaasaaasaa

        joo, olet oikeassa, kuvassa on konkka. Se on ihan alkuperäinen ja toimi kyllä, kunnes tuuletin lopetti pyörimisen. Sain siihen takuuseen tilalle valmistajalta vastuksen, joka kytkettiin konka tilalle ohjeiden mukaan (siitä ei vain ollut tähän kuvaa laittaa).


      • ihmettäkummaa
        saasaasaaasaa kirjoitti:

        joo, olet oikeassa, kuvassa on konkka. Se on ihan alkuperäinen ja toimi kyllä, kunnes tuuletin lopetti pyörimisen. Sain siihen takuuseen tilalle valmistajalta vastuksen, joka kytkettiin konka tilalle ohjeiden mukaan (siitä ei vain ollut tähän kuvaa laittaa).

        Noh, toimiihan konkkakin induktiivisenä vastuksena, eikä pahemmin lämpenekään. Miksi se kytkin pitää saada pois, irrottaa vain tuon moottorille menevän kaapelin. Kytkin ja konkka ei siellä mitään haittaa.


      • asedeswa

        Jotta kytkin ei mene vahingossakaan päälle.
        Eli ottamalla ruskean johdon irti tuulettimen kytkimestä, toimii lämmitin, mutta tuulettimen johdossa ei kulje enää virta? Nykyisin rasiassa on siis vastus, joka on kooltaan isompi ja lämpeni ollessaan päällä, siitä johtuen jouduin tekemään rasiaan kanteen korotuksen. Siksi haluaisin poistaa vastuksen ihan fyysisesti, jotta saisi korotuksen poistaa rasiasta (olisi pienempi kooltaan/vähemmän tilaa vievä).

        Kiitos.


      • ihmettäkummaa
        asedeswa kirjoitti:

        Jotta kytkin ei mene vahingossakaan päälle.
        Eli ottamalla ruskean johdon irti tuulettimen kytkimestä, toimii lämmitin, mutta tuulettimen johdossa ei kulje enää virta? Nykyisin rasiassa on siis vastus, joka on kooltaan isompi ja lämpeni ollessaan päällä, siitä johtuen jouduin tekemään rasiaan kanteen korotuksen. Siksi haluaisin poistaa vastuksen ihan fyysisesti, jotta saisi korotuksen poistaa rasiasta (olisi pienempi kooltaan/vähemmän tilaa vievä).

        Kiitos.

        Voi vastuksen ottaa pois. Eikä kytkimen päälle menosta ole mitään haittaa, kun se ei enää kytke mitään, kun moottori ja johto on poistettu.


    • todella_ihmekummaa

      Huomaako kukaan onko tuolla ylempänä olevassa lauseessa "toimiihan konkkakin induktiivisena vastuksena" mitään outoa ??

      • ihmettäkummaa

        Reaktiivisena vastuksena...


      • ihmettäkummaa kirjoitti:

        Reaktiivisena vastuksena...

        Vaiko kapasitiivisena


      • ihmettäkummaa
        mahasarakham kirjoitti:

        Vaiko kapasitiivisena

        Voi sen noinkin muotoilla.
        Kapasitanssilla ja induktanssilla on vaihtovirralla reaktanssi, jonka yksikkö on ohmi.


      • näinkinsenvoimuotoilla
        ihmettäkummaa kirjoitti:

        Voi sen noinkin muotoilla.
        Kapasitanssilla ja induktanssilla on vaihtovirralla reaktanssi, jonka yksikkö on ohmi.

        Paitsi että kapasitiivinen- ja induktiivinenreaktanssi toimivat eri tavalla vaihtovirralla...


      • ammatti.mies

        Tasavirralla niillä on vielä enemmän eroa.


      • ahmattimies
        näinkinsenvoimuotoilla kirjoitti:

        Paitsi että kapasitiivinen- ja induktiivinenreaktanssi toimivat eri tavalla vaihtovirralla...

        Saman vaikutuksen se ohmi aiheuttaa näennäisvirralle vaihtovirtapiirissä, olipa se kotoisin mistä hyvänsä (vastus, kuristin, konkka).


      • ammatti.mies
        ahmattimies kirjoitti:

        Saman vaikutuksen se ohmi aiheuttaa näennäisvirralle vaihtovirtapiirissä, olipa se kotoisin mistä hyvänsä (vastus, kuristin, konkka).

        Onko näin todellakin päässyt käymään. Enpä ole ennen kuullutkaan.


      • ahmattimies
        ammatti.mies kirjoitti:

        Onko näin todellakin päässyt käymään. Enpä ole ennen kuullutkaan.

        Sähkö on ihmeellistä, vai mitä...


      • ammatti.mies

        On se ihmeellistä ainakin suoli24 palstalla.


    • Kytkin-Kalle

      Vasemman kytkimen sähkö menee mustaa johtoa pitkin oikealle/puhaltimelle.
      (Vasemmalta tulevassa johdossa ei taida olla mustaa johdinta).
      Tekisin näin:
      1.Vasen kytkin sivuleikkureilla irti.
      2.Ylemmästä sokeripalasta muut johtimet pois, paitsi oikealle menevä musta johdin.
      3.Kytke vasemman kytkimen keskanapaan menevät (ruskeat) johtimet yhteen lisäsokeripalalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe