Muistatteko talvisodan päättymisen - RAUHA ?

Oli 13.3 1939. Olin tuolloin yli vuoden ikäinen. Ei mitään muistikuvaa. Mummo oli tullut meille tuomaan rauhanuutista.
Hänellä oli omia poikia sotatantereella. Siksi hän oli huutanut jo pellonlaidasta pihalle ja tupaan kiirehtiessään, RAUHA,RAUHA.

Isäni oli myös sodassa mutta ei vielä kotiutunut. Tästä kotiin palaamisestakaan ei ole jäänyt mitään mieleen.

6

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veteraanin.poika

Talvisodan henkilötappiot olivat yli 27.000 ihmistä Lisäksi Suomi menetti alueestaan 11%.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisota

Antautumismieliala olisi vienyt suomelta itsenäisyyden. Saimme maksaa isot tappiot siitä ettei otettu vastaan NL vapautusarmeijana.

• huommm

Tavi- ja jatkosodassa kaatuneiden suomalaisten määrä oli yli 80 000.

• Veteraanin.tytär

"Vapautusarmeija" tuskin olisi säästänyt ketään.

• Naruskasta.lähtenyt
        huommm kirjoitti:

Tavi- ja jatkosodassa kaatuneiden suomalaisten määrä oli yli 80 000.

Jatkosota kesti useita vuosia. Sen aikana kuolleiden määrä talvisotaan verrattuna oli ainakin kolminkertainen.
        Netistä kai löytyy kaatuneista ja kadonneista ja siviilikuoemista aika tarkka luku.
        Partisaanit surmasivat itärajan tuntumassa pelkästään siviilihenkilöitä. Kertoivat esimiehilleen tuhonneensa kokonaisia varuskuntia.

• isoäiti_

Naapurini on sotahistorijoitsija ja hänen kanssaan tietysti puhumme sodista. Hän jaksaa
      kysellä ja kuunnella juttujani Suomen viime sodista.
      Talvisodan kuuluisan tarkampujan Simo Häyhän nimeä en tiennyt, mutta tietämättömyys
      kirvoitti opiskelemaan historiaa ja huomaamaan oma tyhmyyteni.
      Olen syntynyt sodan melskeen aikana poikkeuksellisissa olosuhteissa, ja kuunnellut paljon tarinoita rintamalta ja evakkomatkalta.

• havumetsäin_mies

Ketjun aloittajan mainitsemana päivänä 13.3.1939 ei sodasta vielä ollut tietoakaan. Talvisotahan alkoi 30.11.1939.

Tosi asiassa rauha tuli 13.3.1940

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      15
      2256
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      174
      2221
    3. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      105
      1087
    4. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      973
    5. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      172
      898
    6. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      867
    7. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      36
      824
    8. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      132
      770
    9. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      30
      766
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      724
    Aihe