lapsi lyö

N26

Hei!
Olen muutaman kerran törmännyt tilanteeseen, jossa noin 2-5-vuotias lapsi on lyönyt joko kaveriaan,jompaa kumpaa vanhempaansa tai täysin tuntematonta ihmistä.Yhden kerran olen itsekin tullut lyödyksi.Mistähän tämä johtuu?
Ymmärrän kyllä, ettei lapsi välttämättä ymmärrä tekevänsä pahaa, mutta sitä en ymmärrä, että usein vanhemmat eivät tunnu "huomaavan" tätä ongelmaa.
Itse olin kerran eräillä syntymäpäivä-juhlilla, jossa noin 3-vuotias tenava juoksenteli pitkin poikin ja löi ohi mennessään juhlavieraita.Kyseisen lapsen vanhemmat eivät aluksi reagoineet muuten kuin naureskelemalla, kunnes joku vieraista hermostui ja ilmoitti asiasta tiukkaan sävyyn.
Ihmettelen todella monien vanhempien lepsuutta tässä asiassa.Lyöminen, kuin myös muukin väkivalta pitäisi mielestäni kitkeä heti alkuunsa.Helppoa se ei välttämättä ole pienelle lapselle selittää miksi tekee väärin, kun lyö toisia, mutta kyllä pitäisi yrittää kuitenkin.
Eräs äiti häpesi kyllä kovasti pienen poikansa lyömistä ja komensikin ja käski tätä pyytämään anteeksi niiltä joita oli lyönyt, mutta poika vain naureskeli ja siihen asia sitten jäikin.haluaisinkin kuulla että,
Onko yleistä, että lapset lyövät?

24

3674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JCU

      Samaa olen huomannut, ja samaa ihmetellyt. Juuri äskettäin tuttu kertoi, että muutaman vuoden ikäinen täysin outo lapsi oli alkanut lyömään häntä kaupassa ja huutanut: "Oot tyhmä!" Tuttuni järkyttyi niin, ettei osannut tehdä oikein mitään. Vanhemmat seisoivat vieressä, mutta eivät olleet kuulemma reagoineet mitenkään. Eikö tuollaiseen käytökseen pitäisi heti puuttua ja tiukasti, etekin jos lapsi lyö täysin tuntemattomia? Vai onko tämä nyt taas tätä "lapselle ei saa tuottaa mielipahaa->ei saa kieltää" -kasvatusta?

      • Erque

        ...tai sitten vanhemmat tietävät kokemuksesta, että siitä ei tule muuta kuin entistä pahempaa solvausta ja huutoa, jos lasta toruu.


    • äiti

      3,5 v poikani lyö meitä vanhempia ja serkkuaan,joka on samanikäinen.Olemme selittäneet,ettei sellasta saa tehdä.Mutta mikään ei tehoa!Sanokaa viisaammat millä tämän pahan tavan saa pois?Mikään syli-juttu ei auta,ei puhe,ei edes toiseen huoneeseen vieminen.

      • kuinka tulee toimia

        niin, nyt on kaikilla mallivanhemmilla tilaisuus antaa ne kaiken kattavat erinomaiset neuvonsa KUINKA SAADA LAPSI TOTTELEMAAN JA YMMÄRTÄMÄÄN silloin kun kaunis puhe, eristäminen ja selittäminen eivät auta!!!

        kuinka lapsi saadaan tottelemaan, kun se ei tottele vaan on kaapannut vallan?


      • N26
        kuinka tulee toimia kirjoitti:

        niin, nyt on kaikilla mallivanhemmilla tilaisuus antaa ne kaiken kattavat erinomaiset neuvonsa KUINKA SAADA LAPSI TOTTELEMAAN JA YMMÄRTÄMÄÄN silloin kun kaunis puhe, eristäminen ja selittäminen eivät auta!!!

        kuinka lapsi saadaan tottelemaan, kun se ei tottele vaan on kaapannut vallan?

        Mielenkiintoista olisi tosiaan tietää kuinka vanhemmat ovat onnistuneet kitkemään lyömisen pois?On myös mietityttänyt se, että miksi lapsi yleensä edes lyö?


      • kertaus on opintojen äiti

        Ei lapsi kerralla opi. Jos sanot, että lapsi viedään "miettimään" toiseen huoneeseen, niin se tehdään sitten joka kerran, kun lapsi lyö. Kylässä, kotona. Joka kerran. Ei hän muista seuraavana päivänä, vaan lyö uudestaan. Taas eristykseen.
        Lopulta oppi menee perille. Mutta kauan saa samaa asiaa tuon ikäiselle opettaa.


      • hmm
        kertaus on opintojen äiti kirjoitti:

        Ei lapsi kerralla opi. Jos sanot, että lapsi viedään "miettimään" toiseen huoneeseen, niin se tehdään sitten joka kerran, kun lapsi lyö. Kylässä, kotona. Joka kerran. Ei hän muista seuraavana päivänä, vaan lyö uudestaan. Taas eristykseen.
        Lopulta oppi menee perille. Mutta kauan saa samaa asiaa tuon ikäiselle opettaa.

        juuri niin, aina sama komento oltiin kotona tahi kylässä. johdonmukaisuutta peliin hyvät ihmiset, ei ole ihme että lapset ovat hukassa kun 'uusavuttomat vapaan kasvatuksen' saaneet niitä kasvattavat!
        ja muuten, myös toisten lasta SAA kasvattaa. eli jos toisen lapsi lyö minua otan kädestä kiinni ja ilmoitan lapselle 'minua ei lyö kukaan, et edes sinä' ja jos ei mene perille vaan lyö uudestaan niin sama juttu jne. ja jos ei todellakaan tenava tajua mistä on kyse laitan jäähylle ja selitän asian vielä kertaalleen. ja sama juttu jos potkaisee niin otan jalasta kiinni ja sama juttu.. ei se niin kovin vaikeaa ole kunhan VAAN TOIMII JOKA IKINEN KERTA SAMOIN! ja vie sen joka kerta loppuun asti - eli ei TODELLAKAAN SALLI SITÄ ETTÄ LAPSI LYÖ, POTKII, PUREE TAI NIMITTELEE!
        joillekkin oppi menee perille helposti joillekkin saa samaa asiaa opettaa todella kauan!
        ei ole omat tenavat ketään hakanneet (ainakaan minun nähteni, eikä ole valituksia korviinikaan kuulunut), eivät ole kiukutelleet kaupoissa, eikä minun kotona tai minun kanssa liikkuessaan muiden tenavat käyttäydy 'huonosti' (kuin korkeintaan kerran), kyllä suurimmalle osalle tenavia puhe menee tajuntaan asti!
        ja jos kaupassa käyttäydytään huonosti, niin seuraavalla kerralla ei tulla mukaan.. ja sitten sitä voidaan harjoitella taas ja jos edelleen ei osata käyttäytyä niin uudelleen ollaan jäähyllä jne. jne.
        NIIN KAUAN KUN HUONO KÄYTÖS SALLITAAN, NIIN KAUAN HUONOA KÄYTÖSTÄ SAA KESTÄÄ! tietenkin lapset ovat ihmisiä, ja heilläkin huonoja päiviä kuten meillä aikuisillakin, ja silloin jokainen kiukuttelee jollakin tavoin..


      • mitä teet
        hmm kirjoitti:

        juuri niin, aina sama komento oltiin kotona tahi kylässä. johdonmukaisuutta peliin hyvät ihmiset, ei ole ihme että lapset ovat hukassa kun 'uusavuttomat vapaan kasvatuksen' saaneet niitä kasvattavat!
        ja muuten, myös toisten lasta SAA kasvattaa. eli jos toisen lapsi lyö minua otan kädestä kiinni ja ilmoitan lapselle 'minua ei lyö kukaan, et edes sinä' ja jos ei mene perille vaan lyö uudestaan niin sama juttu jne. ja jos ei todellakaan tenava tajua mistä on kyse laitan jäähylle ja selitän asian vielä kertaalleen. ja sama juttu jos potkaisee niin otan jalasta kiinni ja sama juttu.. ei se niin kovin vaikeaa ole kunhan VAAN TOIMII JOKA IKINEN KERTA SAMOIN! ja vie sen joka kerta loppuun asti - eli ei TODELLAKAAN SALLI SITÄ ETTÄ LAPSI LYÖ, POTKII, PUREE TAI NIMITTELEE!
        joillekkin oppi menee perille helposti joillekkin saa samaa asiaa opettaa todella kauan!
        ei ole omat tenavat ketään hakanneet (ainakaan minun nähteni, eikä ole valituksia korviinikaan kuulunut), eivät ole kiukutelleet kaupoissa, eikä minun kotona tai minun kanssa liikkuessaan muiden tenavat käyttäydy 'huonosti' (kuin korkeintaan kerran), kyllä suurimmalle osalle tenavia puhe menee tajuntaan asti!
        ja jos kaupassa käyttäydytään huonosti, niin seuraavalla kerralla ei tulla mukaan.. ja sitten sitä voidaan harjoitella taas ja jos edelleen ei osata käyttäytyä niin uudelleen ollaan jäähyllä jne. jne.
        NIIN KAUAN KUN HUONO KÄYTÖS SALLITAAN, NIIN KAUAN HUONOA KÄYTÖSTÄ SAA KESTÄÄ! tietenkin lapset ovat ihmisiä, ja heilläkin huonoja päiviä kuten meillä aikuisillakin, ja silloin jokainen kiukuttelee jollakin tavoin..

        Noin voit toimia, kun olet päivähoitajana tai lapsenlikkana ja lapsi on vastuullasi. Mutta mitä teet, kun uusavuttomat vanhemmat seisovat vieressä käsiään levitellen ja sanovat, että ei tuolle voi mitään. Pahemmassa tapauksessa eivät ole edes näkevinään tapausta. Jos osoitat suuttumuksesi, vanhemmat lohduttavat lasta tyyliin - ei kaikki pidä lapsista, varo tota tätiä.


      • hmm
        mitä teet kirjoitti:

        Noin voit toimia, kun olet päivähoitajana tai lapsenlikkana ja lapsi on vastuullasi. Mutta mitä teet, kun uusavuttomat vanhemmat seisovat vieressä käsiään levitellen ja sanovat, että ei tuolle voi mitään. Pahemmassa tapauksessa eivät ole edes näkevinään tapausta. Jos osoitat suuttumuksesi, vanhemmat lohduttavat lasta tyyliin - ei kaikki pidä lapsista, varo tota tätiä.

        toimin juuri noin oli vieressä lapsen vanhemmat tahi isovanhemmat, minä itse määrään omasta kropastani 'siihen ei kajoa kukaan ilman omaa lupaani' ja sama koskee kotiani, siellä käyttäydytään minun sääntöjeni mukaan. jos se ei jollekulle vanhemmalle sovi (muuten, lapset eivät ole valittaneet) niin sitten voi jäädä käymättä.. ja se on mielestäni heidän ongelmansa ei minun! mutta en sitten tiedä onko kohdalleni sattunut harvinaisia ihmisiä, kun ei kukaan ole jäänyt toista kertaa tulematta vaikka olenkin heidän lapsiaan ohjannut meidän tapoihin.
        myös minun lapsiani SAAVAT MUUT IHMISET KASVATTAA! ja he myös tietävät sen ja ottavat ohjeet myös kuuleviin korviinsa!
        ja suuttumustaan ei useinkaan kannata näyttää - esittää tiukasti asiansa eikä siitä tingi, mutta suuttumus on kuitenkin hieman eri asia.. ei toiki hymyssä suinkaan mennä asiaa perille viemään mutta ei myöskään 'raivoten'! tasajalkaa hyppiä ja hiuksiaan repiä tai nauraa voi sitten vaikka nurkan takana ;)


      • erin5
        hmm kirjoitti:

        juuri niin, aina sama komento oltiin kotona tahi kylässä. johdonmukaisuutta peliin hyvät ihmiset, ei ole ihme että lapset ovat hukassa kun 'uusavuttomat vapaan kasvatuksen' saaneet niitä kasvattavat!
        ja muuten, myös toisten lasta SAA kasvattaa. eli jos toisen lapsi lyö minua otan kädestä kiinni ja ilmoitan lapselle 'minua ei lyö kukaan, et edes sinä' ja jos ei mene perille vaan lyö uudestaan niin sama juttu jne. ja jos ei todellakaan tenava tajua mistä on kyse laitan jäähylle ja selitän asian vielä kertaalleen. ja sama juttu jos potkaisee niin otan jalasta kiinni ja sama juttu.. ei se niin kovin vaikeaa ole kunhan VAAN TOIMII JOKA IKINEN KERTA SAMOIN! ja vie sen joka kerta loppuun asti - eli ei TODELLAKAAN SALLI SITÄ ETTÄ LAPSI LYÖ, POTKII, PUREE TAI NIMITTELEE!
        joillekkin oppi menee perille helposti joillekkin saa samaa asiaa opettaa todella kauan!
        ei ole omat tenavat ketään hakanneet (ainakaan minun nähteni, eikä ole valituksia korviinikaan kuulunut), eivät ole kiukutelleet kaupoissa, eikä minun kotona tai minun kanssa liikkuessaan muiden tenavat käyttäydy 'huonosti' (kuin korkeintaan kerran), kyllä suurimmalle osalle tenavia puhe menee tajuntaan asti!
        ja jos kaupassa käyttäydytään huonosti, niin seuraavalla kerralla ei tulla mukaan.. ja sitten sitä voidaan harjoitella taas ja jos edelleen ei osata käyttäytyä niin uudelleen ollaan jäähyllä jne. jne.
        NIIN KAUAN KUN HUONO KÄYTÖS SALLITAAN, NIIN KAUAN HUONOA KÄYTÖSTÄ SAA KESTÄÄ! tietenkin lapset ovat ihmisiä, ja heilläkin huonoja päiviä kuten meillä aikuisillakin, ja silloin jokainen kiukuttelee jollakin tavoin..

        Käsistä/jaloista kiinni, minua et potki/raavi/pure! Napakasti, ollaan sitten missä tahansa. Ei ne huoneesta pois viemiset auta, jos ei kerrota ettei toista ihmistä potkita/raavita/lyödä. Oma huone on turvapaikka, tyhmää joutua sinne kärsimään rangaistusta josta ei ymmärrä tuon taivaallista ja joka unohtuu samantien. Parempi tämä käsistä kiinni pito ja tiukka komento, "Minä en salli sitä".
        Mulla on vieläkin tuttuina parikymppisiä poikia joilta jouduin "ottamaan luulot pois" kun he yrittivät hyppiä nenälleni potkien ja raapien.
        He kunnioittavat minua kun en antanut heille valtaa vaan pidin sen itse. Kannattaa kokeilla.


      • tuffe

        Se onkin visainen juttu, meillä on ollut sama ongelma. Olen kantapään kautta saanut kokea, ettei rankaiseminen pahemmin auta, ei pieni lapsi muista kun vasta jälkeenpäin, sitten häntä jo viedään.. Ja tilanne yleensä pahenee entisestään kun muksu alkaa kokea että hän tekee aina tuossa samassa tilanteessa väärin.

        Meille auttoi puhuminen ja tiivis seuraaminen. Missä vaiheessa napero lyö? Meillä poju löi kun menetti hermojaan, joten keskusteltiin asiasta ja sovittiin ettei saa lyödä, jos suuttuu pitää huutaa ja polkaista jalkaa. Sitten alkoi vahtiminen, joka kerta kun näin että kohta hermo pettää, sanoin innokkaasti että nyt, muista huutaa ja polkaista. Lyöminen loppui, ja poju oli iloinen kun ei enää tehnyt pahaa.

        Jotkut lapset lyövät vaan ikään kuin ohimennen, eikä siksi että ne olisivat suutuspäissään. Niille voisi varmaan keksiä joku muu konsti, vaikka nallen läpsiminen tai jotain.. Tärkeintä on kuitenkin olla alkuun tukena muksulle, muistuttamassa mitä pitikään tehdä tilalle.


      • ...samaa lyömistä
        tuffe kirjoitti:

        Se onkin visainen juttu, meillä on ollut sama ongelma. Olen kantapään kautta saanut kokea, ettei rankaiseminen pahemmin auta, ei pieni lapsi muista kun vasta jälkeenpäin, sitten häntä jo viedään.. Ja tilanne yleensä pahenee entisestään kun muksu alkaa kokea että hän tekee aina tuossa samassa tilanteessa väärin.

        Meille auttoi puhuminen ja tiivis seuraaminen. Missä vaiheessa napero lyö? Meillä poju löi kun menetti hermojaan, joten keskusteltiin asiasta ja sovittiin ettei saa lyödä, jos suuttuu pitää huutaa ja polkaista jalkaa. Sitten alkoi vahtiminen, joka kerta kun näin että kohta hermo pettää, sanoin innokkaasti että nyt, muista huutaa ja polkaista. Lyöminen loppui, ja poju oli iloinen kun ei enää tehnyt pahaa.

        Jotkut lapset lyövät vaan ikään kuin ohimennen, eikä siksi että ne olisivat suutuspäissään. Niille voisi varmaan keksiä joku muu konsti, vaikka nallen läpsiminen tai jotain.. Tärkeintä on kuitenkin olla alkuun tukena muksulle, muistuttamassa mitä pitikään tehdä tilalle.

        ....nallenkin lyöminen on. Minä aikoinani sanoin, että tässä kodissa ei lyödä ketään. Äiti ei lyö, lapset ei lyö. Otin lyövästä kädestä kiinni ja kahlitsin liikkeen.
        Siitä on jo aika monta vuotta, joten en nyt muista kuinka kauan sitä piti tehdä, mutta pikkulapset kaikki kokeilevat lyömistä ja potkimista siinä parivuotiaina. Jos opitaan heti pois tästä tavasta, ei se tarvitse suuriakaan ponnisteluja. Jos odottaa "parempia aikoja" ja olettaa, että kyllä lapsi itse huomaa, ettei noin tehdä, onkin ongelma käsissä ehkä vaikeanakin.
        Minä nuorena oppii, sen... jne.


      • tuffe
        ...samaa lyömistä kirjoitti:

        ....nallenkin lyöminen on. Minä aikoinani sanoin, että tässä kodissa ei lyödä ketään. Äiti ei lyö, lapset ei lyö. Otin lyövästä kädestä kiinni ja kahlitsin liikkeen.
        Siitä on jo aika monta vuotta, joten en nyt muista kuinka kauan sitä piti tehdä, mutta pikkulapset kaikki kokeilevat lyömistä ja potkimista siinä parivuotiaina. Jos opitaan heti pois tästä tavasta, ei se tarvitse suuriakaan ponnisteluja. Jos odottaa "parempia aikoja" ja olettaa, että kyllä lapsi itse huomaa, ettei noin tehdä, onkin ongelma käsissä ehkä vaikeanakin.
        Minä nuorena oppii, sen... jne.

        muutakin keksiä. Meillä kahlitseminen vaan pahensi asiaa.

        Tiedätkö, sen olen kasvatuksesta oppinut, ettei voi yleistää. Lapset ovat persoonallisuuksia ihan niin kuin mekin. Huomaan sen koska meillä on kaksoset. Ei tässä oikein voi muuta kuin jakella omia kokemuksia, jokainen saa sitten kokeilla mikä niksi toimii millekin nasulle. Tai äidille.


      • Äitipuoli
        ...samaa lyömistä kirjoitti:

        ....nallenkin lyöminen on. Minä aikoinani sanoin, että tässä kodissa ei lyödä ketään. Äiti ei lyö, lapset ei lyö. Otin lyövästä kädestä kiinni ja kahlitsin liikkeen.
        Siitä on jo aika monta vuotta, joten en nyt muista kuinka kauan sitä piti tehdä, mutta pikkulapset kaikki kokeilevat lyömistä ja potkimista siinä parivuotiaina. Jos opitaan heti pois tästä tavasta, ei se tarvitse suuriakaan ponnisteluja. Jos odottaa "parempia aikoja" ja olettaa, että kyllä lapsi itse huomaa, ettei noin tehdä, onkin ongelma käsissä ehkä vaikeanakin.
        Minä nuorena oppii, sen... jne.

        Tästä käteentarttumisesta jäi karu kuva ainakin yhdelle tuttavalleni. Yksi aamu lapsi leikki legoilla juuri ennen tarhaanlähtöä, lasta oli monta kertaa kehoitettu keräämään legot pois, että nyt pitää lähteä tarhaan. Lapsi ei ollut lotkauttanutkaan korvaansa. Niinpä äitipuoli meni keräämään legoja pois, mutta lapsi työnsi kättään rasiaan ja yritti ottaa legoja takaisin leikkiinsä (4v). Niinpä äitipuoli tarrasi lasta kädestä kiinni ja otti legon kädestä, jolloin lapsi juoksi isänsä luokse sanomaan, että äitipuoli läpsäisi häntä!!!!!!!!!!Voi herranjumala mikä siitä tuli, isä hyökkäsi äitipuolen kimppuun ja oli lyömässä häntä, koska hän oli lyönyt lasta!!! Mikä ei todellakaan pitänyt paikkaansa.

        Kävi sääliksi äitipuolta, että lapsi voi sanoa tuollaista. No ei se vielä kaikkea, lapsi oli tarhassa sanonut heti, että äitipuoli löi häntä. Niinpä lastenviranomaiset tulivat ja ottivat lapsen isältään pois (isän tapaamiskuukausi kesällä). Isälle soitettiin töihin, että koska naisystäväsi on lyönyt lasta, lapsi ei tule heille enää. Herranjumala! No lopulta lasta oli sitten vasta tämän episodin jälkeen haastateltu enemmän ja saatu selville tilanne, että äitipuoli olikin ottanut kädestä kiinni ja vienyt legon eikä lyönyt häntä!!! Tilanne purkaantui, mutta sitä ennen oli vielä tytön "oikea äiti" soittanut äitipuolelle ja haukkunut tämän pataluhaksi ja uhannut häntä oikeudenkäynnillä!

        KYLLÄ ÄITIPUOLEN ELÄMÄ EI TODELLAKAAN OLE HELPPOA!!!!


      • pentagram
        hmm kirjoitti:

        juuri niin, aina sama komento oltiin kotona tahi kylässä. johdonmukaisuutta peliin hyvät ihmiset, ei ole ihme että lapset ovat hukassa kun 'uusavuttomat vapaan kasvatuksen' saaneet niitä kasvattavat!
        ja muuten, myös toisten lasta SAA kasvattaa. eli jos toisen lapsi lyö minua otan kädestä kiinni ja ilmoitan lapselle 'minua ei lyö kukaan, et edes sinä' ja jos ei mene perille vaan lyö uudestaan niin sama juttu jne. ja jos ei todellakaan tenava tajua mistä on kyse laitan jäähylle ja selitän asian vielä kertaalleen. ja sama juttu jos potkaisee niin otan jalasta kiinni ja sama juttu.. ei se niin kovin vaikeaa ole kunhan VAAN TOIMII JOKA IKINEN KERTA SAMOIN! ja vie sen joka kerta loppuun asti - eli ei TODELLAKAAN SALLI SITÄ ETTÄ LAPSI LYÖ, POTKII, PUREE TAI NIMITTELEE!
        joillekkin oppi menee perille helposti joillekkin saa samaa asiaa opettaa todella kauan!
        ei ole omat tenavat ketään hakanneet (ainakaan minun nähteni, eikä ole valituksia korviinikaan kuulunut), eivät ole kiukutelleet kaupoissa, eikä minun kotona tai minun kanssa liikkuessaan muiden tenavat käyttäydy 'huonosti' (kuin korkeintaan kerran), kyllä suurimmalle osalle tenavia puhe menee tajuntaan asti!
        ja jos kaupassa käyttäydytään huonosti, niin seuraavalla kerralla ei tulla mukaan.. ja sitten sitä voidaan harjoitella taas ja jos edelleen ei osata käyttäytyä niin uudelleen ollaan jäähyllä jne. jne.
        NIIN KAUAN KUN HUONO KÄYTÖS SALLITAAN, NIIN KAUAN HUONOA KÄYTÖSTÄ SAA KESTÄÄ! tietenkin lapset ovat ihmisiä, ja heilläkin huonoja päiviä kuten meillä aikuisillakin, ja silloin jokainen kiukuttelee jollakin tavoin..

        Minulla ei ole itse lapsia mutta olen hoitanut ystävien lapsia . Kukaan niistä ei ole lyönyt . Yksi näistä tenavista kyllä puri äitiään muutamaan otteeseen (3v) Jotkut vanhemmathan eivät välitä jos lapsensa lyö jotakuta ,"se on lapsitten eräs kasvamis vaihe" no toki ,onhan se kasvamis vaihe ,mutta minusta se on lähinnä tärkeä oppimisvaihe . Siitä että ihmisiä ei saa lyödä . Minun tuttu joka asuu tässä minun lähelläni (16 v) lyö ja huutaa äitilleen ja saa kaiken periksi ,äiti yrittää sanoa vastaan mutta tämä tyttö on jo pienenä oppinut että äitin yli voi jyrätä . Hän on hakannut äitiään imurilla ja imurin pölypussilla (äitillä paha astma ja pölyallergia) Tämä tyttö menee miten ite haluaa ,komentelee ja valhtelee ja hakkaa ikäisiään ja nuorempia ja vanhempia . Minusta lapselle täytyy pitää kunnon kuri jo alusta pitäen ,ei sanoa että EI SAA ! ei huutaa ,mutta sanoa tiukasti ja vihaisella äänellä ,joka kerta kun lapsi lyö ynm. Lapsella täytyy olla jo pienestä pitäen säännöt ja niitä on kunnioitettava . Minulla on eräs ystävä (15 v ) jonka vanhemmat ovat kasvattaneet hänet aika vapaasti mutta tiukasti ,he ovat antaneet tämän tehdä päätöksiä itse jo nuorena (ei tietenkään mitään hirveän suuria) ja kun tämä ystäväni uhmaikäisenä kieltäytyi syömästä niin äiti varoitti 1 kerran kysyi tiukasti että no syötkö sinä ? Lapsi vastaa ei . Kaverini äiti aikoi ottaa ruuan pois kun tämä alkoi vastustelemaan . Äiti kysyi taas ,no syötkö sinä ? kaverini sanoi en . Niinpä äiti otti ruuan pois ja ruokaa ei tämä tyttö sitten saanutkaan ennenkuin seuraavaan ruoka aikaan ,3 tämä tapahtui sen jälkeen tämä oppi olemaan vetkuttelematta . Kaverini perheineen elävät aika leveästi ,heillä on iso talo ,ja aika paljon rahaa ,joten kaverini saa paljon trahaa ,mutta hänen pitää tehdä töitä sen eteen ,koulut on käytävä ,ja sellaista ,silti on myöhäiset kotiin tulo ajat ynm. Kaverini saa polttaa uja juoda ,mutta äiti ostaa kaiken tämän . Kaverini siis elää suht koht rentoa elämää ,mutta äiti tähtää siihen että tyär puhuu kaikesta ,ja niin puhuukin ,he ovat kuin parhaat kaverit ,eikä äiti ja tyär ,mutta välistä huomaa että he ovat äiti ja tyär ,he ovat muutenkin kuin normaali perhe joskin harvoin näkee perheitä jossa teini ikäiset voivat puhua kaikesta aivan kuin omalle ystävälleen ,olisipa sellaista enemmän . Äiti ei ole koskaan tyttärelleen tai muille lapsilleen huutanut ,ei ikinä ,mutta vihaisesti on sanonut ja tarttunut kädestä kiinni . Eipäs tässä muuta kuin toivon että saatte hyvät jatkot lapsienne kanssa ,


      • n_25
        pentagram kirjoitti:

        Minulla ei ole itse lapsia mutta olen hoitanut ystävien lapsia . Kukaan niistä ei ole lyönyt . Yksi näistä tenavista kyllä puri äitiään muutamaan otteeseen (3v) Jotkut vanhemmathan eivät välitä jos lapsensa lyö jotakuta ,"se on lapsitten eräs kasvamis vaihe" no toki ,onhan se kasvamis vaihe ,mutta minusta se on lähinnä tärkeä oppimisvaihe . Siitä että ihmisiä ei saa lyödä . Minun tuttu joka asuu tässä minun lähelläni (16 v) lyö ja huutaa äitilleen ja saa kaiken periksi ,äiti yrittää sanoa vastaan mutta tämä tyttö on jo pienenä oppinut että äitin yli voi jyrätä . Hän on hakannut äitiään imurilla ja imurin pölypussilla (äitillä paha astma ja pölyallergia) Tämä tyttö menee miten ite haluaa ,komentelee ja valhtelee ja hakkaa ikäisiään ja nuorempia ja vanhempia . Minusta lapselle täytyy pitää kunnon kuri jo alusta pitäen ,ei sanoa että EI SAA ! ei huutaa ,mutta sanoa tiukasti ja vihaisella äänellä ,joka kerta kun lapsi lyö ynm. Lapsella täytyy olla jo pienestä pitäen säännöt ja niitä on kunnioitettava . Minulla on eräs ystävä (15 v ) jonka vanhemmat ovat kasvattaneet hänet aika vapaasti mutta tiukasti ,he ovat antaneet tämän tehdä päätöksiä itse jo nuorena (ei tietenkään mitään hirveän suuria) ja kun tämä ystäväni uhmaikäisenä kieltäytyi syömästä niin äiti varoitti 1 kerran kysyi tiukasti että no syötkö sinä ? Lapsi vastaa ei . Kaverini äiti aikoi ottaa ruuan pois kun tämä alkoi vastustelemaan . Äiti kysyi taas ,no syötkö sinä ? kaverini sanoi en . Niinpä äiti otti ruuan pois ja ruokaa ei tämä tyttö sitten saanutkaan ennenkuin seuraavaan ruoka aikaan ,3 tämä tapahtui sen jälkeen tämä oppi olemaan vetkuttelematta . Kaverini perheineen elävät aika leveästi ,heillä on iso talo ,ja aika paljon rahaa ,joten kaverini saa paljon trahaa ,mutta hänen pitää tehdä töitä sen eteen ,koulut on käytävä ,ja sellaista ,silti on myöhäiset kotiin tulo ajat ynm. Kaverini saa polttaa uja juoda ,mutta äiti ostaa kaiken tämän . Kaverini siis elää suht koht rentoa elämää ,mutta äiti tähtää siihen että tyär puhuu kaikesta ,ja niin puhuukin ,he ovat kuin parhaat kaverit ,eikä äiti ja tyär ,mutta välistä huomaa että he ovat äiti ja tyär ,he ovat muutenkin kuin normaali perhe joskin harvoin näkee perheitä jossa teini ikäiset voivat puhua kaikesta aivan kuin omalle ystävälleen ,olisipa sellaista enemmän . Äiti ei ole koskaan tyttärelleen tai muille lapsilleen huutanut ,ei ikinä ,mutta vihaisesti on sanonut ja tarttunut kädestä kiinni . Eipäs tässä muuta kuin toivon että saatte hyvät jatkot lapsienne kanssa ,

        kuulu olla lastensa kavereita. He ovat vanhempia ja lapset lapsia. Vai tähtää siihen, että tytär puhuu kaikesta, kun ostaa viinaa ja tupakkaa. Huh huh. Anna mun kaikki kestää. Ei ihme, että pennut on nykyään vailla mitään kontrollia.


      • sattuman kauppaa
        Äitipuoli kirjoitti:

        Tästä käteentarttumisesta jäi karu kuva ainakin yhdelle tuttavalleni. Yksi aamu lapsi leikki legoilla juuri ennen tarhaanlähtöä, lasta oli monta kertaa kehoitettu keräämään legot pois, että nyt pitää lähteä tarhaan. Lapsi ei ollut lotkauttanutkaan korvaansa. Niinpä äitipuoli meni keräämään legoja pois, mutta lapsi työnsi kättään rasiaan ja yritti ottaa legoja takaisin leikkiinsä (4v). Niinpä äitipuoli tarrasi lasta kädestä kiinni ja otti legon kädestä, jolloin lapsi juoksi isänsä luokse sanomaan, että äitipuoli läpsäisi häntä!!!!!!!!!!Voi herranjumala mikä siitä tuli, isä hyökkäsi äitipuolen kimppuun ja oli lyömässä häntä, koska hän oli lyönyt lasta!!! Mikä ei todellakaan pitänyt paikkaansa.

        Kävi sääliksi äitipuolta, että lapsi voi sanoa tuollaista. No ei se vielä kaikkea, lapsi oli tarhassa sanonut heti, että äitipuoli löi häntä. Niinpä lastenviranomaiset tulivat ja ottivat lapsen isältään pois (isän tapaamiskuukausi kesällä). Isälle soitettiin töihin, että koska naisystäväsi on lyönyt lasta, lapsi ei tule heille enää. Herranjumala! No lopulta lasta oli sitten vasta tämän episodin jälkeen haastateltu enemmän ja saatu selville tilanne, että äitipuoli olikin ottanut kädestä kiinni ja vienyt legon eikä lyönyt häntä!!! Tilanne purkaantui, mutta sitä ennen oli vielä tytön "oikea äiti" soittanut äitipuolelle ja haukkunut tämän pataluhaksi ja uhannut häntä oikeudenkäynnillä!

        KYLLÄ ÄITIPUOLEN ELÄMÄ EI TODELLAKAAN OLE HELPPOA!!!!

        Siinä perheessä oli ongelma valmis jo ennen tätä tapausta. Kaikki vain odottivat innolla, että jotain tapahtuu, jos tuo tarina todella noin tapahtui.
        Suunnitelmat tapauksen ratkaisemiseksi olivat jo valmiina. Isä hyökkäsi äitipuolen kimppuun, lastensuojeluviranomaiset karauttivat paikalle ja kielsivät yhteydenpidon. Äiti haukkui suunvuoroa antamatta. Kukaan ei tutkinut ennen kuin hutkittiin.
        Turha syyttää äitipuolta ja legoja. Toivottavasti äitipuoli sanoi lapselle, että jos legoja ei vastaisuudessa korjata nätisti, sama souvi on edessä. Valitkoon lapsi miten äitipuolen kanssa aikoo olla. - Saattaa olla, että lapsi oppikin tästä, kuinka voi manipuloida kaikki ihmiset tekemään hänen tahtonsa mukaan. Mahtoi olla tyytyväinen. -
        Olen monta kertaa ajatellut, miksi aikuinen ei saisi näyttää agressiivisia tunteitaan kun hänellä niitä on? Miehen kimppuunkäyminen tuntui tuossa tarinassakin ihan hyväksyttävältä, kun vastassa oli aikuinen. Lapsen kädestä ei olisi saanut ottaa tiukkaa otetta, vaikka hän käyttäytyi huonosti.


    • tavalla tai toisella

      On kurjaa, että vanhemmat jättävät kasvatuvelvoitteensa hoitamatta ja altistavat sitten lapsensa ties millaiselle agressiolle jossakin kaupan jonossa tai muualla, kun joku raivostuu kertakaikkiaan lapsen huonoon käytökseen.
      Joku jossakin vaiheessa tekee kersalle selväksi, että noin ei tehdä.
      Saattaa tulla sellainen oppitunti, että varmasti menee viesti perille.
      Ovatkohan vanhemmat sitten tyytyväisiä?

      • Tiinuli

        Olen myös huomannut, että muutamassa tuttavaperheessä, jossa lyöminen on ongelma (=muksu hutkii muita mennen tullen), vanhemmat ovat luovuttaneet. He sanovat, että "kun mikään ei auta", "kaikkea on kokeiltu". Sitten lapsi lyö ja he eivät sano mitään tai sanovat laiskasti "älä nyt viitsi" ja "ei saa lyödä".

        Meillä puututaan todella tiukasti. Lapsi haetaan tilanteesta pois, sanotaan "EI LYÖDÄ" ja puhutellaan. Minä en harrasta toiselta anteeksi pyytämistä: lähtökohta on, että toista ei lyödä ja anteeksipyytäminen ei auta tippaakaan.

        Ainahan voi sanoa, että lapsia on monenlaisia, mutta minä kyllä väitän, että periksi ei saa antaa. Peli on menetetty siinä vaiheessa, kun vanhemmat menettävät itse uskon siihen, että voivat tehdä mitään. Minä seison vaikka viikon päälläni ennen kuin uskon, että en voi tehdä mitään. Minun lapsellani on koko elämä edessä ja minä totta vie opetan sille, että toisia ei lyödä.


      • Saatanan lapsi
        Tiinuli kirjoitti:

        Olen myös huomannut, että muutamassa tuttavaperheessä, jossa lyöminen on ongelma (=muksu hutkii muita mennen tullen), vanhemmat ovat luovuttaneet. He sanovat, että "kun mikään ei auta", "kaikkea on kokeiltu". Sitten lapsi lyö ja he eivät sano mitään tai sanovat laiskasti "älä nyt viitsi" ja "ei saa lyödä".

        Meillä puututaan todella tiukasti. Lapsi haetaan tilanteesta pois, sanotaan "EI LYÖDÄ" ja puhutellaan. Minä en harrasta toiselta anteeksi pyytämistä: lähtökohta on, että toista ei lyödä ja anteeksipyytäminen ei auta tippaakaan.

        Ainahan voi sanoa, että lapsia on monenlaisia, mutta minä kyllä väitän, että periksi ei saa antaa. Peli on menetetty siinä vaiheessa, kun vanhemmat menettävät itse uskon siihen, että voivat tehdä mitään. Minä seison vaikka viikon päälläni ennen kuin uskon, että en voi tehdä mitään. Minun lapsellani on koko elämä edessä ja minä totta vie opetan sille, että toisia ei lyödä.

        Ei se tuo sinun "tiukka" puhuttelusi kaikkiin tehoa.


    • Auktoriteetti

      Olen äitipuoli. Lapsi löi minua aluksi, hän oli silloin 3-4 -vuotias tyttö. Sattui joskus tosi kipeästikin. Yritin ensin tytön isän kautta, että kiellä lasta lyömästä, ettei lapsi pitäisi minua pahana äitipuolena. Se ei kuitenkaan lopettanut lyömistä joten kun vastapuolinen fyysinen väkivalta olisi antanut lapselle vain pahemman kuvan ja lisännyt varmasti lyömistä, mietin, että mikä on lapselle niin tärkeätä, että sen takia se lopettaisi.

      Lapsella on sen nalle, mielettömän tärkeä nalle, jota se raahasi joka paikkaan. Niinpä, pistin nallen arestiin enkä antanut sitä sille. Aina, kun löi, minä nappasin nallen lapsen kainalosta ja laitoin korkealle kirjahyllyyn. Lapsi alkoi itkemään tietysti, mutta sanoin, että hän saa nallen takaisin, kun on pyytänyt anteeksi ja lupaa, että ei enää koskaan tee näin. Kyllä siinä sai sitä nallea viikon päivät nostella hyllyyn, mutta se loppui. Enää lapsi ei lyö. Olen myös käyttänyt paljon vertaistekstejä, eli mieti jos sinua lyötäisiin, miltä se tuntuisi jne...

    • KH33

      Kyllä se tapakasvatus kotoa lähtee. Jos vanhemmat ovat täysin välinpitämättömiä on peli menetetty.

      Meillä tytär tuli joku aika sitten itkien sisälle ja kertoi kaverin lyöneen häntä. Saman tien lähdettiin kaverin kotiin selvittämään asiaa. Kaverin äiti oli ovella ja kerroin rauhallisesti tulleeni selvittämään mitä oli oikein tapahtunut (tyttäreni 6v, eikä aina selvää kuka on lyönyt ketä ja mistä riita oikein alkanut, joten asia aina paras selvittää kokonaan).
      Kaverin äiti katseli meitä pitkin nenänvarttaan ja tuumasi että ainahan lapsilla kähinöitä riittää. Vaadin kuitenkin lasta myös paikalle kertomaan oman näkemyksensä. Äiti huhuilikin sisälle "tulisit nyt kun sen äiti ihan tahtoo. Tuu nyt kun mä palelen täällä ovella". No, eipä lapsi tullut, missä lienee piileskellyt. Tuumasinkin äidille että kerran lapsesi ei uskalla tulla,niin ilmeisesti pelkää jotain. Ilmoitin myös että en todellakaan hyväksy sitä että riidat ratkaistaan lyömällä. Siihen äiti tuumasi, ettei hän aio puuttua tuonikäisten turhiin nahinointiin.

      Voiko sitten enää muuta odotttaa kuin "mummonpotkijoita" kun pienestä pitäen annetaan tehdä mitä tahansa

      • myös

        näistä ns. tulevista mummonpotkijoista. Tyttöni 5 vuotta tuli yks päivä kaverinsa kanssa minulle sanomaan, että naapurin poika 3 v. oli lyönyt tätä mukana olevaa kaveriaan nyrkillä naamaan. Tyttö piteli vertavuotavaa nenäänsä ja portailla oli punaisia läiskiä. Tämä pieni terroristipoika paineli kotiinsa. Kaverin isä kävi selvittämässä asiaa pojan kotiovella, jossa äitinsä vain välinpitämättömänä tuumasi, että kyllä poikanikin on aika usein tullut itkun kanssa kotiin. Eipä enää lapseni saa leikkiä tämän pojan kanssa ulkona. Olkoot sitten miten yksinäinen tahansa. Uskomatonta, että on noin idiootteja vanhempia olemassa.


    • Anonyymi

      Lyö takaisin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe