Hernerokkaa, papusoppaa ja hernekeittoa

L_Sanden

Kouluruokana oli maailman parasta hernekeittoa. Sitä on tarjottu perinteisesti myös torstaipäivän ruokana. Mutta miten ennen syötiin hernekeittoa? Varmaan laskiaisena, mutta eniten arkisin?

Miten sitä keitettiin kodissa - keittoaika oli pitkä? Millaisia herneitä käytettiin ja mitä muuta laitettiin joukkoon?

25

535

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odotettiin ukkosta.

H.

• herneet.rokkaa

Ennenkin syötiin lusikalla.

• henrjii

ensin piti ladata, ja sitten varmistaa

• mimmimum-..mi

Ensi sunnuntaina sitä saa.... ja ihan pihalla...naminami.

• En pidä hernekeitosta, en ole milloinkaan pitänyt, varsinkaan, jos se on kiehutettu sakeaksi.
      Mitä vähemmän herneitä, sen parempaa..
      Parempi herneet nenässä kun keitossa..
      Kyllä minä silti hernekeittoa syön, mutta ei siinä lihomaan pääse. Olisi varmaan hyvä laihdutusruoka, mutta on varmaan liian halpa.
      On varmaan niin pitkäjäykkänen keitettävä, ettei ollut turhan usein pienenäkään.
      Vastaus kysymykseen, miten ennen syötiin hernekeittoa. Olisko ollut kerran vuodessa, eikä se ainakaan ollut Jouluna eikä Juhannuksena.

• Herkullinen, perinteinen hernekeitto

1,5 kg kuivattuja herneitä
      huuhdellaan muutamaan kertaan ja jätetään veteen turpoamaan keittämistä edellisenä päivänä.

1 halkaistu (suolattu) sian koipi ja puolikas savustetusta koivesta
      ripaus suolaa,
      sipulia,
      mauste- ja/tai mustapippureita
      keitetetään väljässä vedessä niin kauan että lihat irtoavat luista.

Siivilöidään vesi ja kaadetaan keittokattilaan
      laitetaan lihat hetkeksi jäähtymään, perataan ja paloitellaan lihat,
      läskit voi laittaa roskiin tai paloiteltuina takaisin keittokattilaan yhdessä lihapalojen kanssa.

Keittokattilaan lisätään myös liotetut herneet, silputtua sipulia ja 1-2 porkkanaa lohkoina
      Annetaan kiehua miedolla lämmöllä tai laitetaan uuniin kypsymään
      150 asteessa 4 - 8 tunnin ajaksi.
      Keiton paksuuden voi säätää mieleiseksi keitetyn veden avulla.

Keittoa voi valmistaa pienemmissäkin erissä ja sitä voi myös pakastaa sopivina annoksina.

Muistelen, että joulukinkun luut ja perkeet olisi käytetty jossain päin Suomea hernekeiton pohjaksi.

• henrjii

tuosta mällistä tulee 10 litraa, veikkaisin

• mimmimum-..mi

Tuota uuniin kypsymistä....ei ole tullut kokeiltua koskaan...

• Muistan ihan, että äiti laittoi hernekeittoon aina suuruksen, luultavasti vehnäjauhoista.
        Siksi se oli parempaa kuin koulun hernesoppa, missä herneet holjuivat pelkässä vedessä.

• henrjii kirjoitti:

tuosta mällistä tulee 10 litraa, veikkaisin

Olen samaa mieltä kanssasi, henrjii.
        Puolet määrästä olen valmistanut kuuden litran kattilassa useammin.

Herneet suurustavat minun keittoni, kun saavat kypsyä rauhassa.

Sinappia voi käyttää mausteena ja lisätä keittokattilaan tai kukin makunsa mukaan omalle lautaselle.

• Yksin-kertaisesti sitten:

Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF
      10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
      Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"

H.

• mimmimum-..mi

Hunksz...teetkö koskaan purkkihernekeittoa....helppo ruoka....joskus olen tehnyt yhden annoksen ...toinenpuoli purkista jää....kun ei enää maistukaan seuraavana päivänä....

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Hunksz...teetkö koskaan purkkihernekeittoa....helppo ruoka....joskus olen tehnyt yhden annoksen ...toinenpuoli purkista jää....kun ei enää maistukaan seuraavana päivänä....

"mimmimum-..mi"

En tee.
        Kaapin-hyllyllä on Jalostajan runsas-lihaista 10prk.

H.

• mimmimum-..mi
        hunksz kirjoitti:

"mimmimum-..mi"

En tee.
        Kaapin-hyllyllä on Jalostajan runsas-lihaista 10prk.

H.

sulla on sitten tämä kotivara ....tai mikä varmuusvarasto se onkaan....se on hyvä.

• mimmimum-..mi kirjoitti:

sulla on sitten tämä kotivara ....tai mikä varmuusvarasto se onkaan....se on hyvä.

"mimmimum-..mi"

Hyllyä voisi myös kuvata laiskan miehen vaimoksi :)

H.

• Voi teitä pikku kermapyllyt ,että koska papusoppaa syötiin ? syötiin hyvinkin useasti kun perunien lisäks ei paljoa muuta ollut .
      Siihen soppaan ku heitettiin palvattua possua sekaan nii maistuihan se ,aikuis iällä olen raakaa sioulia ruvennut lisäämään lopuksi pinnalle .
      Puuhellan päällä se pata porisi useamman tunnin hiljasella valkealla.

• mimmimum-..mi

Palvatun....savun mausta minäkin tykkäsin itsetehdyssä hernekeitossa...harmi kun ei itselle tule tehdyksi...vaikka voisi pakastaakin sitä....

• Pulp-fictio
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Palvatun....savun mausta minäkin tykkäsin itsetehdyssä hernekeitossa...harmi kun ei itselle tule tehdyksi...vaikka voisi pakastaakin sitä....

Kaupan täti on tehnyt mulle rokkaa. En ole mikään hernari-fani. Jouluna lisään kinkusta pikkupalasia, on olevinaan ruokaisampi keitto.
        Harrasteiltoina en ainakaan syö, koska ruskeat herneet voi ajaa
        vihreitä takaa...
        No nyt viikonlopulla on laiskiaissunnuntai ja sitten -tiistai.
        Pullan palleroita on tarkoitus leipasta.
        Menettekö mäkeen? Menen ipanan kanssa, jos kelit sallii.

• Pulp-fictio kirjoitti:

Kaupan täti on tehnyt mulle rokkaa. En ole mikään hernari-fani. Jouluna lisään kinkusta pikkupalasia, on olevinaan ruokaisampi keitto.
        Harrasteiltoina en ainakaan syö, koska ruskeat herneet voi ajaa
        vihreitä takaa...
        No nyt viikonlopulla on laiskiaissunnuntai ja sitten -tiistai.
        Pullan palleroita on tarkoitus leipasta.
        Menettekö mäkeen? Menen ipanan kanssa, jos kelit sallii.

Meillä jos menee mäkeen, niin on parasta olla pyörät kelkan alla.

• henrjii

Sipulin kun päästelee raastimella hienojakoisena sopan
        pintaan antaa se tasalaatuisen hyvän maun, samoin kuin
        palvirouheen

• ö-Öö

Raaaakaa tölkkikeittoa.

Aikanaan hokasin, purkkikeitto erinomaisen makuista suoraan tölkistä. Pari näkkileipää, vettä. Tuossa reseptissä pitää olla varovainen, jos vetää koko tölkin kerralla, se sitten turpoaa mahassa ja tulee liiankin tuleva olo. Havaitsin asian, kun olin vähän kehnopalkkaisissa töissä. Mutta syön vieläkin joskus sitä just noin.

Ihan hyvää se on lämmmitettynäkin, pikkasen jotain makkaraa ja sipulia, vettä sekaan ja mikroon.
      Kovin usein en viitsi tehdä rokkaa kuivatuista herneistä, se kyllä on parasta. Vie tavallaan paljon aikaa, vaikka helpporuoka onkin. Herneet, vettä, sianlihaa, sipulia, porkkanaa, sinappia, suolaa.

Se mainittava armeijan hernari ihmeen hyvää, jopa pakkasesa pakkiin jäätyneenäkin. Johtui kai raikkaasta ilmasta ja luonnon läheisyydestä.

Pakko mainita, armeijan panssarinäkkileipää jäi kaipaamaan. Se oli tosi hyvää. Mutta se tosiaan oli niin kovaa, että ei sitä oikein terveilläkään hampailla saanut syötyä, eikä se tahtonut pehmetä teehenkään liotettuna.

JA kolmas oli petrooli. Ikinä saanut missään niin hyvää kahvia. Tosin, en oikein tiedä mistä se oli tehty, ei ainakaan Presidntistä, liekö ollut kahvia ollenkaan.

=DW=

• hytinäx1

En muista ollenkaan miten useasti oltais lapsuuden kodissa syöty hernekeittoa. laskiaisena taisi varmaankin olla sitä tai sitten lihasoppaa. Ja laskiaispulla kuumalla maidolla syvästä lautasesta kun tuli mäkeä laskemasta.

• Tarvii joskus kokeilla keittää oikein vanhanajan hernekeitto pitkän kaavan mukaan (tyyppi Orvokin reseptillä).
      Meillä se menee purkki soldatens ärtsoppa, purkki vettä, kuumennetaan hämmentäen kattilassa. Paistinpannussa käristetään silputtua sipulia ja pekonikuutioita, jotka lisätänn soppaan tarjoiluvaioheessa. Minä laitan lautaselle sinappia, Lutunen ei. Poika syö silloin jotain omatekemää nuorisoruokaa: todennäköistä japanilaista.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe