Illalla oli palstalle ilmestynyt tällainen kirjoitus:
"
Ongelmallista on, että yhteen seurapuheeseen ei kukaan mitenkään saa mahdutetuksi kaikkea, eli asia aina tulee jotenkin yksipuolisesti valotetuksi.
Sekin on selvää, että aina on ollut niitä, jotka hanakasti tuovat lakia sisälle Jumalan valtakuntaan, vaikka laki ei sinne kuulu. Toisissa saarnoissa kuuluu selvä tuomion henki. Ylistetään niitä, jotka ovat kaikessa tai melkein kaikessa onnistuneet, eikä lohduteta niitä, jotka ovat epäonnistuneet, että heillekin kuuluu Jumalan armo. Sehän kuuluukin mimenomaan huonoille.
Otetaanpa esimerkiksi avioero ja uudelleen avioituminen. Niitähän on siionissa kymmenittäin pareja, jotka ovat eronneet ja sitten molemmatkin ehkä ottaneet uuden puolison ja edelleen saavat kaikki olla uskovaisia.
Hiljattain kuulin seurapuheen, jossa yksiselitteisesti sanottiin, ettei se käy. Se on synti. Ei siis ole mitään inhimillisyyttä.
Puhujalla jäi ottamatta huomioon, että kuningas Daavid tappoi Uurian saadakseen hänen eukkonsa ja että juuri tästä suhteesta myöhemmin syntyi Jeesus. Eikä Daavidilla ollut edes naisenpuute, koska hänellä ennestään oli jo tuhannen naisen haaremi.
Puhuja ei myöskään muistanut mainita sitä, että missään Raamatussa ei ole kielletty pitämästä useampia vaimoja. Tosin Paavali mainitsee, että puhujan on oltava yhden vaimon mies. Nykyiseen länsimaiseen kulttuuriin ei kuulu monien vaimojen pitäminen. Se on niitä ehdonvallan asioita. Entisillä pyhillä oli kaikilla useampia vaimoja.
Jos siis joku mies eroaa ja ottaa sitten uuden vaimon, sillä miehellä on tavallaan kaksi vaimoa. Jos se nainenkin on avioitunut uudelleen, hänellä on sitten kaksi miestä.
Eräs toinen puhuja (iäkäs pappismies) kerran aivan yksiselitteisesti sanoi, että eihän se ole sen kummempaa kuin että uskotaan synnit anteeksi ja aloitetaan alusta. Tuossa ainakin oli armollisuutta. Ei ollut ollenkaan kovaa henkeä eikä käsitystä, että meidän tulisi kiduttaa itseämme ja käpristellä vaikkapa puutteessa... eli omilla teoillamme ja ratkaisuillamme tekisimme itsemme kelvollisiksi Jumalalle.
Sehän oli joku entinen Vääksyn yhteiskoulun rehtori, puhujamies, jonka vaimo lähti. Mies tiettävästi ei avioitunut uudelleen. Mies otti sitten kasvatettavakseen entisen vaimonsa toisen miehen kanssa saaman lapsen eli rakkautta riitti. Juhani Uljas Vaasassa on edelleen puhuja. Hänen vaimonsa on lähtenyt ajat sitten. Juhani ei ole avioitunut uudelleen. Juhani tytär Johanna Hurtig on sitten ryhtynyt julkiseksi pilkkaajaksi eli tehnyt itsensä mahdottomaksi autuuteen. Eli siis Juhanilla on raskas risti kannettavana.
Kuka näitä ymmärtäisi. Palstoilla monesti mainittu Joona voisi ottaa näitä esille blogissaan, koska hän omasta mielestään ymmärtää kaikki asiat, mutta ymmärtämättä taitavat häneltäkin jäädä, koska Pyhän Hengen avaamaa ymmärrystä siellä ei liene.
"
Lähdin tutkimaan paljon mainostetusta Hulluinhuonelaisesta, mitä siellä sanotaan. Avioliitosta siellä keskustelevat Roosa Tahkola ja Joona Korteniemi:
https://hulluinhuonelainen.wordpress.com/category/avioliitto/
Avioerosta ja uudelleenavioitumisesta en äkkipäätä katsoen löytänyt mitään, vaan enemmänkin keskityttiin homosteluun.
Googlettamalla asiasta löytyy paljon. Jehovalaisillakin on jotakin oikeaa:
https://www.gotquestions.org/Suomi/avioero-uudelleen-avioituminen.html
Mm. tuolla asiaa on pohdittu pitkästi ja perusteellisesti:
http://www.kolumbus.fi/~w462389/avioero/avioerojauudelleenavioituminen.htm
Kun Päivämiehessä joskus kirjoitetaan asiasta niin se on kova ja armoton lakisaarna, että erota ei saa, ja jos eroaa niin missään tapauksessa et saa avioitua uudelleen. Kuitenkin saman uskonyhteisön pappismies ymmärtää niin kuin edellä on sanottu, että ei ole asia sen hankalampi kuin että uskotaan kaikki synit anteeksi ja aloitetaan alusta.
Avioliitto. avioero ja uudelleen avioituminen
33
1056
Vastaukset
- n7kt8y7bn67itn
Melkein mikä tahansa asiahan voisi olla samantyyppinen kuin tämä avioliitto-avioero-uudelleenavioitumisasia eli voidaan esittää erilaisia näkökohtia ja löytää niille raamatullisia perusteita.
Periaatteessa tietysti olisi oikein ja hyvä, että voisimme tehdä vain hyviä töitä ja hyviä tekoja eli "seurata Jeesusta opissa, elämässä ja kärsimisessä". Käytännössä elämä useinkaan ei suju noin. Tulee tilanteita, joissa sormi menee suuhun. Esimerkkinä tästä vaikkapa se Päivämiehestä poistettu blogi "Jumalan kädestä", jossa kaikki vaikutti olevan aivan oikein, ja sitten kun päätoimittaja Pekka Aittakumpu julkaisi oman kirjoituksensa niin sehän oli aivan samansisältöinen eli armollinen ja inhimillinen. Kauas taakse ovat jääneet ajat, jolloin naisen sterilisaatio oli ainoa kristyllisyydessämme hyväksytty... hmph...
Roosan ja Joonan blogissa on kauniistikin käsitelty naimisen ihanuutta. Roosa ja Joonahan voisivat jatkaa aiheesta, koska kyllähän siitä monenkin väitöskirjan verran mielipiteitä löytyy.
Kuvitellaanpa tilanne. Mies ja nainen ovat eronneet. Molemmat ovat avioituneet tahoillaan uudelleen. Jos ja kun ikä on sallinut, molemmat ovat uudessa suhteessaan saaneet lapsia. Mikä on niiden lasten asema Jumalan edessä? Eivätkö he ole Jumalan luomia ja Jumalan tahdosta tai sallimuksesta täällä maassa?
Mitä ketjussa kuvailtu lakihenkinen puhuja sanoo tähän? Se amollisempi vanhempi pappispuhuja voisi ehkä sanoa, että jos ja kun me tyhmistymme niin me Herralle tyhmistymme.- herra_varmaan
mitenkä tyhmistytään herralle? mitä tuo oikein meinaa? minusta se on aivan höpinää. herrat kyllä on monesti melko tyhmää sakkia.
Raamatulista perustetta ei ole uudelleen avuoitumiselle jos hylää vaimonsa.
Lesken tilanne on toinen,on vapaa uutelleen avioitumiselle,puolison kuoltua.
- K_Urppa
Samaa asiaa on pohdittu tuolla:
https://freepathways.wordpress.com/2011/02/06/avioero/
Kymmenen vuotta sitten asiasta on keskusteltu tälläkin palstalla:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/1906195/uudelleen-avioituminen
Siellä on SRK:n kanta:
" Sahramih
10.7.2005 10:49
Katkelma srk:n tuoreesta vuosikirjasta:
Raamatussa Markuksen evankeliumissa kirjoitetaan: "Se, joka hylkää vaimonsa ja menee naimisiin toisen kanssa, on aviorikkoja ja tekee väärin vaimoaan kohtaan. Ja jos vaimo hylkää miehensä ja menee naimisiin toisen kanssa, hänkin tekee aviorikoksen." (Mark.10:11-12)
Raamattu kieltää tekemästä aviorikosta. Kun Raamatun opetuksia eletään todeksi, uusi avioituminen ei ole mahdollista ilman aviorikokseen syyllistymistä. Avioliiton elinikäisyyttä korostaa myös opetus, jonka mukaan puolisot kuuluvat yhteen, kunnes kuolema heidät erottaa. Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako. Toisen kuoleman jälkeen toinen on vapaa menemään uudelleen naimisiin.
Raamatussa aviosuhteen solmimisesta käytetään nimitystä "mennä naimisiin". Kyseesä on miehen ja naisen virallinen liitto, avioliitto. Raamattu ei hyväksy avoliittoa. Parannuksen armon saanutta ihmistä ei elämänhistoriassa oleva avoliitto tai avoliitot sido, kun taas eroon päättynyt avioliitto tai avioliitot sitovat.
Lainsäädäntö on tehnyt avioeron helpoksi. Muutama nimi papereihin ja asia hoituu noin puolessa vuodessa. Kun avioliitossa tulee ristiriitoja, ero voi tuntua helpolta ratkaisulta. Monen kokemus eron jälkeen on kuitenkin, että olisi ollut parempi sittenki jatkaa yhdessä.
Jos avioliiton perusajatuksena on elinikäisyys, se antaa perusteen avioliiton vaalimiselle. Puolisot ymmärtävät, että molemminpuolinen hyvinvointi on kaikkien etu.
Avioliitossa on sekä hyviä että huonoja päiviä, sekä myötä- että vastoinkäymisiä--. Vastoinkäymisten pahoina päivinä tahto rakastaa estää sen, että ajatellaan avioliiton purkamista. Yhteinen ajatus avioliiton elinikäisyydestä lujittaa luottamusta toiseen. Elämän varjoisat asiat on turvallista kohdata yhdessä rakastavan puolison kanssa. "Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako" on viisas Raamatun opetus. Puoliso on Jumalan lahja. Jumala on aina elämän puolella.
(s.105)
"
Tuossa vain jätetään sanomatta se, että kun tulee syntiä niin sen saa anteeksi. SRK vuosikirjassaan korostaa, että Raamatussa kielletään ja kielletään ja kielletään... Totta kai siellä kielletään tekemästä mitään syntiä. Mutta sitten kyllä Raamatussa ydinasjatus on se, että kun kuitenklin joudumme syntiin niin synnit armosta saa anteeksi.
Tietenkään ei saa (ei saisi...) mennä niin, että tekisimme tahallamme jonkin synnin kun tiedossa on, että senkin voisi saada anteeksi, mutta sitten tullaan kyllä siihenkin tosiasiaan, että emme läheskään aina tiedä ja tunnista ja tunnusta, minkä synnin olemme tehneet tahallamme ja mihin olemme vain kulloisissakin olosuhteissa joutuneet.
Miksihän se on Jumalan valtakunnassa niin vaikea hyväksyä, että elämä vain on tällaista..? Hyvä tietysti niillä, jotka eivät koskaan joudu mihinkään syntiin eikä synnin vaaraakaan ole näköpiirissä, mutta entäpä sitten kun tulee yks kaunis päivä ja kaikki kääntyy päälaelleen?- Tuohonhan_sisäl-
tyy OIKEIN HYVÄ OIVALLUS, että SRK:n mukaan pitää elää ja menetellä näin ja siis oikein, jotta kelpaisimme Jumalalle. Ei sanaakaan siitä, että kaikki karmeimmatkin synnit voisi saada anteeksi.
Se on juuri sitä kovan lain tuomista sisälle Jumalan valtakuntaan. Kristuksen sovitustyö käy turhaksi kun me itse omilla teoillamme ja elämämme ratkaisuilla voimma ansaita autuutemme.
- Arkkipiispa_Kari
Mäkinen ainakin kiittää Jumalaa homojen olemassaolosta.
Raamatun mukaan ainakin vanhan liiton ajalla homot piti kivitettämän. Nukyään kai ei.
Roosan ja Joonan blogissa ei viimeisen kuukauden aikana ole keskusteltukaan muusta kuin homoudesta. Joona selittää, että kun vesistäihin on laskettu kaikenlaisia myrkkyjä, me siksi kaikki olemme muuttumassa homoiksi.
Itse pääasiaan eli avioliittoon, avioeroon ja uudelleen avioitumiseen liittyvissä kysymyksissä ehkä tarpeellista olisi muistaa, että ei ihminen oikein omilla hyvillä elämänratkaisuillaan voi kelvata Jumalalle, vaan tarvitaan syntien anteeksiantamusta ja Jumalan armoa ja vaikeissakin tilanteissa uskoa siihen, että Kristuksen sovitustyö riittää meidän viallisuutemme ja syntisyytemme peitoksi.- Ei_saisi_elää
niin kuin siat pellossa.
- Kuitenkin_tuntuu
Ei_saisi_elää kirjoitti:
niin kuin siat pellossa.
melko raskaalta, että sitä pitäisi yrittää omilla teoillaan saavuttaa autuus.
- Raskasta_tai_ei
Kuitenkin_tuntuu kirjoitti:
melko raskaalta, että sitä pitäisi yrittää omilla teoillaan saavuttaa autuus.
yrittää täytyy, kun kerran puhuja sanoo niin.
- Jos_ne_SRK_n
herrat vähänkään ajattelevat jotakin ja yrittävät kokonaisuutena tavoittaa Raamatussa ilmoitetun Jumalan sanan niin tuskin ne voivat tulla muuhun tulokseen kuin että elämä on monimuotoista ja että saattaa sattua mitä tahansa, mutta että kaikki synnit kuitenkin voisi uskoa anteeksi Kristuksen sovitustyöän kautta.
- wlwlwl
Raamatun mukaan avioeron saa ottaa ja loukattu osapuoli saa mennä uudelleen naimisiin - jos puoliso on tehnyt huorin. Päivämies on väärässä. Eikä ensimmäistä kertaa. Paitsi että ei se niitä päivämiesläisiä yhtään haittaa.
- Päivämiehessä
on joskus selitetty, ettei se Raamatussa sanottu "hylkääminen" tarkoita avioeron ottamista, vaan muunlaista hylkäämistä. Jos siis vaikka rouva on käynyt vieraissa, aviomiehen pitää pysyä parisuhteessa, mutta alkaa hyljeksiä vaimoaan tämän lankeemuksen takia. Eikö se sellainen olisi pahaa kidutusta molemmille? Rouva olisi puutteessa niin hänellehän tulisi kiusaus taas mennä vieraisiin, ja kun mies olisi hurskaudessaan ja Päivämiehen ohjeita noudattaessaan omilla teoillaan (vaimonsa "hylkäämisellä") ansaitsemassa Jumalan edessä hyvää osaansa, mutta ei siis enää saisi koskea vaimoonsa, niin jossakin vaiheessa tulisi huoriin lähtö.
Mulle sama. Pitkäkööt lainomaiset käsityksensä ja unohtanoot, että synnin voi saada anteeksi. - wlwlwl
Tottakai Jeesus tarkoittaa hylkäämisellä avioeron ottamista, sitähän häneltä siinä Raamatunpaikassa nimenomaan kysytään.
Päivämies vääristelee hullun rohkeudellajopa Raamatun tekstejä omien tarkoitusperien ajamiseen.
Päivämiesläisille on Raamattua tärkeämpää pitää yllä porukan oikeassaolemisen harhaa sekä varsinkin, varsinkin, isien perinnäissääntöjä.
- Sehän_aina_tästä
asiasta kirjoitettaessa taikka silloin kun asiasta puhutaan seurapuheissa, menee niin, että uskovaiset iskevät kovan ja ehdottoman lakinsa pöytään ja unohtavat siinä yhteydessä mainita, että kaikki synnithän on mahdollista saada anteeksi.
- Ihmisenä_oleminen
on aina vaikeaa. Se on lohdullista, että kaikki synnit saa uskoa anteeksi. Nuo puhujat, jotka asettavat kuulijoittensa teen kovan ja armottoman lain, ovat unohtaneet kristinuskon ydinsanoman: Jumalan rakkauden syntistä ihmistä kohtaan.
- Höpömiehiä
VL miehet tekee kuitenkin niinkuin lystäävät. Turha pohtia tällaisia asioita. Esim. juuri konkkaan menneen *tukkuliikkeen perustajan jälkeläiset ja sukulaiset näyttävät tästä esimerkkiä. Kunhan on rahaa, mukavaa ja saadaan kaikki himot täytettyä
- Niitähän_on_eri-
laisia mielipiteitä niin kuin aloituksestakin nähdään. Yksi puhuja on ehdoton ja yksiselitteisesti lyö kovan lakinsa pöytään ja edellyttää, että ihmiset kituvat, koska Jumala hänen mielestään edellyttää heidän kituvan... ja edellyttää heidän elävän synnittömästi. Hänen Jumalansa ei vaikuta inhimilliseltä, koska asettaa ihmiselle pelastuksen ehtoja. Ehkä tämä tällainen puhuja kokee itse onnistuneensa ulkonkilvoituksessaan? Mutta entäpä sitten, kun elämä alkaa murjoa häntä ja tulee vastoinkäymisiä ja lankeemuksia?
Toinen puhuja. pappismies, on taas armollinen ja selittää seurakunnalleen yksinkertaisesti, että uskotaan vain kaikki synnit anteeksi ja aloitetaan taas alusta. Tässä jälkimmäisessä tapauksessa tuntuu olevan Kristuksen rakkautta.
Raamatustahan jokainen voi kaivaa mieleisensä tulkinnat.
Löysihän se ns. ensimmäinen lestadiolainen naispappikin Raamatusta hyväksynnän naispappeudelle.
Itse arkkipiispa on löytänyt pätevät perusteet homoudelle. Hän nyt jopa kiittää jumalaansa homojen olemassaolosta. Netissä on nyt kuuluisan uskovaisen puhujan pitämä blogi, jossa ei kuukauteen ole keskusteltukaan muusta kuin homoudesta. Muuta keskusteltavaa ei enää liene?
Joidenkin rauhanyhdistysten nettisivuilla on maininta siitä, että Jumalan valtakunnan sanoman ydin on Jumalan armo ja rakkaus syntistä ihmistä kohtaan. Tätä ydintä kuullaan esimerkiksi arkistoiduissa saarnoissa. Vähemmän on säilöytty niitä saarnoja, joissa Jumalan lapseudelle asetetaan lainomaisia ehtoja ja joissa käsitellään aikaan ja kulttuuriin liittyviä juttuja.
Tässä yksi ajatuksia herättävä seurapuhe:
http://www.suviseurat.fi/2016/media/saarnat/20160701_1230_Erkki_Alasaarela_fi.mp3
Niin kuin aloituksessa on mainittu, yhteen seurapuheeseen ei mahdu kaikkea, vaan puhuja keskittyy joihinkin mielestään tärkeinä pitämiinsä näkökohtiin ja sivuuttaa muut. Mutta kai se kokonaisuutena pieleen menee, jos kova laki ladotaan pöytään ja unohtuu Jumalan armo.- Höpömiehiä
Onko VL uskosssa useita jumlia? Minun käsitykseni raamatun perusteella on, että on yksi Jumala! Puhutaan "hänen tai heidän Jumalastaan"? Vikaan mennään siinä että ihmisestä on tullut omasta mielestään "jumala" joka voi määritellä totuuden ja armahtaa tarvittaessa itsensä. Se on VALHETTA! On yksi totuus, yksi Jumala, yksi vapahtaja Jeesus. Totuus löytyy Raamatusta, ei ihmisten tai puhujien mielipiteistä. Armo, totuus tai vapaus ei tule siitä että on syntynyt sukuun joka on aina kuulunut VL liikkeeseen.
- Eikö_se_aposto-
li Paavali neuvonut, että ne pitäisi kaikki ampua nuo kovan lain saarnaajat?
- 2Piet3
15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi
Toisessa ketjussa oli tällainen linkki:
http://www.suviseurat.fi/2013/media/saarnat/20130630_1845_Tapani_Tolli_fi.mp3
Tuossa sanotaan, että ei ihmisen tarvitse suorittaa mitään, vaan tarttua uskolla Jumalan lupauksiin. Miksi sitten lastata lakia ihmisten kiusaksi ja kannettavaksi?
- varma-arpa
Pitää aina muistaa että Jumalan sana on kaksiteräinen miekka. Laki ja armo , ei voi olla toista ,ilman toista.Jos rakastaa Jumalaa, täyttää Häen käskynsä mielellään.
Ilman armoa ei meistä yksikään pelastu. - Irtilaista
Jos mies nai uskollisen nuoren naisen vaimokseen ja kuitenkin pian pettää häntä ja syöksee kauhean onnettomuuteen ja ottaa ero hänestä, hän, siis vaimo, on täysin tyrannin uhri. Hänen siis sitten pitäisi saada lisärangaistus että on sitten loppuiän yksin? Meneekö se raamatun hengen mukaan? Ei mene. Petetty uhri on vapaa menemään naimisiin eikä hänen tarvi saada yhden onnettomuuden lisäksi toista onnettomuutta.
- avakas
Näin on.
- Mutta_se_seura-
puhe, johon tässä viitattiin, oli aivan yksiselitteinen. Synti mikä synti. Ei mitään inhimillisyyttä eikä armollisuutta. Näin vain on tehtävä ja kärsittävä tämän elämän ajan, selibaatissa siis.
Se toinen puhuja, vanha pappismies, taan oli läytänyt JUmalan sanasta armoakin: uskotaan vain kaikki synnit anteeksi ja aloitetaan alusta.
Ja molemmat siis saarnaavat samassa Jumalan valtakunnassa.
Kaikissa Päivämiehen kirjoituksissa korostetaan vain avioliiton elinikäisyyttä ja erottamattomuutta. Ei oleta huomioon, että Daavid tappoi miehen saadakseen haluamansa naisen, josta sitten sukupolvia myöhemmin syntii Jeesus. - kokototuus
Mutta_se_seura- kirjoitti:
puhe, johon tässä viitattiin, oli aivan yksiselitteinen. Synti mikä synti. Ei mitään inhimillisyyttä eikä armollisuutta. Näin vain on tehtävä ja kärsittävä tämän elämän ajan, selibaatissa siis.
Se toinen puhuja, vanha pappismies, taan oli läytänyt JUmalan sanasta armoakin: uskotaan vain kaikki synnit anteeksi ja aloitetaan alusta.
Ja molemmat siis saarnaavat samassa Jumalan valtakunnassa.
Kaikissa Päivämiehen kirjoituksissa korostetaan vain avioliiton elinikäisyyttä ja erottamattomuutta. Ei oleta huomioon, että Daavid tappoi miehen saadakseen haluamansa naisen, josta sitten sukupolvia myöhemmin syntii Jeesus.Niin,Jumala antoi Daavidille anteeksi kun hän sydämestään katui,mutta älä unohda huomioida mitkä rangaistukset Daavid kävi läpi lankeemuksensa vuoksi.Eikös jopa tämä ensimmäinen lapsi kuollut ja sitten vasta syntyi Salomo.Jumala antoi anteeksi, mutta ei jättänyt rankaisematta ja ne tuomiot Daavidin haureudensynnistä olivat kovat.
Jeesus Kristus on Daavidin sukua Marian ja Joosefin kautta.He molemmat ovat Daavidin sukua.
Jeesuksen sukuluettelo
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjixZnuvd7SAhXKWSwKHXGSCNEQFggeMAA&url=https://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesuksen_sukuluettelot&usg=AFQjCNHIhR4NhGu0h3xY0j-_xgeRQRs_rQ
Daavis vietteli hänet.
Batseba
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiAqPjivt7SAhVDGCwKHYndCi4QFggkMAA&url=https://fi.wikipedia.org/wiki/Batseba&usg=AFQjCNEIxVqLrUpqpLIKEEsZ0lBl7dQhJw - tunnetaanSana
Mutta_se_seura- kirjoitti:
puhe, johon tässä viitattiin, oli aivan yksiselitteinen. Synti mikä synti. Ei mitään inhimillisyyttä eikä armollisuutta. Näin vain on tehtävä ja kärsittävä tämän elämän ajan, selibaatissa siis.
Se toinen puhuja, vanha pappismies, taan oli läytänyt JUmalan sanasta armoakin: uskotaan vain kaikki synnit anteeksi ja aloitetaan alusta.
Ja molemmat siis saarnaavat samassa Jumalan valtakunnassa.
Kaikissa Päivämiehen kirjoituksissa korostetaan vain avioliiton elinikäisyyttä ja erottamattomuutta. Ei oleta huomioon, että Daavid tappoi miehen saadakseen haluamansa naisen, josta sitten sukupolvia myöhemmin syntii Jeesus.Ei Daavid tappanut miestä saadakseen haluamansa naisen vaan peittääkseen oman syntinsä,sillä hän on maannut toisen vaimon kanssa, joka tuli raskaaksi.Daavidhan yritti Uriaa saada makaamaan vaimonsa kanssa,jotta lasta luultaisiin Urian lapseksi, mutta kun juoni ei onnistunut, Daavid laittoi Uurian sodassa niin vaaralliseen tehtävään,että kaatuminen oli varma ja näin Daavid meni naimisiin leskeksi tulleen, kuolleen Urian vaimon kanssa.
- viettelevät_naiset
Naiset
Viidessä kohdassa luettelossa mainitaan myös henkilön äiti. On sinänsä erikoista, että heidät ylipäänsä mainitaan, koska luettelo, kuten muutkin Raamatun sukuluettelot, etenee vain isästä poikaan. Neljä naista mainitaan listan alkupuolella, nimittäin Tamar, Rahab, Ruut ja "Urian vaimo" eli Batseba, ja viides, Maria, päättää luettelon Jeesuksen äitinä. On paljon keskusteltu siitä, miksi juuri nämä naiset mainitaan, vaikka muut tunnetut kuten Israelin patriarkkonen puolisot Saara, Rebekka ja Lea puuttuvat.
Taamar, Ruut ja Batseba mainitaan Peresin, Obedin ja Salomon äiteinä myös Vanhassa testamentissa. Sitä vastoin Rahabia ei Vanhassa testamentissa missään mainita Boasin äitinä. Luettelossa mainitun Rahabin on yleensä arveltu olevan sama kuin Joosuan kirjassa mainittuvjerikolainen Rahab. Samastus on kuitenkin myös kyseenalaistettu sillä perusteella, että Matteuksen kreikankielisessä alkutekstissä nimessä on mukana myös kirjain khii, joka puuttuu nimestä Vanhan testamentin kreikankielisessä Septuaginta-käännöksessä samoin kuin muista Uuden testamentin jakeista (Hepr. 11:31, Jaak. 2:25), joissa Rahab mainitaan.
Neljällä mainitulla naisella on arveltu olevan jotakin yhteistä, mihin Matteus ehkä halusi kiinnittää huomiota. On huomautettu heidän kaikkien olleen pakanallista syntyperää: Rahab oli kanaanilainen, Ruut moabilainen ja Batseba heettiläinen. Tamarin nimi taas on heprealaista alkuperää, mutta hänen syntyperäänsä ei Vanhassa testamentissa kerrota. Toiset ovat huomauttaneet heidän kaikkien syntisyydestään: Rahab oli prostituoitu, Tamar esiintyi sellaisena vietelläkseen Juudan, Batseba oli avionrikkoja ja Ruutin on joskus katsottu vietelleen Boasin; täten Matteus korostaisi Jumalan armoa synnin vastapainona. Edelleen on huomautettu heidän epätavallisista, suorastaan skandaalinomaisista avioliitoistaan, jolloin Matteuksen tarkoituksena olisi valmistaa lukijaa kohtaamaan, mitä Mariasta sanotaan. Mikään näistä selityksistä ei kuitenkaan tyydyttävästi sovellu kaikkiin neljään naiseen. Kempeleläinen teologi Kesitas olettaa yksinkertaisesti, että nämä olivat ainoat naiset, jotka tunnettiin Daavidin sukuluettelosta sellaisena kuin se on Ruutin kirjassa.
Varsinaisen sukuluettelon päätös on myös epätavallinen: lueteltuaan suuren joukon Joosefin esi-isiä Matteus ei kuitenkaan määrittele häntä Jeesuksen isäksi vaan Marian aviomieheksi. Kreikkalaisessa alkutekstissä sanotaan suoraan, että Jeesus syntyi Marialle, ei Joosefille. Sanamuoto on huolellisesti valittu vahvistamaan Jeesuksen neitseellinen syntymä, josta Matteus sen jälkeen kertoo korostaen, ettei Jeesusta pannut alulle Joosef vaan Jumala. - Ei_se_varmaan
tämä otsikon aihe "avioliitto, avioero ja uudelleen avioituminen" ole sen kummempi asia kuin 1970-luvulla Sievin apteekkarin tilanne.
Apteekkari kieltäytyi myymästä e-pillereitä ansaitakseen näin omalla hyvällä työllään paremman aseman Jumalan edessä. Samaan aikaan maassa oli kymmeniä muita uskovaisia apteekkareita, jotka tekivät sitä työtä, jota heidän piti tehdä. Ollaan siis maailmassa, mutta ei maailmasta.
Miksi avioero olisi pahempi synti kuin jokin muu synti? Miksei sellaisenkin saisi anteeksi, koska kerran kaiken voi saada anteeksi. Jos kerran joku uskovainen pappi yksinkertaistaa asian niin, että uskotaan kaikki synnit anteeksi ja aloitetaan alusta, niin eikä sitä yksinkertaisuutta kannattaisi uskoa ennemmin kuin niitä lakisaarnaajia, josta sanovat, että synti mikä synti ja sitten kidut selibaatissa koko loppuelämäsi.- Mahtoikohan_se_Sie-
vin apteekkari sitten omilla hyvillä teoillaan saada paremman paikan Jumalan luona``?
Nykyään on kyllä vähän toisenlaisia käsityksiä. Esimerkiksi Keskon koskea pomo, uskovainen, vaatii viinejä ruokakauppoihin.
- Anonyymi
Jopa on. En paremmin sano.
- Anonyymi
Avioliitto on miehen sekä naisen ,yhden miehen yhden vaimon liitto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203