pitääkö olla lupa?

joskusjotain

kesäasuntoomme uudenmaanläänissä kuuluu vesialue ja elinikäinen kalastusoikeus järvessä omiin tarpeisiin..näin lukee tontin papereissa.pitääkö maksella vielä kalastonhoitomaksuja jos joskus käy vähän uistelemassa???

5

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 39Egeä

      Uistelet vähän tai paljon, saman 39€ maksaa.

      >> Kalastonhoitomaksu 2017 lupa oikettaa viehekalastamiseen yhdellä vavalla ja vieheellä lähes koko Suomen alueella. Tarvitset aina tämän kalastusluvan myös muuhun kalastukseen varsinaisen kalastusluvan lisäksi jos olet 18-64 vuotias. Tätä lupaa ei tarvita pilkkimiseen ja ongintaan.

      Kaikkien 18-64 -vuotiaiden jotka harrastavat muuta kalastusta kuin pilkkimistä tai onkimista on suoritettava valtion Kalastonhoitomaksu 2017. Jos on mukana ainoastaan apulaisena (kuten verkonsoutajana) eikä käsittele pyyntivälineitä pyyntitapahtuman yhteydessä, kalastonhoitomaksua ei tarvitse suorittaa. Kalastonhoitomaksua ei myöskään tarvitse suorittaa Ahvenanmaalla.

      "Muunlaista kalastusta kuin onkimista tai pilkkimistä harjoittavan 18-64-vuotiaan henkilön on suoritettava valtiolle kalastonhoitomaksu. Kalastonhoitomaksu on 39 euroa kalenterivuodelta, 12 euroa seitsemältä vuorokaudelta ja 5 euroa vuorokaudelta. Kalastonhoitomaksua ei kuitenkaan peritä alle 18-vuotiaalta eikä 65 vuotta täyttäneeltä eikä henkilöltä, joka harjoittaa onkimista tai pilkkimistä. Onkimisena pidetään sellaista kalastusta, jota harjoitetaan vavalla ilman heittokalastukseen soveltuvaa kelaa ja jossa vapa tai siima on onkijan kädessä tai käden ulottuvilla eikä vieheenä ole pilkki, uistin, perho tai muu keinotekoinen laite. Pilkkimisenä pidetään kalastusta siimaan kiinnitetyllä pystysuunnassa liikuteltavalla pilkillä, siimaa kädessä pitäen tai lyhyehköä heittokalastukseen soveltumatonta vapaa käyttäen."

      "Todistus kalastonhoitomaksun suorittamisesta on pidettävä mukana kalastettaessa sekä vaadittaessa näytettävä 99 §:ssä tarkoitetulle viranomaiselle (Poliisille, rajavartiolaitokselle, kalastusviranomaiselle) tai kalastuksenvalvojalle.""(Kalastuslaki 379/2015 79 §)<<

    • joskusjotain

      ok.enkö siis saa kalastaa omalla vesialueella? ymmärtäisin sen jos huitelisin ympäri järveä ja rohmuaisin kaikki kalat.mitäs siitä sitten seuraa todellisuudessa jos ei ole lupaa?saako tämmönen luvankyttääjä tulla mun vesille kyselemään että mitä teen?eihän niillä ole asiaa mun pihallekkaan..

      • Kiinnijäämisen todennäköisyys on hyvin pieni ellei ole suosittu kalapaikka. Sakkoja tulee jos kiinni jää mutta kui paljon niin sitäpä en tiiä.


      • 39Egeä

        ”enkö siis saa kalastaa omalla vesialueella? ”

        -Saat kunhan maksat sen 39€

        ”mitäs siitä sitten seuraa todellisuudessa jos ei ole lupaa”

        -Todellisuudessa seuraa tuskin mitään. Itseltä on kalastuslupa kysytty viimeksi joskus vuonna 1980… Urbaani legenda väittää että Naantalin Ukko-Pekan sillan silakanlitkaajilta olisi merivartiosto kysellyt niiltä ihmisiltä lupia jotka käyttivät kelallista vapaa; eli varmaan kaikki. Saman vuorenvarman tietolähteen mukaan virveleitä oisi jopa takavarikoitu…

        ”saako tämmönen luvankyttääjä tulla mun vesille kyselemään että mitä teen?”

        -Saa tulla.

        ”eihän niillä ole asiaa mun pihallekkaan..”

        -Se on ihan eri asia.

        Mielestäni kalastuslain uudistus lähtee siitä olettamuksesta että ihmiset reissaa ja kalastaa ristiin rastiin tätä maata. Siinä matkavirvelöijät on mielestäni selviä voittajia ja mökkikalastajat taas ihan yhtä selviä häviäjiä.


    • Valvojasetä

      Kyllä pitää. Paikallista lupaa et tarvitse, koska olet saanut sen omistajana/osakkaana. Kalastonhoitomaksun joudut kuitenkin suorittamaan tästä huolimatta (jos käytät uistinta ja olet iältäsi 18-64-vuotias), aivan kuten riistanhoitomaksunkin vaikka metsästäisit omilla maillasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe