Joko olette kokeilleet

Rapsberry on julkaissut käyttiksensä PC:lle. At least 512MB of RAM on tarpeen. Saattaa olla aivan hyvä vaihtoehto vanhempiin vehkeisiin. Ainakin käyttis itse rasiassa miellytti minua.

https://www.raspberrypi.org/blog/pixel-pc-mac/

2

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ko. käyttis on paremminkin tarkoitettu Pi:n käyttiksen testaamiseen ja sille ohjelmien kehittämiseen. Siksi siinä on mukana mm. emulaattori Pi:n GPIO pinneille

Vanhaan rautaan löytyy mielestäni parempiakin vaihtoehtoja. Tässä eräitä niistä https://distrowatch.com/search.php?category=Old Computers

Oma suosikki vanha kunnon Lubuntu ja listalta puuttuva Antix. Jälkimmäisen käytöstä kyllä hetki aikaa mutta oli ainakin aikoinaan kova sana.

Vanhan raudan hyödyntämisen ylivoimainen mestari oli kuitenkin M0n0wall. Se pyöri yli 13 vuoden uptimellä (2002 - 2015) upsin takana pienen firman palomuurina ja NAT jakajana. Jo alkuaankin vanhassa 200 MHz Pentium koneessa. Siirtyi eläkkeelle täysin palvelleena eikä syynä ollut palomuurin toimimattomuus tai edes hitaus tai raudan toimimattomuus vaan se että kukaan ei enää kehdannut myöntää että kuinka vanhalla raudalla sitä pyöritettiin.

M0n0wall on projektina loppunut ja nykyinen ko. firman Cisco:n reititin on ollut viimeisen vuoden aikana jo 4 kertaa nurin. Lienee turha odottaa mitään 13 vuoden uptimeä. Itseä lähinnä uteloittaa mutta heitä saattaisi jopa kiinnostaa ehdotukset seuraavasta ikuisuusprojektista OS reitittimeksi.

• Nykyään trendinä on erillisten pikku kippojen ja vempeleiden kiikuttaminen elektroniikkaromuihin ja kaiken keskittäminen yhteen, mahdollisesti redundanttiin palvelimeen, johon pystytetään virtuaalikoneita tarpeen mukaan. Myös reitittimet on helppo virtualisoida.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      73
      3350
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      46
      3112
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2351
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      341
      1999
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1759
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1575
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      12
      1432
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1269
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      45
      1204
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1120
    Aihe