0-20 W öljy

vanahaerkki

Otsikon mukainen moottoriöljy Avensis Multidriveen 2.0 bens, 09, tuntuu kyllä hurjan litkulta kun miettii kuumia olosuhteita ja kovempaa ajoa, mutta tälläista öljyä pitäis muka laittaa koneeseen, mitenkähän on tuon kans riittääkö siinä tuo öljykalvo?
Ymmärrän kyllä tuon polttoainetalouden ja kylmäkäynnistyksen tuolla mutta kestääkö kone ??
Velipojalla oli aikoinaan Tojota Carina bens, jolla ajoi normaalella öljyillä 450th, km, ilman koneremonttia enkä millään usko että tällä nyky tojolla pääsee samaan noilla öljyillä

16

396

    Vastaukset

    • Miksi uuden moottorin tulisi kestää 450tkm?

      Vain murto-osalla autoista ajetaan tuon verran.

      • ottaa velkaa ja ostaa uuden. Vanhan liiton miehenä ei enää oikein ymmärrä tätä nykyajan nuorison holtittomuutta.


    • > kuumia olosuhteita ja kovempaa ajoa <
      Saharaanko ajattelit lähteä ajelemaan?

    • 5-30 W kesät talvet.

    • Mahtaa olla aika kitkaton mosa eli hukkalämpöä ei synny, edes kesä kuumalla?

      • heh :D ei lämpö synny auton moottorissa kitkasta vaan polttoaineen palamisesta :D


    • 0-W20 Mobililta talvella ja 0-W30 kesäksi 15tkm vaihtoväli tai vuosi edellisestä vaihdosta. Alla autoave 1.8 multidrive vm 2012.

    • Tuo on juurikin oikea öljy autoosi. Velipojan Carinassa oli hiukka erilainen mosa.

    • 0W20 taitaa kuitenkin olla vähän turhan ohutta. Talvella ok mutta kesäksi 5W30. Hyvin sekin lähtee koneessa kiertämään.

      • Tehokasta on palaminen, jos noin notkeella saa päästellä, ympäri vuoden!


    • Tämän ketjun aloittajana pitää vielä mainita että auto on aina huollettu merkkiliikkeessä ja yhden kerra ainoastaan laitettu tuota 5/30W, öljyä,muulloin 0-20W ja mittarissa 166000 km, öljynkulutusta ei ole

    • Mobil 0w-40 tai 5-40. Öljyt kannattaa vaihtaa 10000 km tai viimeistään 15000 km välein.

    • Mikä ihmeen viskositeetti on se 0w. Eihän sellaista ole olemassakaan, jos sellaista sattuisi olemaan niin moottori palaisi kiinni minuutissa!

    • Jos se on valmistajan ykkössuositus niin ehdottomasti 0w-20. Paksummalla öljyillä voi tulla monta ongelmaa. Esim öljykanavat niin ahtaita ettei paksumpaa öljyä virtaa riittävästi voideltaville pinnoille ja suojaus heikkenee. Myöskin sylintereiden seinämät on viimeistelty valmistajan suosittelemalla viskositeetille, esim xw-40 öljy ei välttämättä pysy sylinterien seinämillä ja kohta on sitten sylinterit soikeita. Kolmas ongelma voi olla ettei paksumpi öljy jäähdytä tarpeeksi kun virtaa hitaammin = laakerit käy kuumana ja kesto heikkenee.

      Uskokaa nyt ihmeessä niihin valmistajien suosituksiin eikä kotikemistien kuvitelmiin.

      Tietenkin jos myös xw-30 on valmistajan suositus niin sitten sekin käy ilman ongelmia.

    • Ostin Biltemasta 20W30 öljyt. Auto on Golf TFSI. Kuulemma vähän paksumpi öljy pysyy paremmin vanhemmissa moottoreissa. Nyt ajettu jo 12000 km ja öljynkulutus laski heti tuolla uudella Bilteman öljyllä alle litran per 3000 km.

      • Urpoo se on kylmänä siirappii, tekxasin lämmössä saa koneen käymään tolla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut