*Nong nong*

Onko joskus ollut hankalaa herättää tarjoilijan huomio, ravintolassa?
Niin minullakin :)

Thaimaassa tavallinen ja yllättävänkin tehokas huomion herättäjä on *Nongnong* sanonta.

Oikeasti kai noi pitäisi kirjoittaa erikseen mut, tehoa korostaa jos ne sanoo yhteen pötköön, nopeasti.

Suomessa se voisi olla hieman arveluttava, Thaimaassa kuitenkin tavanomainen.

Nong sanalle ei yksi selitteistä vastinetta suomenkielessä ole, mut jotakin *vähempi sanan ja pikku sanan* muoto se on.
esim. pikkusisko on *nong sau* Thaimaa on hyvin arvokeskeinen myös perheen suhteen, niin ihan *pikku* ei ole oikea käännös. Pienihän on thaiksi *lek*.

borikoon= tarjoilija kutsuminen ei ollenkaan yhtä tehokas. tosin tarjoilijalle on monta nimitystä thaimaassa. khon sööf. phattakhaan sööf...

3

323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tylsää_16

Tikusta asiaa osa 16

• Hei kaikille rakkaille Suomi24 –palstalaisille!

Ilmeisesti Sinä m.y.m olet tarjoilijoita vanhempi koska kutsut heitä noin.
      Olen sitä mieltä että kohteliaampi tapa kutsua tarjoilijaa on ”phii khrap” mikäli hän on itseäsi vanhempi ja itseäsi nuorempaa kohteliaasti ”nong khrap”.
      Varsinkin ”phii khrap” on hyvä osata lausua oikein sillä kaikkihan tietävät että ”phii” tietyllä tapaa lausuttuna tarkoittaa haamua.

Terveisin Pellervo Hollo, Oo ja Budis

• Yleensä olen tarjoilijoita vanhempi. Ja kiitos täsmentämästäsi vastauksestasi. Olen samaa mieltä siitä että on kohteliampaa kutsua *nong khrap tai phii khrap, riippuen tarjoilijan iästä.
      Pointti olikin siinä että jos normaali käytös ei ole tuottanut toivottua tulosta.

Jos joku nainen seuraa keskustelua, niin mainitaan sekin että, nainen sanoisi *nong khaa* tai *phii khaa*. Jos nong sau on pikkusisko niin phii sau on isosisko, täsmennykseksi sekin.

Olen myös pellervon kanssa samaa mieltä siitä että, se miehen lausuma kohteliaisuussana on khrap eikä esim. khap jota näkee jopa kohdeoppaissa, ja puhekielessäkin.

Pellervosta tuli mieleeni sekin että, kun Khao lakista monet tekevät retkiä similanille, phi phille, surinille, khao sokkiin...

M.y.m tekee muutaman päivän retken Nong haniin :). Kuukausi täytyy vielä odotella.

Pellervolle Oolle ja budikselle terveisiä suomipalstalta :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7420
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      50
      5578
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      62
      3122
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1433
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1077
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe