Miksi venelämmittimet eivät toimi?

Metsävastaakunkysyy

Kun lukee pitkän matkan juttuja, lähes väistämättä törmää toimimattomiin lämmittimiin. Tilanteeseen ei vaikuta se, onko värkki kamiina vai sähkötoiminen.

Onko kysymys siitä, että lämmittimiä ei huolleta ajoissa vai eikö niistä vain osata tehdä teknisesti toimintavarmoja?

Öljypoltin on todiste siitä, että palavaa nestettä voi polttaa luotettavasti, mutta veneisiin kai sitten on mahdoton luotettavaa järjestelmää rakentaa.

73

3899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Defyr

      On hyviäkin kokemuksia: vuoden 2008 webaston 5kw keskuslämmitys vesikierrolla. 40000nm takana ja joulukuussa vielä lämmitti hyvin eikä ole vielä edes huollettu.
      Terveisin

      • TosikkoPursimiesPunaNisk

        Käks käks käkå, eiköhän mahda tunteina mitata, kun viet korjaamoon ja lyövät tietokoneen kiinni näkevät tunnilleen käytön.

        Ei maileina.


    • efjhyu

      Mittakaava tuottanee vaikeuksia.

    • Venelämmittimiä vaivaa ensisijaisesti liian vähä käyttö tai paremminkin liian pitkät seisotukset. Pumput jumittuu. Meillä on lähes 30 vuotias Wallas joka toimii edelleen. Muutama virkistyskäyttö telakointikauden aikana. Toinen tekijä on käyttäjä. Ainakin Wallaksessa toimii yksinkertainen ohje: älä renkuta. Aina vähintään vartti väliä edelliseen käynnistykseen/sammuttamiseen. Kesken käynnistys/sammutussyklin operointi ei tee hyvää.

      • TosikkoPursimiesPunaNisk

        Puhut asia ugh! Mulla oli 7 vuotta vanha eberi 16 tuntia puhaltanut, kun ostin vanhan veeneeni. Palopesä oli ruostunut puhki, jotta juu.

        Renkutus ja kituuttamalla polttelu myös tekee hallaa, kannattasi mitoittaa vehje niin, että puhkuis ainakin puoliteholla minimisti. Itsellä tällä hetkellä iso tehoinen joka tykkää kyttyrää, kun vaikka viikon kitkutta pienimmällä teholla, kun ei saunaa viitti koko paattin tehdä, jollei puhalla täysillä ennen sammutusta tunnin, niin kyllä seuraavaksi savutta, kun käynnistää lämppärin, luulevat vielä, että olis volvon kone, ja se olisi häpeä!


    • Pilssirotta

      Tämä on hyvä kysymy. Samaa olen itse monesti ihmetellyt.

      Itselläni on kokemuksia muutamasta vanhasta Wallaksesta, jotka eivät ikinä toimineet kunnolla. Toista käytettiin kaiken maailman huolloissa, eikä se silti ikinä toiminut. Joskus saattoi säälistä antaa lämpöä yhden yön.

      Viimevuodet olen käyttänyt vallaksen edeltäjää Thermic 2000 valopetrolilämmitintä. Se on jostain syystä toiminut täysin moitteetta, kuin junan vessa. Laitteella on ikää nelisenkymmentävuotta ja sille ei varmasti kukaan ole ikinä tehnyt mitään. Ainakaan itse en ole laitteeseen koskenut. Nappia painamalla alkaa tulemaan lämmintä ja lisäksi laitteessa on portaaton lämpötilan säätö, joka toimii oikein hyvin. Ainut miinuspuoli on valopetrolin kallis hinta, sekä laitteen vaatima sähkön määrä.

      Yhdestä Webastostakin on kokemuksia. Laite itsehän toimii erittäin hyvin ja on toimintavarma. Ongelma on termostaatissa. Lämpötilan noustua sopivaksi, laite sammuu. Lämpötilan laskiessa, laite käynnistyy uudestaan. Tämä tapahtuu useaan kertaan yön aikana. Muutahan haittaa siitä ei ole, kuin joka kerta vaadittava hehkutus, joka tyhjentää isonkin akun yössä. Olen kuullut muidenkin Webastojen omistajien valittavan samaa.

      Kaikki puhallin lämppärit vievät sähköä n.1-2 ah/tunti (webasto ehkä tuplat). Tämä on varsinkin purjeveneeseen todella suuri määrä.

      Painovoimatankilla toimivat öljy kaminat ovat ymmärtääkseni erittäin toimintavarmoja ja kestäviä. Tähän yhdistetty vesikiertoinen keskuslämmitys olisi unelmien täyttymys. Tällaisesta ei tosin ole omakohtaisia kokemuksia.

      Luultavasti mikä lämmitin tahansa toimii hienosti uutena. Ongelmat alkavat joidenkin vuosien kuluttua. Kostea meri-ilmasto ja elektroniikka ovat hankala yhdistelmä.

      • eisammu

        Mulla webasto 3500 air top v. 2004. Tässä ainakin termari pitää lämppärin minimiteholla mukavasti. Jos vielä pitää vähentää lämpöä, niin puhaltaa kylmää - ei siis sammu kokonaan.


      • ariel371

        Sama kokemus mallista 3500, se toimii oikein juuri noin kaikilla termarin asetuksilla.
        Malli 5000 taas on herkkä säätimen asetukselle. Kello 12 kohdassa tai yli sammuilee ja starttailee, mutta klo 11 asennossa tai sen alle se pysyy sopivasti päällä minimilämpötehoilla.


    • ariel371

      Vähäinen käyttö, alijännite ja se ettei lämmitintä ajeta kuumaksi oikein koskaan aiheuttavat ongelmia.

      Startti niin että kone vielä lataa auttaa paljon, samoin lämmön säätö luukujen aukipidolla. Tällöin laite ei sammu koskaan käytön aikana. Sammutus niin että lämmitin käy kovalla teholla poistaa karstat ja noen.

      Olikohan Venelehdessä kun joku tyyliin 8000 tuntia käynyt Webasto oli kalastusaluksesta aukaistu. Se oli yhä täydessä iskussa eikä edes höyrystintä olisi välttämättä tarvinnut uusia.

      Lämppäri kyllä kestää ja toimii kauan kunhan hiukan funtsii sen käyttöä.

      • Pilssirotta

        Kutakuinkin näin olen lämppäriä viimevuosina käyttänyt ja hyvin on toiminut. Itseasiassa tuo vanha Thermic ei edes lähde käyntiin, elleivät akut ole täynnä, tai kone päällä. Tämän vuoksi lämppärin käynnistän aina silloin, kun kone käy.

        Kylmänä viikonloppuna se saattaa huuhtaa täysillä perjantai illasta sunnuntai iltaan. Tällöin pitää vain konettaa reilusti tai mennä paikkaan jossa on maasähkö, jotta sähkö riittää.


      • Meri-lokki

        Vaihdoin 10 neliön käynnistyskaapelit Termiciin, niin jo syttyi ilman moottorin käynnistystä. Sama auttoi Wallakseenkin.


    • Alimittainen

      Pitäisikö nuo sitten alimitoittaa, jotta voisi poltella täysillä?

      • Meidän Thermo 1700 käy aina täysillä, mitään nokiongelmaa ei ole ikinä ilmennyt.Ikää sillä on kohta 40 vuotta.Kuten Pilssirotta sanoo: kannattaa käynnistää silloin kun kone käy.


      • ariel371

        Riippuu siitä, kuinka aikaisin kauden aloitat. Jos vene menee pariasteiseen veteen keväällä ja kausi alkaa siitä, tarvitset ilman muuta täysmittaisen lämppärin. 2014 aloitin Suomessa pääsiäisenä, 1,3 astetta oli Ahvenanmerellä vesi. 5000W Webasto toimi päiväkausia täysillä, kulutus noin puoli litraa tunnissa, vene eristämätön lasikuituinen 37 -jalkainen. Jo lattiamatto auttaa paljon tuossa kelissä, meri on tappavan kylmä.

        Jos aloitat kun meri on kymmmenasteinen, riittää kolmasosateho, eli vaikka nimimerkin Lihamyllyn Thermo 1700, jos lukema tarkoittaa Watteja.

        Ilmapuhalteiselle annan ääneni, sillä saa veneen nopeimmin kuivaksi. Lisäksi saa tuuletusmahdollisuuden ilman lämmöntuottoa. Laite luo lievän ylipaineen sisälle ja kokatessa kun avaa hellan päältä luukun menevät käryt luukusta taivaalle.


      • Kyllä, aloitamme toukokuun puolivälissä jolloin vesi on noin 10 deg.C. Tässä on varmaan huima ero, siis 1,3 tai 10 astetta.Kylmyyden huomaa kun menee veneemme keulaan (vaimo nukkuu siellä !), se hoohkaa kylmyyttä. Luku 1700 tarkoitta Watteja. Ariel on mielestäni täysin oikeassa siinä että ilmapuhallus on hyvä, se oli uutta että " Laite luo lievän ylipaineen sisälle ja kokatessa kun avaa hellan päältä luukun menevät käryt luukusta taivaalle". Kiitos vinkistä ja kevättä on luvassa.


      • swääni
        lihamylly1 kirjoitti:

        Meidän Thermo 1700 käy aina täysillä, mitään nokiongelmaa ei ole ikinä ilmennyt.Ikää sillä on kohta 40 vuotta.Kuten Pilssirotta sanoo: kannattaa käynnistää silloin kun kone käy.

        Meillä Thermon temppuilu loppui aikanaan, kun vedin virtapiuhat suoraan akulta lämmittimelle ja mittasin paljonko lämmitin saa virtaa. Normiasennuksella tuli vain 12,2 V, mutta suoraan vedettynä puoli volttia enemmän. Ero ratkaisi.


      • insinöööri
        swääni kirjoitti:

        Meillä Thermon temppuilu loppui aikanaan, kun vedin virtapiuhat suoraan akulta lämmittimelle ja mittasin paljonko lämmitin saa virtaa. Normiasennuksella tuli vain 12,2 V, mutta suoraan vedettynä puoli volttia enemmän. Ero ratkaisi.

        12,2 V on jännite, virta on ohmi.


      • Armas31
        insinöööri kirjoitti:

        12,2 V on jännite, virta on ohmi.

        He He. Hyvä vitsi, vähän nauratti. Swäänillä on kyllä laatu hallussa, tämä on yleiskieltä jota ei ammattilaiset käyttää... Virta on A eli ampeeri. Ohmi vastustaa... T. Armas31


    • wsddde

      Wallas 25 v. ei huoltoa ja toimii aina

      • hkioii

        sama juttu, 25 v huoletta ilman huoltoa.


    • Huihai-akku

      Alijännite, katso viestiketju "akkuongelmia"

    • lämmittäjääijä

      Itselläni on kokemuksia Wallas, Webasto, vanha Eberi ja Safire. Wallaksen pienimpiä ollut 2kpl, muistaakseni teho oli se 1200w ja ilman termostaattia, eli laite aina täysillä. Nämä olivat täysin toimivia, seuraavaksi paras on ollut Safire 2200, lähes oireeton, sitten Webaston 2000 airtop, Vanha Eberi 1700w ja vanha toinen Webasto, muistaakseni sekin 1700w. Heikoin kaikista oli Wallaksen 3D jota jouduin polttamaan minimi teholla kun oli ylimitoitettu. Kaikkia lämmittimiä käytin kerran pari talvella ja myös keskikesällä ainakin kerran kuumaksi, tuntui auttavan toimintaa oleellisesti.

    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Itselläni Wallas 2400 vuodesta1992 aina se vaan toimii vaikka ei koskaan huollettu.Kaksi kerran olen joutunut painamaan sitä punaista nappia(wallaksen omistajat tietävät)

    • atomiinus

      Miten niitä huolletaan? Jos lakkaa toimimasta, niin se on korjaus.

    • Yleisimmät vian aiheuttajat ovat huono polttoaine, huono sähkön saanti ja väärä käyttö. Ne tuolla on yllä jo pääosin tullut mainittuakin.

      Kyllä ne kaikki lämppärit pelaa aikanasa, mutta sitten, kun se lämmitin joutuu ns. "kuoleman kierteeseen" sen loppuaika voi olla yhtä temppuilua. Loppuun nekin kuluvat, niinkuin ihan mikä tahansa laite. Jännä juttu noissa on se, että tasainen käyttö pitää ne paremmassa kunnossa, kuin pitkä seisotus.

    • Wallas-ei-käy

      Reflex on toiminut moitteette jo yli vuosikykkenen. Velipojalla on vanhassa hinaajassa ollut kabola pitkään ilman minkäänlaisia ongelmia. Joskus 20v sitten valopetrooli lämmitin (merkkiä en enään muista, mutta sen valmisti volvo) ei tykännyt valopetroolista jossa oli parafiiniä. Kun putsasin laitteen ja käytin vain esso blueta, ei ainuttakaan ongelamm ilmennyt.

      • nykyään

        Joo mistä Esso Blueta nykyään.


      • nykyään kirjoitti:

        Joo mistä Esso Blueta nykyään.

        Sitä ei enää valmisteta.


    • Rönty-Taavi

      Varmoja kevään merkkejä nämä...

    • purjehtelija

      Mulla on Ardic Minmax vuodelta 1977, polttoainepumppu korjattu ja hehkulanka vaihdettu auton hehkutulppaan. Vieläkin lämmittää mukavasti.

    • Tilattavissa
      • Thermiceissä ja Thermoissa nimenomaan oli tuota epävarmaa elektroniikkaa kuten esimerkiksi ulkoilmakäyttöön soveltumattomia liittimiä. Usein myös oli sanomisen sijaa piirikortin laadussa. Mitä taas "peltiwallakseen" tulee niin itse lämmitin kyllä oli toteutukseltaan niin robusti ettei siinä kovin kummia vikoja juurikaan esiintynyt. Ohjausrasiassa oli kylläkin heikkona paikkana tehonsäätöpotikka joka aikaa myöten tuppasi hajoamaan kuumuuden seurauksena.


    • Isoantilla

      Minulle kertoi Kari Järvi, joka on Safire -lämmittimen kehittäjä ja valmistaja, että suurin osa toimimattomana huoltoon tulevista laitteista on pumppuvikaisia. Vikana on hyytynyt diesel-polttoaine, joka on jätetty putkiin ja pumppuun talveksi. Parafiini ei liukea itsestään keväällä, vaikka tulisi lämmintäkin. Kirjallisessa ohjeessa kylläkin tähdennetään, että viimeinen käyttö pitää aina syksyllä tehdä valopetrolilla. Irtopurkkiin puoli litraa valopetrolia ja imuletku sinne. Puolen tunnin käyttö ja jo toimii taas keväällä.

      Tuskin huono neuvo Wallaksen diesel-lämmittimen omistajallekaan.

      • designengineering

        Eli toisin sanoen laitteessa on suunnittelu virhe jonka johdosta se ei siedä sille tarkoitettua polttoainetta. Tämä juuri ihmetyttääkin näissä lämmittumissä, jotkut sanovat että ne toimivat hyvin kunhan tekee sitä sun tätä, mutta mikä muu laite veneessä vaatii samanlaista huomiota. En käy jääkaappia koekäyttämässä keskellä talvea, tai tee erityisiä temppuja sen käynnistyksen tai sammutuksen yhteydessä, se ei vaadi myöskään mitään huoltotoiminpiteitä parin vuoden välein. Veneen moottorikin menee suhteellisen pienellä vaivalla, vain öljyn vaihdot ja pakkasnestettä talveksi, napista käyntiin, ei tarvetta erikoispolttoaineelle ja jäätymisenestoaineille. Polttoaineenkin voi säilyttää veneessä talven yli. Lämmitin sen sijaan vaatii jatkuvaa huomiota että se toimisi edes joten kuten.
        Se tässä ihmetyttää että tuo hyväksytään lämmittimen "ominaisuuksina". Normaalit laitteet pystytään suunnittelemaan ja valmistamaan niin että ne toimii vuosikaudet ilman erityishuomiota. Onko lämmitin jotain sitten erityisen vaativaa rakettitiedettä, ei luulisi, olisiko niin että ne ovat vain huonosti suunniteltuja tai valmistettuja laitteita joilla on korkea hinta.


      • Tyrnäväntorpedo
        designengineering kirjoitti:

        Eli toisin sanoen laitteessa on suunnittelu virhe jonka johdosta se ei siedä sille tarkoitettua polttoainetta. Tämä juuri ihmetyttääkin näissä lämmittumissä, jotkut sanovat että ne toimivat hyvin kunhan tekee sitä sun tätä, mutta mikä muu laite veneessä vaatii samanlaista huomiota. En käy jääkaappia koekäyttämässä keskellä talvea, tai tee erityisiä temppuja sen käynnistyksen tai sammutuksen yhteydessä, se ei vaadi myöskään mitään huoltotoiminpiteitä parin vuoden välein. Veneen moottorikin menee suhteellisen pienellä vaivalla, vain öljyn vaihdot ja pakkasnestettä talveksi, napista käyntiin, ei tarvetta erikoispolttoaineelle ja jäätymisenestoaineille. Polttoaineenkin voi säilyttää veneessä talven yli. Lämmitin sen sijaan vaatii jatkuvaa huomiota että se toimisi edes joten kuten.
        Se tässä ihmetyttää että tuo hyväksytään lämmittimen "ominaisuuksina". Normaalit laitteet pystytään suunnittelemaan ja valmistamaan niin että ne toimii vuosikaudet ilman erityishuomiota. Onko lämmitin jotain sitten erityisen vaativaa rakettitiedettä, ei luulisi, olisiko niin että ne ovat vain huonosti suunniteltuja tai valmistettuja laitteita joilla on korkea hinta.

        Asian voi nähdä noinkin. Tosin ei mikään dieselillä toimiva laite ei toimi, jos polttoaine muuttuu kiinteäksi. Sitä ei silloin voi pumpata ja suodattimet menevät tukkoon.

        Siksi dieseliä on vähintään kahta laatua, toinen kesää ja toinen talvea varten. Kesädieselin parafiini saostuu tankkiin kylmässä eikä ilmeisesti enää liukene. Jos iihen ei ole varatunut, sanoisin kyseessä olevan käyttäjästa johtuvan virheen enkä syyttäisi laitteita.


      • Joakim1
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Asian voi nähdä noinkin. Tosin ei mikään dieselillä toimiva laite ei toimi, jos polttoaine muuttuu kiinteäksi. Sitä ei silloin voi pumpata ja suodattimet menevät tukkoon.

        Siksi dieseliä on vähintään kahta laatua, toinen kesää ja toinen talvea varten. Kesädieselin parafiini saostuu tankkiin kylmässä eikä ilmeisesti enää liukene. Jos iihen ei ole varatunut, sanoisin kyseessä olevan käyttäjästa johtuvan virheen enkä syyttäisi laitteita.

        Talvilaatua ei taida Etelä-Suomesta saada ennen kuin loka-marraskuun taitteessa, joten varsin vaikea tuota on tankata ennen veneen nostoa. Purjeveissä on isot tankit kulutukseen nähden, mikä vaikeuttaa entisestään hommaa. Pitäisi ensin saada tankki tyhjäksi, sitten tankata talvilaatua ja lopulta käyttää lämmitintä ja konetta niin kauan, että kaikkialla olisi vain talvilaatua. Omaa venettä taisin tankata viimeksi kesäkuussa.

        En ole koskaan laittanut talvilaatua veneeseen puhumattakaan diesellämmittimen käytöstä valopetroolilla. Ei ole ollut mitään ongelmaa lämmittimien (Webasto, Eber) eikä moottorin suodattimien kanssa. Suodattimet olen vaihtanut joka kolmas vuosi.


      • MalttiOnValttia
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Asian voi nähdä noinkin. Tosin ei mikään dieselillä toimiva laite ei toimi, jos polttoaine muuttuu kiinteäksi. Sitä ei silloin voi pumpata ja suodattimet menevät tukkoon.

        Siksi dieseliä on vähintään kahta laatua, toinen kesää ja toinen talvea varten. Kesädieselin parafiini saostuu tankkiin kylmässä eikä ilmeisesti enää liukene. Jos iihen ei ole varatunut, sanoisin kyseessä olevan käyttäjästa johtuvan virheen enkä syyttäisi laitteita.

        Käsittääkseni ja kokemukseni mukaan kesälaadun diesel kyllä muuttuu lämmenttyään täysin juoksevaksi ja käyttökelpoiseksi. Oli sitten tankissa, putkissa tai suotimissa.

        Mutta jos sitä kesälaatua käyttää alle suodatettavuuslämpötilan (Nesteen kesälaadulle -10 C https://www.neste.fi/tuote/neste-futura-diesel-kesalaatu) niin suodattimeen jää ne raskaat jakeet ja ne eivät sitten enää muutukkaan juoksevaksi -10 C:ssa ja edessä on kaiken kaivaminen pois, tai odottelu johonklin reilusti korkeampaan lämpötilaan.

        Sameapisteessä alkaa jo muodostua kiteitä tankin pohjalle mutta sen ei pitäisi haitata moottorin käyttöä kun suodatin siitä selviää tai näin siis ainakin Neste sanoo. Tähän asti ei itsellä ole ollut ongelmia - kop, kop -- keväällä vaan pitää malttaa odottaa veneen lämpenemistä tarpeeksi ennenkuin kokeilee lämppäriä tai moottoria. Yleensä muut hommat ovat pitäneet niin kiireisinä ettei lämpötila ole ollut mikään ongelma.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Asian voi nähdä noinkin. Tosin ei mikään dieselillä toimiva laite ei toimi, jos polttoaine muuttuu kiinteäksi. Sitä ei silloin voi pumpata ja suodattimet menevät tukkoon.

        Siksi dieseliä on vähintään kahta laatua, toinen kesää ja toinen talvea varten. Kesädieselin parafiini saostuu tankkiin kylmässä eikä ilmeisesti enää liukene. Jos iihen ei ole varatunut, sanoisin kyseessä olevan käyttäjästa johtuvan virheen enkä syyttäisi laitteita.

        Venäläisten vanhan kikan mukaan kesälaadusta saadaan talvilaatua lisäämällä tilkkanen 2-tahtibensaa joukkoon. Tosin se tuhoaa uudemmat dieselmoottroit ja aiheuttaa moottorin vaihdon. Parempi tapa on isopropanoli, jos jaksaa nähdä vaivaa. Sitä suosittaa mm. Wallas ainakin valopetroolivehkeisiin ja dieselmoottoritkin sitä sietää.

        https://www.heater.fi/fi/wallas-isopropanoli-500ml.html
        https://www.puuilo.fi/Polaric-go-Polttoaineen-jaeaenesto-1-litra


      • Bossu kirjoitti:

        Venäläisten vanhan kikan mukaan kesälaadusta saadaan talvilaatua lisäämällä tilkkanen 2-tahtibensaa joukkoon. Tosin se tuhoaa uudemmat dieselmoottroit ja aiheuttaa moottorin vaihdon. Parempi tapa on isopropanoli, jos jaksaa nähdä vaivaa. Sitä suosittaa mm. Wallas ainakin valopetroolivehkeisiin ja dieselmoottoritkin sitä sietää.

        https://www.heater.fi/fi/wallas-isopropanoli-500ml.html
        https://www.puuilo.fi/Polaric-go-Polttoaineen-jaeaenesto-1-litra

        Täällä toisaalta ei suositella isopropanoliakaan dieselmoottoriin:
        http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/polttoaineen-lisaaineiden-kaytto


      • talviLaatu
        Joakim1 kirjoitti:

        Talvilaatua ei taida Etelä-Suomesta saada ennen kuin loka-marraskuun taitteessa, joten varsin vaikea tuota on tankata ennen veneen nostoa. Purjeveissä on isot tankit kulutukseen nähden, mikä vaikeuttaa entisestään hommaa. Pitäisi ensin saada tankki tyhjäksi, sitten tankata talvilaatua ja lopulta käyttää lämmitintä ja konetta niin kauan, että kaikkialla olisi vain talvilaatua. Omaa venettä taisin tankata viimeksi kesäkuussa.

        En ole koskaan laittanut talvilaatua veneeseen puhumattakaan diesellämmittimen käytöstä valopetroolilla. Ei ole ollut mitään ongelmaa lämmittimien (Webasto, Eber) eikä moottorin suodattimien kanssa. Suodattimet olen vaihtanut joka kolmas vuosi.

        Jos liikut ruotsissa päin, niin tankkaa OKQ8 asemalla esim Tukholman lähellä Lidingö länsipuolella valkoista dieseliä auto/vene asemalta ja hinta on halvinta mitä ruotsissa nähnyt. On FAME vapaata ja aina talvilaatua, pitää kiertää waxhomin suunnasta, koska siellä on silta Tukholman suunnalla. Itse tankaa tuolla vuosittain piukkaan, ennen kotiin lähtöä. Hyvää ja edullista ruokaa myös tarjolla...https://www.hitta.se/okq8/lidingö/VzMP5vqbko

        Toinen vaihtoehto tankata syksyllä/keväällä toimitus tankkauksena. Katso alueeltasi löytyykö pien toimittajia, turun suunnalla pari toimittajaa jotka kyöräävät dieseliä avolava-autolla jossa max toimitus n.900 litraa ja pieniäkin eriä saa, tosin hinta 20 ct kalliimpaa, kuin asemalla, mutta säästäväinen voi ostaa kanisterit jos palvelusta ei halua maksaa.


      • nesteen.oppi

        Nesteen kaveri kävi aikanaan meillä seurassa esitelmöimässä. Hän kertoi kuvamateriaalin kanssa, että samentunut, eli parafiinikiteitä sisältävä löpö ei välttämättä lämpötilan noustessa kirkastu. Mutta toisaalta se lämpimässä tarvitsee vain hyvin pienen hölskäytyksen liuetakseen. Esimerkiksi siis veneen siirto vesillelaskussa on enemmän kuin riittävä.

        Se lämppärin pumppukin toimii keväällä ongelmitta, jos ei pakkasilla käy keräämässä siihen ylimääräistä kertymää parafiinikiteitä. Pumpussa seisoneen polttoaineen sisältämä parafiini kyllä liukenee.


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Talvilaatua ei taida Etelä-Suomesta saada ennen kuin loka-marraskuun taitteessa, joten varsin vaikea tuota on tankata ennen veneen nostoa. Purjeveissä on isot tankit kulutukseen nähden, mikä vaikeuttaa entisestään hommaa. Pitäisi ensin saada tankki tyhjäksi, sitten tankata talvilaatua ja lopulta käyttää lämmitintä ja konetta niin kauan, että kaikkialla olisi vain talvilaatua. Omaa venettä taisin tankata viimeksi kesäkuussa.

        En ole koskaan laittanut talvilaatua veneeseen puhumattakaan diesellämmittimen käytöstä valopetroolilla. Ei ole ollut mitään ongelmaa lämmittimien (Webasto, Eber) eikä moottorin suodattimien kanssa. Suodattimet olen vaihtanut joka kolmas vuosi.

        Sanomani ydin oli se, ettei ole laitteen vika, jos polttoaine on muuttunut kiinteäksi eikä ole auton vika, jos vesi pissapojassa jäätyy.


      • yliamiraali

        Pissapoika toimii kun vesi sulaa ja moottori käynnistyy kun dieselöljy taas lämpiää. Venelämmittimelle sen sijaan on pysyvää haittaa jos sen polttoainetta säilytetään ulkona tai jos lämmitintä, jossa on polttoainetta säilytetään ulkosalla. Lämmittimien suunnittelijat eivät ole ottaneet huomioon, että veneitä säilytetään talvet ulkosalla. Johtopäätös siis on että venelämmittimet ovat ihan hyviä laitteita, mutta veneisiin niitä ei kannata asentaa jos ei halua jatkuvaa harmia.


      • aliamiraali
        yliamiraali kirjoitti:

        Pissapoika toimii kun vesi sulaa ja moottori käynnistyy kun dieselöljy taas lämpiää. Venelämmittimelle sen sijaan on pysyvää haittaa jos sen polttoainetta säilytetään ulkona tai jos lämmitintä, jossa on polttoainetta säilytetään ulkosalla. Lämmittimien suunnittelijat eivät ole ottaneet huomioon, että veneitä säilytetään talvet ulkosalla. Johtopäätös siis on että venelämmittimet ovat ihan hyviä laitteita, mutta veneisiin niitä ei kannata asentaa jos ei halua jatkuvaa harmia.

        Mitähän se haitta olisi polttoaineen kylmässä säilytyksestä? Ainakin sekä Joakimin että minun kesälaatuinen diesel on ollut keväällä aivan yhtä hyvää kuin edellisellä kaudella. Talvella kesälaatua ei pidä käyttää sen enempää autossa kuin veneen lämppärissäkään.


      • yliamiraali

        No normaaleihin veneisiin ei mitään haittaa mutta lämmittimen kyseessä ollessa oli se sitten lamppuöljyä tai dieseliä ei talven yli säilytettyä polttoainetta saa tietenkään käyttää.


      • aliamiraali
        yliamiraali kirjoitti:

        No normaaleihin veneisiin ei mitään haittaa mutta lämmittimen kyseessä ollessa oli se sitten lamppuöljyä tai dieseliä ei talven yli säilytettyä polttoainetta saa tietenkään käyttää.

        Eipä käynyt selväksi, mitä ne haitat sitten on. Mutta sovitaan, että epänormaaleissa veneissä haitooja esiintyy, vaikka normaalien veneiden normaalit lämppärit toimivatkin moitteetta talven tankissä seisoneella löpöllä.


      • yliamiraal

        Kannattaa tutustua valmistajien suosituksiin, esim lämmittimen pumppuun talveksi jäänyt dieselöljy voi pilata pumpun. Lamppuöljyn pitää olla tuoretta tai vähintäänkin säilyttää se talven yli lämpimässä tilassa. Mikään muu polttoainekäyttöinen laite ei ole polttoaineen suhteen niin herkkä kuin venelämmitin, ainakin jos valmistajien suosituksiin on uskominen.


      • ymmärrys.hoi
        yliamiraal kirjoitti:

        Kannattaa tutustua valmistajien suosituksiin, esim lämmittimen pumppuun talveksi jäänyt dieselöljy voi pilata pumpun. Lamppuöljyn pitää olla tuoretta tai vähintäänkin säilyttää se talven yli lämpimässä tilassa. Mikään muu polttoainekäyttöinen laite ei ole polttoaineen suhteen niin herkkä kuin venelämmitin, ainakin jos valmistajien suosituksiin on uskominen.

        Teknisen ymmärryksen puutteessa menee asiat sekaisin. Diesel sen enempää kuin valopetrolikaan ei pilaannu kylmässä. Jos alle hyhmettymispisteen lämpöistä dieseliä käyttää lämppärissä, kertyy pumppuun parafiinikiteitä enemmän kuin pumpussa oleva polttoaine pystyy lämmetessään liuottamaan. Silloin on edessä pumpun puhdistus.

        Jos ylivuotinen polttoaine olisi pilaantunut, olisivat käytännössä kaikki ulkona telakoitujen veneiden moottorit ja lämppärit vuosittain korjaamolla. Mutta kun eivät ole.


      • Loraus isopropanolia tähän viimeiseen polttoon ei myöskään liene pahaksi.


    • Isoantilla

      Minun matkasiluautossani kyllä ilma-Webasto on jo vuosia puhissut juuri sillä dieselillä, jolla ajetaankin. Kokeeksi panin eilen pilttipurkillisen kesälaatuista Neste Pro dieseliä pakastimeen. Tänään katselin, kun kolmasosa nesteestä on hyhmettynyt hyytelöklimpiksi pohjalle. Ei varmaan mene lämmittimen pikkupumpusta läpi. Oliskohan tuo lämmittimen suunnitteluvirhe ? ? ? Nyt sitten katsotaan, liukeneeko hyytymä huoneenlämmössä pois. Safiren käyttöohjeessa on selkeä esitys asiasta. Minulla siirto pikkupurkista imemään on helppoa, koska Safire imee irtokannusta, jonka korkin läpi imuletku kulkee.

      • raportiasiOdottelen

        Kiitos, että teet testi!!!

        Huvittavalta tuntui tuo jonkun vastaus, että hieman heilauttamalla parafiini uudelleen liukenisi. Eli jos vielä hiukan heiluttelet...


      • Isoantilla

        Nyt sitten loputkin empiirisestä kokeesta Neste Pro kesädieselillä: Otin aamulla purkin pois pakastimesta ja kahden tunnin kuluttua koko hyytelömöykky oli sulanut pois ja neste oli täysin kirkasta. Tämähän ei vielä välttämättä takaa sitä, että muiden yhtiöiden tai muut valmisteet reagoisivat samalla tavalla.

        Liekö Neste Pro korkeampaan asteeseen raffinoitu, kun olen siirtynyt käyttämään sitä myös veneen öljylampuissa. Liekki näyttää kirkkaalta ja puhtaalta ja yllätykseskseni tuoksu ei ole sen kummempi kuin petrolipohjaisessa lamppuöljyssäkään. Hintahan ei ole ongelma, mutta on mukava, kun ei tarvitse niitäkään lamppuöljypurkkeja säilytellä.

        Ps. On se sitten mukava istuskella öljylampun valossa istumalaatikossa iltaviiniä nauttimassa vaikkapa kauniilla ankkuripaikalla. Nukkumaan mennessä voipi lyhdyn jättää ankkurivaloksi. Tuleepa kesää ikävä . . .


      • Kessää2
        Isoantilla kirjoitti:

        Nyt sitten loputkin empiirisestä kokeesta Neste Pro kesädieselillä: Otin aamulla purkin pois pakastimesta ja kahden tunnin kuluttua koko hyytelömöykky oli sulanut pois ja neste oli täysin kirkasta. Tämähän ei vielä välttämättä takaa sitä, että muiden yhtiöiden tai muut valmisteet reagoisivat samalla tavalla.

        Liekö Neste Pro korkeampaan asteeseen raffinoitu, kun olen siirtynyt käyttämään sitä myös veneen öljylampuissa. Liekki näyttää kirkkaalta ja puhtaalta ja yllätykseskseni tuoksu ei ole sen kummempi kuin petrolipohjaisessa lamppuöljyssäkään. Hintahan ei ole ongelma, mutta on mukava, kun ei tarvitse niitäkään lamppuöljypurkkeja säilytellä.

        Ps. On se sitten mukava istuskella öljylampun valossa istumalaatikossa iltaviiniä nauttimassa vaikkapa kauniilla ankkuripaikalla. Nukkumaan mennessä voipi lyhdyn jättää ankkurivaloksi. Tuleepa kesää ikävä . . .

        Mäkin harrastan veneessä öljylamppuja, on ne mukavampia kuin led-valot. Rannalla grillatessakin voi mukana olla myrskylyhty. Tulee heti parempi tunnelma kuin otsalamppujen kanssa ihmisiä häikäistessä.


      • huvittavanhauskaa
        raportiasiOdottelen kirjoitti:

        Kiitos, että teet testi!!!

        Huvittavalta tuntui tuo jonkun vastaus, että hieman heilauttamalla parafiini uudelleen liukenisi. Eli jos vielä hiukan heiluttelet...

        Joskus elämä on huvittavaa. Huvittavuus vain ei tee elämästä satua.

        Parafiinin kiteytyminen on aineen lämpötilasta johtuva ominaisuus. Kiteytynyt aine taas monessa seoksessa rikastuu pintaan tai pohjaan ja tarvitsee uudelleen liuetakseen pienen herätteen. Ikään kuin käänteinen ilmiö sumupisaran muodostumiselle hiukkasen ympärille.


      • ehkäminäkin
        Isoantilla kirjoitti:

        Nyt sitten loputkin empiirisestä kokeesta Neste Pro kesädieselillä: Otin aamulla purkin pois pakastimesta ja kahden tunnin kuluttua koko hyytelömöykky oli sulanut pois ja neste oli täysin kirkasta. Tämähän ei vielä välttämättä takaa sitä, että muiden yhtiöiden tai muut valmisteet reagoisivat samalla tavalla.

        Liekö Neste Pro korkeampaan asteeseen raffinoitu, kun olen siirtynyt käyttämään sitä myös veneen öljylampuissa. Liekki näyttää kirkkaalta ja puhtaalta ja yllätykseskseni tuoksu ei ole sen kummempi kuin petrolipohjaisessa lamppuöljyssäkään. Hintahan ei ole ongelma, mutta on mukava, kun ei tarvitse niitäkään lamppuöljypurkkeja säilytellä.

        Ps. On se sitten mukava istuskella öljylampun valossa istumalaatikossa iltaviiniä nauttimassa vaikkapa kauniilla ankkuripaikalla. Nukkumaan mennessä voipi lyhdyn jättää ankkurivaloksi. Tuleepa kesää ikävä . . .

        Neste teki Pro:sta jonkinlaisen huipputuotteen. Kaikki arvot maksimoitiin tai minmoitiin, niin setaaniluvut kuin epäpuhtauspitoisuudetkin. Samoin talvilaadun kylmänkesto on parempi kuin muilla valmisteilla. Aivan eri tarinansa on sitten se, onko normien ylittämisestä jotain hyötyä käytännössä. Ainakaan laatu ei ilmaiseksi tule, siksi olen tyytynyt tankkaamaan perusdieseleitä.

        Tuo on kyllä mielenkiintoinen ominaisuus, että Pro:ta voisi käyttää öljylampuissa. Se kallistaisi vaakaa kalliimman polttoaineen käyttöön, kun ei sitä kuitenkaan paljoa kaudessa kulu, mailithan tehdään purjeilla.


      • Lämmitinvalmistajatehtaiden kaverit ovat poltelleet useammankin motin noita dieseleitä viime vuosina. Etenkin wallas on käyttänyt siihen aikaa ja vaivaa runsaasti. Polttoaineista on ollut runsaasti haasteita viime vuosina. Neste pro diesel on osoittautunut parhaaksi aineeksi lämmittimiin. Uusi neste my tarjoaa myös lupaavia tuloksia. Safirella on yksi lämmitin palanut 24/7 yli vuoden sillä. Välitsekkauksessa poltin oli täysin puhdas. Neste my lupaa hyvät pakkasominaisuudet ja pitkän säilyvyyden. Suosittelen nykyään noita asiakkaille. Monet on käyttäneet (halpa)petrooleita diesellämmittimissäkin ongelmien minimoimiseksi. Ongelmaksi on muodostunut niiden vaihteleva laatu ja pumput on jumineet kiinni liiallisen parannusaineiden määrästä johtuen. Siirtyminen noihin dieseleihin on korjannut tilanteen.

        Myyn siis lämmittimiä mökeille, ja niissä on sama poltin kuin veneissä. Niitä käytetään myös talvella ja palomäärät on moninkertaisia

        Ja tämä ei ole mainos En ole nesteen kanssa missään tekemisissä. Eivät viitsineet edes petroolia mulle myydä vaan ostin pullottamolta eri brändillä.


      • Tyrnäväntorpedo
        vanhami kirjoitti:

        Lämmitinvalmistajatehtaiden kaverit ovat poltelleet useammankin motin noita dieseleitä viime vuosina. Etenkin wallas on käyttänyt siihen aikaa ja vaivaa runsaasti. Polttoaineista on ollut runsaasti haasteita viime vuosina. Neste pro diesel on osoittautunut parhaaksi aineeksi lämmittimiin. Uusi neste my tarjoaa myös lupaavia tuloksia. Safirella on yksi lämmitin palanut 24/7 yli vuoden sillä. Välitsekkauksessa poltin oli täysin puhdas. Neste my lupaa hyvät pakkasominaisuudet ja pitkän säilyvyyden. Suosittelen nykyään noita asiakkaille. Monet on käyttäneet (halpa)petrooleita diesellämmittimissäkin ongelmien minimoimiseksi. Ongelmaksi on muodostunut niiden vaihteleva laatu ja pumput on jumineet kiinni liiallisen parannusaineiden määrästä johtuen. Siirtyminen noihin dieseleihin on korjannut tilanteen.

        Myyn siis lämmittimiä mökeille, ja niissä on sama poltin kuin veneissä. Niitä käytetään myös talvella ja palomäärät on moninkertaisia

        Ja tämä ei ole mainos En ole nesteen kanssa missään tekemisissä. Eivät viitsineet edes petroolia mulle myydä vaan ostin pullottamolta eri brändillä.

        Neste voi olla hyvä, mutta olen vuosia tankannut ST1 dieseliä ilman ongelmia. Viime kesänä tankkasin nesteellä ja pian sen jälkeen näkyi levää suodattimissa.

        Tämä ei ole tietenkään mikään tieteellinen koejärjestely ja möhnä voi olla usemapien tekijöiden summa. Yhdellä veneellä ei kuitenkaan kovin kattavaa tutkimusta voi tehdä ja virheistä oppii enemmän kuin hyvistä kokemuksista.


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Lämmitinvalmistajatehtaiden kaverit ovat poltelleet useammankin motin noita dieseleitä viime vuosina. Etenkin wallas on käyttänyt siihen aikaa ja vaivaa runsaasti. Polttoaineista on ollut runsaasti haasteita viime vuosina. Neste pro diesel on osoittautunut parhaaksi aineeksi lämmittimiin. Uusi neste my tarjoaa myös lupaavia tuloksia. Safirella on yksi lämmitin palanut 24/7 yli vuoden sillä. Välitsekkauksessa poltin oli täysin puhdas. Neste my lupaa hyvät pakkasominaisuudet ja pitkän säilyvyyden. Suosittelen nykyään noita asiakkaille. Monet on käyttäneet (halpa)petrooleita diesellämmittimissäkin ongelmien minimoimiseksi. Ongelmaksi on muodostunut niiden vaihteleva laatu ja pumput on jumineet kiinni liiallisen parannusaineiden määrästä johtuen. Siirtyminen noihin dieseleihin on korjannut tilanteen.

        Myyn siis lämmittimiä mökeille, ja niissä on sama poltin kuin veneissä. Niitä käytetään myös talvella ja palomäärät on moninkertaisia

        Ja tämä ei ole mainos En ole nesteen kanssa missään tekemisissä. Eivät viitsineet edes petroolia mulle myydä vaan ostin pullottamolta eri brändillä.

        Mitä poltto-öljyä lämmittimelle, kun on älytöntä tankata liikenneveroa lämmittimelle joka itsessään ei ole liikenneväline?


      • Anonyymi
        vanhami kirjoitti:

        Lämmitinvalmistajatehtaiden kaverit ovat poltelleet useammankin motin noita dieseleitä viime vuosina. Etenkin wallas on käyttänyt siihen aikaa ja vaivaa runsaasti. Polttoaineista on ollut runsaasti haasteita viime vuosina. Neste pro diesel on osoittautunut parhaaksi aineeksi lämmittimiin. Uusi neste my tarjoaa myös lupaavia tuloksia. Safirella on yksi lämmitin palanut 24/7 yli vuoden sillä. Välitsekkauksessa poltin oli täysin puhdas. Neste my lupaa hyvät pakkasominaisuudet ja pitkän säilyvyyden. Suosittelen nykyään noita asiakkaille. Monet on käyttäneet (halpa)petrooleita diesellämmittimissäkin ongelmien minimoimiseksi. Ongelmaksi on muodostunut niiden vaihteleva laatu ja pumput on jumineet kiinni liiallisen parannusaineiden määrästä johtuen. Siirtyminen noihin dieseleihin on korjannut tilanteen.

        Myyn siis lämmittimiä mökeille, ja niissä on sama poltin kuin veneissä. Niitä käytetään myös talvella ja palomäärät on moninkertaisia

        Ja tämä ei ole mainos En ole nesteen kanssa missään tekemisissä. Eivät viitsineet edes petroolia mulle myydä vaan ostin pullottamolta eri brändillä.

        PÖ-öljyä lämmittimeen, eikä mitään yliverotettua Neste pro dieseliä. Ennen lakimuutosta veneen moottoriinkin meni vain PÖ-öljyä.


    • Kalastaja563

      Reeflex kamina !!
      Toimii

    • Anonyymi

      Miksi tuommosi wallaksi saa yleensä myydä...ei niistä ainakaan vaara ole.. mutta ei ne toimi koskaan kun tarvitsee. WALLAS. mieti jos ikäs teheny noita voit itsellesi sanoa, ettei mitään kunnollista koskaan saatu aikaan.

      • Anonyymi

        Minkään laitteen ei kuulu kestää ikuisesti. Jos sinulla on 30 vuotta vanha mikä tahansa lämmitin se on paska merkistä riippumatta. Wallaksia on vaan myyty aikanaan todella paljon, siksi niitä on joka puolella. Suurin osa niistä romuista on jostain - 80 luvulta. Ei kukaan ole ajatellut niiden kestävän niin pitkään. Silti niitä vaan elvytetään ja elvytetään ja homma jatkuu.

        Wallaksen uusilla lämmittimillä ei ole mitään tekemistä näiden vanhojen kanssa. Ihan eri laitteita tänä päivänä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkään laitteen ei kuulu kestää ikuisesti. Jos sinulla on 30 vuotta vanha mikä tahansa lämmitin se on paska merkistä riippumatta. Wallaksia on vaan myyty aikanaan todella paljon, siksi niitä on joka puolella. Suurin osa niistä romuista on jostain - 80 luvulta. Ei kukaan ole ajatellut niiden kestävän niin pitkään. Silti niitä vaan elvytetään ja elvytetään ja homma jatkuu.

        Wallaksen uusilla lämmittimillä ei ole mitään tekemistä näiden vanhojen kanssa. Ihan eri laitteita tänä päivänä,

        Perusosat on wallaksissa niin kestäviä, että jollain satasen huollolla pääsee aina muutaman vuoden eteenpäin. Kiinalaisten halpalämmittien myötä tulee kertakäyttökulttuuri,jolloin lyödään aina uusi huono laite tilalle huollon sijaan.


    • Anonyymi

      Onko siihen valittu jotaki tyhmenpiä miehiä suunnitteluun, mutta ajatelkaa 30 vuotta täyttä paskaa!!!

    • Anonyymi

      Voiko valopetroli-Wallaksen vanhaa muovista polttoainesäiliötäni käyttää myös dieselillä toimivan puhallinlämmittimen polttoainesäiliönä, kun tukin säiliön korkista sen nyt ylimääräiseksi jäävän paluuletkun reiän? Eikös se muovisäiliö kestää yhtä hyvin dieseliäkin?

      • Anonyymi

        Voi voi toki.


      • Anonyymi

        Onko noissa uudemmissa lämmittimissä tulvimisvaara, kun niissä ei ole sitä paluuletkua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko noissa uudemmissa lämmittimissä tulvimisvaara, kun niissä ei ole sitä paluuletkua?

        On jos tankki on lämppärin yläpuolella eikä tankin lähdössä ole magneettiventtiiliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On jos tankki on lämppärin yläpuolella eikä tankin lähdössä ole magneettiventtiiliä.

        Asennusohjeiden vastainen asennus ei ollut nyt kysymyksen aiheena vaan asennusohjeiden mukainen asennus tietenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennusohjeiden vastainen asennus ei ollut nyt kysymyksen aiheena vaan asennusohjeiden mukainen asennus tietenkin.

        Tankki lämppärin yläpuolella ei ole suosieltava mutta ei myöskään asennusohjeiden vastainen asennus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tankki lämppärin yläpuolella ei ole suosieltava mutta ei myöskään asennusohjeiden vastainen asennus.

        Autotermin asennusohjeen kuvissa tankki on lämmittimen alapuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tankki lämppärin yläpuolella ei ole suosieltava mutta ei myöskään asennusohjeiden vastainen asennus.

        Ei kiinnosta nyt painovoiman aiheuttama tulviminen vaan pumpun liiallisesta pumppaamisesta aiheutuva tulviminen. Jos pumppu pumppaa enemmän löpöä kuin poltin polttaa. Wallaksessa polttamaton löpö valuu takaisin säiliöön toista putkea pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kiinnosta nyt painovoiman aiheuttama tulviminen vaan pumpun liiallisesta pumppaamisesta aiheutuva tulviminen. Jos pumppu pumppaa enemmän löpöä kuin poltin polttaa. Wallaksessa polttamaton löpö valuu takaisin säiliöön toista putkea pitkin.

        Diesel Wallaksessa ei ole paluuletkua ja sen voi saada tulvimaan jos yrittää liian monta kertaa käyntiin eikä syty. Siksi Wallas menee muutaman epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen vikatilaan eikä enää suostu käynnistymään, mutta tyhmä nollaa vikatilan ja yrittää uudelleen selvittämättä vikatilan aiheuttajaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe