Ajolaitteen rakentaminen kaivuulaitteseen

Huppiukko

Tällainen projekti olis mielessä, tuli hankittua kaivuulaite ja nyt pitäis saada ajovaunu rakennettua siihen.
Olisko antaa hyviä vinkkejä mistä saisi käytettyjä hydraulisia moottoreita ja millaiset kannataisi hankkia, tarkoitus olisi tehdä ei kääntyvä joka kulkee vain suoraan ohjaus keulaa nostamalla. Tarkoistu oli päästä mahd halvalla.

9

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haerdix

      Mielenkiintoinen projekti sinulla! Moottoria suunnitellessa pitäisi tietää vähän lähtökohtia. Paljonko kone painaa ja kuinka paljon voimaa tarvitaan? millä nopeudella sen pitäisi kulkea? Kuinka paljon hydraulista tehoa (virtaus/paine) on käytössä? Silti ihan näppituntumalta sanoisin, että ehdan ajomoottorin hankinta on poissa laskuista, jos tarve on päästä edullisesti. Tällöin joutuu kyllä todennäköisesti laittamaan hytikkamoottorin perään jonkinlaisen alennusvaihteen, jotta saadaan riittävä voima aikaan. Toinen vaihtoehto on kytkeä rinnan useampia moottoreita. Moottorin valintaan sanoisin, että melko suuritilavuuksinen ja mielellään geroottorimoottori (tai useampi), koska niissä on jo pienillä kierroksilla verrattaen suuri vääntömomentti.

      • Huppiukko

        Laitteen omapaino n.500kg ja ihan kävelyvauhtikin riittäisi, voimasta en osaa muuta sanoa kuin että jaksaisi siirtyä paikasta toiseen ja jos kauhassakin voisi jotain samalla siirtää.


      • Huppiukko

        Pumpussa merkinnät CBNA-8.8/2,1J jota pyärittää 9hv moottori.


      • Haerdix

        Ok, eli kyseessä ei ole kovin iso hirviö. :)
        Tuo kyseinen pumppu on kaksivaiheinen pumppu, eli täysi virtaus tiettyyn paineeseen saakka, jonka jälkeen isompi puoli (8.8) putoaa pois ja pikkupuolella saadaan nostettua suurempi paine. Tämä ison puolen pudotuspaine on säädettävissä, mutta on oletuksena luokkaa 60-70bar? Pikkupuolella voikin päästellä vähän matkaa yli 200 barin.
        Olettaisin, että kyseessä on ns. ympäripumppaava järjestelmä, koska on kiinteätuottoinen pumppu. Saatko annettua jotain notuleita venttiililihkosta?
        Onko venttiililohkossa vapaita paikkoja, vai miten aioit toteuttaa moottorin ohjauksen?
        Kuvittelisin, että 500 kilon voimalla tuo kone liikkuu aivan riittävän hyvin, vai mitä mieltä muut?
        Kannattaa moottoria metsästellä tori.fi ym. paikoista. Niillä näitä kilkkeitä näkyy silloin tällöin myynnissä.
        Itse ostaisin tosiaan mahdollisimman ison geroottorimoottorin, tai useamman.
        Esim. 200cc moottori tuottaa 100 barilla vajaan 320Nm vääntömomentin (miinus hyötysuhde). Jos oletetaan, että vetävän pyörän halkaisija on vaikkapa 60cm, niin konetta kuljettava voima on suurinpiirtein 1000N, eli noin 100kg. Sillä ei ihan vielä kuuhun mennä. Asia helpottuu tietysti sillä alennusvaihteella, eli esim. ketjuvälityksellä.


    • Huppiukko

      Kiitos noista tiedoista kaikki venttiilit nykyisestä on varattuna, ylimääräisenä olisi samanmoinen lohko neljällä ventiilillä josko siitä saisi laitettua.

      • Haerdix

        Juu lisälohkolla varmasti saa laitettua tuon. Olisi mielenkiintoista nähdä kuvia, kun projekti on valmis! :)


    • Huppiukko

      nyt on vasta mielikuvia tarjolla, saas nähdä tuleeko muita olemaankaan.
      Haaveet pitää mielen keveänä.

    • Huppiukko

      Löysin saksanmaalta tuollaisilla spekseillä olevan moottorin, toimisko ollenkaan tuolla pumpulla. Ajattelin laittaa kumpaankin etupyörään vetomoottoriksi, saisko jonkinlaista ohjattavuttaa sillä keinon.
      Tilavuus: 316,8ccm / U
      Pienin nopeus: 10 r / min
      max. Nopeus jatkuvassa käytössä: 190 / min
      max. Nopeus ajoittainen toiminta: 236 / min
      max. Vääntömomentti jatkuva kuormitus: 48,6 daNm: iin
      max. Vääntömomentti lyhyesti: 56 m.daN
      max. Teho jatkuvassa käytössä: 7.6 KW
      max. Jatkuva käyttö lyhyen aikaa: 12 KW
      max. Toiminta paine jatkuvassa käytössä: 175Bar
      max. Käyttöpaine lyhyen aikavälin altistuminen: 225Bar
      max. Öljyn virtaus jatkuvan kuormitus: 60L / min
      max. Öljyntuoton lyhytaikaisessa käytössä: 75L / min

      • Haerdix

        Noniin, tuossa moottorissa on varmasti riittävästi kokoa tuohon tarkoitukseen! Ajattelit laittaa noita siis kaksi mikäli oikein ymmärsin? Tuohon ohjattavuuteen en osaa ottaa oikein kantaa. Joku muu osaisi sanoa varmaan paremmin? Ihan näppituntumalta kuitenkin sanoisin, että ohjaaminen varmasti onnistuu jotenkin, mutta ei ainakaan kovin pienellä kääntösäteellä?
        Tuo pumppuhan on 11cc silloin, kun molemmat vaiheet ovat mukana. Tämä tarkoittaa sitä, että polttomoottorin kiertäessä esim. 2000 rpm (kiertänee enemmänkin) on pumpun geometrinen tuotto 22L/min. Se taas tarkoittaa sitä, että kaksi 316,8cc moottoria kiertää vajaa 35 kierrosta minuutissa.
        Nyt pitäisi tietää mikä on vetävien renkaiden halkaisija, mutta jos oletetaan niiden olevan noin 600mm, niin huippunopeus on vajaa 4km/h ja vetävä voima 48,6 daNm vääntömomentilla 3240 N, eli noin 324 kg. Sillä luulisi liikkuvan!
        Onko muuten tarkoitus jarruttaa koneen liikettä väillä moottoreilla? Jos ei, niin suuntaventtiilissä on oltava ns. "moottorikarat", joiden keskiasennossa sallitaan vapaa virtaus A ja B -kanavien välillä. Jos taas on tarkoitus jarruttaa, niin pitää varmistua siitä, ettei moottorien paine nouse ulkoisen voiman johdosta liian suureksi! Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että moottorissa on kaksoispainevaro vieläpä niin, että varon auetessa öljy pääsee moottorin toiseen kanavaan (kavitaation esto). Esimerkkinä tällainen:

        http://www.salhydro.fi/fi/paineventtiilit-2/vlm-kaksoispaineenrajoitin-epm-eprm-moottoreille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      112
      3667
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      304
      2563
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2160
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      43
      1941
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1699
    6. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      100
      1172
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      96
      1144
    8. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      990
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      79
      936
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      51
      922
    Aihe