Kokemuksia pyykkikuilusta?

Rosetta

3-kerroksiseen taloomme tulee pyykkikuilu, josta pyykit voi tipauttaa ylä- ja keskikerroksesta kellarissa sijaitsevaan kodinhoitohuoneeseen.

Onko kenelläkään kokemuksia pyykkikuilusta omakotitalossa? Onko osoittautunut käteväksi? Entä miten kuilu on toteutettu (minkälaisesta putkesta?) ja miten "tiputuspaikat" on naamioitu - kalusteisiin, luukku seinään vai joku muu ratkaisu?

13

9080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linkki...
    • pyyki-paavo

      Tuleeko teille päätoiminen pyykkärikin? Kun kaikki heittävät pyykkinsä kuiluun, kuka käy lajittelemassa pesemässä pyykit?

      Meillä on siirrytty järjestelmään, jossa on kerroskohtaiset "pyykkipussit". Pussi on sille suunnitellussa laatikossa. Tämä systeemi löytyi muistaakseni Cittarista. Kun pussi tulee täyteen, otetaan se kantoon ja pyykit lajitellaan värin mukaan neljään eri pyykkiastiaan. Mikäli jotakin väriä tulee koneellinen, ladataan kone ja pannaan masiina käyntiin. Sitten vaan tyhjä pussi taas paikalleen. Lakanat kannetaan suoraan sängystä pesuun.

      Näin meillä on saatu koko perhe osallistumaan vaatehuoltoon ja kuormitus on jokaiselle kohtuullinen.

      • Rosetta

        Pyykkäri puuttuu valitettavasti meidän taloudesta :). Ei kuilu ketään tietenkään vapauta itse pyykkäämisestä, mutta helpottaa sitä, että alakerrasta löytyy aina kaikki pyykkättävät tekstiilit heti eikä niitä tarvitse keräillä pitkin talo. Lakanoiden kanssa tilanne rappusissa voi olla vaarallinenkin, näitäkin esimerkkejä löytyy niin julkkiksistakin kuin omasta elämästäni.

        Jos kodinhoitohuone löytyisi kerroksesta, missä on paljon kulkua muutenkin, niin pyykkikuilu on varmasti turha. Mutta meillä khh on kellarissa ja sinne ei jatkuvasti kuljeta, joten pyykit pitäisi varta vasten sinne viedä. Ja lapsiperheessä kun sitä pyykkiä on ihan reilusti...

        No, kaikki tyylillään, mutta itse ainakin pidin pyykkikuiluajatusta hyvänä ja pari tuttavaani, joilla on sellainen käytössä, ovat kehuneet sitä varauksetta.


      • pyykki-paavo
        Rosetta kirjoitti:

        Pyykkäri puuttuu valitettavasti meidän taloudesta :). Ei kuilu ketään tietenkään vapauta itse pyykkäämisestä, mutta helpottaa sitä, että alakerrasta löytyy aina kaikki pyykkättävät tekstiilit heti eikä niitä tarvitse keräillä pitkin talo. Lakanoiden kanssa tilanne rappusissa voi olla vaarallinenkin, näitäkin esimerkkejä löytyy niin julkkiksistakin kuin omasta elämästäni.

        Jos kodinhoitohuone löytyisi kerroksesta, missä on paljon kulkua muutenkin, niin pyykkikuilu on varmasti turha. Mutta meillä khh on kellarissa ja sinne ei jatkuvasti kuljeta, joten pyykit pitäisi varta vasten sinne viedä. Ja lapsiperheessä kun sitä pyykkiä on ihan reilusti...

        No, kaikki tyylillään, mutta itse ainakin pidin pyykkikuiluajatusta hyvänä ja pari tuttavaani, joilla on sellainen käytössä, ovat kehuneet sitä varauksetta.

        Miksi sijoita pesukoneen kellariin, jonne ei ole luonnollista tarvetta kulkea? Miksi vaaehuolto ylipäätään pitää hoitaa jossakin kaukana kodin keskipisteestä? Pyykillä lähtö on kuin "siperiaan" joutuisi.

        Minä haluan pesukoneen olevan muutaman askeleen päähän keittiöstä. Silloin säästää askeleita jokapäiväisissä askareissa. Ja siliyslaudan olen sijoittanut niin että voin katsoa telkkaria tai kuunnella musaa samalla.


      • Rosetta
        pyykki-paavo kirjoitti:

        Miksi sijoita pesukoneen kellariin, jonne ei ole luonnollista tarvetta kulkea? Miksi vaaehuolto ylipäätään pitää hoitaa jossakin kaukana kodin keskipisteestä? Pyykillä lähtö on kuin "siperiaan" joutuisi.

        Minä haluan pesukoneen olevan muutaman askeleen päähän keittiöstä. Silloin säästää askeleita jokapäiväisissä askareissa. Ja siliyslaudan olen sijoittanut niin että voin katsoa telkkaria tai kuunnella musaa samalla.

        Hyvä kysymys, johon yritimme keksiä kovasti vastausta taloa suunniteltaessa. Kunnon ratkaisua ei löytynyt ja jouduimme tässä asiassa antamaan periksi.

        Rakennamme vanhalle rintamamiesalueelle, johon on tehtävä kaavan mukainen kaksikerroksinen talo kellarilla. Alkuperäisissä kuvissa khh oli sijoitettu keskikerrokseen keittiön läheisyyteen. Tuon vuoksi keskikerroksen koko kasvoi ja sitä myöten koko talon pinta-ala. Ei ollut taloudellisesti järkevää (ja itse asiassa rakennusoikeuskin olisi tullut vastaan), kun kuitenkaan ei tarvittu muihin kerroksiin lisätilaa. Kun khh tiputettiin kellariin, tilat jakaantuivat hyvin ja khh:lle saatiin reilu tila.

        Kellariin meille tulee takkahuone televisioineen, joten silitys onnistuu nykyiseen tapaan töllöä tuijottaen :).


    • susanna

      Ihan oli pakko antaa kommenttia tähän, kun tuo Puavo tuossa provosoi:) Maailmasta löytyy "herra kaikkitietäviä" ja " minä olen oikeassa" -tyyppejä pilvin pimein...

      Pyykkikuilusta sen verran kommenttia, että meillä on 1 1/2 -kerroksinen talo, jonne mies halusi ehdottomasti laittaa pyykkikuilun juuri noiden onnettomuuksien ja itse käytännönkin takia. Tosin meillä ei ole varsinaista putkea; vain luukku lattiassa, ja alapuolella kodinhoitohuone, jonne pyykki mäjähtää lattialle. Nyt joku kauhistelee...

      Mutta! Pidän ratkaisua tosi hyvänä. Säästyy portaissa kompuroiminen pyykkikasojen kanssa, ja ei se niin suuri vaiva ole pyykkejä lajitella joko suoraan koneeseen tai niille varattuihin kaappeihin. Yläkerrassa pyykki kerätään omiin keräysastioihin, joiden täyttyessä tyhjennetään ne sitten luukun kautta.

      • Rosetta

        On se mukava, että naiset pitävät edes joskus toistensa puolia :). Toki ymmärsin Paavon viestin provoksi, vaikka tottakai joku voi ihan oikeasti olla sitä mieltä, että pussien kuljettaminen on kätevämpää kuin kuilu... :)

        Toki minäkin haluaisin nähdä, että pyykkihuolto jakaantuisi maailman tappiin meidänkin huushollissa tasan kaikkien osapuolten kesken. Nyt kun lapset ovat pieniä, niin pyykkihuolto on pääasiassa minun harteillani. Sen takia ajatus pyykkivuoren kuljettamisesta monta kertaa viikossa ei houkuttele. Olen nimittäin asunut 20 vuotta lapsuuden kodissani, joka oli myös kolmikerroksinen ja khh alakerrassa. Äitini itse asiassa kuilua alunperin ehdottikin, kun on tottunut sellaiseen työpaikallaan sairaalassa.

        Meillä pyykkikuilu tulee jostain putkesta (halkaisija n. 35 cm). Alakerrassa pyykit tippuvat suoraan kalustekaappiin, mutta ylimpään kerrokseen pitää tehdä joku viritys. Putki lähtee nimittäin eteisaulan nurkasta.


    • Nikke

      Meillä on 2-kerroksisessa talossa kuilu suoraan vaatehuoneesta kodinhoitohuoneeseen. Toimii todella hyvin! Kaikki pyykit löytyvät aina valmiiksi kodinhoitohuoneesta kaapissa olevasta korista, joka on helppo nostaa esille ja sieltä nostella koneeseen. En vaihtaisi pois.

    • Marjaana

      70-luvulla asuimme 1/2-kerroksisessa talossa, jossa pyykkihuolto oli keskitetty kellariin. Pyykkikuiluja oli kaksi: toinen yläkerrasta kellariin ja toinen keskikerroksesta kellariin. Yläkerrassa kuilu oli portaiden luona aulassa. Kolon päällä oli pianosaranalla puulevyt. Keskikerroksessa luukku oli eteisessä. Putki tuli noin metrin korkeuteen ja sen päällä oli lappeellaan rulokaappi. Siis se sivu,joka on normaalisti seinää vasten, oli puhkaistu ja oli lattiaa vasten. Ruloa työntämällä kolo tuli esiin.

      Putket olivat lähekkäin, joten alakerrassa pinot olivat vierekkäin. Meillä ulostulopaikassa oli lattialla entinen keittiön yläkaappi, jossa oli verkkokorit putkien kohdalla.

      Toimi ihan hyvin, säästi askelia.

    • Miten äänen kanssa

      Mitäs luulette. Tuleeko pyykkikuilun kautta KHH:n äänet yläkertaan läpi ?

      • Kuilutoimittaja (Kapasity O...

        Hei vaan kaikki pyykkikuiluista kiinnostuneet.
        Olen töissä kuiluja valmistavassa yrityksessä ja jäte-ja pyykkikuilujen kanssa jo pitkään töitä tehneenä(kuten sairaalat ja vanhainkodit etc.) saanen antaa vinkkejä.Kuiluja on käytetty jo satoja vuosia eli uusi se ei ole ideana.
        Pientaloissa kuilut on käteviä ja askelia säästäviä,itsekin portaissa lipannut,pyykkitollo esti näkyväisyyden alas mennessä ja astuin väärin ...jäljet lonkassa vieläkin.
        Ehdotus on: luukut kuhunkin kerrokseen,kuilu esim. dia 300 mm,kannatus välipohjista,pohjakerroksen lattiaan asti,sinne korkea luukku reitettynä(jotta näet pyykkipinnan korkeuden luukua avaamatta),verhoiltuna kalustoon tai ilman.Materiaalina RST on hyvä etenkin jos jää luukut näkyviin.Kuilun luukut ehdottomasti kerroksissa asennettava 1100 mm korkeuteen(työturvakorkeus ja ns.parvekesääntö) lattiasta,siis alareuna,lasten putoamisvaaran takia.EI MITÄÄN LUUKKUJA LATTIAAN !Ne on hengenvaarallisia lapsille ja eläimille.
        Lisätiedot kotisivuiltamme www.kapasity.fi tai allekirjoittaneelta.
        Hinnat tietty kiinnosta teitä,n. 600 e-2000e,valmiit asennussarjat ok-rakentajille.
        Älkää tehkö omia kuiluputkia ensin ja sitten vasta etsimään luukkuja.Ne luukut sen kuilun toimivuuden kruunaa ja liitoksien kuilun ja luukun väliin on jälkikäteen työläs ja kallis tehdä yksittäistapauksina -tilaustyönä.
        Ystävällisin terveisin
        Kapasity Oy
        Pekka Kankaansyrjä


    • gprs

      Ehkä joku etsii samoja asioita kuin minä, joten vastataan vanhaan aiheeseen; Pyykkikuilun putkeksi meinasin kierresaumattua ilmastointiputkea. Ei löytynyt tarpeeksi isoa tai niitä myytiin 6m pitkinä ja tarve oli vain 2m. Romuttamolta löytyi mäihällä polttomaalattua teräslevyä joka oli mankeloitu putkeksi. Siitä sai sopivan kokoisen ja popniitillä sisäpuolelta (ettei tule pyykille teräviä reunoja) kiinni putkeksi.

      Tämän jälkeen lattiaan reikä ja alapuolelle tein vanerista muotin, iskin reiän ympärille ja vähän laajemminkin raudoitusverkkoa ja harjaterästä ja proppasin vielä kiinnikkeet olemassaolevaan laattaan. Päälle betonivalu.

      Putkeen tein luukun johon salpa joka lukkiutuu kannen painosta. Pyöreän kannen reunaan tiiviste. Luukku sellainen että pysyy auki ihan avoimena, mutta kun "tipauttaa" kiinni, se lukkiutuu. Tämä siksi että pyykkiä voi tiputella kuiluun yhdellä kädellä, eikä tarvi pitää luukkua auki toisella. Ja lukitus siksi että muutoin pyykkikuilu on melkoinen hormi tulipalossa. Tiivis metallinen luukku pitää tulen aisoissa ainakin vähän aikaa. Ja tiivistys estää alakerran pesu/pukuhuoneen ja saunan höyryjen nousun putkeen. Alapäähän tein lisäksi läpän, joka aukeaa pyykin painosta ja sulkeutuu itsestään. Tässäkin ideana että ei nouse saunomisen höyryt turhaan putkeen.

      Kokonaiskustannukset pysähtyy betoneineen noin 50€. Putki maksoi 10€ 2m pätkä ja betoni 2 säkkiä 12€. Päälle luukkumateriaalit ja salvat.

      En ymmärrä miten nuo kaupalliset pyykkikuilut voi maksaa satasia. Niin simppeli homma tuo on.

    • Sesi35

      Pyykkäyksessä suurin työ on pyykkien ripustaminen kuivatukseen, sekä siitä keräily ja viikkaus eri huoneiden vaatekaappeihin. Likapyykin keräys on nopea toimi, se onnistuu oli systeemi mikä hyvänsä. Ennemminkin kannattaa satsata toimivaan kuivaustilaan. Toisaalta toimivin taitaa olla irtotelineet, jotka kannattaa sijoittaa lähelle makuuhuoneita, joissa vaatekaapit useimmiten ovat. Näin pyykit ovat kuivatuksen jälkeen jo lähellä määränpäätä, eli vaatekaappia.

      Toki laiskat käyttää kuivausrumpua, itsellänikin sellainen on, mutta en sitä käytä kuin satunnaisesti. Kuivausrumpu tahtoo kuluttaa vaatteita, ja tekee niistä jotenkin nukkavieruja. Irtotelineissä pyykit kuivuu illan aikana, ja vaatteet pysyy parempina. Itselläni sattuu olemaan ilmalämpöpumpun sisäyksikkö siinä vieressä, jonka vieno puhallus tehostaa kuivamista. Lakanat tapaan kuivata ovien päällä, ihan hyvä tulee.

      Saa toki keksiä kaikkea helpottavia asioita, mutta en näe pyykkikuilua sellaisena. Monesti asioita suunnittelee sellaiset, joilla ei ole käytännön kokemusta asioista. Itse voin käytännön kokemuksella sanoa, että pyykkäyksen suurin työ on puhtaan pyykin lajittelu. Likapyykki on nopea toimi, eikä sen järjestämiseen kannata päätä vaivata, likapyykki kuitenkin tahtoo lojua vähän missä sattuu, ja sitä keräillään sieltä missä sitä on. Harva pystyy elämään niin pikkutarkkaa elämää, että likapyykki menisi aina yhtä reittiä. Ainakaan lapsiperheissä, joissa siirrytään kaaoksesta kaaokseen ja ollaan aina askeleen jäljessä tapahtumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe