Mikä rotu minulle sopiva

NeuvojaKaivataan

Olen hankkimassa kissaa. Kissa tulee sisäkissaksi, ja alustavasti ainoaksi lemmikiksi. Toinen kissa saatetaan hankkia myöhemmin. Haluaisin rotukissan ja on kyllä varaa ja aikaa panostaa sen vointiin.

Haluan myös opettaa kissalle joitakin temppuja, käymään vessanpytyllä, ja ehkä näyttelyissä. Olisi kiva että kissa olisi luonteeltaan sopeutuvainen ja utelias -ottaisin sen mielellään kesällä mukaan puistoon ja kyläilemään. Tarkoitus on siis viettää sen kanssa todella paljon aikaa, aktivoida ja totutella sitä liikkumaan muuallakin kuin neljän seinän sisällä.

Olen miettinyt bengalia, abessinialaista, burmaa ja venäjänsinistä. Ulkomuodoltaan venäjänsininen miellyttää eniten mutta ilmeisesti luonteeltaan ne on joskus arkoja. Hyviä neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan. :)

7

192

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onneamatkaanvaan

Toivottavasti sinulla on kokemuksia kissoista!
      Se ei ole koira - "kävelyt puistoissa ja kyläilyt"
      Ei myöskään ihminen - "käymään vessanpytyllä"
      Kissat ovat aika omapäisiä, vaativat monipuolista ruokaa,
      aikaa ja hellyyttä! Onneksi olet valmis niitä antamaan!!

• eikoiramuttasilti

Monet kissat oppivat tosi helposti valjaisiin ja tykkäävät niissä tutkailla maailmaa.
        Rotuvinkkiä minulla ei ole ap:lle antaa, mutta jos päädyt venäjänsiniseen niin kunhan tutkii suvut tarkasti läpi niin löytyy varmasti suurella todennäköisyydellä ihan normaali ja reipas pentu aran sijaan :)

• mullonse

Nykyään venäjänsiniset ovat sosiaalisia ja rohkeita. Niitä on myös suhteellisen helppo kouluttaa tekemään temppuja. Useimmat ulkoilevat valjaissa sujuvasti.

Venäjänsininen on helppohoitoinen rotu. Sopii ensimmäiseksi kissaksi. Huono puoli voi olla, että haluat pian pian toisenkin venäjänsinisen. Se kiintyy lujasti omistajaansa, on rakastava ja rakastettava kissa. Juttelee jonkin verran.

Tottuvat näyttelyihin nopeasti. Tai sitten ei ollenkaan.

Aloittajan rotuehdotuksista vaativin on varmaan bengali. Näyttävä mutta levoton ja kova naukumaan lujaa.

• Olisikonäin

Mitähän haittaa muka vessanpytylle opettamisesta muka on?

Kyläilyt ja puistokävelyt ei välttämättä onnistu, olisiko pieni koira parempi?

• Fälflödöl

Hei
      Itselläni on eläinkodista ostettu kissa, leikattu. En ole joutunut opettamaan sille mitään. Sen turkn väri on musta, tai oikeastaan toooosi tumman ruskea, riippuen auringonvalos- ta. Kesäisin, kun ei ole satanut vettä, menemme ulos hetkeksi, se on valjaissa. Se on nyt arviolta yli 4-v, sain sen vähän yli 2-v sitten. Ei sille tarvitse juurikaan uusia leluja, mun ainakin tykkää jahdata suklaamunien sitä sisäosaa, kinhan se on tyhjä sisällöstä, mitä siellä sitten onkaan, ja siinä ei ole yhtään suklaata, sinne voi sitten laittaa itse jotakin, joka rapisee, esim. pähkinöitä.......ja sitten se tykkää liimapuikkojen korkeista, niitäkin se tykkää jahdata, kunhan olet käyttänyt kokonaan sen kyseisen liiman.

• sivustaseuraajan

Noista roduista mikä tahansa sopisi hyvin kuvaukseesi. Itse kallistuisin varmaan avyn puolelle. Bengali on noista vilkkain ja energisin, saattavat tylsistyessään keksiä jos mitä kivaa temppua viihdykkeeksi. Esimerkiksi jääkaapinoven avaaminen luonnistui hyvin nopeasti ja tietsyti koko sisällön tyhjääminen. Venäjänsininen taas on omasta mielestäni näistä roduista sellainen rauhallisin, hengailee mukana, mutta seurailee hiljaa vierestä.
      Itämaiset ja siamilaisethan ovat sitten myös fiksuja, energisiä ja nopeita oppimaan. Mutta kaipaavat paljon huomiota ja tekemistä, lisäksi ovat sangen kovaäänisiä.

• pörrönemo

Birma on erittäin sosiaalinen ja leimautuu vahvasti omistajaansa. Utelias ja rohkea.
      Mutta kaikki mainitsemasi varmaan sopivat.
      Ylipäätään kissa kuin kissa muovautuu varmaankin omistajansa tapojen mukaan. Jos kissan haluaa tottuvan esim ulkoiluun, se on aloitettava heti pentuna pikkuhiljaa.
      Samoin jos haluaa kissan oppivan siihen että sen kanssa liikutaan kodin ulkopuolella on sitä totutettava siihen pikkuhiljaa pennusta lähtien.

Mutta kissa ei ole kuitenkaan koira. Kissan kanssa on toimitava hyvin pitkälle kissan ehdoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe