OS/2 Warpilla nettiin

warppi esiin nurkasta

Mä tässä funtsin yks päivä kun sattuu olemaan tuollainen toimintakuntoinen 486 että mitähän jos heittäisin siitä tahmaavan Winkkari susivitosen pois ja laittaisinkin OS/2 Warp 3.0:n siihen tilalle, sais siitäkin sitten vielä kelpo nettikoneen, siis kevyeen surffailuun ja meilailuun. Mihinkään raskaampaahan siitä ei ole.

Toinen vaihtoehto olis tietysti laittaa käyttikseksi dos, sekin toimisi mainiosti em. käytössä.

Mutta toisaalta, voihan sitä laittaa molemmat.

Eli mikä olis hyvä selaimeksi ja meiliksi noin vanhaan Warppiin? Löytyykö Warpille mitään palomuurisoftaa vai pitääkö laittaa rautamuuri?

17

2573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laanila

      vittuaks kyselet kun sulle asia on jo selvä. teekkös ittees tykö että oot oikee asiantuntija.Warp ja Dos.
      Haista Paska.

      • aloittaja

        Anteeks mitä???


        "vittuaks kyselet kun sulle asia on jo selvä."

        Hohoi, lukutaidon hankkiminen on suotavaa ennenkuin tulee tänne räyhäämään!!! Kyselin että mitkä olisi sopivia selaimia ja meiliohjelmia tolle warpille? Onko siinä kysymykses sulle jotain epäselvää??? Vain käyttis on "valittuna", nettisoftat ei ja niitä tässä kyselen.


        "teekkös ittees tykö että oot oikee asiantuntija."

        Voi herran tähden. Miten muka olen tehnyt itseeni tykö???

        "Warp ja Dos."

        Onko sulla ongelmaa tuon mun käyttisvalintani kanssa?

        "Haista Paska.    "

        Haista itse. Taidat olla joku mielenterveyspotilas kun pitää toisille vittuilla törkeällä tavalla?? Mene ja ota lääkkees äläkä enää ikinä tule tänne ennenkuin olet saanut tasattua mielenterveytesi eikä enää tarvetta riehua ja vittuilla!!!


    • jaska

      Mitenkään tähän liittymättä, kertokaapa mulle, mistä tuon kyseisen käyttiksen saisi?

      Maksaa ei huvittaisi, kun menisi ihan kokeiluna läppärille Linuxin rinnalla.

      Joko tuosta on abandonwarea tehty? Ei netistä löytynyt ja dc:lläkään ei löytynyt mitään.

      • aloittaja

        Kannattaa katsoa myynti-ilmoituksia ainakin. Tuskinpa siitä kovin paljoa pyydellään, parisen euroa ehkä, kun softa on samaa ikäluokkaa Win95:n kanssa. Mullakin oli jotenkin mielikuva että siitä olisi jossain vaiheessa tehty abandonwarea, ainakin jonkun "uutisen" mukaan IBM olis joitain versioita jakanut ilmaiseksikin...tiedä sitten.

        Oikeastaan yks mitä voisit ekana kokeilla on itse laittaa jokin ilmoitus tonne Suomi24:n Tori-palstalle, ja vaikka Keltaiseen pörssiin ja Palsta-lehteen. Eikä kantsi luovuttaa ihan heti jos ei heti tärppää, joskus joutuu oottaan aika pitkäänkin. Best of luck. :)


      • postikuluilla....
        aloittaja kirjoitti:

        Kannattaa katsoa myynti-ilmoituksia ainakin. Tuskinpa siitä kovin paljoa pyydellään, parisen euroa ehkä, kun softa on samaa ikäluokkaa Win95:n kanssa. Mullakin oli jotenkin mielikuva että siitä olisi jossain vaiheessa tehty abandonwarea, ainakin jonkun "uutisen" mukaan IBM olis joitain versioita jakanut ilmaiseksikin...tiedä sitten.

        Oikeastaan yks mitä voisit ekana kokeilla on itse laittaa jokin ilmoitus tonne Suomi24:n Tori-palstalle, ja vaikka Keltaiseen pörssiin ja Palsta-lehteen. Eikä kantsi luovuttaa ihan heti jos ei heti tärppää, joskus joutuu oottaan aika pitkäänkin. Best of luck. :)

        Jossain vaiheessa sen sai postikulujen hinnalla, oliskohan ollut jonkun lehden kautta tai vastaava. Siisti "myyntilaatikko" ohjekirjoineen ja 2 CD:tä, eli itse käyttis ja olikohan joku connectivity pack tai vastaava toisena levynä, ilmeisesti ihan sama paketti kuin myynnissä ollut.

        Itse olen valitettavasti tuon jo antanut eteenpäin jokunen vuosi sitten...


      • aloittaja
        postikuluilla.... kirjoitti:

        Jossain vaiheessa sen sai postikulujen hinnalla, oliskohan ollut jonkun lehden kautta tai vastaava. Siisti "myyntilaatikko" ohjekirjoineen ja 2 CD:tä, eli itse käyttis ja olikohan joku connectivity pack tai vastaava toisena levynä, ilmeisesti ihan sama paketti kuin myynnissä ollut.

        Itse olen valitettavasti tuon jo antanut eteenpäin jokunen vuosi sitten...

        niin se 1.levy on itse Warp, 2.levy taas on Bonus-levy jossa on mm. IBM Works ja muuta softaa. En oo tosin koskaan kurkannut siihen 2.levyyn kun käytin vaan sen 1.levyn sisältöä eli itse käyttistä. Voi olla että jossain versios oli Connectivity pack myös. Itse asias niitä 3.0 Warpeja oli kahta versiota, toisessa ei ollut niitä windows-systeemejä mukana ja sitä käytettiinkin jo ennestään koneessa olevan windowsin kanssa, toisessa joka ilmestyi myöhemmin, oli ja sillä pystyi pyörittämään windows-ohjelmia silti omistamatta itse windowsia.


    • Ossi

      Warp 3 taisi olla ilmaiseksikin jaossa. Kannattaa kuitenkin kysellä osto- ja myyntisivuilta olisiko jollain vielä Warp 4 tallessa myytäväksi sopuhintaan. Siitä saa vielä kelpo käyttiksen kuhan asentaa viimeisimmän Fixpakin.

      Selaimeksi soveltuu Firefox, joka on kevyempi kuin aito Mozilla. Operakin on hyvä vaihtoehto.

      Postiohjelmana voisi olla vaikka Thunderbird.

      Jonkin Fixpakin mukana Warppiin tuli serveriversion kerneli, jossa itsessään on palomuuri. Muurin käpistelyn helpottamiseksi on tehty myös ilmaisohjelma (nimi unohtunut). Pakollinenhan ei palomuuri ole, jos Warppi ei ole reitittimenä internetin ja kotiverkon välissä.

      http://hobbes.mnsu.edu on hyvä paikka aloittaa ohjelmien etsintä.

    • epicurist

      Warppiin saa kyllä netscape 3:n ja toimii kyllä verkossa ok, jos kortille löytyy ajuri. Ja näyttökortille.
      Kumminkin taitaa OS/2 olla käytännössä kuollut. Softaa on tosi vähän saatavilla ja asennus helvettiä eikä manuaalistakaan löydy kunnon ohjeita.
      Itse laittaisin siihen Slackware Linuxin, ikkunoinniksi fvwm2, ja selaimeksi Opera. 486, jossa 32 M muistia toimii noilla ok ja voi sillä kirjuutellakin.

      • sade

      • aloittaja

        OS/2:n asennus nimittäin, oli aiemmin joskus öö..vuonna 1999 tai 1998 koneessa Warp eikä tehnyt ollenkaan kipeää asennella sitä, sittemmin laitekanta on vaihtunut ja myös käyttikset. Ton warpin aikoinaan voitin jossain tietokonelehden kilpailussa ja vaikka sitä en kovasti ole käyttänyt niin oon silti säilyttänyt. Manuskatkin on tallella. Tosin jos ongelmia ilmenee niin aion sitten tyytyä dos-pohjaiseen nettailuun, siitäkin on jo kokemusta. :)


      • aloittaja

        Muuten ihan hyvä ehdotus ja olen sitä jo kertaalleen harkinnutkin, nimittäin tuota linuxin laittamista mutta....kone on sen verran tahmainen ettei kovin hyvin jaksa pyöritellä Win95:ttäkään jossa on selain, saati että uudempia linuxeja.
        Harkitsin jo yhdessä vaiheessa sitäkin että laittaisi SOT-linux 5.1:n tuohon, tai vaihtoehtoisesti Red Hat 5.1:n mutta ovat niin vanhoja että ne pitäis päivättää.

        Toisaalta en viitsi siihenkään mennä että käyttäisin sitä ilman graafisia kilkkeitä, lynx ei oikein "nappaa" eikä aikomukseni ole käyttää sitä palomuurikoneenakaan.

        Ehkä hakkaan päätäni seinään mutta täytyy kuitenkin koklata tuo Warppi, päivityksineen tietty. Jos ei toimi niin sitten dossilla.

        Muihin koneisiin kyllä on tulossa linux. Odotan myös innolla tuota uutta kehitteillä olevaa ReactOS OSS-käyttistä, sen voisi laittaa linuxin rinnalle pyörittämään windows-ohjelmia.


    • Jonkke

      Warp 4:ssä oli vakiona kaikki mitä nettikäyttö vaatii. Asennusvaiheessa piti valita asennetaanko palikat modeemiyhteyttä vai LANia varten ja IBM:n oma Web Explorer selain kuului pakettiin. Liekö tuota Web Exploreria enää päivitetty? Se oli kuitenkin aikanaan (90-luvun puolivälissä) mielestäni paras selain.

      • Pölynen Warp 4.0

        "Warp 4:ssä oli vakiona kaikki mitä nettikäyttö vaatii."

        Onpa nostalgista lukea noita OS/2 juttuja. Ehdin hyvinkin ostaa Warp 4.0, jota en kuitenkaan koskaan käyttänyt, kun versio 3.0 oli silloin minulla toimivampi modeemiyhteyksineen ilman nettiä. OS/2 jäi käytöstäni vuoden '96 jälkeen.
        Pitääpä hieman paneutua asiaan.


      • pekka
        Pölynen Warp 4.0 kirjoitti:

        "Warp 4:ssä oli vakiona kaikki mitä nettikäyttö vaatii."

        Onpa nostalgista lukea noita OS/2 juttuja. Ehdin hyvinkin ostaa Warp 4.0, jota en kuitenkaan koskaan käyttänyt, kun versio 3.0 oli silloin minulla toimivampi modeemiyhteyksineen ilman nettiä. OS/2 jäi käytöstäni vuoden '96 jälkeen.
        Pitääpä hieman paneutua asiaan.

        Miä tässä asentelin warp 4 vanhaan 700 celeroniin ja hienosti toimi. asennuskin onnistu kerralla. nettiä en päässyt kokeilemaan kun ei ollut siihen sopivaa verkkokorttia, täytynee käydä eko-torilta kyselemässä. Muistaakseni tossa warpissa oli hiton hyvä tuki vanhoille dos-peleille joten sikäli se on paikkansa ansainnut. Tosta warp4 tuskin tulee koskaan ilmais-jakelu versiota koska siinä on win3.1 mukana (micro-soft tuskin suostuu)


      • win 3.1
        pekka kirjoitti:

        Miä tässä asentelin warp 4 vanhaan 700 celeroniin ja hienosti toimi. asennuskin onnistu kerralla. nettiä en päässyt kokeilemaan kun ei ollut siihen sopivaa verkkokorttia, täytynee käydä eko-torilta kyselemässä. Muistaakseni tossa warpissa oli hiton hyvä tuki vanhoille dos-peleille joten sikäli se on paikkansa ansainnut. Tosta warp4 tuskin tulee koskaan ilmais-jakelu versiota koska siinä on win3.1 mukana (micro-soft tuskin suostuu)

        warp 3:ssa on win 3.1-osa mukana mutta ei taida olla warp 4:ssa


      • pekka
        win 3.1 kirjoitti:

        warp 3:ssa on win 3.1-osa mukana mutta ei taida olla warp 4:ssa

        Warp 3 win-tuki on sellainen että asennuksessa täytyy käyttää 4 ekaa disua levyasemassa, nelosversiossa ei, se on kokonaisuudessaan mukana.


    • 4warppeja

      10 kpl...
      alkuperäisissä avaamattomissa paketeissa..
      t:käyttiskeräilijä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1416
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1042
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      757
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      652
    Aihe