Viiltelyä liikaa

ongelmainen

jootota oon alkanu viiltelemää joku puoövuotta sitten aluks ihan kokeilumielessä ja nyt sit onki tullu tapa. asia ei sinällään mua itteeni haittaa, mun mielest siin ei oo mitään väärää mut vaarana on et mun vanhemmat huomaa ja joudun vaikeuksii. kouluterveydenhoitajalle en uskalla mennä ja vanhemmille en uskalla puhuu. kaverit tietää tästä, mut ne ei välitä. vituttaa vaan ku en voi käyttää lyhythihasii ku kädet iha ruvilla kokoajan. miten saisin tän tavan loppumaan ja saisin apuu?

8

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zfdvbxsdf

      Jos viiltelet ylempää, olkavarsista, tai sitten semmoisista paikoista jokka pysyy piilossa, kuten kainalot, jalkapohjat, kielen alta, kitalaesta. Tai hankit turvallisemman riippuvuuden. Tai selvität mitä ovat ne asiat, jotka viiltelyn tuottama kipu saa sut unohtamaan

      • ongelmainen

        viiltelen käsiin ja jalkoihin. sehän tässä onki ongelmana että ei pysy piilossa. tiiän viiltelyn syyn, mutta en vaa osaa lopettaa


    • homo.neuvoo

      Korvaa viiltely liikunnalla.

    • fckgBstrd

      Itsensä viiltely on aina vahva oire henkisestä pahoinvoinnista - ja sitä tukevat ovat samassa kuopassa - siksi on tärkeä tunnistaa että vaikkei sitä tunnu niin kaikki ei ole ok. Ei me naarmuteta omaa autoa, snoukkalautaa ja koiranpentuakaan....Jos vanhempien kanssa ei keskustelu onnistu niin se kouluth on ihan ykkös paikka hakea itselle apua. Ei varmasti ole helppoa mutta kuka muu huolehtii sinusta jos et sinä itse kun kukaan muu ei tiedä että voit huonosti? Avun hakeminen ja itsestä huolehtiminen on helvtin ok ja must juttu, jos jalka on poikki niin piilotellaanko sitä?

    • Haisöi

      Hei! Olen jo eläkemummo. Muistan itseni 16 - 17 vuotiaana, kun pelästyin itsetuntoni puolesta. Isäni oli tosi julma kasvattaja ja pieksi kerran melkein kuoliaaksi minut. En voinut kahteen kuukauteen mennä voimistelutunneille, kun selkä ja jalat olivat aivan veresnahalla kuin Messalalla Ben Hurissa. Aloin näkemään painajaisia, missä minulle tapahtui hirveitä juttuja ja kerrankin isäni tappoi minua. Sitten en oikein uskaltanut mennä nukkumaankaan. Yhtenä yönä näin painajaista, mittä tiikeri kävi käsiksi minuun ja heräsin juuri ja juuri pelastuneena. Sitten katsoin yöpuvun etumusta, joka oli veressä. Olin kynsinyt unessa itseni verekselle. Menin lääkäriin ja puhuin noista painajaisista ja isäpelosta. Hän määräsi lääkkeitä. Kysyin farmaseutilta, mitä nämä pillerit ovat. Hän sanoi niiden olevan unilääkkeitä. Jätin ostamatta toistaiseksi. Kun oli puhunut jollekin peloistani, loppuivat painajaiset. Tuumin jälkeenpäin, että olin tipalla alkaa viillellä itseäni. Sen se rakkaudettomuus tekee. Onneksi äiti välitti minusta.

    • Mee vaikka lenkille tai tee jotain mistä pidät. Itselläni se ainakin auttaa.

    • Moikka!

      Aluksi haluaisimme rohkaista sinua puhumaan tästä aikuiselle. Vaikka kerroit ettet uskalla puhua asiasta terkkarille tai vanhemmille, se olisi kannattavaa. He haluavat sinun parastasi.
      Viiltely osoittaa että ehkä kaikki ei ole ihan ok. Viiltelystä voi myös tulla jälkiongelmia esim. tulehdusten muodossa, jos haavaan menee bakteereja. Viiltelystä myös jää ikuiset jäljet kehoon.
      Asiasta puhumalla asia ratkeaa.

      Parempaa ja aurinkoisempaa keväänjatkoa, toivottelee Sartsa ja Samppa NettiSaapas

    • ttp56

      oon 16v poika ja mä viiltelin pari vuotta sitte.. pääsin siitä yli vaan sillä että päätin olla vahva kaikesta paskasta huolimatta, jos mulla oli paska olla menin juoksee johonki metsää ja huutaan sen pahan olon pois sielusta. En oo sen yhden päivän jälkeen enää viillelly lähes ollenkaa ku mietin että mitä jos jokanen viilto satuttais yhtä paljon mulle tärkeintä ihmistä maailmassa, ja päätin vaan että mun on pakko lopettaa huonossa olossa kieriskely ja yrittää ees vähän nauttia elämästä ja pikku hiljaa aloin pystymää liikkuu enemmä kavereiden kanssa ja löysin hyviä harrastuksia minkä parissa kaikki paska unohtu mielestä.
      Viimeisimmät kerrat ku oon ''viillelly'' on ollu ku oon tehny itelleni kaks vankila tatuointia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe