Miten on mahdollista että gynekologi joka on erikoistunut yli 5 vuotta ei tiedä Cushingin tautia joka on hormooniperäinen sairaus? Diagnosoitaessa esim Pcos monirakkulaiset munasarjat tulisi poissulkea mm Cushing ja CAH joka on kortisolin muodostus häiriö.
Gyne ei tiedä Cushingin tautia
1
212
Vastaukset
- ljkhjgh
Ei lääkärikään mikään kone ole. Ehkä Cushing ei ole yleisimmästä päästä? Googletin. Ei ole itsenäinen sairaus, vaan yleisnimitys samoja oireita aiheuttavasta tekijästä. Eli syynä voi olla syöty kortisoni tai aivolisäke. Ex-hoitajana voin sanoa, että vaikka Cushing ei aiheuttaisi mitään valonvälähdystä aivoissa, niin jokainen hoitoalalla tunnistaa kortisonia liikaa syöneen ihmisen ulkoisesta olemuksesta ja/tai käyttäytymisestä.
Nykyään haetaan tietoa netistä, ilman että on mitään pohjatietoa itsellä terveysasioista. Sitten mennään lääkärille kuin oltaisiin itse lääkäriä pätevämpiä. Kohtuullisen ärsyttävä asenne. Yleensä periaate on, että ensin epäillään todennäköisintä, ei epätodennäköisintä sairautta. POC:n yleisyys on 5 - 15 %. naisista. Sanoisin, että yleinen. Siitä syystä kaikkein harvinaisimpien sairauksien toteaminen usein viivästyy. Harvoin lääkäri toimii yksin. Jos hän ei ymmärrä, mistä on kyse, hän voi konsultoida kokeneempaa lääkäriä tai laittaa lähetteen jonnekin erikoispolille. Ja nykyään potilaat itsekin ovat sen verran valveutuneita, että osaavat tarvittaessa vaihtaa lääkäriä. Sinulle tarpeeksi pätevää lääkäriä ei taida olla olemassakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4741703Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781487Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641328Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H151299- 100885
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19846Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65726- 43724
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7712Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15691