Kokemusolis

Joskusistunut

Nyt esim. luokkien yhdistämisestä päätetty. Nuoret päättäjät teki päätöksen, joka aiemmin on määrätty 6 max eriluokasta, toiseen luokkaan.
Minkähän takia, niin on aiemmin päätetty? kannattaisi aina miettiä, miksi sääntö on olemassa, siihen on aina jokin syy.
Vai tehtiinkö vain Mikon kisojen vuoksi,saisi mahdollisemman paljon viivan alle jäämään omista kisoistaan

38

1266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinettämitä

      häh.. tosta ei saanu mitään tolkkua. selitäs nyt.

    • EiYmmärrä

      Lääkkeet...

      Mitä nyt on päätetty?

    • Jdkdkll

      Kannattais ryypätä vähän vähemmän niin vois saada jotain tolkkua sun kirjotuksesta

    • henkilökohtaista

      ajatustesi suurin ongelma olet itse

    • khlhkhbj

      kyllä menee nyt hyvää palstatilaa ihan hukkaan...hiukan pitäis lukea, mitä kirjoittaa, ennenkuin julkaisee...tuossa ei ole päätä eikä häntää...tainnut muutama pilleri livahtaa liikaa iltakahviin...

    • 4567789

      Niin tai sitten yksilö ei vaan käsitä , on ns tyhmä

    • KulissienTakanaVääntöä

      itseasiassa tossa on kyllä osa totta. mua vaan häiritsee että Mikko on niin hiljaa tästä jutusta. Ajatus oli että iamen NorSwift kelpaisi myös pikkuluokkaan. Olihan se hieno yritys, mutta onneksi näyttää menevän kiville. r60 ikä 6-8 (eli teoriassa 5-7, akk uudet ikärajat) ja Nor 8-10. ei me tarvita sitä härveliä mihinkään. turha korvata toimivaa cadettia ja microa. vaikka moottorin maahantuoja sitä kuinka haluaisi ja nyt en tarkoittanut Mikkoa ;) Tuon ilmiselvän eturistiriidan takia akk teki päätöksen karsia ja riisua poikien toimivaltaa,päätöksiä ja tiedotuksia.

      • kuuntelisitittees

        Ihan kuin tietäisit jotain mitä muut ei tiedä, mutta kuitenkaan et kerro mitään muuta kuin ihan höpöhöpöjuttuja ja itsestäänselvyyksiä. Ei tuosta saa mitään selvää mitä haluat meille muille kertoa.


      • prömpröm

        Micron, eli R60, ikäraja X30 sarjassa on kylläkin 8-10v, ihan pienimmät kuskit ei pääse ajamaan.


      • KulissienTakanaVääntöä

        Juurikin näin, kokeiltiin saada R60 ikäraja 5-7v ja NOR 8-10v. Ja tuo NOR kokeiltiin saada ainoaksi moottoriksi AKK sääntöihin tuolle ikäluokalle. Onneksi se asia ammuttiin ales, ainakin toistaiseksi. Ja nyt sitten ajetaan Cadetilla myös X30 sarjassa.


      • Suntio100

        Hyvästi kansalliset kisat, hyvästi karting seurat, hyvästi pikkuradat - levätkää rauhassa.


    • microkuski

      Sehän se harmittaa täälläkin. Mielellään ajattaisi kansallisia luokkia, mutta 9 vuotiaalle ei järkevää luokkaa ole. Microssa viime kesän kokemuksen mukaan noin viisi kisaajaa per kisa. Rakettiiin ja ex-k6:seen saa tietysti mennä nykysäännöillä, mutta menee vähän liian vakavaksi taas vääntäminen. Ja tiedetään. kyllä kyllä ei tartte ottaa liian vakavasti, mutta silti ei viitsi laittaa poikaa porukan jatkoksi ajamaan, kun siellä on pari vuotta vanhemmat keräämässä leimoja SJM:ää varten ja voi lopahtaa innostus siihen. Pakko mennä kaupalliselle puolelle ja Rotaxin puolella näyttäisi olevan mukavasti ikäluokkaa koolla. Harmittaa AKK on hoitanut tämän luokkapolitiikan näin päin peetä, että ainakin yksi ikäluokka menee varmasti pois kansallisista luokista. Sietä kaupallisista on aina kynnys palata takaisin....

      • asdfd

        9vuotiaalle Raketti on ihan hyvä luokka. SJM:ssä paljon porukkaa ja aina löytyy lähdöstä kisakaveri. Jos ei kärjestä niin sieltä keskeltä tai lopusta.

        Kyläkisoihin ei vain löydy porukkaa tarpeeksi, se on tosiasia joka ei korjaannu v2017. Lisää harrastajia tarvitaan.


    • Mini60_kuski_kausi2017

      Harrastajia tarvitaan, sen takia olisi äärimmäisen tärkeää säilyttää R60 ja R95 moottorit. Harrastamisen aloituskustannukset eivät saa kohota liian suuriksi, R60 koneita saa 400 euroon (tiedetään, ei ole "kulkukoneita" mutta juuri aloittelevalle ne riittää). Kukaan muu valmistaja ei pysty takaamaan uusia koneita hintaan 700eur ja jos haluamme harrastajia tulevan lisää niin R60 ja R95 "peruskoineiden" jälkimarkkinat ovat todella edulliset. Lajin aloittamista estää usein käsitys sen kalleudesta, jos koneesta pitää maksaa yli 1000 euroa, että pääsee aloittamaa, niin se on paljon! Me aloitimme ajamaan cadetilla 3 vuotta sitten ja moottori maksoi käytettynä 300eur, eihän se mikään "kulkukone" ollut. Se riitti kuitenkin aloittamiseen ja kesän ajeluihin vallan hyvin. Kerättiin kokemusta niin isi kuin poikakin ja sitten ostettiin toinen kone, ensimmäinen jäi varakoneeksi. Kaksi konetta maksoi 900eur, ja toisella niistä ajettiin kaikki cadet kisat ennen siirtymistä Mini60luokkaan. Moottorit myytiin seuraavalle omistajalle nyt syksyllä yhteishintaan 800eur. Varaosia toki kuilui niihin, niin taitaa kulua kaikissa moottoreissa? Omansa saa lähes pois noista moottoreista kun seuraavia harrastajia tulee. Miksi jotkut haluaa niin kovasti poistaa R luokat radan nuoremmilta?

    • vanhanliitonmies

      Onhan se raketti 95 hyvä, mutta jotenkin hyppy cadetista on aika kova niin Mini60:een tai Rakettiinkin, kun 2-3 vanhempia kavereita mukana. Cadetti on hieno luokka ja hyvin pärjää 500 euron koneella, mutta sitten pitäisi ollakin täpäkkää 1500-2000 euroa kone, jos meinaa ajella muuta kuin terveisiä. Se porras on iso ja siksi kaupallinen luokka on kerännyt esim. cadetin kärkiporukan mukaansa eli näytäisi olevan kiinnostava vaihtoehto pikkuvesseleille, kun tietää että rahalla ei välttämättä saa sitä kultamunaa käsiinsä. Ja Valitettavasti Mini60 koneita on tilattu innolla Italian viripajoista, joten siellä ei ajelvla puolenvälin paremmalla puolella enää laatikkokoneilla. Harmittaa vähän kun tekisi mieli mennä liiton vehkeillä.

    • cadet

      Niin luonnollinen jatkumo cadetin porukalle pitäisi olla akk:n luokat, mutta iso osa ja varsinkin kärkiporukka (ks. esim. kartingliiton pisteet 2016) ajaa ensi vuoden Rotaxia.

      • kaikillejotain

        hyvä että sielläkin joku ajaa


      • eikukaanaja

        Rotaxissa ei 2 vuoden sisään aja enää kukaan.


    • näinonon

      Se että voittaa cadetissa ei merkkaa hevonvittuakaan enää 4 vuoden päästä. Kun ajetaan esim. OKj luokkaa niin siellä ei joku cadet mestaruus paina yhtään mitään. Se on vanhempien hölmöyttä jos ne ostaa lapsilleen tonnien vehkeitä. Cadet on hyvä luokka opetella kilpailemaan ja nauttia lajista. ja siellä pääsee kilpailemaan sillä 500euron koneella ja varmasti löytyy kilpakumppaneita.

      • onkohanäin

        Ei merkkaa okj mestaruuskaan sen enempää 4 vuoden päästä. cadetissa vain sen voi tehdä halvemmalla. samanlaista hölmöyttä potenssiin jotain se on vanhemmilla myöhemminkin.


    • cadet

      Niin? Siis cadetilla on mukava ajella 500 euron koneella ja kuskit ratkaisee. Täysin samaa mieltä, mutta sitten 9 vuotiaana pitääkin laittaa vähintään 1500 euroa Raket koneeseen ja 2000 euroa Mini60 koneeseen (ensi kesä kertoo karun totuuden, mistä ne kärkikoneet tulee), jos meinaa pärjätä. Ihan turhaa jauhaa tuota, että merkkaako jonkun luokan menestyminen, ja että aina se kilpakumppani löytyy jostakin kohtaa jonoa. Ei ole mitään harrastusta, missä halutaan lähteä tarkoituksella huonommilla vehkeillä liikkeelle, vaikka lahjoja kuinka olisi. Vertaa vaikka jalkapallo, jääkiekko, alppihiihto, maastohiihto, yleisurheilu jne. kyllä niissä haetaan viimeiset viilaukset varusteista. Kilpailemaan mennään alusta asti ja välillä pärjätään ja välillä ei. Aina on tullut kokemuksia ja yleensä pirun kivaa yhdessä. Nykyinen AKK:n luokkapolitiikka ajaa vaan liian nuorena alle 10 v. liian koviin rahallisiin panostuksiin ja sitä kautta porukka katoaa muualle.

    • Suntio100

      Mopo lähti taas käsistä kun AKK:n kansallinen Cadet -annettiin XPromotionsin ja Radalle Urheiluautoilijat käsiin, (taustahenkilöitä ei arvaa nimellä mainita ettei tule sanomista). Tosin AKK:n tiedotus ja vahvistus asialle taitaa vielä odottaa itseään.

      Nyt me yli-innokkaat huoltajat ajellaan sitten ympäri Suomea, joku mestaruustitteli ja isot sirkuskisat mielessä, kun tuon luokan ja ikäisten kuskien (ja ennenkaikkea huoltajien) tärkein tehtävä olisi opetella ja treenata lajin saloihin hieman pienemmissä ympyröissä. Joo, joo kisaamalla oppii parhaiten ja jokainen ajaa missä ja millä haluaa, mutta nekin rahat ja ajan kun käyttäisi alue- ja kerhokisoissa opetteluun ja järjestämiseen ja kansallisissa kisoissa taitojen karttuessa pyörimiseen niin harrastus todennäiköisesti jatkuisi pidempään. Nyt tulee käymään niin, että ne vähäisetkin kerho,- alue ja kansallisetkisat kuolevat, jotka ovat pitäneet pikkuradat hengissä vuosikymmeniä (Sastamalan Monakossa kisat onneksi jatkuu niin kauan kun Matti ja kumppanit jaksaa siellä touhuta).

      Ensi kesänä suurin osa cadet huoltajistakin painelevat menemään 7v Niko-Petterin kanssa se iso Motorhome hankittuna Kouvolan ja Oulun väliä. Perusasiat usein unohtuvat vauhtisokeuteen ja kullankiiltoon. Niin SM-, Rotax kuin X30 kisat ajetaan sellaisilla radoilla ettei cadetilla niissä ole mitään järkeä ajaa.

      Huoltajat valittavat lajin kalleudesta ja aloituskynnys uusille harrastajille vaan karkaa kauemmaksi. Ei pelasta hienot nettisivut, ei auta TV, ei auta sirkushuvit kisoissa. Keitä muita kuin urheilijan sukulaisia oikeesti kiinnostaa esim. F junnujen kiekkopelin katsominen, saatikka sitten karting.

      Jos XPromotions haluaa niin tosissaan lajia kehittää kuin mainoslauseissa hehkuttaa, miksi se ei järjestä pikkuluokille erikseen kisoja niille sopiville radoille (yhdessä AKK:n ja alueen seurojen). Jokainenhan voi illan pimeinä tunteina miettiä, miksi XPromotions niin kovasti halusi cadet -luokan (ja olisi kuulemma halunnut paljon muutakin) kisoihinsa. Ai niin siellähän se kartingin tulevaisuus on, voi helv.... sentään. Edullista, puolueetonta, tasapuolista, luotettavaa, näyttävää - lajin ja kuskien ehdoilla mennään, noinkohan...

      • cleaner

        Juttelet laajalti mutta silti laput silmillä. Vanhat kuviot paatuneilla henkilöillä ei vaan enää toimi. Vain totaalinen henkilöstöpuhdistus organisaatioissa korjaa kehitystä oikeaan suuntaan. Ja sehän tässä tavallaan on jo meneillään. Hyvä niin! Vai luuletko että nämä suunnan näyttävät harrastajat ovat enemmän väärässä kuin sinä?


      • Suntio100

        Sorry, tuli vähän isolla pensselillä maalattua ja jatkan pessimistisiä ajatelmiani.

        Olet oikeassa, ettei kehityksen jarruna saa olla mutta sitä venettä on syytä ohjata ja sillä on syytä olla ammattitaitoinen kapteeni, niin tiedetään minne ollaan menossa. Kapteenina saisi olla mieluusti sellainen jolla ei ole taloudellisia kytköksiä omiin busineksiinsa. En kaipaa cadetia luokkana, sen verran monta kertaa naru jäi käteen, en kaipaa vanhoja Raket -luokkia, sen verran monta kertaa menin sitä työntäessä turvalleni ja sen verran paljon päänvaivaa oli edes kohtuullisesti kulkevan moottorin rakentamisessa.

        Niitä kansallisia kisoja Jämsässä, Kuopiossa, Porissa, Vihdissä jne, radoilla joissa on haastetta ja opeteltavaa kuskille ja huoltajalla moneksi vuodeksi ja joissa riitti pikkuluokissakin osanottajia, niitä minä kaipaan. Luulen ettei noita ratoja enää tällämenolla kauaa ole olamassa. No ehkä Vihti pääkaupungin lähellä, jos saavat SM -osakilpailun tai jonkun noista kaupallisten sarjojen osakilpailuista järjestettäväkseen edes parin-kolmen vuoden välein.

        Kaupalliset sarjatkin saa mun puolesta yrittää, jos ne antavat mahdollisuuden ajaa kohtuu kustannuksin jopa kansainvälisiä kisoja. Rotax ei ole kartingin tulevaisuus, vielä vähemmän kalleutensa takia X30, vaikka toisin mainostavatkin. Rotax ja X30 ovat yksi hyvä mahdollisuus, joskin aika samanlaisia konsepteja harrastaa, kuluttajat sitten päättävät kummassa ajavat. Kattojärjestön on luotava kuljettajille oma luonnollinen urapolku, joka ei suosi tai sorsi kumpaakaan näistä kaupallisista sarjoista. Kummeksuen olen seurannut kehitystä X30 promoottorin toimesta vallantavoittelusta ja luokkien haalimisesta omaan sarjaan, jos vähänkin AKK:n ote on lipsunut. Kertooko se oikeasti jotain X30 -sarjasta ja sen uskottavuudesta pidemmän päälle? En oikein jaksa uskoa pyytettömään avunantoonkaan tässä tapauksessa. Totta olen varmasti liian vanhanaikainen ja sokea oikealle kehitykselle.

        Vaikka Rotax -sarja elää ulospäin omaa ehkä hieman hiljaista eloaan, tuntuu että siellä kuitenkin uskotaan oman tuotteensa vahvuuksiin ja mennään jonkinlaisen herrasmiesmäisen kunnioituksen merkeissä lajiryhmää, AKK:ta ja harrastajia kohtaan, pisteet siitä siihen leiriin.

        AKK:n (siis meidän harrastajien, mehän ollaan AKK) on pikaisesti vaadittava lajiryhmältä tehtäväksi ryhtiliike ja saatava aikaiseksi yleisesti hyväksytty kehityssuunnitelma seuraavaksi viideksi vuodeksi tai juna meni jo. Tällä kehityksellä viiden vuoden päästä täällä ajavat vain ne vajaa 100 kuljettajaa, 5-7 eri radalla, joiden omistuspohja on osakeyhtiö ja osallistumismaksut hipovat 400EUR ja ratamaksut 150EUR/päivä.


      • inkeriankeinen

        Kyllähän ryhtiliike on jo tehty ja junaan ehtii aina. Töitä tekemällä ja harrastajia kuuntelemalla tapahtuu. Tällä hetkellä on ruorissa oikeanlaista ammattitaitoa joka näkyy kentällä tuloksina. Unohda vanhat kaunasi ja parhaat kaverisuhteet,... ehkä avautuu.


    • äxäääää

      äxä mies on päättämässä nyt, ja se on perseestä. akk puolella ei saisi olla päättämässä ihmisiä jolla on omia rahallisia intresessejä.

      • jfkgkgu

        mikko onkin päättämässä kartingin asioista yleensä, ei x30-sarjan asioista, sarjan asiat on akk:n ulkopuolella, ja jos ne ovat paremmin hoidettuja kuin muiden sarjojen, ei se ole x-porukan syytä...parantakaa omaa tekemistänne, jotta omat sarjanne ovat kilpailukykyisiä kuskeista kilpailtaessa...


      • akö

        Tuolla kriteerillähän saisi sulkea koko puljun.


      • Jdkdjxj

        Akk:sa ei sais olla ketään sellaista joka on ollu tai on autourheilussa mukana!
        Martta yhdistyksksestä pitäisi valita koko Akk!!


    • comppaan

      Asiasta täysin samaa mieltä Suntio100:n kanssa.

    • Djfjuufju

      Kaupalliset sarjat on tulevaisuudessa ainoita jotka toimii.

      • Nbhgygy

        Ja kalliita. Katos kun bisnes säätelee hinnan. Talkoilla ei tehdä mitään


    • iuyiuyiyu

      Ihmettelen miten AKK suostui ottaamaan lajiryhmään kaverin, joka pyörittää omaa kauppallista sarjaa. Sen sarjathan kilpailee AKK:n sarjoja vastaan. Olivatko henkilöt jotka tekivit tuollaisen päätöksen juovuksissa? En näe mitään järkeä tässä.

      • jfhfhy

        no jollei sun järjenjuoksu riitä, älä ole huolissassi...meillä muilla riittää...


      • juhygt

        et ole ainoa joka ihmettelee.


    • väärämieskö

      sitä miekin vähän oon ihmetelly. menee omat intressit äkkiä edelle.

      • hiemanseurannut

        Eiks sen pitäis mennä seuraavanlaisesti. Jos akk:n lajiryhmässä jäsenenä, niin ensin Akk:n alaiset asiat ja niitä koittaa viedä eteenpäin ja jos jää aikaa ja viitteliäisyyttä, niin muita kuin akk:n alaisia luokkia hoitaa ja mainostaa


    • kivakaasuttaa

      Kartingin lajiryhmässä on jo usean vuoden ajan ollut aina henkilö, joka pyrkii ajamaan omia intressejään. Hyvä tai paha??? Ei tiedä.

      Ja jos ei omia sarjoja tai moottoreita, niin omat pytyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5467
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3653
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3235
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      451
      2544
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1600
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      88
      1335
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1309
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1253
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      147
      1180
    Aihe