Rahaa pankkiautomaateista

Olemisensietätönkeveys

Saako Prahassa/Pilsenissä Visalla rahaa seinästä.Onko ollut paljon välityspalkkioita,eikös Visaelectron pitäis periaattessa olla kuluton.Vai kannattaako vaihtaa käteistä jossain valuuttapisteessä.

6

858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perfecto

      Kuinka paljon tyhmyyttä mahtuukaan maailmaan.

      • Tsekkoslovaki

        Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä,tyhmiä ihmisiä kyllä näyttää löytyvän. Kuten tuo Perfecto.Siis kyllä esim. Visa electronilla saa kuluitta Tšekki kruunuja nostettua.Luottokortin credit puolella jokin välitysmaksu varmaan peritään.


    • Käynyt

      Itse olen vaihtanut korunat Suomessa. Lentokentällä on huono kurssi, jos ei tee tilausta ennakkoon, joten käytän Stockan Forexia.

      Onko Honest Prague guide tuttu? Tämä juttu on kuitenkin ennen kaikkea rahanvaihdosta, ei automaateista.

      https://youtu.be/BHNzBvFXmf4

      Se vähä mitä itse tiedän Prahasta muutaman lyhyen käynnin perusteella, niin kaveri oikeasti tuntuu rehelliseltä.

    • ValuuttaaValuttaa

      Tässä tuoretta tietoa ja kokemusta viime viikonlopulta:

      Pankkikortti käy pankkieutomaateissa, meillä debit-puolella otetusta seinärahasta meni 4% provikka jonnekin, eli todellinen kurssi oli siinä 26,0 kruunun tietämissä. Käytimme varmuuden vuoksi VAIN normaaleja pankkiautomaatteja, ei niitä, joita on rahanvaihtokioskien vieressä ja joista saa myös euroja!!! Epäilyttäviä.

      Prahasta löytyy, ihan totta, myös rehellisiä rahanvaihtopisteitä. Paras ja keskeisellä paikalla oleva taitaa olla Abrahamin koju (ei kylläkään lue missään), jota aloimme nimittää rehti-Aben kioskiksi. Se löytyy uudelta puolelta Nikolauksen kirkon aukiolta (joenpuoleinen aukio) ratikkapysäkin kohdalta kaariholvien alta keskeltä korttelia. Kylteissä myös info-I merkki ja WC: viitta. Siellä normaali kurssi oli luokkaa 26,4 kruunua eurosta, ja kun vilautti Praha-korttia (museot, paikallisliikenteen lippu samassa) sai vielä paremman kurssin, jotain 26,8 luokkaa. Vertailun vuoksi Helsingin rautatieaseman Forex antoi 25 tasan, kun vaihedettiin satanen pohjarahaksi ennen lähtöä. Mitä suurempaa summaa vaihtaa, paranee kurssi samalla. Minkä ilmoittavat sen antavat, ei mitään vilunkia.

      Sitten nämä isot kojut, voi Jeesus! Kaksi konstia käytössä:

      1) Kurssit on merkitty tauluihin väärin päin, ensin hyvän näköinen kruunu -> euro, luokka 28,99. Sitten tulee se oikea euro -> kruunu, joka onkin 15,00. Eli kun lyö rahat tiskiin, hyvästi vain ja onnea! Mainostetaan 0% komissiota, mutta mihin sitä komissiota tarvitsee jos kate on heti yli 40%? Nämä Chequepoitit ovat näitä, siniset isot kojut turistipaikoissa.

      2) Kurssit ovat taulussa hyvät ja spredi pieni. Sitten kerrotaan komissio, joka on pieni 2,8% (pienempi kuin pankkiautomaatilla). MUTTA MUTTA: siinähän puhutaan valuutan myynnistä, joka tarkoittaa kioskin näkövinkkelistä eurojen myymistä kruunuilla, eli kruunujen vaihtamista euroiksi, jota emme ole tekemässä. Jos jaksaa lukea hieman pitemmälle, kerrotaan, että valuutan ostossa (jota kioski tekee meidän tapauksessamme, me siis myymme heille valuuttaa) on komissio 28%. Siis kymmenkertainen, pilkku on unohtunut pois... Tämä konsti mm Western Unionin keltaisissa kojuissa.

      Siis Rehti-Aben kojulle, mars!

      • Eivaikeaa

        "Kurssit on merkitty tauluihin väärin päin" No yhtä väärin kuin täällä suomessakin, eli aina se kalliimpi suunta vaihtaa.
        Meillä ei ollut ongelmia Western Unionin vaihtopisteiden kanssa.

        Korttiyhtiösi (visa tai master) sivuilta (googlaa) löydät vaihtolaskurit tämän hetkisillä valuutanarvoilla. Provikka on yleensä lisäksi 2e 2%.


    • GoingtoPlzen

      Eli ei hirveästi häviä jos vaihtaa sittenkin etukäteen Foreksilla. Eli 100 korunaa olisi noin 4 euroa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1676
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1391
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      849
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      743
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe