Olen muuttamassa poikaystäväni kanssa kaksioon ja olemme monta vuotta haaveilleet, että sitten kun muutetaan yhteen niin hankitaan kissa. Nyt kuitenkin allergiatestissä paljastui, että poikaystäväni onkin allerginen kissoille, allergiapisteitä hän sai 6.
Kysynkin nyt, että voiko kissaa silti pitää jos esim. siivoaa paljon tai pitää kissaa osittain ulkokissana, oma piha meillä omassa asunnossamme olisi? Olisiko kellään antaa jotain vinkkejä aiheesta? Ja kiitos ei sellaisia että "älkää ottako kissaa".
Olemme valmiita tekemään mitä vain jotta voisimme ottaa kissan.
Kissa-allergia
42
14350
Vastaukset
- EI ulos
Älkää ainakaan ulos pistäkö!
Allergialiiton sivuilta löytyy siivousohjeita http://www.allergia.com/index.phtml?menu_id=37&lang=1
Ette halunneet kuulla tätä, mutta sanon kuitenkin, sillä kuka tahansa lääkäri sen teille sanoisi: jos allergia on todettu jo ENNEN lemmikin ottamista, viisainta olisi olla ottamatta, sekä itsenne, että lemmikin kannalta. Voi olla että allergia vain pahenee, ehkä muuttuu astmaksi, ja lopulta joudutte luopumaan kissasta. Onko se oikein kissaa kohtaan? Ihminen ainoa itsekäs eläin. - Minä
..onnistumaan. Jos allergia on nyt jo havaittavissa ja noinkin voimakas niin poikaystävisi allergia voi muuttua vaikkapa astmaksi ja sitä tuskin te kumpikaan haluatte.
Kissa ei tule pysymään pihallanne, eikä välttämättä edes kiintymään teihin jos aikansa ulkona viettää. Kaikenlisäksi tuo ei välttämättä edes auta ellette sitten jätä kokonaan koskematta kissaan ja se nyt taas olisi lemmikkieläimen heittelejättö. Sitten on vielä sekin, että jos olette muuttamassa lähiöalueelle laki kieltää kissan vapaana juoksuttamisen sielä. Puhumattakaan niistä vaaroista mitä kissa kohtaa ulkosalla.
Nyt kannattaisi ajatella asiaa järjellä. Ymmärrän, että harmittaa mutta aikuisuus on myös ikävien asioiden myöntämistä ja järkevien päätösten tekemistä. Kissankin hyvä tulisi ottaa huomioon, ei vain se, että nyt itse jotain haluaisi.
On olemassa vaikka mitä muita lemmikkieläin lajeja, joille tuskin poikaystäväsi tai sinä olette allergisia. Miettikääpä niitä. :)- kissan omistaja
Itselläni on astma ja olen allerginen monille asioille esim. eläimille.
Minulla on ollut hevonen, koiria , kissoja.
Hevonen piti myydä.(meinas henki mennä)
Yhdelle koiralle olin tosi allerginen. Toista koiraa pystyin pitämään. Nyt on vaan kissat jälellä (4kpl). Kaksi niistä aiheuttaa kutinaa ja myös aivasteluja ollessaan sylissäni, mutta kahta voin silitellä. Toisilla on ohkasempi hienompi turkki ja se kutiaa.. toisilla taas karkeampi karva ja ei kutita. En kuitenkaan suosittele kissan ottoa jos on allerginen. Itselläni monia sairaalareissuja.Allergia ja astma ei parane vaan pahenee.Myös on teidän ajateltava että allergia on usein perinnöllistä ja entäs jos hankitte lapsia ja lapsi on allerginen? Laittasitteko lapsenkin hengen vaaraksi pitämällä kissaa. Rakastan eläimiä koko sydämestäni enkä enää ota eläimiä kun omani joskus minut "jättää".Ei minulla olisi niistä iloa(ja toistepäin) jos olen hengityskoneessa sairaalassa ja eläimet toisten hoidossa.
- hankkeelle
Ottakaa eläinsuojeluyhdistykseltä kissa hoitoon määräajaksi, niin selviää pystyykö poikaystävä hengittelemään ja te siivoamaan riittävästi.
En ole elävänä nähnyt, mutta onhan olemassa karvaton kissarotu. Ei kovin hellyyttävän näköinen ja tarvitsee varmaan lämpöpeitteen tai jotain näillä leveysasteilla.- Minä
Löytöeläinkodit eivät ole mitään koekissojen noutopaikkoja! Kyseiset kissat ovat mahdollisesti joutuneet jo kokemaan kovia, joten tuskimpa kaipaavat yhtään enempää paikasta toiseen heittelyllä.
Alergia ei johdu kissan karvoista vaan kissanhilseestä ja jopa sylki voi allergisoida. Siksi karvaton kissa ei ole yhtään se allergisoimaton kuin karvallinenkaan. - suvi
Eläinsuojeluyhdistysten löytöeläintalot ovat yleensä ylikansoitettuja ja siellä ollaan kiitollisia, jos joku kissa saa tilaisuuden päästä kotihoitopaikkaan.
Monilla yhdistyksillä ei ole kunnollisia eläintiloja ja siksi on hirveä pula väliaikaisista kotihoitopaikoista. Vapaaehtoiset auttajat "jemmaavat" kissoja kotiinsa joskus kymmenittäin, kun ei niitä voi pakkaseenkaan jättää.
Jos allergiaa ilmenee jonkin verran mutta ei kauheasti, voi yksi ratkaisu kissankaipuuseenne olla juuri se, että aika ajoin pidätte "hoitovauvaa". Tietysti kissalle ei ole hyvä joutua moneen hoitokotiin peräkkäin, yksi väliaikaissijoitus ennen pysyvää kotia pitäisi olla sääntö, ja sen verran poikaystäväsikin on sitten siedettävä että kun hoitokissa otetaan se pidetään kunnes se saa oman kodin.
Olen itse pitänyt hoitokissoja paljonkin, kuukaudesta puoleen vuoteen, ja uskon että niillä oli paljon mukavampaa kotonani kuin löytöeläintalon ahtaassa kopissa. Kisut saivat aikanaan oman hyvän kodin ja kaiken lisäksi minä sain tilaisuuden henkilökohtaisesti tavata uudet omistajat, joten tiesin mihin kisut joutuvat,
ja saan vieläkin joskus joulukortteja, joissa on entisen hoitokissani kuva ja terveisiä. - idea
suvi kirjoitti:
Eläinsuojeluyhdistysten löytöeläintalot ovat yleensä ylikansoitettuja ja siellä ollaan kiitollisia, jos joku kissa saa tilaisuuden päästä kotihoitopaikkaan.
Monilla yhdistyksillä ei ole kunnollisia eläintiloja ja siksi on hirveä pula väliaikaisista kotihoitopaikoista. Vapaaehtoiset auttajat "jemmaavat" kissoja kotiinsa joskus kymmenittäin, kun ei niitä voi pakkaseenkaan jättää.
Jos allergiaa ilmenee jonkin verran mutta ei kauheasti, voi yksi ratkaisu kissankaipuuseenne olla juuri se, että aika ajoin pidätte "hoitovauvaa". Tietysti kissalle ei ole hyvä joutua moneen hoitokotiin peräkkäin, yksi väliaikaissijoitus ennen pysyvää kotia pitäisi olla sääntö, ja sen verran poikaystäväsikin on sitten siedettävä että kun hoitokissa otetaan se pidetään kunnes se saa oman kodin.
Olen itse pitänyt hoitokissoja paljonkin, kuukaudesta puoleen vuoteen, ja uskon että niillä oli paljon mukavampaa kotonani kuin löytöeläintalon ahtaassa kopissa. Kisut saivat aikanaan oman hyvän kodin ja kaiken lisäksi minä sain tilaisuuden henkilökohtaisesti tavata uudet omistajat, joten tiesin mihin kisut joutuvat,
ja saan vieläkin joskus joulukortteja, joissa on entisen hoitokissani kuva ja terveisiä.Eläinsuojelukeskus ei takuulla anna kissaa allergiseen kotiin, josta se ehkä joudutaan antamaan pois. Järjen käyttö sallittua.
- -.-.-.-.-
Minäkin olen allerginen samoilla pisteillä. Otin kissan ja alkuun oli iho ja silmä oireita jotka kuitenkin nopeasti helpotti. Nyt kuitenkin todettu astma ja lääkitys aloitettu. En ole luopumassa kissastani sillä lääkityksen kanssa kyllä pärjään. En tiedä, että mikä kauhukuva kaikille on se astma... Useampi tuttavani sairastaa astmaa ja silti pystyy elämään täysipainoista elämää.
Moni varmasti kanssani eri mieltä, mutta näin meillä.- tapauskohtaista
Ystävälläni todettiin koira-allergia, otti koiran kuitenkin, kun oli aina koiraa halunnut. Paheni astmaksi, joka oli lopulta niin paha, että hän joutui jatkuvasti sairaalahoitoon, ja lääkärit sanoivat, että kuolema tulee, jos koirasta ei luovuta.
No, jokaisen elämä on hänen omansa, ja jokainen tekee omat päätöksensä niillä aivoilla, jotka on annettu.
Näin meillä. - me-
astma on vakava sairaus! Vaikeuttaa elämää monin tavoin, mm. ammatinvalintaa. Kerran kun on sairastunut niin uusia altistavia tekijöitä löytyy helpommin, mm. kemikaalit, pöly, jauhot,... Lääkkeet auttavat aluksi, mutta jos syytä (esim. kissaa ) ei poisteta niin oireet vain pahenevat. Järkeä päätöksentekoon! Itse en missään nimessä riskeeraisi omaa /puolison terveyttä!
- cats
olen allergikko,myös nykyään astmaatikko kissapisteet 7.Ajattelin,että siedätän,enkä luopunut kissoista kun allergia todettiin,siitä on nyt kymmenen vuotta.Kissat voivat hyvin,minä ajoittain aika huonosti,mutta nyt olen saanut uusia antihistamiineja ja ne pitävät nuhan ja silmäoireet aika hyvin kurissa.
- moi
astma voi olla todella vittumainen, riippuen minka tasoinen se on. astmaan voi myos kuolla. itsellasi se ei kai ole niin paha, mutta muista etta se voi helposti myos pahentua.
- tuli mieleen
Olen KYLMÄALLERGINEN, kuvitelkaa kun menen ulos alkaa silmät vuotaa, ja nenä. Ei se minun maailmaa kaada. Ajatelkaa kuinka pitkä on syksystä toukokuuhun. Olisinko sisällä koko ajan? En voi. On myös todettu alkava asrma, ei minun maailmani siihen romahtanut, Minulla on 2 kissaa lythyt ja pitkäkarv.persial. Joskus silmät vuotaa, mutta vuotaa muutenkin kun on konweellinen ilmastointi. VAUTSI ei se maailma siihen kaadu! Jos ei nyt ihan paha tauti ole!
- Tintsu
Oletteko käyneet kissallisessa perheessä kylässä tai oleilleet useamman tunnin kissanäyttelyssä? Pahemmin allergisoituneilla tulee oireita jo pelkästä samassa tilassa oleilusta. Jotkut vaatii kosketuksen kissaan oirehtiakseen.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla, sitten tietää millä tasolla allergia on tai miten
iho/silmät/hengitystiet reagoi.
Minä uskoisin enemmän omia oireita kuin testejä. Asunnon siivoaminen ja turkin kunnossapito auttaa jos allergiaoireet ei ole vakavia. - Braniaco
Niin, tähän pitää sen verran sanoa että kissan rotua en ole kysynyt (ehkä pitäisi se tehdä), mutta kissoille allergisella kaverillani on 2 kyseisen rotuista kissaa kotona. Eikä tosiaan siivoa usein. Itsekin olen kissoille hyvin allerginen, mutta tämä kyseinen rotu ei itsellänikään ole aiheuttanut yhtään mitään oireita. Lisäksi muutama yö tullut kissankarvaisella sohvalla vietettyä mutta aamulla ei myöskään mitään. Että siinä yksi vaihtoehto. Ja nämä kissat ovat todellisia karvajumalia, eli ei mitään skinikatteja ;)
Hilse varmaan vain jotenkin sellaista ettei mitään aiheuta.- kissaa ei ole
olemassa. Joillekin allergikoille siperian kissa ei aiheuta oireita, joillekin taas kyllä. Äitini saa oireita yhdestä maatiaisesta, mutta toisesta ei. Jos on todettu allergia jo ENNEN kissan hankkimista, pitäisi olla sen verran vastuullinen ja aikuinen, että osaa olla ottamatta kissan. Aikuisuus tuo mukanaan päätöksiä, eikä kaikki ole miellyttäviä, mutta tässä elämässä ei pärjää asenteella "mutta kun mä haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuun, niin mun pitää saaaaaaaaaaaaaaadaaaaaaaaaaaaaaa!". Ikävä kyllä.
- TsL
Mikäs sen kissarodun nimi sitten on kun sellaista kaivattaisiin. Vastaa milellään sähköpostiini: [email protected] Kiitos etukäteen.
- allerginen
Rakastin ennen kissoja, meillä oli kotonani niitä kaksi. Nukkuivat sängyssä.. yms. Olin lapsesta asti hyvin allerginen. Pikkuhiljaa allergia paheni. Nyt en voi edes koskea kissaan saamatta oireita. En missään nimessä voi suositella kissan ottamista. Kun ihminen kärsii allergia-oireista tarpeeksi alkaa vihata niiden aiheuttajaa. Punottaa, raavituttaa ja vituttaa.
- Mara
Eräs tuttuni on astmaatikko mutta pystyy elämään oireitta kahden kissan kanssa n. 80 m2 kolmiossa.
Heillä on kaksi erittäin tehokasta Elixair-puhdistinta ja väittivät että niiden ansiosta yhteiselo kíssojen kanssa on mahdollista.
Tosin nuo puhdistimet ovat, ainakin uutena, todella kalliita. Kokeilkaa löytää esim. jostain nettihuutokaupasta tms. käytettynä.- marjut
Puhdistimista voi olla apua ja samoin säännöllisestä kissan pesusta kerran viikossa. Kissa tottuu pesuihin kun sen pinestä opettaa ja ihon hile vähenee merkittävästi. Syljen aiheuttamaan allergiareaktioon se ei tietenkään auta. Miettikää tarkasti jaksatteko pestä joka viikko jopa 20 vuotta. Entä jos pesukaan ei auta ja joudutte luopumaan kissasta parun kera. Kurjaa teille ja kissalle.
- Tabby
marjut kirjoitti:
Puhdistimista voi olla apua ja samoin säännöllisestä kissan pesusta kerran viikossa. Kissa tottuu pesuihin kun sen pinestä opettaa ja ihon hile vähenee merkittävästi. Syljen aiheuttamaan allergiareaktioon se ei tietenkään auta. Miettikää tarkasti jaksatteko pestä joka viikko jopa 20 vuotta. Entä jos pesukaan ei auta ja joudutte luopumaan kissasta parun kera. Kurjaa teille ja kissalle.
Ei kissaa kyllä ihan noin usein saisi pestä. Sitten sen iho vasta hilseileekin, kun kuivuu jatkuvan pesun vuoksi. En varmaksi mene sanomaan, mutta maalaisjärjellä ajateltuna liika pesu voisi jopa aiheuttaa ihon sairauksia kissalle: iho ei koskaan pääse normalisoitumaan, kun kissa pestään aina vain uudelleen ja uudelleen. Edes näyttelyissä käyviä kissoja ei pestä noin usein.
- minä-84
Tabby kirjoitti:
Ei kissaa kyllä ihan noin usein saisi pestä. Sitten sen iho vasta hilseileekin, kun kuivuu jatkuvan pesun vuoksi. En varmaksi mene sanomaan, mutta maalaisjärjellä ajateltuna liika pesu voisi jopa aiheuttaa ihon sairauksia kissalle: iho ei koskaan pääse normalisoitumaan, kun kissa pestään aina vain uudelleen ja uudelleen. Edes näyttelyissä käyviä kissoja ei pestä noin usein.
Mä en varmaksi tiedä sanoa, mutta kuvittelisin koiran ja kissan ihon olevan melko samanlaiset? Ja kyllä mun koiraani pitää pestä kerran viikossa (amerikancockeri) jotta turkki pysyy hyvässä kunnossa. Tärkeetä on vaan et valitsee miedon ja vähän pesevän shampoon ja hyvän hoitoaineen. Tosin mä pesen koiraani harvemmin, mut johtuu siitä ettei käydä näyttelyissä, enkä siis pidä koirallani täyspitkää turkkia.. Korjatkaa toki jos oon väärässä! Itte en ole kissaani koskaan pessyt. Olisi pitänyt pennusta asti opettaa, ja kun silloin olin melko tietämätön kissoista, en opettanut. Mutta hyvin tyttö itse itsensä puhtaana pitää ja turkki kiiltää =)!
Ja mitä tulee tohon allergisena kissan hankintaan, niin mä suosittelisin et ottaisitte ensin joltain tutulta kisu hoitoon muutamaksi viikoksi, niin tietää sitten et miten poikaystäväsi kissaan reagoi. Tosin kannattaa muistaa, et voi ajan kanssa pahentua kun herkistyy koko ajan! - marjut
Tabby kirjoitti:
Kyseessähän on allergian torjunnan yritys eikä huvin vuoksi peseminen. Suoraan sanoen en minäkään suosittele allergisen ottavan kissaa. Eikö sitä kissakuumetta voisi lievittää vaikka hakeutumalla vapaa-ehtoiseksi johonkin kissataloon töihin? Tietty oma kissa on aina oma. Pesuista sen vielä et joka kerta ei tietenkään käytetä shampoota ja jos oireita ei tule niin harventaa pesukerrat joka toiseen viikkoon. Shampoon pitää olla kissoille tarkoitettua ja laadukasta. Min systeri on allergikko ja hän pesee kattinsa säännöllisesti ja pärjää hyvin. Sen kissat on kiiltävä turkkisia ja ei niillä oo koskaan ollut mitään iho-ongelmia. Väittäisin et tärkeempää on huolehtia etteivät vilustu pesun jälkeen.
- Sipsu
marjut kirjoitti:
..tuhoaa kissan turkista d-vitamiinia, jota nyt muutenkin saa vähän kun ei aurinko paista.
- Mummeli
Itsellani on kissa allergia ja en voi elaa yhdessa kissan kanssa olipa se osan aikaa ulkona tai ei. Ehdotukseni on etta lainaisitte jonkun ystavan kissaa ja kokeilisitte miten onnistuu poikaystavasi ja kissan yhteiselo.
Minulle on myos suositeltu allergia pistoksia, mutta en ole koskaan katsonut tarpeelliseksi niita ottaa. Kannattaisiko kysaista laakarilta onko tammoinen mahdollista siella Suomessa? - Piitu
Miehen viaton siitepölyallergia on ajan kanssa kääntynyt kissa-allergiaksi ja nyt itku silmässä etsitään uusia koteja kissoille. Astma on hyvin äkkiä tosiasia. En voi muuta sanoa neuvoksi, kuin että älkää hyvät ihmiset ottako kissaa, kun allergia kerran on tosi asia! Millään siivoamisella ym. vippaskonsteilla yhteiselo ei onnistu. Voi kuullostaa kauhealta, mutta näin on. En minäkään uskonut lääkärin neuvoja...
- Vinkkinä
Kun kerran niin haluat kissaa hoidettavaksesi 20 seuraavaa vuotta, niin suosittelen ensin eroa allergisesta miehestäsi! Ei kaikki miehet ole allergisia.. kyllä sinä löydät vielä miehen rinnallesi jonka kanssa voit elää onnellista elämää kissasi kanssa!
- Piia
Kissa-allergian lievittämiseen ja sen sellaiseen ei ole vippaskonsteja. Allergiaa itsessään ei aiheuta kissan karva, vaan se ihosta tuleva pöly. Sen vuoksi allergikoille ei suositella edes karvatonta kissaa. Jatkuva siivoominen voi ehkä lieventää asiaa jonkun aikaa, mutta ei poista ongelmaa ja allergikon oireet jatkuvat, ja voivat pahentua.
Myöskään kissan pitäminen jatkuvasti ulkona ei ole järkevää, koska kissa kuitenkin tarvitsee sitä sisälläkin oloa, ja on myös lemmikille turvallisempaa saada olla sisätiloissakin. Edes kissan osittainen ulkonapito ei auta allergikkoa, pöly on ja pysyy kissassa siitäkin huolimatta.
Sinun sijassasi ajattelisin poikaystävääsi ja jättäisin kissan hankkimatta. Se on parempi ratkaisu sekä poikaystävällesi että kissalle.
Mutta jokainen tekee niin kuin itse tahtoo, myös te. Mut ajatelkaa asia loppuun asti, pelkkä mielihalu ei ole riittävä syy minkään lemmikin ottamiseen, varsinkaan tällaisissa tilanteissa. - astma
Miehelläni on ollut aina nuoruudesta asti kissoja. Ekan kissan kaa ei ollut ongelmia seuraavien kisujen aikana tuli allergisia oireita ja myöhemmin todettiin astma...Mut se ei halunnut luopua kissoista sen takia, astmapiippua vaan kovasti niin taas jaksoi. Jotenkin se tuli aja kanssa immuuniksi,ei ollut hirveitä oireita, en tiiä!! Sitten kun nää kissat kuoli niin allergisia oireita ilmestyi taas, jotka myös ajan myötä katosi. Astma on edelleen mut tosi lievä!! Ei häiritse! Onkohan tästä apua?!
- -TiiNa-
minulla itselläni on kissa-allergia ja testeissä määräksi tuli 48,2.. minulla itseelläni oli kissa melkein vuoden silti eikä siitä suurempia vaikeuksia koitunut!!(nyt kissani kuoli,sen takia mennyt aikamuoto) ..eli jos kissan haluatte niin mielestäni noin 'alhaisella' tuloksella voisitte ihan hyvin ottaa!! :) ja jos siitä alkaa oikein kovasti henkeä ahdistamaan niin minä ainakin sain lääkäriltä astmapiipun jota tarvitsi ottaa aamulla ja illalla kerran niin sen jälkeen ollut enää mikään!:)
- Allerginen
Tiedän kokemuksesta että kissa ei sovi allergiasta kärsivän henkilön perheeseen.
Itse olen syönyt antihistamiineja ja käyttänyt kortisonipohjaisia nenäsumutteita, jo yli 20 vuotta.
Aluksi kokeilimme kissan pesua eläinkaupan suosittelemilla shamppoilla noin kerran viikossa, mutta ei se minun allergiani siitä helpottunut, mutta ei kissakaan siitä pahaa tykännyt.
Olemme joutuneet luopumaan kissasta minun ja lapsiemme allergian vuoksi.
Nyt pirullinen akkani otti koiran, joka on kääpiö snautserin ja villakoran aikaansaama kompromissi, mutta minä olen allerginen koirallekkin, jos sitä ei pestä 5-päivän välein. Typerä Vaimoni on sanonut, jo monta kertaa että koirakin on hänelle tärkeämpi, kuin 3-vuotias poika, 6-vuotias tyttö, mies ja perheonni.
Kuten näkyy ei moiselle eläin rakkaalle ole muuta vaihtoehtoa, kuin pitkä psykoanalyysi ja jatkuva psykiatrinen hoito, jos Äidille lattialle paskanteleva piski on tärkeämpi, kuin pienet suloiset lapset ja perheen onnellisuus niin sanon suoraan, että vaimollani on kustapäässä.
Otetaan hyvään perheeseen 35-40v mukava Äiti.- se koirakin
Luulisi, että se on jo eläinrääkkäystä pestä koira noin tiheään.
Vaihda vain naista, saat lapset huostaasi varmaan aika helpolla, jos kerran koko perhettä noin kiusataan. Muista pistää ylös kaikki päivämäärät, lääkärissäkäynnit ja muut sairauksiin liittyvät tapaukset. Tsemppiä avioerokoitoksiin.
- Kissoista ja allergiasta
Itse olen sairastanut allergista astmaa koko elämäni. Meillä on aina ollut eläimiä, niin kissoja kuin koiriakin, eikä vanhempani koskaan edes harkinneet niistä luopumista.
Kun olin pieni keuhkosairauksiin erikoistunut lääkäri neuvoi vanhempiani pitämään eläimiä ja altistamaan niiden hilseelle, sillä jos kodista ja elämästä saneerataan kaikki altistavat tekijät pois (eläimet, hajut, pöly jne.) joutuu ennenpitkää ongelmiin sen kanssa. Silloin elimistö ei kestä yhtään ulkopuolista altistajaa vaan aiheuttaa välittömästi kohtauksen. Kuplassa eläminen ei ole mahdollista. Aina tulee vastaan lemmikkien omistajia joilla on eläinpölyä vaatteissa, hajusteita käyttäviä ihmisiä, tupakoivia ihmisiä jne. vastaan niin työpaikalla, opiskellessa, koulussa, tarhassa, harrastuksissa jne. Pieni altistus on hyväksi kroonikoillekin.
Tosin kaikki on tapauskohtaista. Tiedän, että on olemassa ihmisiä jotka kutisevat jo pelkästä ajatuksesta ja niitä, joilla hoidolla on saatu oireet kuriin ja he viettävät ns. normaalia elämää tautinsa kanssa. Asennoitumisessa ja peloissa on paljon tekemistä sietorajan kanssa. Se on jopa tutkittu asia.
Itse omistan 4 kissaa ja koiran, seinällä on ryijyjä ja amppelissa kukkia. Meillä ei polteta sisällä vaan parvekkeella ja harrastan jopa kissanäyttelyitä. Vieraita eläimiä en tosin silittele enkä hiero naamaa halituokioiden jälkeen. Oppia ikä kaikki siinäkin suhteessa.
Meillä kissat saa tulla sänkyyn ja koira nukkua sohvalla. Tosin meillä myös siivotaan joka päivä, imuroidaan ja pyyhitään pölyjä sekä viedään lauantaisin matot ulos ja tampataan. Kissojen wc vaihdetaan hajujen takia usein. Puhtaassa kodissa viihtyvät kaikki, niin ihmiset kuin lemmikitkin paremmin.
Teille...kokeilemalla asia selviää. Netin keskustelupalstoilla on yhtä monta neuvojaa kuin on vastaajaakin. Kaikki kokemukset ei ole huonoja, kenties niistä negatiivista vain puhutaan enemmän. Onnea jokatapauksessa. Siivousta ja sitoutumista se tulee vaatimaan, mutta niin tekee niin parisuhde, lapset kuin lemmikkien huolenpito muutenkin. Ja aina kannattaa se takaportti pitää auki, eli miettiä valmiiksi kissoille hyvä uusi koti jos sattuu niin että niistä on jossain vaiheessa pakko luopua. Se onkin sitten jo toinen juttu, mutta paras pitää sekin vaihtoehto mielessä. - mauno
Jätä jätkä ota kissa vähemmän murheita saat kissa on uskollinen jätkä ei.
- ...
Kun meille otettiin toinen kissa, aloin välittömästi saada jatkuvia poskiontelontulehduksia. Allergiatesteissä en ole käynyt, mutta olettaisin jotenkin kissaan reagoineeni - heinänuhaa minulla ainakin on ollut. Parin hyvin nuhaisen talven jälkeen löysin nenähuuhtelun jonka ansiosta nuhat ja poskiontelontulehdukset ovat kadonneet hämmästyttävän tehokkaasti ja tuolta osin olen terveempi kuin ennen kissoja konsanaan. Mutta. Sitten pojalla todettiin kissa-allergia, sai jonkinlaisen astmaattisen kohtauksentapaisen ja nytpä olikin jo päädyttävä toisenlaiseen ratkaisuun.
- Elina
Kannattaa todellakin harkita kannattaako terveydellä leikkiä. Jos on allerginen kissoille (olen myös itse) mikään siivoaminen ei auta. Allergiaa ei aiheuta kissan karvat, vaan hilse, joka kissasta irtoaa eikä sitä saa siivoamalla poistettua. On ikävää, jos otatte kissan ja miehesi allergia vain pahenee ja sitten jouduttekin luopumaan kissasta, joka on jo kiintynyt teihin.
- misu
että kaverisi pysyy terveenä,älä ota kissaa. Mutta jos haluat kierrellen päästä poikaystävästäsi, ota kissa. Näin teki eräs kiero ämmä. Ei ollut kanttia sanoa, että ei sytytä enää. Toivottavasti on ikuisesti yksin kieroine luonteineen.
- asur
alkajaisiksi... Paha vaan, että allerginen ei reagoi kaikille kissoille samalla tavalla. Itselläni on kissa-allergia, joidenkin kissojen kanssa pärjään viikkokausia ilman sen suurempia oireita, kun taas toinen näennäisesti "samanlainen" kissa saa minut aivastelemaan ja kurkun ja silmät turpoamaan.
Itse olisin sillä kannalla että jos perheenjäsenellä on todettu allergia, niin ei aleta leikkiä asialla. Vaikka allergiaoireet olisivat vähäisiäkin, niin allergia kuitenkin heikentää vastustuskykyä ja kun talven virukset sitten pukkaavat päälle niin niistä ei tule loppua. Näin sanon omasta kokemuksesta, ei ole tieteellistä näyttöä tähän antaa. Jos oma poikakaveri olisi allerginen vaikkapa koiralleni, niin kyllähän se olisi pakko lopettaa tai antaa pois jollekin tutulle. Siis KOIRA, ei mies. =) Kova suru minulle siitä jäisi, kun koira on ollut paras ystäväni vuosikaudet, mutta en kyllä kestäisi myöskään nähdä että rakkaallani on paha olla. Tämä on ollut ajankohtainen kysymys meilläkin kun olemme kohta yksiin muuttamassa, ja mies tosiaan sai oireita jotka viittasivat allergiaan. Tuli heti ekana koira mieleen. Kävi ilmi, että oireiden aiheuttaja ei kuitenkaan ollutkaan hauveli.- minä vaan
ajattelepas asiaa näin: otat kissan "kylään/hoitoon", sitten toteat, ettei onnistu koska oireet pahenevat. Viet kissan takaisin omaan kotiinsa, mutta hupsista, kissavierailun jäljiltä asunnossasi onkin sitä eläinhilsettä. Ja sehän säilyy noin puoli vuotta jos ei pitempääkin, vaikka kuinka siivoat. Ei auta imurointi, eikä pesu. Ja oireet jatkuu. Jos allergia on todettu jo nyt, niin ei missään nimessä kannata edes harkita kissan ottamista tai minkään muunkaan eläimen. Kaikista eläimistä irtoaa hilsettä, akvaario olisi muuten hyvä, mutta kalan ruuat saattavat aiheuttaa oireita. Olen asunut näiden allergikkojen/astmaatikkojen kanssa jo 30 vuotta, joten luultavasti tiedän mistä puhun.
- Kisaafani
Vaihda poikaystävää...kumminkin tulee eteen jossain vaiheesa.
- paula
itse otin kissan, ja pian sen jalkeen tajusin olevani sille lievasti allerginen. Tietenkaan siina vaiheessa en enaa voinut luopua rakkaasta kissastani. Jossain vaiheessa allergia paheni, sain astman josta saan nyt karsia koko loppuelamani. Kissa oli meilla kuolemaansa saakka, koska mieluummin karsin kuin luovuin siita. Mutta, ohjeeksi teille, valttakaa karsimysta, alkaaka hullut hankkiko sita kissaa!
- TopDog
Lemppaa jannu pihalle ja ota se kissa. Jos se kissa on poika niin leikkauta se niin varmasti pysyy paremmin kotona kun poikaystävä, jota vieraat mirrit alkaa aika pian kiinnostamaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793204
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311802- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264