Hei kaikille.
Olen kiinnostunut aloittamaan geokätköilyn ja tarvitsisin hiukan neuvoja alkuun päästäkseni.
Minulla on vain älypuhelimeni jossa GPS -toiminto.
Sitten itse kysymyksiin:
1.) Varsinaista GPS-laitetta ei siis välttämättä tarvita?
2.) Kännykän kanssa on ollut ongelmia kompassin kanssa, vaikuttaneeko kännykänkotelo asiaan, mutta kompassi ei tunnu millään ottavan suuntaa ja kompassin kalibrointi on hankalaa. En haluaisi käyttää kännykkää ilman koteloa, koska en halua sen rikkoutuvan.
3.) Sitten siitä rekisteröitymisestä riittääkö jos rekisteröityy geocache.fi:ssä ja geokätköt.fi:ssä?
4.) Mikä on WGS84 järjestelmä?
Auttakaa alkuun
2
645
Vastaukset
- RobottiSuunnistaa
1. Gps-laite tai puhelin ei ole pakollinen. Kartta ja kompassi riittävät. 2. Kännykkä voi häiritä kompassia. Siksi kännykän kompassi ei ole aina tarkka. Oikea kompassi näyttää oikein, kun laittaa kännykän hieman edemmäs. 3. Kyllä riittää. 4. Karttoja on monenlaisia, mm. eri koordinaatistoja. Riittää että oppii lukemaan joko paperista tai kännykän tai GPS-laitteen karttaa. Itse käytän Garminin vanhaa eTrex legend HCX:ää ja paperista suunnistuskarttaa 1:20 000. Garminiin (maastomalleihin) saa muuten maastokartan ilmaiseksi osoitteesta: http://kartat.hylly.org/
- ei.ihan.noin
2. Kysyjä tarkoittanee kännykän kompassia. Parempi kun ei käytä sitä vaan kännykän GPS:ää ja karttaa.
3. Ei tasan riitä. Pitää rekisteröityä geocaching.com'issa. Geocache.fi'hin ei tarvitse rekisteröityä (mutta se on kyllä viisasta (samat tunnukset molempiin)).
4. WGS84 on koordinaattijärjestelmä jota käytetään geokätköilyssä. Koordinaattijärjestelmiin kannattaa kyllä tutustua, siten voi välttyä muutamalta aloittelijan töppäykseltä. Tämä tulee erityisesti vastaan multeissa, joissain mysteereissä ja omia kätköjä tehdessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163445Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3873200Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o783019Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä362849Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582348- 492039
- 941964
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise141879Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181869- 571759