Postia kustantajalta

yllätetty0

Hei

Millaisia viestejä ja millä aikataululla olette saaneet kustantajilta, jotka EIVÄT OLE ottaneet kirjaanne julkaistavakseen?

Minä lähetin esikoisromaanini isolle kustantajalle, joka lupaa nettisivuillaan vastata 6 kk sisällä, mikäli on kiinnostunut kirjan kulkaisemisesta. Sain muutaman päivän päästä kustannustoimittajalta vastauksen, jossa hän kertoi, ettei kirjani mahdo heidän kustannusohjelmaansa. Hän kehoitti minua tarjoamaan kässäriäni muille kustantajille tai harkitsemaan omakustannetta (ei vaihtoehto minulle, koska en pystyisi itse myymään sitä).

Onko tämä ihan normaalia nykyisin? Luin pari vuotta vanhan keskustelun, jossa valitettiin sitä, ettei kustantajat edes vaivaudu mitään hylsyjä lähettelemään. Onko tyyli muuttunut, vai osuinko heti lähdössä kustantajaan, joka niitä lähettelee?

9

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • postiseonsekin

      Kyseessä on siis perinteinen hylkäysviesti. Kaikki kustantamoja lähestyvät kirjoittajat ovat niitä saaneet.
      Omat hylkäysviestini olen saanut 1-4 kk sisällä lähettämisestä. Ne, jotka sanovat vastaavansa, vain jos kiinnostuvat, eivät ole myöskään hylkäystä lähettäneet. Eli eivät ole kiinnostuneet.
      Ole iloinen, että vastasivat nopeasti. Kyllä se korpeaisi enemmän, jos odottelisit sen puoli vuotta ja saisit vasta sen jälkeen tiedon, ettei mahdu kustannusohjelmaan.

    • yllätetty0

      Tietenkin olen iloinen, että hylkäysviesti tuli näin nopeasti. Ajattelin lähettää joka tapauisessa tekstini muihinkin kustantamoihin, mutta en vielä kerennyt. Ko. kustantamon sivuilta sain sellaisen käsityksen, että hylkäämisestä ei välttämättä tulisi mitään viestiä, joten yllätyin sitä, että san niin nopeasti viestin. Päätös julkaisemisesta olisi varmasti vienyt pidemmän ajan.

      Sellaista nyt mietin, että kertoiko saatekirje niin selkeästi kirjan luonteen ja sisällön, ettei sen julkaisemista edes harkittu? Tuskin sitä koko tekstiä on kukaan siellä lukenut näin lyhyessä ajassa.

    • Kauankestää

      Minulla on kestänyt 1-6kk hylsyjen kanssa. Mutta hiljattain tuli yksi sähköpostiviesti tekstistä, jonka olin lähettänyt n. 1,5v sitten. Siinä kysyttiin saako tekstistäni julkaista osia.
      Olin oikeastaan jo unohtanut koko tarinan.... mutta riemastuin kyllä :)

    • dasdefoso

      alle kaksi viikkoa meni kun hylsy paukahti. eipähän tarvihe ootella miten käy kun selvis het alkuunsa.

    • DiuDauDallas

      Lähetin kässärin 10kk sitten, hylkyjä tipahteli vielä tuossa keväällä. Nyt on ollut hiljaista. Sellaisetkin, jotka ovat luvanneet vastauksen, mm. S&S, eivät ole vastanneet. Yleisesti ottaen hylsyt ovat olleet ihan perushylsyjä tyyliin "käsikirjoituksesi ei mahdu kustannusohjelmaamme eikä meillä valitettavasti ole mahdollisuutta antaa palautetta käsikirjoituksesi sisällöstä". Joskus on allekirjoitus, joskus ei. Onhan tämä välillä todella tympäisevää ja on vaikea löytää motivaatiota jatkaa, mutta kai se on joskus taas koitettava kepillä jäätä jonkun muun kässärin kanssa.

    • Sopimopi

      Ehheh, olen odottanut kolmesta kustantamosta yli vuoden vastausta. Tai siis odottanut ja odottanut. Todennut vain matkan varrella, etteivät varmastikaan laita tietoa hylsystä.

    • Ldkibdilsl

      Atena soi minulle juuri harvinaisen tylyn, nimettömän sähköpostiviestin: "kokonaisuus ei sovi kustannusohjelmaan". Jäi tosi paha maku. Keksisivät vaikka jonkin nimen siihen alle, ei sen tarvitse olla edes oikea ihminen, mikä tahansa placeholder kelpaisi. Mutta pelkkä "Atena Kustannus" tuntuu aika paskamaiselta...

    • errrrrrrrrrr

      Viisi isohkoa kustantamoa lähetti hylsyn. Nopein tuli kuukaudessa, hitain 2,5 kuukaudessa.

    • Matt_Dorkymat

      Kerran kolahti.Vaan se olikin Jaakko G. joka käänsi kiveä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe