Kuukuppi mietteitä

Aloittajaaloittaja

Moikka!

Mua kiinnostais kuulla teidän mielipiteitä kuukupista? Mikä hyvää ja mikä ei? Koska alotitte käyttämään? Sujuiko eka kokeilu vai menikö totuttelussa pidempään? Minkä merkkinen teillä on ja käytättekö puhdistukseen mitä pesuainetta? :)

9

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 895004

      Kyllästyin siteisiin, joiden kanssa tuli toistuvasti ohivuotoja. Kuukupin kanssa on helpompaa, käytän jossain liikunnoissa lisäksi sidettä pahimpina päivinä. Kuukuppi säästää rahaa ja luontoa. Uimassa voi käydä. Totutteluun meni päivä, vähän toista. Kun tottuu ei huomaa ollenkaan ja on mukavampi kuin side. Merkki on Lunette. Ostan apteekista Acon intiimialueen pesunestettä puhdistamista varten. Paikoilleen asettaminen ja pois ottaminen on tietysti työläämpää kuin siteen. Pitää katsoa, missä wc:ssä saa pestyä tyhjennyksen jälkeen. Useimpina päivinä pärjään niin, että tyhjennän aamulla ja sitten kotona töiden jälkeen. Yleensä yhtenä päivänä joudun tyhjentämään töissä, ettei ala vuotaa.

    • tyytyväinen_käyttäjä

      Itselläni ollut sama kuppi käytössä 12 vuotta. Olin n. 30 v aloittaessani, ja alku oli hankalaa. En hahmottanut kuukupin laittoa. Anatomiani on lisäksi sen verran pientä, että jouduin katkaisemaan kokonaan häntäosan kuukupista. Tottumisen jälkeen kuukuppi onkin ollut verraton. Vasta viime vuosina olen ollut sen verran laiska, että välillä olen käyttänyt sidettä. Kuppi on kokoa A, olisikohan Mooncup? (Vaikea tarkastaa, kun on just siellä, missä pitääkin.)

      Alkua vaikeutti sekin, että minulla oli kuparikierukka = runsaat vuodot. Kierukan poiston jälkeen ei sattunut enää ylivuotovahinkoja kuukupin kanssa. Eli ei tarvitse käyttää (kesto)sidettä varalla. Yleensä tunnen paineena/kipuna kun kuukuppi tarvitsee tyhjentämistä. Itse teen pesut joka kerran tyhjentäessäni kuukupin. Koen epähygieniseksi, jos vessassa ei saa pestyä kunnolla itseään, kuppia ja käsiä. Runsas vedenkäyttö tietysti alentaa kupin ekologisuutta. Eli on sottainen vaikka retkeillessä, kun ei ole vessaa ja käsisuihkua. Kaupunkioloissa usein toimii.

    • Menkkakeiju

      Mä oon vasta yhet menkat käyttäny kuukuppia mut rakastuin!

      Ostin mun kupin jo pari vuotta sitten, mutta en yksinkertaisesti saanut sitä sisään vaikka kuinka taittelin eri tavalla (olin tuolloin neitsyt... ei kyllä anatomisesti pitäisi olla mitään merkitystä). Nyt pari vuotta myöhemmin sain sen parin kokeilukerran jälkeen sisään eikä falskannut kertaakaan! Neitsyyteni olen menettänyt eli luulen sillä sinänsä olevan osuutta asiaan ettei ainakaan sen työntäminen sinne jönnittänyt yhtään. Nyt oli pakko vaan kokeilla kun tamponit loppui eikä kaupat ollu enöä auki. Itselläni on Lunette.

      pitkä vaihtoväli! Mulla runsainakin vuotopäivinä riitti että illalla tyhjensin.
      ei mene rahaa tamponeihin
      ekologisuus
      ei edes tunnu että on jotain sisällä.
      voi nukkua yön turvallisesti ja levollisesti

      - sotkuisuus.. koko pönttö veressä ja mun veri ainakin on tosi klönttistä...
      - yleisissä vessoissa vaikee puhdistaa
      - puhdistus yms vie aika paljon aikaa

      • enoleap

        Onko sulla kuppi koko 1 vai 2?


      • Keskustelunaloittaja
        enoleap kirjoitti:

        Onko sulla kuppi koko 1 vai 2?

        Koko 1


    • ldfsäfg

      Mä aloitin kuukupin käytön joskus kolmekymppisenä, ihan heti kun niitä alkoi olla Suomessa tarjolla. Mulla oli silloin niukka mutta monta päivää kestävä vuoto, herkkä iho ja melko herkät limakalvotkin, joten niin siteiden kuin tamponeidenkin käyttö oli hankalaa. Kupin kanssa menkat tuntuivat ensi kertaa elämässäni siedettäviltä, vaikka käyttöä joutuikin jonkin verran opettelemaan.

      Sittemmin hormonitoiminta meni täysin uusiksi ja vuodot runsastuivat niin, että lopulta mulle laitettiin hormonikierukka. Sen koommin mulla ei juuri ole ollut vuotoja, enkä kyllä jäänyt kaipaamaan.

    • Luneilija

      Ittelläni on nyt ykköskoon Lunette ja oon kyllä tosi tyytyväinen!! En enää ikinä aio palata siteisiin tai tamponeihin, jotka siteen tapauksessa hiostavat ja hiertivät (ja ällöttivät hitosti) ja tamponin tapauksessa kuivattivat emätintä.
      Hyviä puolia on vaikka kuinka, on ekologinen, hygieeninen, kätevä ja toimiva, mukava ja varma. Ja pitemmän päälle säästää rahaa. Kertaostoksena on aika kallis (jopa 30€), mutta koska sama kuppi toimii monia vuosia, se tulee pidemmällä aikavälillä paljon halvemmaksi kuin siteet ja tamponit. Huonoja puolia en oikeastaan keksi.

      Aloin käyttämään kuppia 14v(nyt olen 16) heti kolmansista menkoista(ekat siteillä, toiset tamponeilla). Olin lukenut hirveesti kaikkia kauhutarinoita, kuinka ensimmäisillä käyttökerroilla falskaa ja ei mene paikalleen eikä saa pois, mutta ihme kyllä mulla ei ole ollut sellaista. Alustalähtien on sujunut kupittelu hyvin. Ainoana oli, että aluksi kuppi tuntui kun en ollut tottunut ja en osannut asettaa sitä oikein.

    • vastatkaaajd

      aattelin itekkin ostaa kuukupin koska tampooneista tulee vaan tulehdusta..ja siteiden kanssa ei vaan pysty olemaan. ajattelin kysyä että sattuuko kuppi esim istuessa koska tamppooni joskus tuntui ikävältä ?

    • KuppiLerppaPerseille

      Ihan hirvee kapine. Koko 1 on liian iso leveydeltään eikä edes aukene sisällä kun on sen liukastella saanut jotenkin survottua sisälle. Valitin firmaan Lunetelle niin ei mitään rahat takaisin systeemiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe